METROID: SAMUS RETURNS

METROID: SAMUS RETURNS

9.0

Remake klasiky, ktorý žiari novotou

Recenzia
3DS

Nintendo má tento rok šťastnú ruku pri výbere zo širokého sortimentu titulov, do ktorých sa naplno oprie a prináša ich v remastrovanej podobe. Na rozdiel od iných distribútorov i výrobcov pristupuje k titulom inak už pri selekcii a prejaví sa to aj na výsledku – nejde iba o pretavenie do Full HD či 4K grafiky, ale plne prerobenú hru starú viac ako dve dekády. Fire Emblem Echoes a najnovšie Metroid: Samus Returns načreli do začiatku 90. rokov, kedy fungovali herné mechanizmy inak. Teraz sa s nimi veteráni i nováčikovia pasujú a objavujú nečakané nuansy: náročnú obťažnosť, kompaktnú hrateľnosť, a zároveň nový herný kabát, pri ktorom by našinec ani netipoval pôvod hry v roku 1991 či 1992.

Príbeh je relatívne jednoduchý a na rozdiel od zdĺhavého intra nejedného titulu súčasnosti nás bez zdržovania posiela s hrdinkou Samus Aran na planétu SR3888, kde čaká niekoľko tuctov Metroidov i nebezpečná fauna medzi nimi. Žiadne dialógy, veľké interakcie, toto je sólo jazda v neznámom svete, kde sami neviete, čo vás čaká a hra výborne využíva dizajn levelov, takže z pôvodne náročného povrchu vás posiela do ešte náročnejších hlbších levelov. Cieľ hry je jasný a vidíte ho na paneli spodného displeja: zničiť 40 Metroidov. Až ku koncu sa rozvinie pár nečakaných udalostí, ktoré po dlhom bádaní oživia pozornosť hráča.

Pri ceste nadol rýchlo pochopíte základné fakty. Na začiatku máte jeden blaster a potrebujete nejaké vylepšenia, aby ste dokázali zdolávať prekážky. A navyše musíte získať powerupy, aby ste vyčistili levely na sto percent. Núka sa cesta pre priamočiarych borcov, čo postupujú zbesilo vpred, ale ani oni nedosiahnu magickú hranicu 4-5 hodín, ktorú mal pôvodný Metroid II. Samus Returns má totiž oveľa väčšie levely, dokazuje to už pri úvodnej pristávacej ploche, ktorá sa rozprestiera do oboch strán, a to si ešte neviete predstaviť, koľko obsahu vás čaká v hlbších úrovniach.

Metroid: Samus Returns
Metroid: Samus Returns
Metroid: Samus Returns

Systém objavovania je v Metroide tradičný a postupné zdolávanie levelov na vyššie percentá priam ikonické. Nezúfajte, ak hneď prvý level ukončíte sotva na 50-55% a už vás hra posiela nižšie. Ak totiž nedokážete použiť existujúce podporné doplnky alebo ste našli všetkých Metroidov na danej úrovni (čo zistíte jednoducho podľa minimálneho počtu vyžadovaného na spodný level), netreba sa zdržiavať. Level dizajn je úmyselne pripravený tak, že máte často otvorené aj viaceré úrovne a sami sa môžete do nich vrátiť, aby ste získali pár bonusov alebo zvýšili percentuálnu štatistiku.

Prirodzene, štruktúra úrovní patrí medzi špičku v žánri a novinka to dokazuje. Dlhé hodiny som mal pocit, že taký kondenzovaný level dizajn už na 3DS raz bol – a stačí sa pozrieť na predchádzajúci titul štúdia MercurySteam, výbornú Castlevaniu: Mirror of Fate, kde ste rovnako chceli naplniť všetko na 100% a neraz dali spiatočku. Metroid: Samus Returns je v tomto smere ešte hutnejšia hra, lebo má relatívne veľa podporných doplnkov, čo značí, že buď sa do predošlej úrovne skúsite vrátiť po získaní každého z nich, respektíve po každom leveli, alebo zozbierate všetko potrebné a kvázi prejdete poschodia od najvyššieho až dole súvisle na druhý raz.

V tomto smere máte slobodnú voľbu, ale prvú hodinu je Metroid občas aj frustrujúci, lebo prídete na slepé miesta, ktoré v skutočnosti nepotrebujú ani podporné doplnky, ale stačí vypáliť do labilnej kocky alebo plošinky. Preto odporúčam osvojiť si radarový pohľad, ktorý objavuje nezrovnalosti. Veľký pomocník sa zíde všetkým, ktorí to nechcú vzdať a študovať návody, ale poctivo si to odohrať.

Podporných doplnkov je veľa, od postupne silnejúcich zbraní, cez možnosť zmrazovania, kladenia bômb alebo aj šikovného kompaktného kotúľania, až po najväčší arzenál, ktorý padne vhod pri bossoch. Zisk každého vás precvičí priamo v okolí miesta nájdenia alebo na ploche levelu. Naučili ste sa silnejšiu strelu? Už sa môžete dostať do pôvodne zablokovaných dverí. Viete sa kotúľať? Preniknete do úzkych chodieb, čo ste už dve hodiny sledovali aj s bonusom v škatuli. Dá sa vám zmrazovať okolie? Paráda, autori vás hneď vyskúšajú, lebo na niektoré plošiny neviete vyskočiť, ale určite sa bude dať troška znížiť teplota pri vyskakujúcom nepriateľovi v tvare disku. Výbornú kombináciu máte aj pri kladení bômb. Najprv sa skrčíte do gule, vyskočíte, capnete bombu do luftu, s rachotom dopadáte a potom ako Samus sa už môžete vyštverať vpred. A môžete mať aj lepkavú podobu a chodiť si pekne po strope levelu.

Orientácia, pohyb a využívanie „serepetičiek" je iba menšia časť zážitku. Rýchlo zistíte, že nehostinné prostredie otestuje vaše akčné možnosti. Nepriatelia sú drzí od začiatku, potrebujete preraziť ich štíty alebo obranu, nájsť slabiny a potom páliť naplno. Niektorí si pýtajú rovno raketu, iným je lepšie dlho sa vyhýbať (neraz nájdete inú cestu). A aby toho nebolo málo, keď prejdete pár obrazoviek alebo sa po čase vrátite, už na vás čakajú pekne obnovení. Na grindovanie ani nepomýšľate, niekedy chcete byť čo najskôr ďalej, ale hra vás nepustí, lebo hoci ste nestratili ani veľký kus zdravia, už vás čaká opäť osem hrozných, ktorých ste len nedávno vysekali. Takže sa môžete do nich pustiť zase. Old-schoooooool!

Druhy nepriateľov sa postupne zlepšujú (podobne ako vaše zbrane, tú raketu niekto dostane do huby ), takže už keď si myslíte, že ste na tom relatívne dobre, autori vás prekvapia. Elektrizujúce mrchy, borci skákajúci do výšok a, samozrejme, celá široká paleta Metroidov. Súboje s nimi sú samostatnou kapitolou, každá zo 40 je náročná, máloktorú zvládnete na prvú šupu. Musíte sa naučiť odhadovať, kedy skákať, vyhýbať sa smrteľným útokom, padajúcim bombám a nevidíte ani ukazovateľ ich zdravia, takže pálite čo to dá a čakáte, kedy súboj skončí. A nepriatelia fakt berú veľa zdravia na jednu ranu!

Zdravie si síce priebežne dopĺňate a padá aj z nepriateľov (fialový orb), ale nebýva ho nazvyš. Až keď sa dostanete k ďalším kapsulám a zrazu sa vám rozšíri kapacita, je hra príjemnejšia. Ale to bude rýchlo kontrovať silnejšími nepriateľmi. Munície býva dosť, aj na rakety si postupne zvyšujete kapacitu (je to jeden z najobľúbenejších bonusov - malý, ale poteší). Občas nájdete v leveli miesta, kde sa dá nabiť zdravie či zásobník. Oveľa častejšie si budete pomáhať zostreľovaním menších nepriateľov, a keďže sa respawnujú, využijete padajúce zdravie, aby ste v plnej sile mohli vyraziť na bossa.

Napriek tomu je Metroid: Samus Returns pekne ťažká hra. Nič nedaruje a prvú hodinu dokáže byť na nováčikov až nepríjemná, lebo blúdia, dobiedzajú do nich nepriatelia, bossovia sú ťažkí, zdravia málo. No toto je presne hra, kde vás tretia hodina baví viac ako prvá. Čím dlhšie hráte, tým väčšiu motiváciu máte zaťať zuby a doraziť ten level, nájsť všetkých Metroidov, odomknúť výťah nižšie, dať si pauzu... a potom vyčistiť ten ďalší. Odporúčam hrať postupne, lebo hra je napínavá a nervóznych ľahko odradí. Možno je to práve tá klasická hrateľnosť alebo pocta MercurySteam, ktorí chceli hráčov potrápiť.

Metroid: Samus Returns
Metroid: Samus Returns
Metroid: Samus Returns

Grafika sa zlepšila, kde mohla. Na New 3DS sú animácie akceptovateľné, ale lepšie vychádza dizajn levelov. Sú farebné, prehľadné a spodný displej výborne využíva mapu a informácie. V rámci možností sa 3DS dotlačilo k dobrému výkonu a rozhodnete nevypínajte výborné zvukové efekty. Len celú dobu škrípem zubami pri ovládaní. Niektoré momenty sú ťažké, kombo páčky a tlačidiel mi úplne nesedí. V najhorších momentoch (bossovia) hromžím, že by hra lepšie sedela na inej schéme, respektíve poriadnom gamepade. S tým sa nedá nič robiť, iba si zvyknúť, napriek tomu je to menšie mínus...

Metroid: Samus Returns je však parádna pocta originálu zo začiatku 90. rokov i skvelý remake. Toto nie je stará hra v novom kabáte, ale poriadne prerobený titul s väčšími levelmi i top hrateľnosťou, ktorá dokazuje, prečo level dizajn, podporné doplnky, súboje a spôsob objavovania nezvláda poskladať každý. Tu sa nebudete nudiť dobrých 12-15 hodín a obťažnosť nie je ani vražedná ako v iných hrách. Víťazstvo pre 3DS, ktoré ďalej posilňuje svoju knižnicu a ukazuje silu série, keď do nej Nintendo opäť investuje.


napísal Korec 26.9.2017
Páči sa mi! (+2)
9.0
Vo svete
8.7
Používatelia
7.5
Ohodnotiť
METROID: SAMUS RETURNS
+ intenzívny štart
+ vydarená atmosféra
+ dizajn levelov a bádanie
+ systém podporných doplnkov
+ náročne súboje a taktika
+ väčšia rozsiahlosť oproti originálu
- občas hnevá ovládanie


RECENZIE HRÁČOV

Zatiaľ žiadne užívateľské recenzie...Napíšte prvú.
3DS

Vývoj: Nintendo / MercurySteam
Štýl: Akcia
Dátum vydania: 15. september 2017
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SECTOR MAGAZÍN

pdf

SECTOR MAGAZÍN
#103


SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
network
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2018 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk