ARMS

ARMS

8.0

Ďalší silný prírastok do Nintendo knižnice

Splatoon je dôkazom mnohých vecí. Napríklad, že môžete vybudovať úspešnú multiplayerovú akciu aj bez toho, aby ste v nej použili smrteľné zbrane. No taktiež, že sa tradičné žánre dajú robiť aj trošku inak a stále to dokáže priniesť úspech. A presne to isté, čo sa Nintendu podarilo so Splatoonom, teraz skúša aj s ďalšou novou značkou, ktorá berie tradičný žáner, robí ho trošku menej násilným v prvom pláne, prináša netradičný twist herných mechanizmov, a zároveň sa sústredí na čo najlepší multiplayerový zážitok.

ARMS je naozaj pre bojovky tým istým, čím bol Splatoon pre tímové multiplayerovky. Ibaže to nebude mať až také jednoduché. Nintendo má na Switchi v týchto týždňoch celkom slušnú ponuku rôznych titulov a fanúšikovia ešte stále vo veľkom hrajú staré hry spred niekoľkých mesiacov, no taktiež musí presvedčiť fanúšikov bojoviek. Tento rok je sezóna s titulmi z tohto žánru extrémne silná, silnejšia než inokedy. Otvoril ju Injustice 2, pokračoval návrat druhého Street Fightera, do ringu vstúpil aj Tekken a ďalej bude ponuka pokračovať napríklad titulmi Pocket Rumble alebo Marvel vs. Capcom: Infinite. A to je na žáner, ktorý tu a tam zažíva komerčný úpadok, neskutočný pretlak.

Pravdou však je, že ARMS nemôže priamo súperiť so žiadnou z vyššie menovaných hier. A práve vďaka tomu, že veci robí inak. Nie je to taká brutálna bojovka, no ani taká komplexná. Hĺbka jej však nechýba. Je úplne iná, no v konkurencii sa nestratí a vie si zastať svoje miesto. Spolu s ďalšími troma bojovkami sme ju testovali aj na chate a na pár hodín zabavila výborne, no to už trošku predbieham. Dôležité je, že ARMS funguje, a to hneď v niekoľkých rovinách. Je prístupná, je zábavná, hodí sa pre každého, no je aj trvácna. To všetko postupne rozoberiem.

ARMS
ARMS Hra vyzerá jednoducho, no časom vás vie pekne potrápiť.
Hra vyzerá jednoducho, no časom vás vie pekne potrápiť.

ARMS ARMS si najlepšie užijete vo dvojici až štvorici.
ARMS si najlepšie užijete vo dvojici až štvorici.

ARMS Osvojíte si jednoduché aj pokročilejšie útoky.
Osvojíte si jednoduché aj pokročilejšie útoky.

Samotná prezentácia a menu vám naznačia, na akú strunu chce titul hrať. Pritom vás do ničoho priamo nenúti. Nenájdete tu vlastne nijaký primárny režim. Párty hranie, singleplayer obsah a online sú akoby na rovnakej úrovni, takže sa hra snaží osloviť rôzne typy hráčov rovnomerne alebo lepšie povedané, je šitá na rôzne príležitosti. A dostanete sa do nej naozaj veľmi jednoducho. Jej mechanizmy sú intuitívne a prejdete si ich formou tutoriálu, ktorý vám ich vysvetlí. Ak ju zoberiete medzi partiu priateľov, jednoducho im jej princípy vysvetlíte pár vetami a už aj oni dokážu hravo rozdávať jednu ranu za druhou, pričom sa s každým zápasom sami ďalej učia, ako hru hrať čo najlepšie.

ARMS je 3D bojovkou, kde sa na arény pozeráte kamerou spoza postavy. Nie teda tradičné zboku ako napríklad v Tekkene. Stoja proti sebe dve (prípadne aj viaceré) postavy na opačných koncoch a jeden z druhého sa pokúsia vymlátiť život. To nie je nič nové. Nové však je, že tu to dokážu spraviť aj na veľké vzdialenosti. Rany totiž rozdávajú len rukami a tie sú na rôznych naťahovacích materiáloch. Direkt tak môžete súperovi uštedriť na celú dĺžku arény aj vďaka pružine, ramen rezancom alebo obväzu. A to nie je jediný bod, kde hra v rámci mechanizmov dáva za pravdu svojmu názvu.

S postavou sa pohybujete voľne, každú ruku ovládate zvlášť, navyše im viete dať rotáciu, takže dokážete súpera udrieť zo strany, aj keď k nemu stojíte čelom. Viete taktiež blokovať, no viete použiť aj špeciálne úchopy, ktoré vám umožnia súpera poriadne hodiť o zem. To je všetko, čo na úvod potrebujete. Rýchlo si osvojíte uhýbanie a iné manévre, vďaka ktorým sa stanete šikovnejšími. A obľúbite si špeciálne útoky v momente, keď sa vám dostatočne nabije energia. A najlepšie na tom je, že si môžete vybrať ovládanie, aké vám najviac vyhovuje. Na tablete, v Gripe, Pro controllerom alebo aj pohybovo Joy-Conmi, čo pôsobí funkčne a organicky, vôbec nie ako gimmick, za čo si autori zaslúžia pochvalu. Jednoducho rozdávate údery tak, ako to cítite. Pohybom telom dávate úderom rotáciu aj smer.

Je naozaj veľmi jednoduché dostať sa do ARMS. Jednoducho zoberiete ovládače do rúk a začnete rozdávať údery. Prípadne si osvojíte viac tradičné ovládanie a pustíte sa do boja pomocou tlačidiel. No to všetko hneď neznamená, že by hra neponúkla väčšiu hĺbku. Nemôžete očakávať nejaký veľký zoznam rôznorodých pohybov a kombo útokov. Taktika sa mení v závislosti od toho, aké ruky v boji používate. Každá postava má pred bojom k dispozícii trojicu ramien pre každú stranu, z ktorých si môžete vybrať a aj ich kombinovať. Na ľavú ruku si tak môžete dať laser a na pravú dáždnik, ktorý lepšie funguje na blokovanie úderov súpera. Prípadne bumerang, ktorý umožňuje lepšie oblúky.

Postupne si navyše odomykáte ďalšie ruky, takže si túto štartovaciu trojicu môžete obmieňať podľa svojho vkusu či potrieb. Rozdiely tak robia nielen postavy so svojimi vlastnosťami, ale aj ich zbrane. Každá ruka má pritom primárnu vlastnosť, môže sa napríklad deliť na 3 projektily a podobne, no má tiež sekundárny efekt, ktorý zodpovedá živlom. Efekty tak môžu byť ohnivé, ľadové, vzdušné a podobne. Aj preto je dobre osvojiť si čo najviac zbraní a vybrať si také, ktoré vám v boji čo najviac vyhovujú.

A kým v úvode je ARMS hlavne o rozdávaní úderov, postupne nájdete taktickú hĺbku aj v samotných súbojoch. Ako umelá inteligencia na vyššej obťažnosti, tak aj živí proti hráči si od vás vyžadujú viac. Z ARMS sa postupne stane hra na vyčkávanie, keď budete dôkladne sledovať súpera a hľadať otvorené miesto v jeho obrane či ten správny moment. On napríklad zaútočí, vy v poslednom momente uskočíte a zasiahnete mu rameno, čím mu ho dočasne oslabíte. Viac takýchto zásahov do ramena vám dá v boji veľkú výhodu, nakoľko takto zasiahnutá ruka dočasne ochabne a protihráč ju nevie použiť.

Môžete sa sami prebiť hromadou AI súperov a získať titul šampióna. Alebo si k tomu prizvete kamaráta. Ak preferujete online zápolenie, aj toho si tu môžete užiť dosť. Hodnotené zápasy vás posúvajú vpred v rebríčkoch, čo je klasika, ktorú určite poznáte. Voľné online zápasy nájdete v rámci Party Match, kde to však nie je len o pästných úderoch, ale najmä o zábave. V tomto režime môžete hrať online dvaja z jednej konzoly. Hrať tiež môžete súkromné hry proti svojim priateľom a ARMS podporuje aj lokálne hranie, kedy sa spojíte s ďalšími konzolami okolo vás.

ARMS
ARMS Party hranie vás pobaví na dlhé hodiny.
Party hranie vás pobaví na dlhé hodiny.

ARMS Niektoré vedľajšie režimy vám pomôžu zlepšiť vaše schopnosti.
Niektoré vedľajšie režimy vám pomôžu zlepšiť vaše schopnosti.

ARMS Môžete si odomknúť hromadu nových zbraní, len to chvíľu potrvá.
Môžete si odomknúť hromadu nových zbraní, len to chvíľu potrvá.

Party Match a Versus spolu zdieľajú herné módy. No kým Party Match umožňuje hranie len dvojici na jednej konzole, v rámci Versus si na Switchi zahráte až s troma ďalšími hráčmi. Nájdete tu jednoduchý súboj a tímový súboj pre dvojice spojené lanom, takže aj pohyb musíte koordinovať so spoluhráčom. V-Ball je variáciou na plážový volejbal, no namiesto lopty hráte s bombou. Nechýbajú smeče ani záchrany z čiary v poslednej chvíli a dokážete sa pri tomto móde nasmiať. No ešte lepší je basketbal v Hoops. Hrá sa len na jeden kôš, no bez lopty. Skórovať musíte vašim súperom, ideálne rovno trojkové koše. Skillshot postaví hráčov oproti sebe a medzi nich dá terče. Ide o rýchlosť aj presnosť, čo je výborné na tréning. 1-on-100 mód pred vás postaví vlnu 100 nepriateľov a pýta sa vás, či to dokážete prežiť.

Ponuka režimov je tak pestrá a to isté relatívne platí aj o postavách a arénach. Postáv tu nájdete 10, každá je iná, a to nielen dizajnom. K tomu si musíte pripočítať dostatok rúk, čo tvorí mnoho kombinácií. Arén je taktiež 10 a sú trošku iné, než by ste čakali od bojoviek. Je tu napríklad ramen miska, schody (kde jeden hráč je hore a druhý dole) a podobne. Ono sa tie čísla možno nezdajú veľké, no hre stačia. A keď vám už stačiť prestanú, autori sľúbili, že budú nový obsah pridávať do hry formou DLC úplne zadarmo. Opäť sa núka analógia so Splatoonom, kde to fungovalo na výbornú.

Dokonca aj vizuálnym štýlom hra pripomína Splatoon. Je to jednoduché, hravé, takmer animákové, no hlavne rýchle. Na hru sa pozerá veľmi dobre a ulahodí vášmu pohľadu. Hudba je tiež fajn, len budete mať občas dojem, že sa ústredná skladba opakuje viac než je zdravé. ARMS baví už svojim vizuálom, ideálne sa hodí na party hranie, zabaví v multiplayeri, kde prekvapí dynamickým lobby systémom. Len samotný singleplayerový obsah by mohol ponúknuť o niečo viac ako len sériu súbojov o titul šampióna. Hra tiež poteší prekvapivou hĺbkou, dokonca ponúkne peknú výzvu, ak chcete čeliť tým najlepším. Jej najväčším negatívnom je snáď len to, že aby ste si odomkli pre postavy viacero rôznych rúk, slušne sa nagrindujete. Každopádne potenciál hry je obrovský a ak sa o ňu budú autori ďalej starať, môžeme tu mať druhú značku ako Splatoon.

napísal matus_ace 7.6.2017
8.0
7.8