NBA PLAYGROUNDS

NBA PLAYGROUNDS

6.0

Boom Shakalaka!

Neuveriteľné smeče, odomykanie kostýmov, výborné hlášky z komentátorov a najmä napínavé súboje, ktoré neraz končia fyzickým vybavovaním si účtov v reálnom svete, to je v skratke opis arkádovej basketbalovej série NBA Jam. S rôznymi pokračovaniami, remakami a spin-offmi prichádzame do kontaktu už od roku 1993 a staršie narodeným hráčom z oka určite vyhŕkla pri vyslovení tohto názvu nejedna slza nostalgie. Veď kto už by mohol zabudnúť na geniálne „Boom Shakalaka“? Od roku 2011, keď vyšla posledná prerábka, sme čakali na veselú, arkádovú basketbalovú hru až do dnešných dní, kedy si predstavujeme NBA Playgrounds.

Skutočnosť, že názov hry v sebe obsahuje skratku NBA a taktiež niekoľkokrát spomenutý pojem „basketbal“ v prvom odstavci jasne naznačuje, s akou hrou máme dočinenia - športová, basketbalová, arkádová. Playgrounds si zachováva základné pravidlo tohto športu, pri ktorom je vašou ultimátnou úlohou dostať loptu do koša v súbojoch 2 na 2 hráčov, avšak namiesto realistickej simulácie a verného spracovania stavia skôr na humor, akciu a „coolovosť“.

NBA Playgrounds
NBA Playgrounds Zápas sa začína.
Zápas sa začína.

NBA Playgrounds Nowitski s Iversonom sú silná dvojka.
Nowitski s Iversonom sú silná dvojka.

NBA Playgrounds Hoci MJ v hre absentuje, aspoň čiastočne ho zastupuje Scotty Pipen.
Hoci MJ v hre absentuje, aspoň čiastočne ho zastupuje Scotty Pipen.

Zabudnite na akékoľvek pravidlá fyziky a poučky, ktoré vás učili v škole. Gravitácia je vymyslený pojem a legendy basketbalových ihrísk vám to hravo dokážu. Triky, fintičky a efektné prihrávky sú iba začiatok. Nasledujú strely z krkolomných pozícií a monster bloky. Na vrchole rebríčka však neohrozene sedia smeče a práve tie vôbec Newtonove (ani žiadne iné) zákony nedodržujú. Saltá, otočky, behanie po doskách, odrazy, kilometrové výskoky a trhanie obručí je tu na dennom poriadku. Pozor, to neberieme ako negatívum, práve naopak, pestrá plejáda skutočne efektných smečov je jednou z najväčších devíz titulu.

Čím viac sa na ihrisku darí jednému z tímov, tým rýchlejšie mu narastá takzvaný power meter. Po jeho naplnení dochádza k aktivácií niektorého zo super módov (streľba so 100% úspešnosťou atď.) Druhým ukazovateľom je vydrž, z ktorej odčerpáva šprint, strkanie a podobne. Treťou hernou mechanikou, ktorú až tak pozitívne rozhodne nevnímame, je dokonalá streľba a smečovanie. Ak sa vám podarí smeč alebo streľbu skvelo načasovať, hra vás odmení jedným bodom navyše. Nie rýchlejším dobitím powermetra, nie rýchlejšou obnovou staminy, ale rovno jeden bod navyše. Toto pravidlo je úplne nekoncepčné a zásadne negatívnym spôsobom zasahuje do hrateľnosti. Ukazovateľ „dokonalosti“ nie je navyše ani nijako graficky znázorňovaný a vynucuje si extrémne presné načasovanie, ktoré nie je možné získať po jednom, piatich ani desiatich odohraných zápasoch. Netreba asi spomínať, že AI takýto problém dlhého učenia sa a odhadovania správneho momentu nemá.

Titul disponuje licenciou NBA, a preto sa môžete tešiť na hráčov z rôznych historických období ligy, od Dominiquea Wilkinsa, cez Magic Johnsona, Granta Hilla, Shaqua, až po Johna Hilla, Jamesa Hardena, Stephena Curryho a LeBrona Jamesa. Licencie ale predsa len majú svoje nedostatky: K.A. Jabbar, Larry Bird, Kobe Bryant alebo hviezda najjagavejšia – Michael Jordan sa na palubovky nedostanú. Nie všetci športovci sú prístupní od začiatku, ich doplňovanie je riešené formou otváranie balíčkov kariet. Tie, našťastie, získavate hraním a nie je potrebné (ani možné) ich dokupovať formou mikrotransakcií. Bohužiaľ, ihneď je treba spomenúť to, že čo sa týka obsahu, hra toho veľa neponúka, a tak aj získavanie balíčkov je skôr útrapa ako odmena. V podstate sa totiž dajú získať iba hraním jedného z dvoch ponúkaných módov - offline turnaje a online hranie.

Offline turnaje sú zasadené do rôznych kútov planéty, od čoho sa, samozrejme, odvíja aj ich grafické znázornenie, a otvárajú sa postupne. Treba sa prebojovať pavúkom jedného turnaja, zvíťaziť vo finále a odcestovať na druhú stranu zemegule na ďalší turnaj. Medzi zápasmi sa zvyšuje level „kartičkových“ hráčov, ale zásadný vplyv na hrateľnosť to nemá.

K turnajom a všeobecne zápasom sa viaže ďalšia nepríjemnosť. Nie je v nich možné nič nastaviť – dĺžku v minútach, rozsah dosiahnutých bodov, pravidlá – jednoducho nič z toho neovplyvníte. Chcete si zahrať krátky turnaj s dvojminútovými zápasmi? Nedá sa. Mimochodom, online hranie sa sprístupní až po dosiahnutí víťazstva v prvom offline turnaji, takže sa očakáva, že v multiplayeri nebudete pre nikoho trhacím kalendárom. V závislosti od platformy je alebo nie je podporované taktiež aj lokálne multiplayerové hranie.

Grafická štylizácia korešponduje s arkádovou orientáciou titulu. Veľmi vhodne sú zapracované zväčšené hlavy hráčov, ktoré zároveň pomerne slušne karikatúrnym štýlom znázorňujú svoje reálne predlohy. Azda jediným závažným nedostatkom technického spracovania je nastavenie kamery. Často sa stáva, že pri odrazení lopty od obruče, respektíve dosky,, nie je celkom rozpoznateľné, ktorým smerom (v pomyselnej „Y“ osi) sa vlastne lopta odrazila. Častokrát sa teda snažíte doskočiť v spodnom okraji ihriska, avšak lopta je na jeho vrchnej hranici.

NBA Playgrounds
NBA Playgrounds Prosím, vysvetlíte mi niekto, čo je to fyzika?
Prosím, vysvetlíte mi niekto, čo je to fyzika?

NBA Playgrounds Boom Shakalaka!
Boom Shakalaka!

NBA Playgrounds Pre hru sú typické nadrozmerné hlavy a štylizovaný vizuál.
Pre hru sú typické nadrozmerné hlavy a štylizovaný vizuál.

Pre vlka samotára nemá NBA Playgrounds v podstate žiadny zmysel. Arkádový basketbal vás zabaví na chvíľu, kým neodohráte pár dostupných turnajov a neotvoríte „všetky“ balíčky s kartami. Ako párty hra má titul o niečo dlhšiu životnosť, ale aj tak máme pocit (a snáď to nie je iba nostalgia), že staručký NBA Jam by nás stále zabavil o niečo viac.

Poznámka: Po dopísaní textu recenzie bol uvoľnený patch 1.05, ktorý prináša možnosť zapnúť si takzvaný shot meter, ktorý čiastočne rieši niektoré opisované problémy.

napísal je2ry 6.6.2017
6.0