HIDE AND SHRIEK

HIDE AND SHRIEK

7.0

Originálna halloweenska jednohubka

Opäť nadišiel čas, keď si pripomíname svojich blízkych, ktorí už nie sú medzi nami a je tu aj roztopašný Halloween. V hernom svete to znamená množstvo rôznych eventov s tekvicami a sviatočnými úlohami a premiéru viacerých strašidelných titulov. Máme tu aj nenáročnú vecičku Hide and Shriek, ktorú pripravili chlapci z Funcomu. Je napasovaná práve na toto obdobie a malé množstvo obsahu sa snaží kompenzovať originalitou.

Hide and Shriek je výlučne multiplayerová hra s režimom jeden na jedného. Protihráč sa k vám môže pridať pri náhodnom online výbere alebo skúsite privátny zápas s kamarátom. Hlavným cieľom je vystrašiť svojho protivníka, pričom ten sa zas snaží naľakať vás. Má to však jeden háčik - obaja ste neviditeľní. Ako je teda možné dosiahnuť svoj cieľ? Poďme pekne poporiadku.

Obaja hráči precitnú v priestoroch školy, ktoré sú obmedzené na štyri miestnosti a chodbu. Bohužiaľ, je to jediná mapa v hre, čo je škoda, pretože je veľmi rýchlo okukaná. Úlohou každého zúčastneného je v časovom limite 10 minút trikrát vydesiť svojho oponenta, a tak dosiahnuť víťazstvo. Keďže sa to nie vždy podarí, uspieť sa dá aj inak. Každý hráč má svoj vlastný oltár, na ktorý musí klásť gule rovnakej farby - jeden červené a druhý modré. Za každý nález dostane 10 000 bodov. Gule sú poukrývané v drevených skriniach, kovových šatňových skrinkách, šuplíkoch a poličkách. Asi už tušíte, že ich teda musíte hľadať v každej miestnosti. A práve pri pátraní a otváraní dverí (hlavne keď bežíte a robíte hluk) môže protihráč vytušiť, kde sa práve nachádzate. Ak vo vašej blízkosti aktivuje svoju strašidelnú masku, vydesí vás a boduje. Samozrejme, platí to aj naopak. To ale zďaleka nie je všetko.

Hide and Shriek
Hide and Shriek V skrinkách a zásuvkách sa ukrývajú farebné gule a runy.
V skrinkách a zásuvkách sa ukrývajú farebné gule a runy.

Hide and Shriek V menu si nastavíte strašidelnú masku aj s doplnkami, v hre ňou vystrašíte súpera.
V menu si nastavíte strašidelnú masku aj s doplnkami, v hre ňou vystrašíte súpera.

Hide and Shriek Stačí položiť guľu na oltár a parádne zabodujem.
Stačí položiť guľu na oltár a parádne zabodujem.

Oltáre miznú a znovu sa objavujú na iných miestach a niekedy ich aj napriek malému priestranstvu hodnú chvíľu hľadáte. Aj keď sa snažíte postupovať nenápadne, vašu polohu prezradí guľa, ktorú prenášate, pretože na rozdiel od vašej postavy nie je neviditeľná. Vtedy má súper väčšiu šancu, že vás vystraší. Skúsiť sa dá aj vyčkávanie pri oltári protihráča, ku ktorému skôr či neskôr zamieri. Ibaže ten čas potom nevyužijete na nosenie vlastných gúľ a riskujete, že oponent vyhrá na body.

Pri prehľadávaní objektov narazíte aj na rôzne runy. Generujú sa na začiatku zápasu a pri sebe môžete mať jednu až tri. Runy a ich kombinácie vytvárajú rôzne kúzla a pasce. Tie použijete buď priamo, napríklad súpera zapálite, alebo ich kladiete na podlahu a do skriniek. Obeť týchto nástrah je potom odhodená do steny, zranená alebo spomalená. Jedna pasca vás dokonca prenesie do virtuálneho bludiska, kde musíte čo najrýchlejšie nájsť portál, čo vás vráti späť do školy. Nehrozí vám tam nič, ale kým ste v labyrinte, neustále vám ubúdajú cenné body. Ale pozor, aj vy sa môžete stať obeťou svojich vlastných pascí, ak zabudnete, kam ste ich umiestnili.  Ich polohu vám okrem špeciálneho kúzla z rún nič neukáže.

Ak nikto do desiatich minút nedorazí súpera trojitým vystrašením, rozhodujú body z gúľ a úspešne použitých nástrah. Okrem toho môžete získať ďalšie bonusy. Napríklad za to, že vás protihráč ani raz nevystrašil. Víťaz aj porazený však dostane skúsenosti a zvyšujú sa levely. Vďaka tomu sa v menu odomknú nové súčasti, ktoré si hráč nastaví pred zápasom. V prvom rade pribúdajú nové strašidelné masky, ale aj doplnky, ktoré na ne môžete nasadiť. Na začiatku máte len vyškerenú lebku, potom už aj strašiaka, mumifikovanú tvár a ďalšie hlavy, ktorým môžete pridať klobúk, ohnivé oči, slučku na krku či nôž zaseknutý do temena. Vtipným výstrelkom sú masky aktuálnych kandidátov na post amerického prezidenta. Svoj výtvor použijete na vystrašenie súpera v ďalšom zápase a viete aj otestovať, ako efektne vybafne na obrazovke. Môžete pritom  odomknúť a zmeniť aj rám, sprievodný hlas a samotnú animáciu. V menu je ešte encyklopédia s kúzlami, ktorých popis sa objavuje po objavení kombinácií rún počas zápasov.

To je už prakticky všetko. Stačí to na nevšednú zábavu s dobrou hrateľnosťou, hoci určite aspoň lokalít mohlo byť viac a občas narazíte na bug (raz mi vypadol zvuk, raz sa mi nedala zobrať farebná guľa). Okrem toho  priebeh zápasov do istej miery ovplyvňuje šťastie a náhoda. Runy, gule a oltáre sa generujú náhodne, čo znamená, že ich niekedy objavíte skôr a sú blízko seba, inokedy márne hľadáte a strácate cenné minúty. Trochu nešikovné je otváranie dverí myšou, pri ktorom sa niekedy zbytočne zdržujete, no aspoň rozloženie klávesov je praktické.

Graficky hra nijako nevyniká. Nevyzerá najhoršie, ale vizuálne určite neohúri. Má jednoduchú 3D štruktúru s množstvom objektov, z ktorých sú ale len niektoré interaktívne. Tie zvyčajne blikajú, aby ste vedeli, že ich môžete použiť. Jediný zaujímavejší efekt je vyskakujúca hlava, ktorá má vystrašiť súpera (ak správne odhadnete jeho polohu). Do toho hrá nenápadná, trochu mysteriózna hudba. Inak sa zvuky obmedzujú na minimum - šuchot nôh pri behu či otvorenie dverí, pri vystrašení výkrik. Väčšinou aj vo vlastnom záujme zachovávate ticho a snažíte sa byť nenápadnými, aby ste na seba neupozornili. Napriek malému rozsahu občas narazíte v hre na technické chyby, napríklad mi dvakrát zamrzla pri štarte.

Hide and Shriek je naozaj originálna, strašidelná a súčasne humorná zábavka, ktorá by mohla zaujať nielen počas Halloweenu - keby mala viac obsahu. Spočiatku aj napriek inštrukciám chvíľu trvá, kým sa zorientujete a osvojíte si postup, ale potom to už ide ako po masle. Keďže však hra ponúka iba jednu mapku, rýchlo omrzí, hoci sa k nej občas radi vrátite. Aj keď je otázne, či ju o pár mesiacov ešte budete mať s kým hrať. Päť, respektíve šesť eur je prijateľná suma, ale keďže hra sotva bude mať masovú komunitu a neponúka botov, potrebujete
ešte jednu kópiu pre kamaráta. V opačnom prípade zrejme čoskoro nenájdete protihráča.

Hide and Shriek
Hide and Shriek Vystrašiť vás môže aj Hillary a Bill. Jedna mátoha lepšia ako druhá.