DIVINITY: ORIGINAL SIN II

DIVINITY: ORIGINAL SIN II

9.5

Masívna RPG s božskou silou

Larian Studios prekvapujú. A na rozdiel od niektorých iných vývojárov príjemne. O tom, že títo Belgičania vedia robiť kvalitné hry, nás už presvedčili dávno, ale úroveň ich tvorby sa neustále zvyšuje, čo sa práve potvrdilo aj v novej hre z Divinity univerza. Možno je to aj preto, že sa tvorcovia nepodriaďujú tlaku distribútora, ale radšej oslovili fanúšikov na Kickstarteri, ktorí urobili veľmi dobre, že hru Original Sin 2 podporili.

Hra ohúri už svojou úvodnou ponukou, kde je hneď niekoľko lákadiel, ktoré naznačujú jej dlhú životnosť. Samozrejmosťou je príbehová kampaň, ktorá sama osebe zaberie desiatky hodín. Navyše je hrateľná aj v multiplayeri a kooperácii. Veľmi koketne znie Game Master, kde je možné vytvárať a editovať vlastné ťaženia a následne sa o ne podeliť s komunitou. Podpora moderov je vítaná. Okrem toho je k dispozícii aréna, kde sa proti sebe jednotlivo alebo v tímoch postavia dvaja až štyria hráči, a to aj s LAN pripojením. Na výber je Deathmatch a King of The Hill s možnosťou určiť počet postáv, ktoré môže ovládať každý zúčastnený a časový limit kôl v ťahových súbojoch. Komfort užívateľa zaručuje aj výber ovládania. Pokojne môžete použiť ovládač pre Xbox One aj PS4, hoci, samozrejme, hra sa najlepšie ovláda myšou a klávesnicou.

Radosť, ale možno aj vrásky na čele, spôsobí vytváranie postavy. Nie je totiž jednoduché vybrať si z predvolených osôb, ktorých plusom sú ich individuálne príbehy, úlohy a ciele. Niekto sa chce pomstiť bývalému majstrovi, iný získať späť svoje postavenie, ďalší zabiť dôležitý cieľ na objednávku alebo spoznať svoje korene a stratenú minulosť. Ale nemajte obavy, tie ostatné postavy stretnete už na začiatku vášho putovania, môžete ich pribrať do partie a spoznávať ich osudy a zámery. A dokonca im môžete pri zoznámení zmeniť povolanie. A potom je tu možnosť vytvorenia vlastného hrdinu, ktorý je vlastne nepopísanou knihou. Určité zmeny pritom môžete vykonať aj u predvolených postáv.

Divinity: Original Sin II
Divinity: Original Sin II Nepriatelia sú tu pečení, varení.
Nepriatelia sú tu pečení, varení.

Divinity: Original Sin II Pri putovaní narazíte na mnohé zaujímavé miesta a sochy. Niektoré slúžia na rýchly presun v krajine.
Pri putovaní narazíte na mnohé zaujímavé miesta a sochy. Niektoré slúžia na rýchly presun v krajine.

Divinity: Original Sin II Môžete si osvojiť schopnosť porozumieť reči zvierat. Potom sa porozprávate nielen so psom, ale aj veveričkami, potkanmi alebo jeleňom.
Môžete si osvojiť schopnosť porozumieť reči zvierat. Potom sa porozprávate nielen so psom, ale aj veveričkami, potkanmi alebo jeleňom.

Pri editácii hrdinu sú k dispozícii rôzne rasy, vrátane nemŕtvych, ktorí sú zaujímaví tým, že sa liečia jedmi, zatiaľ čo klasické liečivé odvary ich zraňujú. Má to svoje pre aj proti - hlavne  počítajte s tým, že kostlivci sú väčšine obyvateľov nesympatickí. To sa však dá pozmeniť maskou, ale aj investovaním bodov v ponuke civilných schopností, kde je okrem presviedčania pri komunikácii aj zjednávanie cien pri obchodovaní, zakrádanie, kradnutie, výroba predmetov, identifikovanie vzácnej výbavy a telekinéza. Vojnové schopnosti pre zmenu umožňujú osvojenie a zveľaďovanie až desiatich povolaní, takže sa okrem svojho pôvodného môžete neskôr naučiť aj ďalšie a rôzne ich kombinovať. Ďalej zahrňujú tréning so špecifickými druhmi zbraní a defenzívne techniky.

Postavy potužujú aj investície do základných atribútov (sila, šikovnosť, inteligencia, ale aj pamäť, ktorá pridáva sloty na aktívne kúzla a schopnosti ) určujúcich odolnosti, efekt a presnosť v boji, no aj akú výbavu je možné použiť. A spolu s talentmi (zaujímavé je napríklad liečenie krvou, keď v nej stojíte alebo možnosť komunikovať so zvieratami, čo otvára nové možnosti aj úlohy) to predstavuje precízny rozvoj každého člena družiny. Navyše budete mať v priebehu hry aj príležitosť zvolené parametre spätne zmeniť.

So svojimi druhmi sa môžete zoznámiť už na lodi, kde sa začína váš príbeh, ktorý zakrátko pokračuje na ostrove plnom zotročených obyvateľov. Medzi nich patríte aj vy. Môžete sa síce voľne pohybovať po meste a pobreží, ale len preto, lebo je nepravdepodobné, že z tohto miesta dokážete uniknúť. Navyše máte na krku obruč, ktorá limituje vaše schopnosti. Zrejme je vám už teda jasné, že prvým krokom bude zbavenie sa nepohodlnej „obrúčky" a hľadanie cesty na slobodu. To je však len začiatok. Postupne odhalíte nekalé praktiky magistrov, ktorí robia zo svojich obetí monštrá, zoznámite sa s rebelmi, prekutáte podzemné kobky a bludiská, zlomíte kliatbu, spoznáte spirituálny svet, s ktorým ste prepojení. To všetko doplnené malými aj veľkými úlohami stihnete ešte na ostrove a príbeh sa rozvíja ďalej. Zisťujete, že máte pred sebou oveľa väčšie poslanie, ako ste si mysleli, musíte si osvojiť božské sily, konfrontovať sa s kreatúrami Voidwoken a zabrániť záhube sveta.

Obrovské množstvo hlavných a vedľajších úloh sa neraz dá splniť viacerými spôsobmi. Navyše sa nejedná o banality typu „ prines 20 kusov toho a toho", ale o komplexné a nápadité zadania doplnené konverzáciou. Budete hľadať spôsob, ako sa zbaviť obruče na krku, odhaľovať nekalé praktiky magistrov, ale možno s nimi aj spolupracovať, vyšetrovať prepadnutia karaván, no aj riešiť spor dvoch trolov, ktorí si vzájomne konkurujú. Môžete zachraňovať alebo obetovať rôzne osoby podľa vlastného uváženia, paktovať s démonmi, hľadať spôsoby, ako rozšíriť svoje božské sily, riešiť rôzne veľké aj  malé problémy, čo sa týkajú celého sveta, ale aj jednotlivých postáv, na ktoré narazíte alebo vás sprevádzajú. Ojedinele narazíte aj na hlavolamy.

Samozrejme, postup sprevádzajú boje. Pri bežnom potulovaní sa pohybujete v reálnom čase, pričom skupinke môžete nastaviť predvolenú alebo vlastnú formáciu, aj rozdeliť jednotlivých členov.  Bitky sa prepnú do ťahového režimu a vaše aj nepriateľské postavy v určenom poradí vykonajú svoje akcie založené na akčných bodoch.  Schopnosti a kúzla, ktoré sa počas hry učíte z kníh, nevyžadujú manu alebo inú surovinu, ale potrebujú niekoľko kôl na regeneráciu. Výnimkou sú pokročilé schopnosti, ktoré už vyžadujú body božskej suroviny. Tú ojedinele získate z „mláčok" na výnimočných miestach, neskôr extrahovaním z obetí a duchov, alebo doslova kradnutím z inej podobne obdarenej osoby. Okrem toho môžete pri potýčkach používať aj jednorazové zvitky. V boji aj tentoraz zohrávajú veľkú úlohu rôzne elementy a ich fyzikálne vlastnosti. To dáva priestor na taktizovanie a rôzne efektívne kombinácie. Napríklad voda v spojení s elektrinou spôsobí masové poškodenia aj šok a, samozrejme, uhasí oheň, ktorý zas vybuchuje v spojení s jedovatými výparmi a olejom.

Zaujímavo je rozlíšené poškodenie mečmi, kladivami, dýkami, lukmi a ďalšími tradičnými zbraňami verzus mágia a prírodné živly. Postavy môžu mať dva druhy ochrany. Zatiaľ čo šíp alebo sekera štandardným spôsobom znižujú hodnotu fyzického brnenia (ale môžu mať aj pridaný nejaký element), ohnivá strela, jedovatý výpar alebo mrazivý útok poškodzujú magické. Spravidla až po úplnom odstránení brnenia útoky uberajú život. No stále sa môže stať, že fyzické je na nule a seknutia už idú na telo, no súčasne je magické ešte aktívne a kúzla zatiaľ nepreniknú a najskôr musia zlomiť patričnú ochranu. Pritom postavy vybavené štítom majú priamo v boji  možnosť priebežne si hodnotu brnení obnovovať. A to sa dá aj vybranými kúzlami a odvarmi. Tento systém dáva slušný priestor na taktizovanie.

Bitky sú však aj na nižších obťažnostiach skutočne náročné. Natrafíte síce aj na protivníkov, ktorých dáte ľavou zadnou, no aj keď si už vyformujete postavy a získate nové schopnosti aj lepšiu výzbroj, stále budete stretávať  bežných nepriateľov, ktorí vás s prehľadom porazia. Neraz je to doslova systém pokus - omyl, keď až po vypuknutí bitky zistíte, že na tohto tu ešte rozhodne nemáte - hlavne ak vám už v prvom ťahu zabil jednu alebo viac postáv. Problém je v tom, že nepriatelia sú veľmi nevyvážení (najmä po odchode z ostrova) a nech robíte čokoľvek, v mnohých bojoch budete značne znevýhodnení a neraz si ich zopakujete. A to aj vtedy, keď sa chvíľu pomotáte niekde inde a vrátite sa posilnení vyššími levelmi a výbavou. Na druhej strane je pocit víťazstva o to sladší. Avšak konfrontácie s extrémnymi protivníkmi môžu byť niekedy skutočne frustrujúce.

Tvorcovia nezabudli ani na košaté a slušne nahovorené dialógy, ktoré ponúkajú množstvo volieb a ich kombinácií, čo vedie k rôznym výsledkom. A zahrňuje to aj extra odpovede súvisiace s povolaniami či rasou.  Niekedy pritom nemusíte viesť rozhovor v úlohe hlavnej postavy, môžete to skúsiť v pozícii niektorého spoločníka, čo prináša ďalšie alternatívy, ale občas aj riziká.  A s väčšinou NPC postáv sa dá popri debate uskutočniť výmenný obchod alebo nákup za peniaze. Po obsahovej stránke super, ale možno aj vás nepríjemne prekvapí, že v rozhovoroch nepoužívate priamu reč, ako je v RPG dobrým zvykom. Vaše odpovede sú vlastne len sprostredkované rozprávačom. Pôsobí to dosť neosobne a minimálne spočiatku je otravné, keď napríklad namiesto otázky „Kto si?" máte voľbu „ spýtajte sa ho, kto je "  - samozrejme, po anglicky, prípadne v alternatívnom jazyku a zatiaľ bez češtiny.

Divinity: Original Sin II
Divinity: Original Sin II Nechýba vlastnoručná výroba predmetov. Niektoré recepty sú veľmi užitočné.
Nechýba vlastnoručná výroba predmetov. Niektoré recepty sú veľmi užitočné.

Divinity: Original Sin II Jackpot! Len aby to nestrážil nejaký Smaug.
Jackpot! Len aby to nestrážil nejaký Smaug.

Divinity: Original Sin II Ohnivé kúzlo plus sudy s výbušninou rovná sa veľké buuuuuum!
Ohnivé kúzlo plus sudy s výbušninou rovná sa veľké buuuuuum!

Okrem toho môže hráča trochu zmiasť denník, ktorý informuje o priebehu úloh formou krátkych zápisov.  Získané stopy a poznatky sa totiž nezoraďujú v logickom slede, ale na základe toho, kedy ste sa k nim dostali, hoci už možno informácie nie sú aktuálne a vy už ste sa dostali ďalej. Takže posledný zápis je napríklad o tom, že by ste mali vyhľadať rebelov, ale vy už ste pritom s nimi dávno jedna ruka. V súčasnosti by už však vďaka aktualizácii mal byť tento problém uspokojivo vyriešený. Putovanie krajinou urýchľujú sochy, ku ktorým sa po ich odhalení môžete kedykoľvek mimo boja okamžite premiestniť. Hoci aj z bludiska na otvorenú pláž. Ak by vám to nestačilo, použijete aj malé teleportovacie pyramídy, ktoré položíte na ľubovoľnom mieste - osvedčili sa už v minulých Divinity hrách.

Až na špeciálne vstupy môžete uzamknuté dvere, na ktoré narazíte, nielen odomknúť kľúčom, ale aj otvoriť pakľúčmi aj rozbiť pomocou zbraní. Ale radšej lukom či kušou, sekera alebo meč sa pritom ľahko poškodí. Cez mreže sa dá dostať aj pomocou teleportačného kúzla, ktoré má naozaj všestranné využitie. Svojho druha jednoducho premiestnite na druhú stranu a potom naspäť. Truhlicu za riekou zdvihnete do vzduchu a položíte vedľa seba. V boji takto napríklad uchopíte nepriateľa a šmaríte do ohňa. A sú tu aj ďalšie vychytávky, ako je pojedanie pozostatkov nebožtíkov, čím môžete získať ich spomienky a občas sa aj naučíte kúzlo, ktorým disponovali (dobre to funguje pri nemŕtvom hrdinovi). Alebo sa otrávite...

Súčasťou hry je tona použiteľných vecí rôzneho druhu, od rozličných potravín a odvarov, cez výzbroj s bonusovými vlastnosťami, až po  listy s informáciami, knihy na naučenie schopností a receptov. Každá postava má vlastný inventár a maketu, na ktorú môžete nahadzovať zbrane, brnenia a prstene a pekne sa to dá medzi sebou obmieňať. Mnoho vecí v okolí, vrátane dverí a truhlíc, sa dá rozbiť, spáliť, preniesť, ukradnúť, preskúmať a využiť rôznymi spôsobmi. A čo pozbierate, to sa hodí pri výrobe všetkého možného, či už na základe získaných návodov alebo vlastným experimentovaním. Do vybraných predmetov pritom môžete vkladať runy s rôznymi efektmi.

Pri tom všetkom sa vlastne ani nemôžete čudovať, že z času na čas narazíte na nejaké bugy. Viackrát sa mi stalo, že mi magická výbava umožnila použiť s ňou spojenú schopnosť až potom, keď som ju z postavy sňal a znovu ju nasadil. V jednom prípade sa mi jednoducho neotvoril dialóg s dôležitou NPC postavou. V boji sa párkrát stalo, že postava nevykonala svoj ťah a nič sa nedialo -  jediným riešením bolo nahranie uloženej pozície (to pri 20-minútovom boji naštve). Takže bugy v hre sú, ale už ich redukujú nové aktualizácie a záplaty.

Divinity: Original Sin II
Divinity: Original Sin II Tvoja duša je mojaaa! Doplním si božskú surovinu.
Tvoja duša je mojaaa! Doplním si božskú surovinu.

Divinity: Original Sin II Môžete si osvojiť ľubovoľné povolania, schopnosti a kúzla, ale na ich použitie potrebujete dostatok pamäťových slotov.
Môžete si osvojiť ľubovoľné povolania, schopnosti a kúzla, ale na ich použitie potrebujete dostatok pamäťových slotov.

Divinity: Original Sin II Alebo sa dohodneme, alebo nás rozmláti na kašu.
Alebo sa dohodneme, alebo nás rozmláti na kašu.

Original Sin 2 je izometrická hra v príťažlivej grafike s množstvom interaktívnych objektov a NPC postáv.  Na všetko sa dobre pozerá, môžete si to priblížiť, otočiť, využiť kameru, ktorá sleduje pohyb hrdinu alebo oblasť a použiť taktický pohľad. Užívateľské rozhranie je praktické a intuitívne, v teréne sa dobre orientuje pomocou mapy a minimapy. Hudba je úchvatná a postavy si s vami nielen píšu, ale aj nahlas rozprávajú a dabing je fajn. Len škoda spomínaných nepriamych odpovedí vašich hrdinov v dialógoch.

Tohtoročná hráčska jeseň aj vďaka Divinity: Original Sin 2 nie je až taká sychravá a milovníkom kvalitných a komplexných RPG prináša zážitok, ktorý ich zahreje. Masívne dielo, pri ktorom strávite aj niekoľko desiatok hodín, má v sebe čaro klasických hier na hrdinu a súčasne vonia novotou. Oproti Original Sin z roku 2014 pôsobí modernejšie, ale ponecháva si efektívne prvky, ako je napríklad vzájomné pôsobenie rôznych elementov a živlov v priebehu bojov. Bitky sú premyslené, i keď neraz poriadne zdĺhavé a zaberajú značnú časť hry.  Hlavne kvôli nevyváženým protivníkom, čo je inak jediný väčší problém hry - no pre niektorých hráčov adekvátna výzva. Každopádne ak ste skutočným priaznivcom tohto žánru, je pre vás Original Sin 2 priam povinnosťou.

napísal uni 27.9.2017
Páči sa mi! (+9)
9.5