SHADOW TACTICS: BLADES OF THE SHOGUN

SHADOW TACTICS: BLADES OF THE SHOGUN

8.5

Šógúnovi špióni v tieni nepriateľa

Keď sa povie Commandos alebo Desperados, mnohým hráčom sa vybavia nostalgické spomienky na výborné stratégie, ktoré boli založené na spolupráci rôznorodých postáv s odlišnými schopnosťami. Už dávno sme tu nič podobné nemali a je skvelé, že tento špecifický herný štýl znovu pookrial v titule Shadow Tactics: Blades of Shogun. A ďalším plusom je samotné obdobie, do ktorého je hra umiestnená. Po vojakoch z druhej svetovej  a divokom západe tu teraz máme historické Japonsko, kde osvedčené princípy fungujú rovnako spoľahlivo.

Hneď v úvode musím pochváliť tvorcov za pridanie japonského dabingu. Môžete si síce ponechať anglické nahovorenie postáv, ale japončina robí hru autentickejšou. Texty si pritom môžete čítať v angličtine či inom zrozumiteľnejšom jazyku. Po voľbe obťažnosti sa vzápätí prenesiete do minulosti, na ostrovy, kde vládne mocný šógun, ktorý ale má svojich odporcov. A práve s tými mu pomôžete vy a podľa možností nenápadne. Postupne sa zoznámite s piatimi postavami, ktoré musia spolupracovať v rôznych záškodníckych misiách. Vlastne by sme mohli povedať, že je ich šesť, ale to vysvetlíme o chvíľu. Každopádne v misii sa väčšinou objaví len časť z nich a vy musíte využiť špecifické schopnosti každého jednotlivca.

Shadow Tactics: Blades of the Shogun
Shadow Tactics: Blades of the Shogun Hayato môže zlikvidovať cieľ hviezdicou. Tela sa zbaví napríklad hodením do studne.
Hayato môže zlikvidovať cieľ hviezdicou. Tela sa zbaví napríklad hodením do studne.

Shadow Tactics: Blades of the Shogun Počas misií sa odohrávajú rôzne udalosti, ktoré vám niekedy pomôžu, inokedy skomplikujú postup.
Počas misií sa odohrávajú rôzne udalosti, ktoré vám niekedy pomôžu, inokedy skomplikujú postup.

Shadow Tactics: Blades of the Shogun Preoblečená Aiko je nenápadná, ale dostať sa k prevleku je neraz ťažké.
Preoblečená Aiko je nenápadná, ale dostať sa k prevleku je neraz ťažké.

Najskôr sa zoznámite s ninjom menom Hayato a v hradnom sídle zistíte, aké je pohodlné šplhať sa po skalách, liezť na budovy, či skákať z jednej strechy na druhú. Hayato môže odlákať pozornosť stráží hodeným kameňom a hliadky sa potom chvíľu pozerajú požadovaným smerom. Zo strednej vzdialenosti spacifikuje nepriateľov hviezdicou, ktorú si však potom musí vždy zobrať, aby ju mohol opäť použiť. Nablízko je zas efektívny tradičný meč ninjato.

Čoskoro sa stretnete s druhým vyvoleným. Je to po zuby vyzbrojený samuraj Mugen, ktorý síce kvôli svojmu ťažkému brneniu nedokáže šplhať do výšok a skákať, ale má iné výhody. Samozrejme, používa katanu a má aj špeciálny útok s dvomi mečmi, ktorými bleskovo rozseká niekoľko protivníkov v určenom okruhu. Ako jediný obstojí v súboji jeden na jedného s iným samurajom. Má pri sebe fľašku saké, ktorou priláka strážcov, takže opustia svoj post a neopatrne sa priblížia k nastraženému ostriu.

Dedko Takuma sa síce pohybuje pomocou paličky, čo vyzerá pri behu dosť smiešne, ale má neoceniteľné schopnosti. Má totiž presnú mušku a ďalekonosnou puškou (ale s limitovanou muníciou) spoľahlivo odstráni hliadku na veži. Môže aj vyvolať explóziu streľbou do suda s výbušninou či prestreliť lano, na ktorom visí napríklad drevená debňa. Tá potom spadne nepriateľovi na hlavu a vyzerá to ako nehoda, ktorá vzbudzuje menšiu pozornosť ako otvorené násilie. Starý pán bude mať aj hlučný, no efektívny granát, a dokonca dodatočne vyzbrojí svojich spolubojovníkov príručnou pištoľou. A k tomu má ešte aj užitočného maznáčika (to je ten člen navyše). Svojho mývala môže poslať k hliadkam, kde zvieratko vzbudí pozornosť a priláka nepriateľov zvukmi.

Malá zlodejka Yuki je veľmi šikovná a zrejme si ju obľúbite kvôli praktickej kombinácii jej schopností. Yuki môže pripraviť pascu a potom k nej píšťalou nalákať nepriateľa, ktorý vzápätí umrie v bolestiach. Je rozkošná, keď sa pohybuje po lanách natiahnutých medzi strechami. Jej výbavu dopĺňa dýka. Hoci sa tvári rozpačito, je v nej viac, ako sa zdá a rada sa učí od svojich spoločníkov.

Do tímu sa zaradí aj prešibaná Aiko. Je to majsterka kamufláže, ktorá sa dokáže prezliecť napríklad za gejšu, ktorú bežní nepriatelia nepovažujú za hrozbu. Najprv však musí v teréne nájsť potrebné oblečenie. Inak ale využijete jej schopnosť kýchacím práškom dočasne oslepiť nepriateľov a keď treba, vie ich zabiť pekne zblízka.

Všetci členovia tímu môžu pobehnúť, prikrčiť sa a schovať v kríkoch. Tam aj skryjú telá obetí, aby ich nenašli hliadky. Ďalšou alternatívou, ako sa zbaviť  mŕtvoly, je hodenie do studne, do rieky, prípadne šupnúť ju za dvere. Zatiaľ čo Mugen pokojne odnesie aj dve telá naraz a pritom aj pobehne, malá Yuki sa horko-ťažko pachtí s jedným, ale je pritom prikrčená, takže menej nápadná. Starý pán má čo robiť sám so sebou, takže telá neprenesie vôbec. Efektívne je aj likvidovanie nepriateľov odzadu alebo skokom zo strechy. Nie vždy je pritom nutné svoju obeť zabiť. Môžete si prepnúť útok holými rukami a vtedy svoj cieľ iba omráčite. To sa hodí napríklad v prípade civilistov. Niektorí totiž (ale nie všetci) prezradia vašu prítomnosť hliadkam a robia paniku. Keď ich omráčite, zakrátko síce precitnú, ale spravidla sú zmätení, utečú do najbližšieho domu a už dajú pokoj. Je zaujímavé sledovať, ako si títo bežní osadníci vykonávajú svoje rutinné povinnosti, rúbu drevo, nosia stohy slamy alebo medzi sebou klebetia.

Predovšetkým si však treba dávať pozor na vojakov. Bežné hliadky sa dajú ľahko odlákať a zneškodniť. Sú však rozostavené tak, aby sa vzájomne videli, takže nie je jednoduché zabiť jedného strážcu bez toho, aby vás nespozoroval iný. Ale ak nechcete vyvolať poplach, privolať nepriateľské posily a prísť k zbytočným zraneniam, treba sa pokúsiť o lesť. Väčšinou sa nejaký praktický a nenápadný spôsob nájde, len treba sledovať trasy hliadok a využívať kombinácie schopností vašich zverencov. Veľmi užitočná je pritom možnosť zapnúť uhol pohľadu ľubovoľného nepriateľa. Vtedy viete, kam sa pozerá a kde sa mu dá vyhnúť. Orientujete sa aj podľa farby - zelený lúč znamená, že nepriateľ nič podozrivé nevidí, žltý označuje, že spozornel, keď je červený, je už zle. A potom je tu fialový, vtedy sa nepriateľ nechal zlákať vašou nástrahou, čo môže byť v noci aj zhasnutá fakľa. Plnofarebný lúč pritom znamená, že vás nepriateľ každopádne uvidí. Ak je však farba prerušovaná, vtedy vás strážca nespozoruje, keď ste prikrčení alebo schovaní napríklad za kameňom. To treba využiť.

Okrem bežných hliadok sú tu aj disciplinovanejšie, ktoré sa nedajú zlákať a držia posty. Odlišujú sa  tým, že majú na hlavách klobúky. Ešte náročnejšie je poradiť si so samurajmi. Ako už bolo spomenuté, v súboji jeden na jedného má vtedy šancu len Mugen. Ale samuraja môže zabiť aj iný člen tímu zblízka, keď cieľ predtým oslabí Takuma puškou, prípadne hodí granát. Samuraj odhalí vaše prevleky, rýchlejšie reaguje na hluk či pohyb, je to skrátka problém, ktorý je náročnejšie odpratať z cesty alebo sa mu vyhnúť.

Dostať sa na určené miesta v misiách vyžaduje precízne plánovanie každého kroku. Neraz však spravíte chybu a vtedy oceníte možnosť kedykoľvek uložiť a nahrať hru aj prostredníctvom quicksave. A nahrávať budete často. Ale ak ste dostatočne vynaliezaví, prídete na optimálne riešenia a minimalizujete nebezpečenstvo. Hoci tomu môže predchádzať veľa neúspešných pokusov. Okrem pohybu po strechách využijete napríklad aj plávanie. Voda umožní rýchly a nenápadný presun a tiež navždy pochová mŕtve telá.  Pomôže aj tieňový mód, ktorý umožní naplánovať každému členovi tímu  jednu činnosť a potom všetko prebehne simultánne. Je však škoda, že sa takto nedá naplánovať viac krokov a hoci tento systém niekedy využijete, dal sa navrhnúť aj lepšie. Na bežné ovládanie postáv pritom používate myš s doplnkovými klávesmi na niektoré úkony. Napríklad pri zbieraní predmetov stlačíte CTRL, na vyvolanie útoku bez zbraní (omráčenie) Y a na užitočné zvýraznenie všetkých interaktívnych objektov H.

Shadow Tactics: Blades of the Shogun
Shadow Tactics: Blades of the Shogun Yuki sa v nočnej misii pachtí so svojou obeťou, aby hliadky nenašli nič podozrivé.
Yuki sa v nočnej misii pachtí so svojou obeťou, aby hliadky nenašli nič podozrivé.

Shadow Tactics: Blades of the Shogun Vypočuť si rozhovor samurajov bez vyvolania rozruchu je zaujímavá, ale aj náročná úloha.
Vypočuť si rozhovor samurajov bez vyvolania rozruchu je zaujímavá, ale aj náročná úloha.

Shadow Tactics: Blades of the Shogun Starý pán má naozaj dobré oči a presnú mušku. O chvíľu bude rušno.
Starý pán má naozaj dobré oči a presnú mušku. O chvíľu bude rušno.

Jednotlivé misie sú dosť rozsiahle. Zavedú vás do rôznych prostredí, ktoré sa odlišujú umiestnením aj počasím. Budete preliezať hradné múry, zakrádať sa v kláštore, blúdiť v lese, musíte si dávať pozor na stopy zanechané v zasneženej krajine, vyhýbať sa svetlu faklí počas noci a na ďalšej mape zmoknete. Aj úlohy sú rozmanité a majú aj alternatívne spôsoby riešenia. Musíte zlikvidovať veliteľov, podmínovať a vyhodiť do vzduchu bránu, zastreliť alebo otráviť čajom vysokého funkcionára, vypočuť tajný rozhovor, oslobodiť zajatca, ukradnúť dôležitý predmet alebo dať signál spojencom. Niekedy môžete využívať aj prepojené vchody, napríklad tunel v kopci, kde vojdete na jednej strane a môžete vyliezť na druhej. Alebo naskočíte do voza a necháte sa nenápadne previezť za brány s hliadkami. Všetko je pritom vložené do príbehu, v ktorom trochu bližšie spoznáte vaše postavy, ale uvidíte aj tradičné japonské výjavy, ako je čajový rituál či harakiri.

Umelá inteligencia nepriateľov je slušná. Samozrejme, reagujú hlavne vtedy, keď vás vidia, ale okrem toho, že zaútočia, bežne privolajú posily a snažia sa vás vypátrať. Podobne reagujú pri náleze tela, a dokonca sa zamyslia aj nad tým, prečo hliadka nestojí na svojom mieste. Môžete sa však spoľahnúť na to, že postavy chodia po predurčených trasách a ich cesta sa pravidelne opakuje.
Po úspešne splnenej misii nasleduje bilancia s počtom zabití nepriateľov, civilistov, množstvom spustených alarmov či nahratí hry. Dostanete aj bonusové ocenenia za špecifické činnosti - napríklad keď splníte úlohu v limitovanom čase, zabijete nepriateľa zhodenou skalou alebo k cieľu nepriplávate po vode.

Tvorcovia vytvorili veľmi detailne spracované mapy, kde na vás japonská kultúra dýcha na každom rohu. Typické japonské opevnenia, domy, ryžové polia či záhradky dopĺňa množstvo objektov, ktoré môžete využiť na skrývanie alebo zneškodnenie nepohodlných osôb. A všade to žije. Pokocháte sa pohľadmi na kolónie s čipernými robotníkmi. Kým budete bojovať v útrobách hradu, mnohé stráže budú zaneprázdnené bojom s rebelmi útočiacimi na hradby a podobne. Okrem tradičných mečov a iných japonských zbraní sa pritom už bežne objavujú už aj pušky a delá. Je to krásny pohľad, ktorý si užijete pekne z nadhľadu s možnosťou rotácie kamery a čiastočného zoomu. Perličkou je nazvanie niektorých nepriateľov podľa vývojárov. NPC sa bavia medzi sebou, ale niekedy si vzájomne poklebetia aj vaše postavy priamo počas misie a komentujú svoje počínanie.

Dabing je kvalitný, ale z nejakého dôvodu sa pri zmene na japonský pri každom reštarte hry znovu prepol na anglický (recenzentská verzia). K tomu hrá hudba, ktorá sa pokúša byť ako z dobového Japonska, je však skôr nenápadná, ale svoj účel plní. Vydarený je aj dizajn menu - úvodná obrazovka so všetkými hrdinami sa hodí aj ako skvelá tapeta na pracovnú plochu. Precíznosť a dôraz na autentický zážitok a detaily cítite prakticky vo všetkom. Len nahrávanie nových lokalít je skutočne zdĺhavé, čo si uvedomujú aj samotní tvorcovia  - na obrazovke vidíte upozornenie, že hra vám nezamrzla, len musíte trpezlivo čakať.

Shadow Tactics: Blades of the Shogun
Shadow Tactics: Blades of the Shogun Yuki sa môže pohybovať po strechách aj po lane. Pomôže aj voz, do ktorého sa dá nastúpiť.
Yuki sa môže pohybovať po strechách aj po lane. Pomôže aj voz, do ktorého sa dá nastúpiť.

Shadow Tactics: Blades of the Shogun K cieľu misie sa dá niekedy priplávať. Ale ako preľstiť takúto silnú ochranku?
K cieľu misie sa dá niekedy priplávať. Ale ako preľstiť takúto silnú ochranku?

Shadow Tactics: Blades of the Shogun Mugen priláka svoju obeť fľaškou saké a potom spraví krátky proces.
Mugen priláka svoju obeť fľaškou saké a potom spraví krátky proces.

A trpezlivosť budete potrebovať počas celej hry. To už sa však týka progresu v misiách, ktoré sú rozsiahle a premyslené, ale v neskoršej fáze hry skutočne náročné. Keď sa dramaticky zvýši počet nepriateľov a ich vnímavé pohľady sa vzájomne prekrývajú, je nesmierne ťažké postupovať nenápadne. Niektoré misie iba s použitím stealth prvkov nezdoláte a musíte si pomôcť strelným zbraňami, ktoré všetkým dodá Takuma. Pritom však vyvoláte hluk a poplach a treba potom vždy počkať, kým sa situácia upokojí. Aj tak je to ale fuška, niektoré misie už zachádzajú do extrému, hráča priam týrajú a zábava sa ľahko zmení na  frustráciu.  Prekonanie každého jedného nepriateľa je v podstate hlavolam, ktorý sa pokúšate uspokojivo vyriešiť, len aby ste vzápätí hľadali recept na ďalšieho protivníka. Systém pokus - omyl - nahrávanie je úplne bežný.

Shadow Tactics je výborná stratégia kráčajúca po stopách sérii Commandos a Desperados. A japonská kultúra je skvelá voľba. Tvorcovia veľmi dobre spracovali a zachytili históriu a atmosféru krajiny vychádzajúceho slnka. Rovnako zaujímaví sú hlavní protagonisti, ich schopnosti a osudy rozvíjané v príbehu. V teréne sa bez precízneho plánovania ďaleko nedostanete, čo je pri takejto hre pozitívne. Ibaže vývojári pri vytváraní nástrah pre skupinu záškodníkov chvíľami zachádzajú do krajností. To už je na úkor zábavy a hráči sa musia obrniť poriadnou dávkou trpezlivosti, aby sa prebojovali na koniec misie či do finále. Hra je skutočne veľmi tvrdý oriešok, ale kto ho rozlúskne, toho čaká veľmi chutné jadro - a možno aj uznanie od samotného šóguna.

napísal uni 9.12.2016
8.5
8.3