DESTINY 2

DESTINY 2

8.0

Svet stále potrebuje ochrancov. Pridáte sa?

Recenzia na Xbox One verziu

Bungie pred rokmi skončilo so značkou Halo, aby prešlo na niečo nové. Prešlo na trilógiu Destiny, ktorou sa upísalo Acitivisionu. Hra sa nám už vo viac-menej chudobnej forme ukázala v jednotke a práve dostáva pokračovanie, ktoré je väčšie a aj na viac platforiem. Ku konzolám totiž teraz pridáva aj PC. Síce až budúci mesiac, ale autori si chcú nechať čas na dotiahnutie a nevydávať to rovno popri konzolových verziách, keďže launch je dosť náročný.

Hra totiž nie je štandardný titul, je to skôr masívna online záležitosť podobná Division, len tu sa vydávate na rôzne planéty kde plníte singleplayer misie, vydávate sa do kooperačných bojov alebo zúčastňujete multiplayerových zápasov. Všetko kvôli záchranu Zeme. Pred stovkami rokov sa totiž na Zemi objavil zvláštny artefakt nazvaný Traveller. Bola to veľká guľa, pod ktorej ochranou a s jej vedomosťami ľudstvo prosperovalo. Neskôr sa však objavili nepriatelia. Boli to mimozemské rasy snažiace sa buď zničiť Traveller, alebo spoznať a ukradnúť jeho tajomstvo. Bojovalo sa dlho a to až do doby, kým na svete neostalo posledné ľudské mesto a na to teraz mieri nový nepriateľ.

To je základ príbehu, ktorý chcú autori rozpovedať. Zvyšok sú primárne boje. Nečakajte od toho hlboký dej, veľa rozhovorov, prestrihových scén a NPC postáv, ako je to v bežných singleplayerovkách. Primárne je to MMO rozprávajúca svoj malý príbeh niekoľkými animáciami pomedzi misie dopĺňané komentárom vášho AI asistenta. Dozviete sa síce dostatok informácii, aby ste mali prehľad o svete, ale z univerza to bude čisto len o jednej z frakcií, proti ktorým bojujete. To je všetko, čo ja osobne o tomto svete viem. Jednotku som hral len chvíľu a aj preto budú v recenzii hlavne informácie pre nových hráčov.

Destiny 2
Destiny 2 Vitajte v budúcnosti.
Vitajte v budúcnosti.

Destiny 2 Hra je v čisto onlineovka, ale zahráte si aj sólo.
Hra je v čisto onlineovka, ale zahráte si aj sólo.

Destiny 2 V hre je niekoľko planét s rozsiahlym prostredím a dostatkom obsahu.
V hre je niekoľko planét s rozsiahlym prostredím a dostatkom obsahu.

Kampaň

Samotná kampaň je základom celej hry a prakticky jej začiatkom. Musíte ju prejsť, aby ste si poodomkýnali možnosti, vylevelovali postavu, získali silné zbrane. Zároveň je kampaň skôr v štýle MMO úloh, nie ako štandardná príbehová kampaň. Nečakajte tu naskriptované misie, ktoré vám rozpovedia príbeh, ale skôr prechádzku planétami s neustálym vystrieľaním nepriateľov, stále väčšími a silnejšími bossmi a opakovaním podobných lokalít a podobných nepriateľov. Je to takmer MMO štýl, len s tým rozdielom, že väčšinou hráte sólo. Niektoré oblasti síce umožnia hrať kooperačne, ale to len ak vás prepojí s hrou iného hráča, alebo si pozvete priateľa na pomoc. Je to možno škoda, lebo kampaň by si priam pýtala kompletnú kooperáciu.

Základ misii tak tvorí prechod parádnymi prostrediami, ktoré striedajú oddychové scény. Často najskôr preskáčete na potrebné miesto a následne už strieľate do skupiniek objavujúcich sa nepriateľov. Sú to buď vlny za vlnou, alebo skupinky, ktoré musíte prekonať, aby ste sa dostali do ďalšej rovnakej alebo podobnej miestnosti. Nečakajte žiadne hlbšie mechaniky, interakcie, NPC postavy alebo AI podporu. Niekedy nad vami prebieha boj, ale väčšinou sú prostredia prázdne a len čakajú na váš príchod, aby sa do nich nahrnuli nepriatelia.

Na druhej strane je akcia navrhnutá dobre, pocit zo streľby je parádny a rovnako cítite, ako sa stále vylepšujete. Získavate lepšie zbrane, brnenia a odomkýnate si niekoľko skill možností (je ich však málo a nemajú hĺbku).  Zároveň sa však vylepšujú aj nepriatelia a zdá sa, akoby sa to len celé nafukovalo. Od nepriateľov nečakajte žiadnu špeciálnu AI, dominujú hlavne počtom a tým, koľko rán od vás znesú. To platí špeciálne pre bossov, kde si užijete aj polhodinové strieľanie a skákanie.

Nedá sa jednoznačne povedať, či je tento MMO štýl likvidácie nepriateľov dobrý alebo zlý, keďže záleží od toho, čo sa vám páči. Podľa toho to môže byť veľmi zábavné, ale aj veľmi otravné a nudné. Ja by som však povedal, že Bungie nevyužili príležitosť postaviť poriadnu kampaň a osloviť aj ľudí, ktorým sa páčia štandardné príbehové kampane. Ponúkli tu síce pár pekných CGI scén, ktorými ich chceli zlákať a lepšie sa zamerali na rozprávanie príbehu pomocou vašej AI, ale to je všetko. Neprispôsobili hrateľnosť ani dizajn misii. Až na prvé a posledné misie to končí len ako jednoduché vystrieľanie nepriateľov rad radom s množstvom umierania, reštartovania od vzdialených checkpointov a to stále dookola. Ale to je základ Destiny hrateľnosti, s tým musíte rátať, ak do toho pôjdete.

Spolu kampaň tvorí okolo 20 misii, ktoré prejdete za takých 10 hodín s tým, že na prejdenie si budete musieť spraviť odskok do multiplayeru, kooperácie, alebo plniť vedľajšie misie, aby ste sa vylevelovali a hra vás pustila do ďalšej príbehovej misie. Prekvapivo to však nevyžaduje veľa grindovania. Vedľajšie úlohy ponúknu ďalšie desiatky hodín akcie, kde máte rôzne typy menších zadaní a aj väčších na planétach. Presnejšie každá planéta má otvorené prostredie, ktorým môžete prechádzať a kde nájdete ďalšie úlohy. Zároveň sa v prostredí planét objavujú public eventy, do ktorých sa môže zapojiť viac hráčov.

Vy môžete byť počas hry spojení vo svojom Fireteame a aj v klane, kde budete hrať vždy s priateľmi. Ak v žiadnom tíme nie ste, hra vás automaticky v otvorených oblastiach skúsi prepojiť s inými hráčmi. Môžete s nimi začať bojovať, ale nemusíte a môžete si ísť po svojom. Ak by ste však chceli užší kontakt s hráčmi, je tu otvorená lokalita farma, ktorá je sociálnym miestom na stretávanie hráčov a zároveň miestom, kde získavate ďalšie úlohy od hlavných postáv. Tie vám dajú aj odmenu v podobe silných zbraní alebo brnení. Samotná farma však veľa zábavy neposkytuje a okrem kopania do futbalovej lopty tam s ostatnými hráčmi nemáte čo robiť.

Destiny 2
Destiny 2 Hlavná mapa postupne ponúkne rôzne planéty a eventy, kam môžete zaletieť.
Hlavná mapa postupne ponúkne rôzne planéty a eventy, kam môžete zaletieť.

Destiny 2 Multiplayer ponúkne menšie mapy a 4 vs. 4 boje.
Multiplayer ponúkne menšie mapy a 4 vs. 4 boje.

Destiny 2 Destiny nemá hlboké RPG prvky v schopnostiach, ale má postupné vylepšovanie zbraní a vybavenia.
Destiny nemá hlboké RPG prvky v schopnostiach, ale má postupné vylepšovanie zbraní a vybavenia.

Kooperácia

Zatiaľ čo príbehová kampaň nie je primárne kooperačná, kooperačne môžete hrať niektoré útoky a rovnako na planétach môžete spolu s tímom riešiť úlohy. Plus neskôr v hre sa odomkne aj samostatná možnosť Strike misií. Tie vám umožnia spojiť sa s ďalšími dvomi hráčmi a vydať sa s nimi proti nepriateľom v postupnom playliste piatich úloh. Je zvláštne, že kooperáciu môžu hrať len traja, ale aj tak je to oveľa zaujímavejšie ako samotná kampaň. Pomáhate si navzájom, oživujete sa a aj likvidovanie vĺn nepriateľov alebo ničenie bossov je oveľa zábavnejšie. Misie sú dostatočne rozsiahle, ale majú len náznak príbehu väčšinou prepojeného na udalosti v kampani.

Ak by ste však chceli viac, niečo masívne, to budú práve nájazdy - raidy. Už je v hre pridaný prvý Leviathan Raid, čo je rozsiahly, niekoľkohodinový raid pre šiestich hráčov. Hlavne možnosť šiestich hráčov poteší ako aj intenzívna akcia a nutnosť spolupráce všetkých hráčov s rôznymi povolaniami. Zároveň raid vyžaduje vysokú silu, a teda musíte prejsť kampaň a aj potrénovať sa na vedľajších aktivitách.

Multiplayer

Klasický PvP multiplayer v hre nechýba a prichádza so slušnou ponukou ôsmich máp a s niekoľkými úpravami oproti jednotke. Hlavne je teraz multiplayer fixovaný na 4 vs. 4 súboje hráčov. Je však veľmi dobre vyvážený, ani rýchly, ani pomalý. Postavy vydržia tak akurát, aj keď vždy záleží na tom, proti komu sa postavíte a aký level ste. Matchmaking totiž nemá problém postaviť proti sebe ľudí s rozdielom 10 levelov a to je dosť drsné. Totiž čím vyšší level, tým lepšie zbrane, brnenie a všetko.  Nováčik veľmi neboduje. Ale na druhej strane ak sa už vylevelujete v kampani a pri aktivitách, môžete sa do toho veselo pustiť. Potom je to už úplne iný pocit, hlavne ak natrafíte na nováčikov.

Zbrane sa v hre zbierajú postupne a máte ich vo všetkých herných módoch. Sú rozdelené na tri základne typy: kinetic, energy a power, pričom z každého typu môžete mať jednu zbraň. Kinetické a energetické sú rozdelené len podľa typu nábojov, ale v zásade zahŕňajú rôzne typy pištolí, pušiek, samopalov. V Power sú už granátomety, snajperky alebo meče. Sú to hlavne zbrane, pri ktorých budete mať pravidelne len minimum nábojov. Nehovoriac o granátoch - u seba máte len jeden a vždy, keď ho hodíte, čakáte, kým sa vám znovu energia nabije (je to škoda, lebo pri tých záplavách nepriateľov hlavne v kampani by sa zišla väčšia zásoba). Dopĺňa to ešte štít, ktorý môžete pred sebou rozprestrieť. Zbrane postupne nachádzate stále lepšie, pričom z každého typu môžete mať deväť. Síce si ich môžete ľubovoľne vymieňať, väčšinou to však nemá zmysel, keďže ideálne je bojovať s tou najsilnejšou. Jedine v multiplayeri je dobré taktizovať a zvoliť si napríklad kinetickú zbraň na diaľku, energetickú na blízko a doplniť to power snajperkou. Podobne ako zbrane funguje aj brnenie, kde si vylepšujete každú časť a každá môže byť stále silnejšia.

Multiplayer ponúka dva typy hry, a to quickplay a competitive, kde už záleží na tom, či si chcete len rýchlo alebo seriózne zahrať. Následne vás hodí do náhodného módu na náhodnú mapu a môžete bojovať. Je tu klasický deathmatch na body, deathmatch na počet životov, obsadzovanie bodov, zbieranie vecí po padlých nepriateľoch a mód s eliminovaním bomby.  Je to základná ponuka, ale dobrá a poskytne dostatok rozmanitosti.

Povedal by som, že je to veľmi dobre navrhnuté, len možno by nebolo zlé ponúknuť módy aj pre viac hráčov ako 8. V jednotke ich bolo 12 a Bungie to teraz zredukovalo. Zrejme pre rýchlosť matchmakingu a prehľadnosť celých zápasov, ale nemusí to byť definitívne a uvidíme, akým smerom to budú autori postupne rozvíjať.  Celkovo bude zaujímavé sledovať, ako vlastne Bungie bude rozširovať obsah, keďže expanzie pre prvú hru boli úplným sklamaním a nedokázali udržať hráčov. Teraz by to vývojári mohli napraviť. Ale či to skutočne napravia to nevieme.

Destiny 2
Destiny 2 Každá planéta má svoje veľké otvorené územie, na ktorom sa zobrazujú misie, aktivity, úlohy.
Každá planéta má svoje veľké otvorené územie, na ktorom sa zobrazujú misie, aktivity, úlohy.

Destiny 2 Akcia je intenzívna a dobre dotiahnutá.
Akcia je intenzívna a dobre dotiahnutá.

Destiny 2 Rozmanitosť lokalít je veľmi pekná, nechýbajú ani lesy na Zemi.
Rozmanitosť lokalít je veľmi pekná, nechýbajú ani lesy na Zemi.

Technické spracovanie zvládlo Bungie veľmi dobre - ešte vylepšilo engine Destiny jednotky, všetko funguje pekne, rýchlo, stabilne. Ale hlavne vizuálny art štýl je parádny. Veľmi dobré kombinácie farieb, dizajnu prostredí, decentných textúr. Jednoducho lahodí to oku. Zároveň sú prostredia rozsiahle a každé je iné. To hneď na začiatku ukazuje kampaň. Celé to šľape veľmi dobre aj keď na konzolách len 30 fps (PC verzia dostane odomknutý framerate).  Jediné, čo vo vizuále zamrzí, je tá spomínaná prázdnota a často sa opakujúce časti prostredí. Celé je to pekné, ale také akoby statické, bez NPC, deštrukcie a fyziky. Teda ak tam nie sú nepriatelia, tak sa tam často nehýbe nič. Na druhej strane, keď nepriatelia prídu, je ich aj celá armáda a okolie sa premení na vojnovú zónu. Samotní nepriatelia sú rozmanití, je ich dostatok druhov, každý z nich má svoj štýl boja. Väčšina však bola aj v jednotke, a tak ak ste hrali pôvodnú hru, bude sa vám to zdať takmer rovnaké. Taktiež na 99% znovu nebudete tušiť, do koho vlastne strieľate, kto to je a čo vlastne robí na vašej planéte. Bližšie spoznáte len rasu, o ktorej je kampaň.

Zvukový repertoár je rovnako parádny, orchestrálna hudba vytvára výbornú atmosféru a zbrane to doťahujú do dokonalosti. Dabing tiež nezaostáva, Nathan Fillion to celé oživuje humorom, dopĺňa ho Lance Reddick a spoločnosť vám bude robiť Nolan North ako váš AI spoločník Ghost.

Keď to zhrnieme, Destiny 2 je stále Destiny. Ak ste hrali prvú hru, nečakajte výrazne vylepšenia, ale skôr dotiahnutia. Dvojka ponúkne dostatok štartovacieho obsahu, veľa rozmanitosti, menej grindovania (nechýbajú však mikrotransakcie na jednoduché získanie shaderov na úpravu vzhľadu) ako aj lepšie rozpovedanie príbehu. Celé to dopĺňa slabá AI. Znamená to, že ak sa vám páčila jednotka, alebo ak sa vám páči neustále likvidovanie nepriateľov v MMO štýle, bude to presne pre vás. Ak však nie, hra vám ponúkne skôr stereotyp a frustráciu ako zábavu.

Hru na recenziu poskytol Activision. Vyšla zatiaľ na Xbox One a PS4, v októbri príde na PC.

napísal saver 14.9.2017
Páči sa mi! (+8)