BAYONETTA 2

BAYONETTA 2

9.0

Pekelne dobrá hrateľnosť len tak nezostarne

Bayonetta je jednou z tých značiek, ktorej sa nedostáva toľko lásky, koľko by si zaslúžila. Aj preto bola dvojka ohrozená a ak by sa jej v minulosti nechopilo Nintendo, pod ktorým ju PlatinumGames priniesli exkluzívne na Wii U, možno by celá séria skončila len pri prvej časti. Takto sa teraz môžeme tešiť už na tretiu, o ktorej zatiaľ nevieme absolútne nič, no povesť PlatinumGames hovorí jasne. Možno sa bližšieho predstavenia dočkáme na tohtoročných výstavách, no dovtedy máme možnosť opäť sa nechať zviesť touto brutálnou dominou v nových verziách jednotky a dvojky, ktoré vyšli na Nintendo Switch samostatne a aj v spoločnom balení.

O jednotke už nie je čo nové napísať, toto je už jej tretia verzia, no aj tak sme sa k nej vrátili aspoň v kratšom článku o Switch verzii. Bayonetta 2 má u nás len pôvodnú recenziu a v porovnaní s novou verziou jednotky je dvojka pre Switch oveľa zaujímavejšia aj vďaka zmenám a novinkám, ktorých sa dočkala. Nie sú síce nijako zvlášť závažné, no zároveň sú dobrým dôvodom k tomu, aby ste sa do hry pustili opäť. Samozrejme, okrem jej kryštalicky čistej hrateľnosti.

Ak sa obzrieme za históriou Wii U, Switch má už teraz na konte viac hráčov ako až doteraz predchádzajúca konzola. Aj preto môžeme predpokladať, že toto bude pre mnohých prvé stretnutie s druhou Bayonettou. Nakoľko však bola podobná situácia aj na Wii U, nemusíte sa báť, že by ste v príbehu tápali. Ten nový síce nadväzuje na jednotku, rozširuje históriu jej sveta a postáv, pričom občas už niektorými momentmi pripomína druhý Návrat do budúcnosti. Aj tak vás ale zoznámi so základmi, ktoré musíte poznať pre správne pochopenie príbehu. Dozviete sa tak o svete a jeho vzniku, čo je naviazaný na rovnováhu svetla a temnoty, ktorá je však teraz narušená a na obzore je nová hrozba.

Bayonetta 2
Bayonetta 2 Časť hry si môžete užiť aj vo dvojici, ale len online.
Časť hry si môžete užiť aj vo dvojici, ale len online.

Bayonetta 2 Do hlavnej postavy sa opäť zamilujete.
Do hlavnej postavy sa opäť zamilujete.

Bayonetta 2 Hra má svojský a prehnaný štýl, no výborne funguje v každej oblasti.
Hra má svojský a prehnaný štýl, no výborne funguje v každej oblasti.

Naša sexi hrdinka má však vtedy iné starosti. Sú Vianoce a ona sa túla obchodmi, kde si robí radosť novými šatami a topánkami. Nováčikovia sa skvele zoznamujú s jej unikátnou náturou, hráči predchádzajúcej časti si užívajú to, že sa nezmenila. Na scéne sa objavujú aj ďalšie známe postavy z prvej časti, no tiež nové problémy, ktoré túto nákupnú idylku veľmi skoro zničia. Bayonetta je totiž bosorka a aj keď už raz svet zachránila, v nebeských kruhoch má stále hordu nepriateľov so svätožiarami, pre ktorých nie sú ani vianočné nákupy sväté. Asi nemusíte dlho uvažovať nad tým, že na nej elegantné šaty dlho nezostanú a čoskoro sa odeje do svojich bojových farieb.

Bayonetta zmenila krajčíra. Nový dizajn postavy jej však pristane snáď ešte viac. Kostým je viac hranatý, výrazným elementom je modrá inšpirovaná vodou, niekde odhaľuje viac, inde menej. PlatinumGames majú fetiš na silné ženské protagonistky, z ktorých srší sexappeal a ani tentoraz to neskrývajú. Postava však okrem výzoru zaujme aj unikátnym charakterom, ktorý nie je možné nemilovať. A hlavne zaujme tým, ako sa v jej koži hrá. Iné hry totiž často končia tam, kde Bayonetta len začína. Naozaj. Podobné scény, aké tu uvidíte hneď v úvode, ponúkajú konkurenčné tituly ako záverečné vyvrcholenie.

Ak ste ešte doteraz nemali s Bayonettou skúsenosti, hneď prvý súboj na krídlach stíhačky vám naznačí, čo môžete čakať od hrateľnosti v tejto hre a vlastne aj sérii. Je to jedna hyperbola za druhou. Badať tu nepopierateľné korene v Devil May Cry, koniec koncov, za hrami stoja tí istí ľudia, no Bayonetta to doťahuje ešte ďalej. Je to hack 'n' slash akcia na steroidoch, v ktorej majú súboje neuveriteľný spád, až si chvíľku budete musieť zvykať na tú rýchlosť a akrobaciu, ktorú na obrazovke predvádza hlavná postava. Ono to možno na prvý pohľad vyzerá až prstolomne, ale opak je pravdou a herné mechanizmy vám prakticky okamžite začnú prechádzať do krvi.

Súbojový systém v hre je skutočne intuitívny a využíva až štvoricu zbraní naraz. Bayonetta je totiž vyzbrojená s výbavou v každej ruke a aj na každej nohe. Jedno tlačidlo je tu na streľbu, druhé na útok rukami, tretie na útok nohami a do toho je tu ešte aj skok. Hra využíva systém automatického zamerania na niektorého z nepriateľov, čo je naznačené perami, no niektoré útoky pokrývajú aj väčšiu plochu a dokážete nimi zasiahnuť viac protivníkov. Kombá vytvárate postupným stláčaním konkrétnych tlačidiel, pričom pri niektorých Bayonetta okrem zbraní využíva aj svoje magické schopnosti. Postupne si môžete zakúpiť nové kombá za nazbierané svätožiary, ale dokonale si vystačíte aj s tými základnými, ak si ich dobre osvojíte. Je tu ale aj slušná hĺbka pre tých, ktorí ju chcú skúmať.

V defenzíve si Bayonetta poradí taktiež, nakoľko ste spolu s ňou dostali do vienka možnosť vyhnúť sa úderu nepriateľov stlačením jediného tlačidla, kedy aktivujete takzvaný Witch Time. Čas okolo vás sa dočasne spomalí a vy máte možnosť nepriateľom zasadiť niekoľko dôležitých úderov, kým ste podstatne rýchlejší než oni. Aj túto schopnosť viete neskôr modifikovať rôznymi artefaktmi, prípadne ju nahradiť inou, čo záleží len na vás. Pekelný obchod Gates of Hell ponúka okrem útokov aj nákup zbraní, lízaniek (ktoré v boji zvýšia život, silu, magickú energiu, či obranu), artefaktov a aj nových kostýmov. Tie dokážete odomknúť aj cez amiibo. Niektoré postavičky vám dajú bežné bonusy, iné odomknú napríklad kostým Foxa a iné.

A keďže je hlavná hrdinka bosorka, Bayonetta 2 má v rukáve aj niekoľko špeciálnych útokov, ktorými ľahšie zdoláte aj pekelne náročných nepriateľov, keďže tentoraz Bayonetta nestojí len proti rôznym obskúrnym podobám anjelov. Rozdávaním úderov sa vám nabíja ukazovateľ mágie. Keď je plný, máte možnosť posilniť svoje útoky a povolať do boja aj démonskú výpomoc. Vyzerá to výborne, z hľadiska hrateľnosti to taktiež výborne zabaví a útoky sa líšia podľa zbraní a komba, takže je to dokonale namixované. Prípadne máte možnosť využiť klasické mučiace útoky, ktoré môžete poznať z prvej časti. Bayonetta si vtedy na porazenie nepriateľa povolá nejaký známy mučiaci nástroj a je pred vami krátka QTE sekvencia.

Bayonetta 2
Bayonetta 2 Na pomoc si v boji môžete povolať aj posily z pekla.
Na pomoc si v boji môžete povolať aj posily z pekla.

Bayonetta 2 Bayonetta má možnosť prebrať niekoľko rôznych foriem.
Bayonetta má možnosť prebrať niekoľko rôznych foriem.

Bayonetta 2 Hra pred vás stavia stále silnejších a bizarnejších nepriateľov.
Hra pred vás stavia stále silnejších a bizarnejších nepriateľov.

Bayonetta vo veľkej miere stiera hranice medzi obyčajným súbojom a súbojom s bossom. Každý súboj tu má náboj a vlastne žiadny nie je obyčajný. Každý nový nepriateľ dostane intro, aby ste vedeli, s kým máte tú česť a viete, že to sú nové problémy. No keď ho stretnete najbližšie, už môže byť len jedným z radu a vy bojujete proti inej novej hrozbe. Samozrejme, narazíte aj tu na megalomanských nepriateľov, ktorí vás vo veľkosti mnohonásobne prekonávajú, bojujete s nimi v ničote pri prechode do pekla namiesto ich celých sa zameriavate len na konkrétne slabé body. Autori opäť popustili uzdu fantázie a nepriatelia sú ešte šialenejší, čo presne ladí s celkovou hernou atmosférou.

Rovnako ako v predchodcovi ani tu nebude Bayonetta jedinou hrateľnou postavou a v priebehu hry sa na pár chvíľ dostanete aj do kože niekoho iného, keď postupne začnete odkrývať príbehové pozadie a aj to, čo sa skrýva za postavami. Je to však len moment. Okrem toho si užijete aj niekoľko rôznych foriem hlavnej hrdinky, ktorá sa (pochopiteľne) dokáže zmeniť na divokú mačku, ale má aj iné podoby. Dokonca dvojka prináša aj niekoľko herných pasáží, kedy preberiete kontrolu nad nejakým strojom. Bosorky totiž majú vlastné bojové exosuity, ktoré spestrujú hrateľnosť trošku iným, aj keď jednoduchším štýlom. A budete mať tiež možnosť zalietať si v stíhačke. Lebo veď prečo nie?

Dvojka mne osobne pripadala kratšia ako jednotka. Minimálne v tom základe. Je tu 16 kapitol a k tomu nejaké prológy. V každej kapitole nájdete aj špeciálne výzvy a možnosti zbierať rôzne zberateľné predmety, čo vás zdrží dlhšie, ak chcete hru prejsť na 100%. Ten základ ale dokážete dať za nejakých 8-9 hodín. Potom sa môžete vrátiť späť, aby ste ďalej zbierali skryté predmety a plnili výzvy. Hra vaše výkony počas celého hrania odmeňuje medailami a následne aj svätožiarami. A ak by ste toho mali málo, po prejdení hry si sprístupníte špeciálne a stále náročnejšie výzvy v rámci Lost chapter, kde nájdete 5 výziev po 6-12 levelov.

Bayonetta 2
Bayonetta 2 Súbojový systém je intuitívny a návykový.
Súbojový systém je intuitívny a návykový.

Bayonetta 2 Do rúk sa vám dostane aj magický exosuit.
Do rúk sa vám dostane aj magický exosuit.

Bayonetta 2 Boj je brutálny a špeciálne útoky ešte viac.
Boj je brutálny a špeciálne útoky ešte viac.

Počas hrania navyše zbierate aj karty, ktoré vám odomykajú nové úrovne pre režim Tag Climax. Ten ponúka zväčša kratšie úrovne pre dvojicu hráčov online, kde hráte v kooperácii, aby ste porazili hordy démonov. Režim je naozaj typický skôr kratšími akčnými dávkami, ale lepšie preverí vaše znalosti a pochopenie súbojového systému a ponúka ďalšie hodiny hrania navyše. Ak nemáte spoluhráčov online, môžete sa do boja postiť po boku umelej inteligencie. Je však obrovská škoda, že kým na Wii U tento režim podporoval lokálnu kooperáciu na jednej konzole, tu sme sa jej nedočkali. Tam to malo tú správnu šťavu.

Zmien sa hra dočkala aj v oblasti technickej stránky. Stále vyzerá dobre, za čo vďačí najmä nadčasovému art štýlu, no mohlo to byť aj lepšie a zdá sa, že je to len port. V oboch režimoch hra totiž beží v 720p rozlíšení, aj keď by možno zvládla v TV režime viac. Vylepšený je však beh hry, ktorá sa teraz dobre drží aj v najnáročnejších scénach a zdá sa, že autori vylepšili filtrovanie textúr, no to je tak všetko. Ešte lepšie je na tom zvuk. Či už je to perfektný dabing, kde vás úplne očaruje herečka Hellena Taylor, ktorej ako Bayonette hltáte každé jedno slovo. Ani ostatní herci sa nemajú za čo hanbiť a skvele sedí aj hudba, ktorá hre dodáva šťavu. Čerešničkou na torte je nová „mesačná“ skladba Moon River, ktorú tu nájdete v modernom prevedení šitom na mieru hry, no tiež v tom pôvodnom, ktorým sa s vami hra rozlúči tradičným tancom.

Bayonetta 2 je úžasná akčná hra s hromadou obsahu a obrovskou pridanou hodnotou, ktorú ďalej poskytujú napríklad skladby, artworky a ďalšie materiály, ktoré v nej zbierate. Autori kvalitnú jednotku vylepšili po každej stránke, rozšírili príbeh a hlavne zachovali parádnu dynamickú akciu, ktorá stále vyráža dych. Jednoducho si tu zamilujete všetko, od postavy, cez svet, hrateľnosť, až po hudbu a štýl, aký môžu konkurenčné sekačky len závidieť. Novinkou je dotykové ovládanie, ktoré funguje a hra sa ním dá hrať, no pripravíte sa tak o radosť z presnosti svojich útokov a každého dokonale plánovaného komba. Možno niekomu bude prekážať, že to je príliš frenetické, no to k hre patrí tak, ako napríklad ku God of War patrí krvavosť. Zamrzí fakt, že aj napriek miernemu technickému zlepšeniu budete mať pocit, že by to šlo aj lepšie. A hlavne prekáža absencia lokálnej kooperácie v Tag Climax režime, ktorá na Wii U bola. Ak niekedy bude doplnená, pripočítajte si polovicu bodu navyše. Takto si ale myslím, že funkcie sa majú pridávať a nie odoberať.

napísal matus_ace 14.2.2018
9.0
9.1