PLAYERUNKNOWN'S BATTLEGROUNDS

PLAYERUNKNOWN'S BATTLEGROUNDS

8.5

Multiplayerový hit roka vychádza v plnej verzii

Playerunknown's Battlegrounds sa neočakávane stal hitovkou tohto roka, ktorá už zlákala viac ako 30 miliónov hráčov, a to len vďaka jednoduchej obmene Deathmatch multiplayerového módu.

Deathmach mód vznikol niekedy na začiatku vekov zrejme ako prvý mód vôbec, ale práve malá obmena, s ktorou autor Brendan Greene známy pod prezývkou Playerunknown prišiel, dokázala zmeniť veľa. Svoj mód nazval Battle Royale a prvýkrát ho aplikoval úpravou DayZ módu v Arma 2.  Postavil totiž 100 hráčov na rozsiahlu mapu a nechal ich bojovať do posledného preživšieho. Hráčom sa mód zapáčil, a tak ho autor následne v Arma 3 osamostatnil a zdokonalil. Stále však nebol samostatnou hrou. Tou sa stal až vtedy,  keď sa spojil s autormi H1Z1 a vytvorili King of the Kill mód. Práve tam získal tento štýl hry popularitu, a zároveň bol odrazovým mostíkom pre túto hru. Greene totiž po čase od H1Z1 odišiel a spojil sa s Bluehole, s ktorými vytvoril finálnu víziu svojho módu. Vznikol tak Playerunknown's Battlegrounds.

Hru spolu spustili v marci v early access na Steame, kde ju spoločne vylepšovali, získavali hráčov a prekonávali všetky rekordy Steamu. Veľmi rýchlo prekonali rekordy DOTA 2 a Counter Strike, ktoré dominovali v počte hráčov a to bol ešte len early access. Teraz v decembri už titul ukončil úvodné testovanie a tvorbu štartovacieho obsahu a vyústil do finálnej verzie na PC. Je tak čas pozrieť sa na hru bližšie. Okolo čoho je vlastne taký ošiaľ? Čo na tom hráči vidia?

Playerunknown's Battlegrounds
Playerunknown's Battlegrounds Vitajte v Battle Royale - 100 hráčov, jeden víťaz.
Vitajte v Battle Royale - 100 hráčov, jeden víťaz.

Playerunknown's Battlegrounds Na bojisko vysokčíte a pristanete s padákom, ostatné je už na vás.
Na bojisko vysokčíte a pristanete s padákom, ostatné je už na vás.

Playerunknown's Battlegrounds Budete musieť prechádzať domčeky a hľadať zbrane, následne môžete čo najviac kempovať, alebo sa pohybovať a hľadať nepriateľov.
Budete musieť prechádzať domčeky a hľadať zbrane, následne môžete čo najviac kempovať, alebo sa pohybovať a hľadať nepriateľov.

Nová generácia multiplayeru

Čo vlastne hráči na PUBG vidia? Hlavne jednoduchosť a otvorenosť každému multiplayerovému hráčovi. Nie je to Call of Duty ani Battlefield, kde potrebujete ninja reflexy a stovky hodín hry. Je to iné. Battle Royale mód nerieši, či viete dať dole 10 nepriateľov za 10 sekúnd a behať po mape ako šialení, alebo či ste extra zruční, nie sú tu ani žiadne schopnosti, vylepšenia a levelovania. Je to pomalý taktický multiplayer, v ktorom si vychutnávate prechod prostredím, popritom zbierate zbrane a vybavujete sa, aby ste pri strete s nepriateľom boli pripravení. Je to síce časovo náročný mód, ale zároveň je to oddychovka s minimom stresu. Práve to je na tomto také zaujímavé. K tomu celé PUBG spracovaním vedie do drsnejšieho realistickejšieho štýlu a je tak iný ako arkádovo ladená konkurencia.

PUBG je síce svojim základom jednoduchý a relaxačný titul, ale zároveň si vyžaduje taktiku počas celého hrania. Na začiatku totiž výsadkové lietadlo naberie všetkých 100 hráčov a letí krížom cez územie mapy. Je na vás, kedy sa rozhodnete vyskočiť, či na začiatku, v strede alebo na konci mapy. Tu sú totiž dôležité dve veci: dostať sa k zbraniam skôr ako nepriatelia, a teda najlepšie je skočiť do časti prostredia, kde budete sám a možno  najlepšie neskočiť príliš na kraj mapy. Totiž po piatich minútach sa na mape zobrazí bojová zóna. Tam sa musíte vedieť rýchlo presunúť, čo môže byť problém, ak sa zóna objaví na druhom konci mapy. Hra má síce aj vozidlá, ale sú veľmi riedko rozmiestnené a často ich ťažko nájdete. Väčšinou sa musíte spoľahnúť na svoje nohy a pri veľkej vzdialenosti to nemusí stačiť.

Zmenšovanie bojového územia mapy je zároveň vec, ktorá robí Battle Royale tým, čím je. Pridáva do hry nutnosť pohybu a núti tak hráčov presunúť sa na stále menšie územie mapy. Zvyšok ostrova totiž postupne zahaľuje elektrické pole, v ktorom ak ostanete, pomaly vás zabíja. Územie sa postupne stále zmenšuje a elektrická zóna stále rozširuje. Tým sa stovka hráčov postupne dostáva na stále menšie územie, navzájom sa zabíja, až ostane približne desiatka posledných, ktorí sa stretnú na maličkom území. Aby to bolo trochu oživené, nad prostredím sa ešte objavuje bombardér, ktorý zbombarduje časť mapy. Tá je, našťastie, na mape vyznačená a viete, kam nemáte chodiť.

Do finálneho stretu na mape sa dá dostať rôznymi taktikami. Môžete si na začiatku zozbierať zbrane a následne sa len skrývať a pohybovať vtedy, keď nevyhnutne musíte, môžete skúsiť akčnú cestu a hľadať stále lepšie zbrane a prenasledovať každého nepriateľa, ktorého uvidíte. Alebo zoberiete auto a budete sa premávať prostredím, kde vás aj nepriatelia, ktorí vás uvidia, ťažko trafia. Prípadne ak vám budú stáť v ceste, môžete ich autom jednoducho prejsť. Každým spôsobom sa dá dostať medzi posledných hráčov, kedy často záleží na prostredí ktoré si vyberie ako posledné. Môže to byť otvorené pole, domy, alebo som zažil aj situáciu, kde to bol útes pri rieke. Každé prostredie si už vyžaduje vlastnú taktiku a aj zbrane. Každý zápas vám ponúkne iný zážitok.

Jedna hra môže trvať okolo trištvrte hodiny, pričom môžete umrieť kedykoľvek, ale na druhej strane, keď umriete, môžete si rovno spustiť ďalšiu hru. Hráčov je dostatok a nikdy nebudete čakať na matchmaking. Vždy sa dostanete do lobby, kde si maximálne minútku počkáte, kým sa zozbierajú všetci hráči a ide sa do ďalšieho boja.

Vyladená hrateľnosť

Veľmi dobre nastavené pravidlá módu nasleduje aj dobre nastavené ovládanie. Ako pohyb, tak aj spravovanie inventára a nakoniec aj akciu rýchlo dostanete do ruky a postupne si otestujete aj aké sú pre vás najlepšie zbrane. Je tu ako rozsiahla ponuka pištolí, tak aj niekoľko brokovníc, samopalov, pušiek, ale aj mačety a kuša. Je často o šťastí, čo nájdete a s čím sa budete musieť minimálne na začiatku uspokojiť. Dôležité je mať aspoň nejakú zbraň, aj s obyčajnou pištoľou sa dá pekne prežiť a vyhrať. Okrem zbraní sa dajú nájsť aj doplnky na zbrane, ako sú rôzne typy držiakov, tlmiče, hľadáčiky alebo ďalekohľady, ktoré môžete použiť napríklad na pušku a vytvoriť si snajperku. Pri tomto štýle hry je to veľmi vzácna zbraň. Nájsť sa dajú aj obväzy, lieky proti bolesti, energetické nápoje alebo veľké lekárničky na vylepšovanie zdravia.

Hra pri vydaní ponúka dve mapy, jednu ostrovnú, ktorá je vzhľadom na okolité more menšia, druhú púštnu, ktorá je na celú plochu mapy a hlavne tu môžete mať problém dostať sa do prvej bojovej oblasti v požadovanom čase. Obe mapy ponúkajú jeden základný Battle Royale mód, ktorý si môžete zahrať sólo, alebo sa do boja môžete pustiť v tíme dvoch, troch alebo štyroch bojovníkov. Vybrať si môžete aj boj z pohľadu tretej osoby alebo čisto z prvej osoby.  Pri FPS móde rátajte s tým, že prehľad nad bojiskom je menší a nemôžete sa len tak pozerať za rohy budov. Pri móde s pohľadom tretej osoby sa môžete prepínať, čo je vhodné hlavne pri zameriavaní s ďalekohľadom.

Celé to dopĺňa automatický matchmaking, ktorý vás dá náhodne na jednu z máp, alebo je tu aj server browser, kde sa dá napojiť na špecifický server.  Voliteľné servery k základnej ponuke pridávajú aj zombie mód, v ktorom sa väčšina hráčov zmení na zombíkov a niekoľkí ľudia sa pokúšajú na mape prežiť.

Hra neponúka žiadne levelovanie, schopnosti, odomkýnanie perkov. Hráči tak majú na bojisku rovnakú šancu a je na nich, čo si nazbierajú a ako to využijú. Celé vylepšovanie postavy je len o oblečení a vzhľade. Aj debny, ktoré si môžete za nazbierané body kúpiť, sú len o odomkýnaní vizuálneho vybavenia. Jediné, čo vám ukazuje vašu úspešnosť, je rebríček s porovnaním s ostatnými hráčmi a sledovať môžete svoje štatistiky, ktoré vám ukazujú vaše schopnosti prežitia, ako aj počet nabehaných a najazdených kilometrov, počet zozbieraných zbraní, alebo počet headshotov.

Playerunknown's Battlegrounds
Playerunknown's Battlegrounds PC verzia na najvyšších nastaveniach vôbec nevyzerá zle.
PC verzia na najvyšších nastaveniach vôbec nevyzerá zle.

Playerunknown's Battlegrounds Hra má zatiaľ dve rozsiahle mapy. Ostrovnú a púštnu. Na oboch sa vždy musíte presúvať do zmenšujúceho sa bojového územia.
Hra má zatiaľ dve rozsiahle mapy. Ostrovnú a púštnu. Na oboch sa vždy musíte presúvať do zmenšujúceho sa bojového územia.

Playerunknown's Battlegrounds Postupne si nazbierate dostatok vecí na obranu, od zbraní cez vesty a prilby.
Postupne si nazbierate dostatok vecí na obranu, od zbraní cez vesty a prilby.

Technicky zatiaľ nedotiahnuté

Zatiaľ čo hrateľnosť je veľmi dobre dotiahnutá, technická stránka má ešte pred sebou dlhú cestu. Síce oproti early access už finálnu verziu autori vylepšili, ale stále majú ešte čo robiť. Hra totiž beží na Unreal engine a ten je známy ako svojimi problémami s optimalizáciou, tak aj streamingom textúr, kde často nabiehajú textúry a LOD objekty priamo pred vašimi očami. Tu to nebude iné. Našťastie, s optimalizáciou sa oproti early access autori už lepšie pohrali a aj na GTX 970 nemá hra problém ísť v 1080p na high na 60 fps, aj keď na ultra už je framerate viac rozhádzané medzi 30 a 60 fps. Samotnému vizuálu ťažko niečo výrazne uprieť, postavy a väčšina textúr je kvalitná (keď sa natiahne najkvalitnejšia verzia), prostredia sú dostatočne zarastené vegetáciou a bohaté na malé detaily, vďaka ktorým nepôsobia jednoducho a prázdno. Celkovo rozsiahle mapy nevyzerajú zle aj keď, samozrejme, nie je to kvalita Ghost Recon alebo Assassins Creed.

Čo je veľmi dobre zapracované, je zvuková stránka. Zvuky sa dajú veľmi dobre lokalizovať a viete, na ktorej strane sa strieľa a približne aj ako ďaleko sa strieľa. To je pri tomto štýle hry veľmi dôležité.  Naopak, čo ešte nie je úplne stabilné, je sieťový kód, respektíve servery. Síce sa mi problémy nestávali často, ale sú nepríjemné, niekedy hlavne na začiatku hry sa objavuje rubber banding, teda skákanie postavy na miesto, kde ste boli pred chvíľou, alebo priebežne sa nehladiac na kvalitu vášho pripojenia objaví network lag, kde sa vám na chvíľu na obrazovka zakryje informáciou o lagu. Viackrát sa mi stalo, že hra preskočila lobby a dlho ukazovala nahrávaciu obrazovku až do času, kedy lietadlo automaticky vyhodilo postavu von, teda na konci mapy. Všetko detaily, ktoré treba dotiahnuť. (update: dnešný patch by mal zafixovať lag a rubber banding)

V decembri spolu s finálnou PC verziou vyšla aj Xbox One verzia, ktorá je ešte v early access. Technických chýb a nedotiahnutostí má zatiaľ viac a hlavne framerate tam pri úvodnom lobby a zoskoku klesá na 20 fps, aj keď v samotnej hre sa snaží držať na 30 fps. Hrať sa však dá a hrateľnosť je veľmi podobná PC verzii s optimalizáciou ovládania na gamepad. Rátajte tam zatiaľ len s jednou ostrovnou mapou.

Playerunknown's Battlegrounds
Playerunknown's Battlegrounds V hre môžete získať aj vozidlá, nie je ich však veľa
V hre môžete získať aj vozidlá, nie je ich však veľa

Playerunknown's Battlegrounds Zabehať si v prírode? Možno so zbraňou by to bolo lepšie. Stane sa však, že na začiatku nenájdete žiadnu a musíte bežať k ďalším domčekom.
Zabehať si v prírode? Možno so zbraňou by to bolo lepšie. Stane sa však, že na začiatku nenájdete žiadnu a musíte bežať k ďalším domčekom.

Playerunknown's Battlegrounds Môžete hrať z pohľadu z tretej osoby alebo prvej, pričom na FPS pohľad sú aj samostatné servery.
Môžete hrať z pohľadu z tretej osoby alebo prvej, pričom na FPS pohľad sú aj samostatné servery.

Neobrúsený diamant

Celkovo je PUBG po hernej stránke veľmi kvalitná a návyková záležitosť, ktorá ponúka úplne odlišný multiplayerový zážitok novej generácie. Hlavne je to iný multiplayer, ako ponúkajú bežné hry, nemusíte tu stovky hodín hrať, aby ste sa vylevelovali a všetko odomkli, ani nemusíte platiť, aby ste získali kvalitné zbrane, ani nemusíte byť ninja so superreflexmi, aby ste prežili. Je to pomalý a taktický multiplayer, ktorý si dokáže vychutnať každý. Práve pre toto všetko zlákal desiatky miliónov hráčov. V ponuke sú síce ešte len dve mapy, ale na tento štýl hry to nie je vôbec málo a nechýba rozsiahla ponuka zbraní a séria rozmanitých vozidiel. Jediná škoda je, že technická stránka ešte stále nie je úplne dotiahnutá, ale spolu s prídavkami do máp, zbraní a možností sa bude postupne vylepšovať.

napísal saver 28.12.2017
Páči sa mi! (+6)
8.5