PREY

PREY

9.5

Prey sa vracia - teraz ako celkom iná hra

Bethesda dlhé roky nevedela, čo si počať so značkou Prey, až ju nakoniec po niekoľkých pokusoch nalepila na nový titul od Arkane. Ten je úplne iný ako pôvodná akčná hra, je skôr ako vystrihnutý zo série Bioshock. Nezavedie nás však pod vodu, ani na oblohu, ale až do vesmíru. Na vesmírnu stanicu, kde sa niečo pokazilo.

Presnejšie nás autori v hre zatiahnu 20 rokov do budúcnosti na vesmírnu stanicu Talos I postavenú na orbite Mesiaca. Nezavedú nás však do našej časovej línie, ale do paralelnej, v ktorej Kennedy prežil pokus o atentát a celá budúcnosť sa odohrávala inak. Investovalo sa do vesmíru a po šesťdesiatych rokoch rozvoj neustal. Vysielali sa výpravy, budovali vesmírne stanice. To však privolalo mimozemskú rasu Typhon. USA a Rusku sa podarilo útok zvrátiť a zajať jedného tvora na vesmírnej stanici. Vďaka výskumu vytvorili neuromody na vylepšovanie schopností človeka. Masívne na tom zarábali, zveľaďovali starú vesmírnu stanicu a pokračovali vo výskumoch... až doteraz.

Do roku 2035, kedy začína váš zvláštny príbeh, v ktorom sa dostanete do postavy Morgan Yu, či už ženy alebo muža. Sami si vyberiete. Prebúdzate sa doma vo svojej izbe, aby ste zistili, že sa deje niečo zvláštne. Ľudí okolo vás napadli podivné čierne monštrá a pomaly zisťujete, že vôbec nie ste na Zemi. Ste na vesmírnej stanici, na ktorej na vás z nejakého dôvodu robili výskum. Je to prvé veľké odhalenie a nebude jediné.

Prey
Prey Majestátna stanica je parádna, ale aj nebezpečná.
Majestátna stanica je parádna, ale aj nebezpečná.

Prey Začiatok hry nie je taký, ako sa zdá. Všetko sa razom zmení. Neustále vás budú čakať prekvapenia.
Začiatok hry nie je taký, ako sa zdá. Všetko sa razom zmení. Neustále vás budú čakať prekvapenia.

Prey Nebezpeční Typhoni sa vymkli kontrole. Budú vás strašiť aj v snoch.
Nebezpeční Typhoni sa vymkli kontrole. Budú vás strašiť aj v snoch.

Čaká vás príbeh, v ktorom budete spoznávať sami seba, situáciu okolo, celú stanicu a aj zvláštne tvory, ktoré pozabíjali väčšinu posádky. Masívna stanica je na pokraji kolapsu a vašou úlohou bude vyriešiť situáciu. Síce už dopredu tušíte, aké riešenie to bude, ale cesta bude plná prekvapení. Rátajte s tým, že to bude viac ako 20-hodinová cesta hlavným príbehom s množstvom vedľajších misií a úloh, ktoré zaberú ďalšiu desiatku hodín. Nebude to jednoduchý výlet, bude to ťažká cesta s častým umieraním, zbieraním surovín, výrobou predmetov, objavovaním prostredí a odhaľovaním celého pozadia príbehu. Všetko je veľmi dobre vyvážené. Teda ak máte radi ťažšie hry. Toto nie je bežná prestrelka, ale ani RPG.

Hra má výborne zapracované rozprávanie príbehu, či už cez vaše kontakty cez vysielačku, ako aj cez maily na termináloch, nahrávky a rôzne ďalšie informácie, ktoré postupne skladajú mozaiku udalostí. Postup vám priebežne križujú boje so stále nebezpečnejšími formami mimozemských Typhonov, ktorí od malých polypov prechádzajú k veľkým monštrám, či už psychickým, alebo ohnivým, ale aj lietajúcim. Nechýbajú ani posadnutí ľudia. Nepriateľov síce nie je veľa, ale nie je ich jednoduché zabiť. Ak sa dá, je lepšie vyhýbať sa bojom. Nakoniec je to jedna z možností. Nedá sa síce nebojovať úplne, ale je možné mnohým bitkám sa vyhýbať. Stále však musíte hľadať zbrane, vylepšovať si ich, zbierať náboje alebo si ich aj vyrábať, keďže ich nikdy nebude dosť.

Zbieranie vecí, vylepšovanie schopností a výroba sú jedným zo základov hry. Ak totiž chcete postupovať, musíte sa vylepšovať. Často sa vám totiž stane, že na novú situáciu nie ste pripravení. Ak sa nechcete vracať, vždy je dobré vyzbierať, čo sa dá, v recyklačných strojoch to zmeniť na suroviny a tie zas použiť vo výrobných strojoch na výrobu potrebných nástrojov, lekárničiek alebo vybavenia. Samozrejme, na všetko musíte mať plány, ktoré musíte nájsť. Niekedy ich dostanete ako odmenu pri hlavných misiách, niekedy pri vedľajších a inokedy sú schované a budú vašou odmenou, ak ich nájdete. Napríklad sú tak schované aj niektoré zbrane. Osobne som niekde pri začiatku prepásol Q-beam a Disruptor. Hra nerieši, či ste pripravení a či máte všetko, a tak som ostal s pištoľou, brokovnicou, a hlavne základnou zbraňou celej hry - oceľovým kľúčom.

Videorecenzia

Podobne objavujete všetko v hre, hlavne získavate neuromody, ktorými sa vylepšujete v rôznych oblastiach, ako fyzických, ktoré vám vylepšia odolnosť, presnosť, schopnosti hackovania a ďalšie parametre, tak aj psychických, keďže vďaka výskumu Typhonov ľudia prišli na to, ako využívať psychickú silu v boji. Ich odomknutie vám pridá niekoľko ďalších typov útokov. Na to pre zmenu potrebujete dávku psi energie, ktorá sa bude hľadať rovnako ťažko ako náboje. Často sa tak budete pohybovať s minimom zdravia, nedostatkom nábojov, bez psi energie. Budete tápať a snažiť sa nájsť spôsob, ako sa vyhnúť nepriateľom.

Strieľanie a objavovanie dopĺňajú aj puzzle úlohy, kde musíte prísť na to, ako otvoriť dvere, nájsť karty alebo inú cestu cez šachty, či už skákaním, alebo si ju aj vytvoriť. Máte totiž aj pomôcky ako je kuša na penové šípky, ktoré síce nikoho nezabijú, ale umožnia vám vzdialene ovládať terminály. Prípadne Gloo kanon, ktorý vystreľuje expandujúcu penu. Tá síce na chvíľu znehybní nepriateľov, ale hlavne ak ju strieľate na steny, môžete po nej skákať a vytvorí vám tak nové cesty cez levely. Tie sa oplatí hľadať, často sa tak vyhnete bojom a ušetríte náboje, lekárničky a ďalšie zásoby.

Čo vás bude po celú dobu iritovať, je neustále hľadanie prístupových kariet a kódov od dverí. Všetko je pozamykané a len postupne to viete otvoriť. Na druhej strane ak už niečo odomknete, môžete sa vždy vracať späť, pozbierať zásoby, alebo sa vrátiť k vedľajším misiám. Nakoniec aj samotné úlohy vás často vrátia do už známych častí základní. Robia to len minimálne, ale vždy vidíte, ako sa situácia v danej časti základne zmenila a napríklad zaplnila nepriateľmi. Nechýbajú možnosti výletu mimo základne, kde môžete objavovať otvorený vesmír, prehľadávať lietajúce trosky, telá a získavať ďalšie zásoby.

Prey
Prey Terminály a kľúče sú základom postupu v hre.
Terminály a kľúče sú základom postupu v hre.

Prey Neuromody sú základom vylepšovania vašich schopoností.
Neuromody sú základom vylepšovania vašich schopoností.

Prey Zbrane sa budú postupne rozširovať, budú aj netradičné a psychické.
Zbrane sa budú postupne rozširovať, budú aj netradičné a psychické.

Vizuálne je hra pôsobivá. Samotná kvalita grafiky síce nie je úplne top, ale architektúra a celé spracovanie stanice aj štýl veľmi dobrý. Stanica totiž vzhľadom na svoj vek a postupné budovanie má rôzne architektúry od art deco štýlu ako Bioshock, cez retro futuristický štýl, až po sovietsky brutálny štýl. Bude to skutočne pôsobivá prechádzka, a to ako vo vnútri, tak aj vo vesmíre. K tomu je všetko rýchle, bezproblémové. Jedine textúry mohli byť aj detailnejšie, ale nie sú nekvalitné a výrazne to hre neprekáža.

Výkon nemá problém ani so slabšími kartami a na ultra pri 1440p môžete ísť aj na GTX 970 a stále mať 60 fps. Zároveň sa Arkane pohralo aj s ovládaním, ktoré je na PC veľmi dobré. Síce hra zahŕňa množstvo klávesov, ale stále je to prehľadné a rýchlo sa dá zvyknúť. Možno sa tam dalo spraviť pár zjednodušení a elegantnejších riešení - napríklad pri zadávaní do terminálov potvrdzujete klávesom a nie tlačidlom myši, alebo kódy musíte pracne vyťukávať do displeja. Občas je to adrenalín, ak vám na zátylok dýcha Typhon a vy sa musíte rýchlo dostať do bezpečnej miestnosti.

Dotvára to veľmi pôsobivá hudba od Micka Gordona, ktorý pracoval na Doomovi. Tá sa bude upravovať podľa aktuálnej situácie okolo vás a vystupňuje atmosféru, dopĺňa to dunenie v pozadí a zvuky mimozemskej rasy. Celé to oživujú rozhovory, kde vám hlas neustále do ucha komentuje situáciu, púšťate si záznamy posádky. Je to množstvo informácii, ktoré postupne nasávate.

Prey
Prey Tu to všetko začalo.
Tu to všetko začalo.

Prey Inventár je veľmi dobre spracovaný, večne bude preplnený.
Inventár je veľmi dobre spracovaný, večne bude preplnený.

Prey Prostredie hry je rozsiahle, stanica má viac veľkých častí, ktoré postupne otvárate.
Prostredie hry je rozsiahle, stanica má viac veľkých častí, ktoré postupne otvárate.

Celkovo sa Prey veľmi podaril, hoci sa možno nemusel volať Prey, keďže hráči si pod tým môžu predstavovať úplne inú hru. Napriek tomu ide o veľké prekvapenie tohto roka a ak máte radi Bioshock, System Shock a tento štýl hier, toto bude presne pre vás. Ponúka parádne rozpovedaný príbeh, pôsobivé a rozľahlé prostredie, veľa objavovania, zbierania, výrobu predmetov, vylepšovanie, a hlavne veľa umierania. Hráči, ktorí nevyžadujú neustálu akciu, nechcú byť vedení po jednej cestičke vpred, ale chcú hĺbku hry a veľa možností, si to veľmi dobre užijú.

napísal saver 9.5.2017
Páči sa mi! (+7)
9.5