PERSONA 5

PERSONA 5

10

Mokrý sen fanúšikov JRPG?

Ešte sme sa nespamätali po vianočnej nádielke či nepredýchali prvotný štart 2017 a máme dvoch kandidátov na hru roka (na konci mája!). Kto patrí k šťastným majiteľom Switch alebo Wii U, adoruje Zeldu: Breath of the Wild. Členovia kmeňa PlayStation dostali novú iteráciu RPG modly, ku ktorej môžu vzhliadať. Persona 5 nekompromisne žerie všetok voľný čas a po 130 hodinách sa len škľabí a chce vás presvedčiť, že je to najlepšia hra série i roka. Niet dôvodu pochybovať, neukazuje iba novú silu japonského prúdu, ale šikovne spracúva alegórie súčasného sveta do pestrého štylizovaného celku.

No neznalci si môžu chvíľu zvykať, lebo namiesto lineárneho rozprávania sú hneď prvé tri hodiny dosť fragmentované a červené intro by ste si skôr pomýlili s J-Pop videoklipom. Záhadný maskovaný hrdina uháňa po strechách budov či strope kasína, neskôr sedíme v policajnej cele a hltáme minúty vyšetrovania, či sa vrátime do dávnejších mesiacov, kedy sme na ulici pomohli slečne v problémoch a začali študovať na strednej škole neďaleko srdca Tokia. Nie je toho málo, chvíľu sa budete hľadať, no keď si dáte dokopy kalendár (mimoriadne dôležitá vec), rýchlo pochopíte. A keď si myslíte, že ste na hru vyzreli, objaví sa podivná séria snov so sestričkami, šéfom Igorom a vy čušíte v cele spútaní reťazami.

Znie to ako nesmierne ťažko uchopiteľný guláš, ale musíte vytrvať. Persona 5 je úžasne napísaný celok, no majestátnosť odhaľuje postupne – dianie, postavy, asociácie či samotný dej. Existencia dvoch svetov (nočného i denného) je jasne rozlíšená a veľmi pomáha sledovanie jednotlivých dní. Vstrebávate dianie, odhaľuje sa bližšia i vzdialenejšia minulosť (veľká časť je rozprávaná ako flashback) a hoci je najprv elementov pomerne veľa, zaradíte si ich na časovú líniu. A väčšinu času máte zreteľne v ľavom vrchnom rohu napísané, ktorý deň a jeho časť práve prežívate. Potom si ľahšie značíte veľké momenty i menšie anekdoty – a zistíte, že každá fáza má iné príležitosti, možnosti a úlohy.

Persona 5
Persona 5 Aj súboje sú často popretkávané animáciami a šialeným strihom.
Aj súboje sú často popretkávané animáciami a šialeným strihom.

Persona 5 Morgana neraz šéfuje v skupine, rozumu a crazy nápadov má na rozdávanie.
Morgana neraz šéfuje v skupine, rozumu a crazy nápadov má na rozdávanie.

Persona 5 Joooj, cez deň si užijete takú idylku na Shibuyi ako málokedy. A navyše začal Zlatý týždeň!
Joooj, cez deň si užijete takú idylku na Shibuyi ako málokedy. A navyše začal Zlatý týždeň!

Persona 5 sa rysuje ako kriminálka, hlavný hrdina je štylizovaný do podoby nočného zlodeja, ale celý kolorit skrýva oveľa viac. Politické machinácie, stav spoločnosti, vnútorné rozpoloženia, rozličné vízie a aj stredoškolský život či malé vzťahy. Hlavný hrdina prichádza na školu, kde má nálepku zločinca (čo síce nesúvisí s jeho charakterom, ale...) a okamžite je zaškatuľkovaný učiteľmi i spolužiakmi. Preto má bližšie k lokálnemu galganovi ako bežným študentom. Táto dvojica hneď v prvý deň zažije neuveriteľnú zmenu školy na záhadný zámok a na druhý deň sa jednoznačne vydáva pátrať po jeho pôvode. Chlapci stretnú zvláštne stvorenie (malá premúdrelá mačička) a táto trojica odhalí, že Palace vytvára myseľ učiteľa (čo nepatrí medzi najobľúbenejších, ale má bohatú minulosť). Už v tom momente spozorniete – prečo má jeho palác cely a v nich uväznených volejbalistov, keď bol kedysi veľký šampión? Je to jedna alegória z mnohých – ako sa vnútorne nastavenie dokáže zhmotniť do podoby herného bludiska.

Jednotlivé aktivity rozložené v kalendári na jednotlivé dni a ich časti majú úžasnú štruktúru i tempo. Znalci série i Japonska vedia, že všetko začína v apríli a aj hlavná línia. Počas dňa sa snažíte napraviť pošramotenú povesť a mrháte čas na školu, predmety, občasný test i dialógy s ostatnými. Nemôžete ostať na pokraji, postupne si tvoríte kontakty a plníte civilné úlohy. Cez deň je Persona 5 kvalitným sociálnym simulátorom stredoškolského japonského študenta v autentickom Tokiu. Hľadanie priateľov je spočiatku potrebné, nakoľko ste samotár vo veľkom meste a socializácia vám určite padne vhod kvôli bojovým častiam. Tvorba väzieb v podobe Confidants si žiada trávenie spoločného času alebo pomáhanie iným, lebo vaši rovesníci a iní obyvatelia sa potácajú v náročných fázach života. Vhodne nasmerovaná pomoc je prenesená do vašich atribútov a štatistík – chcete sa vyvíjať vy, vaše vedomosti, guráž či šarm, ochotu a súčasne sú reflektované aj v nočných záťahoch.

Spočiatku vás hra vedie k novým kamošom, núka kontakty alebo ich prepojí priamo s príbehom, takže ich nemôžete minúť. Neskôr sa paleta rozšíri a hráč stojí pred dilemou, ako tráviť čas, jednak sám (Persona 5 má tony vedľajších aktivít, ako posilňovanie, filmy, hry, knihy, a dokonca vedľajšie džoby či túžby vyžierať pochúťky) alebo s ostatnými. Viac ako 20 Confidants je záruka variability a pri časovej tiesni (štruktúra kalendára má aj odvrátenú stranu – nedokážete doň natlačiť všetko) si musíte vyberať a prehodnotiť kontakty i priaznivcov. Utužené vzťahy s niektorými prinášajú benefity – lepšie štatistiky alebo isté výhody do bludísk. Budete prekvapení, že aj vo vašej partii sa nájdu pohnuté charaktery, ktoré hľadajú cestu k lepšej budúcnosti alebo miesto v spoločnosti.

Tento svet nemá bežné archetypy, čo je fantastická správa pre znalých hráčov RPG i videohier. Za dlhším prológom nečaká opäť záchrana sveta a desiatky hodín odskúšaného grindu. Je to mimoriadne dobre napísaná sonda do spoločnosti, kde zaznievajú témy útlaku, slobody, machinácie, spravodlivosti či rozpínajúceho sa populizmu. Jednotlivé postavy, s ktorými prichádzajú hrdinovia do kontaktu, skrývajú nielen vlastných démonov, ale priamo škodia spoločnosti, a preto je potrebné vyrvať im srdce a priviesť ich k pokániu.

Na ceste za spravodlivosťou poslúžia nočné pasáže, kde sa hrdina stáva lídrom skupiny Phantom Thieves. Dobro koná cez návštevy Palace, ktoré majú podobu bludísk. Každé z nich má úplne odlišný dizajn, nakoľko zobrazí vnútorný svet inkriminovaných postáv. Často sú to väzenia, cirkusy, bizarné končiny. Vždy iné, výrazne štylizované a maximálne originálne. Zistíte, že sa učiteľ navonok tvári ako kamoš študentov, no škola prehliada jeho prehrešky a muž má vnútro plné nenávisti a tmavého väzenia. Alebo ďalší člen spoločnosti vydiera iných a podpláca politikov. Vašou úlohou bude nájsť cestu do Palace i eventuálny poklad. Ďalší deň posielate volaciu kartu a potom idete tvrdo po poklade, čo je v prenesenom význame priamo srdce jednotlivca, ktoré musíte zmeniť, aby odčinilo svoje zločiny. Palace nedokážete prejsť na jeden hlt, ale často sú aktivity rozdelené na tri až päť dní, no fragmentácia nie je na škodu, skôr postupne dávkuje kvalitný obsah. Ešte aj opakované návštevy dokážete využiť na klasické súboje.

Súboje prebiehajú v štvorčlennej skupine, bojujete proti rozličným nepriateľom, na výber máte obranu, útoky, isté schopnosti alebo majestátne ťahy. Oponentom sa postavíte s pomocou vášho zosobnenia, takzvanej Persony, ktorú treba trénovať. Je to odzrkadlenie charakteru, k dispozícii sú silné stránky i slabiny, ktoré treba prispôsobiť nepriateľom, ktorým sa idete postaviť. Práve na odhaľovaní slabín a účelovom zasahovaní je postavený celý systém, nakoľko sa môžete pokúsiť aj o reťazenie úderov, dodatočné zásahy alebo mocný All-Out úder s dlhočiznou animáciou a poriadnou pasekou. Znalci JRPG i série si prídu na svoje, ibaže sa budú spočiatku predierať štylizovanými menu, kde sú porozhadzované písma a farebné graffiti. Nie je ľahké získať všetky Persony, no je to súčasť pasie. Jedným z procesov verbovania je vyjednávanie a hráč sa priamo snaží komunikovať s porazenými tieňmi cez šikovné odpovede, lebo každá Persona má inú príslušnosť a vaše odpovede sa jej nemusia páčiť. Niekedy ju vysmejete či urazíte, inokedy získate na prvý pokus. Iste, úroveň vyjednávania sa zlepšuje, získavate zároveň aj peniažky či vzácne predmety.

K mamutej hracej dobe neprispieva iba rozsiahly scenár, dlhé mesiace hernej doby, veľa Confidants či Palace prostredí. Je tu aj Mementos, ohromný priestor s náhodne generovanými poschodiami, kde hráč preniká čoraz hlbšie v priebehu hry. Nachádzajú sa tu ciele (podobne ako v Palace) obsahujúce srdcia na potrebnú zmenu a prebieha tu zisk potrebných skúseností či zdokonaľovanie schopností. Persona 5 je neskutočne urečnená hra, takže občas vám polhodinka čisto iba v bludisku príde vhod.

Prakticky každý element hry je zásahom do čierneho. Máloktorá hra má taký prepracovaný scenár, kde sa nezamýšľate nad hlúposťami či nadväznosťou, ale hltáte ho naplno. Fanúšikovia môžu mať japonskú stopu a plnohodnotný zážitok umocňuje výrazná štylizácia na jednej strane, no vysoký stupeň autenticity na druhej. Metro Tokia či jednotlivé štvrte vyzerajú a dýchajú atmosférou rovnako ako v skutočnosti. Štruktúra hry s kalendárom od apríla naprieč mesiacmi je dokonalá a ideálna pre postupné vychutnávanie a zisk ďalších postáv, Person či iných častí obsahu. Spočiatku ste vedení lineárne, neskôr sa možnosti otvoria a sami si určujete, ako budete tráviť čas. Je tu viac ako tucet výborne pripravených postáv a veľa úloh, čo majú zmysel a nevypĺňajú iba dlhé hodiny za malú odmenu v podobe peniažkov.

Persona 5
Persona 5 Shinjuku Red Light District? Hohooo, nie je to jediný dôvod, prečo je hra 18 ...
Shinjuku Red Light District? Hohooo, nie je to jediný dôvod, prečo je hra 18 ...

Persona 5 Succubus sa nám pekne učí vlastnosti, levelovať kvôli nim sa oplatí vždy.
Succubus sa nám pekne učí vlastnosti, levelovať kvôli nim sa oplatí vždy.

Persona 5 Parádna ukážka štylizovaného interface. Vyzerá to ako grafický chaos, no orientácia je úžasná.
Parádna ukážka štylizovaného interface. Vyzerá to ako grafický chaos, no orientácia je úžasná.

Najsilnejšou devízou je vysoký level abstrakcie a odkazov. Na dianie v spoločnosti, zloduchov a ich bludiská reflektujúce čierne zákutia duší. Využívanie ich svetov je víťazstvom herného dizajnu a hra nemá dôvod opakovať sa, stále vás posúva ďalej a odmeňuje za hranie a nutnú investíciu, ktorá skutočne patrí medzi najvyššie. Mnohé hry sú poskladané tak, že po polovici sa už cítite obeťou opakovania alebo sú príliš krátke, aby ste si vychutnali predkladaný svet. Persona 5 je však výborne vybalansovaná na všetkých úrovniach obsahu – scenár, postavy, dej, civilné Tokio, X bludísk a Mementos, súbojový systém, do toho jazzová muzička a nezameniteľná atmosféra. Tejto hre prakticky niet čo vyčítať.

Persona 5 sa dá hrať na PS4 vo FullHD rozlíšení, ale bez problémov ju utiahne aj staršia PS3, pre ktorú je táto hra najlepšou labuťou piesňou po 10 rokoch na európskom kontinente (ak nechcete rátať Cars 3 a podobne). Je to pravé víťazstvo videohry ako cenného média, čo aktivizuje hráča a súčasne núka hodnotný obsah.

napísal Korec 30.5.2017
Páči sa mi! (+3)
10