Recenzia pre PC (recenzovaná verzia), Xbox One

kvalitne spracované boje
hlboké vylepšovanie postáv a základne
dobre zapracované instadeath prvky
prídavok kooperácie

nedotiahnuté technické detaily
možnosti kooperácie sú obmedzené

Undead štúdio nám pred niekoľkými rokmi prinieslo inovatívnu zombie survivalovku State of Decay. Hru, v ktorej sa nebáli použiť instadeath ešte roky predtým, ako sa dostala do mainstreamu. V hre k tomu veľmi dobre dokázali skĺbiť boje, manažment základne, neustále vylepšovanie a objavovanie rozsiahleho prostredia. Možno technická stránka im až tak nešla, ale nedostatky sa snažia odstrániť v aktuálne vydanom pokračovaní.

State of Decay 2 nás znovu zavedie do zombie sveta, v ktorom sa skupinka ľudí snaží prežiť. Presnejšie teraz to bude rozsiahlejší svet rozdelený na tri samostatné a rozličné prostredia, spolu s tým je väčším prídavkom možnosť kooperácie pre štyroch hráčov. Celý pôvodný základ survival hrateľnosti ostáva, ale je rozšírenejší v každom smere.

Znamená to, že hra znovu ponúkne plne otvorený sandbox, kde sa dostávate na rozsiahle územie obsadené zombími. Prichádzate tam bez väčšej výbavy, len so základnou skupinkou troch preživších, s ktorými sa budete snažiť prežiť, postaviť si svoju základňu a ďalej ju expandovať popritom, ako budete objavovať stále viac z prostredia a zbierať všetky zásoby. Samozrejme sa budete snažiť nezomrieť, keďže smrť postáv je tu permanentná.

Späť do sveta zombíkov.
S ružovým ruksakom na lov zombíkov. Teraz v troch prostrediach
Brutále boje so zombíkmi vám budú osviežovať objavovanie prostredia.

Hrozba smrti postáv je tu základom atmosféry. Neustále vás núti dávať si pozor, hrať opatrne a vďaka nej cítite to ohrozenie, ktoré je všade okolo vás. Síce máte aj ďalšie postavy, medzi ktorými sa môžete voľne presúvať, ale postavy si postupne aj dlhé hodiny vylepšujete, každá je dobrá v niečom inom, či už v bojoch, výdrži, mechanických zručnostiach, a každá pomáha vášmu spoločenstvu inak. Preto je vždy veľká strata, ak o niektorú prídete. Dobré je tak postupovať pomaly, opatrne a objavovať prostredie len postupne.

Všetky tri mapy sú rozsiahle, majú okolo 6 kilometrov štvorcových a objavovanie každej bude trvať aj hodiny, keďže toto je skôr Walking Dead ako Dead Rising štýl. Zombíkov nie je veľa, ale sú nebezpeční a zo začiatku aj prechod sto metrov k najbližším domom je úspech. Pritom prechody medzi domami a ich prehľadávanie bude najdôležitejšia časť hry. Potrebujete totiž získavať zásoby pre svoju základňu a svojich ľudí. Či už lekárničky, jedlo, súčiastky, náboje, palivo - pre toto všetko budete prehľadávať skrinky, chladničky, debny, jednoducho všetko, aby ste sa zásobili. Autori naschvál spravili prehľadávanie každej veci pomalé a síce dali možnosť ho urýchliť, ale vtedy riskujete, že s vecou buchnete a prilákate tak zombíkov. Bude to voliteľné rozhodnutie.

Rátajte s tým, že priame strety so zombíkmi nie sú nič jednoduché. Boje sú síce veľmi dobre dynamicky zvládnuté, môžete si vyberať okolitých nepriateľov, zameriavať sa na nich, alebo nechať postavu, nech sa zameriava na jedného, ale podľa zbrane a výdrže postavy je určité maximum, aké ich naraz zvládne. Môžete mačetou rozsekať dvoch troch nepriateľov, ale následne vám môže dôjsť dych, údery budú slabšie a štvrtý vás už môže chytiť, a kým sa z jeho objatia dostanete, už po vás pôjdu ďalší. Čím častejšie vás uhryznú, tým viac sa míňa zdravie a rozširuje nákaza. Ak stihnete ujsť, nájdenými lekárničkami si zdravie viete upraviť, ak sa u vás rozšíri nákaza, postave ostávajú len posledné hodiny života.

Udržiavanie svojho tímu pri živote je najťažšia vec v celej hre. Hlavne, keď sú infikovaní. Je to ťažšie a ide o čas. Jediná možnosť zbavenia sa nákazy je získanie vzoriek z infikovaných zombíkov. Takí nie sú všetci a musíte ich hľadať, pričom sa združujú okolo centier nákazy. Býva ich tam veľa, sú nebezpeční a často namiesto toho, aby ste získali dostatok vzoriek na jednu protilátku, infikujete aj ďalšiu postavu a môžete ich získavať dvojnásobok. Hlavne zo začiatku je to náročné. Postupne, ako nájdete lepšie zbrane, sily sa vyvažujú.

Zbrane tu zahŕňajú základné baseballky, palice, kladivá, alebo aj lepšie meče, sekery. Tie sú veľmi dôležité na boj zblízka, aj keď treba rátať, že zbrane sa opotrebovávajú a treba ich postupne vymeniť, alebo opraviť. K tomu nájdete aj pištole, pušky, brokovnice, granátomety. Tie sú silné a efektívne, ale pre zmenu potrebujú náboje, ktorých nikdy nebude dosť, a teda je dobré brániť sa nimi len v krajných prípadoch. Navyše každá streľba priláka ďalších zombíkov.

Veľmi efektívnym nástrojom sú aj vozidlá, ktorými viete prechádzať zombíkov a likvidovať aspoň nevyhnutný počet zombíkov, aby ste mohli bezpečne vyjsť von. Je to samozrejme za cenu ich rozbíjania a netreba zabúdať, že autám sa míňa aj benzín. Stále je to najbezpečnejší systém prechádzania celým prostredím, ktorý vám umožní preniesť aj viac zásob späť na základňu. Môžete do nich ukladať nazbierané veci bez toho, aby ste sa neustále museli vracať späť na základňu.

Lootovanie a craftovanie je základom hry, tieto časti sú hlboko spracované.
Na svojej základni si môžete vytvoriť aj záhradku.
Medzi postavami vo vašom tíme sa môžete prepínať. Často ich budete musieť liečiť.

Samotná základňa pridáva do hry hlboké manažmentové a takmer Sims prvky. Musíte ju vďaka získaným zásobám rozširovať. Pristavovať a vylepšovať jednotlivé sekcie. Máte tu spálňu, kde dáte svojim ľuďom vytvoriť postele, dáte im vonku vytvoriť záhradku, v ktorej si budú pestovať jedlo a neskôr po upgrade aj lieky. Nechýba tu dielňa, jedáleň, sklady. Všetko sa dá vylepšovať a zo všetkého postupne viete získavať rôzne produkty. Napríklad si neskôr budete vyrábať granáty alebo samotné náboje. K tomu si môžete obsadiť aj ďalšie budovy v prostredí, ktoré vám budú produkovať zásoby, napríklad fastfood prinesie jedlo, alebo benzínka bude pridávať palivo.

Na základni sa rovnako staráte aj o ľudí a ich potreby. Chorých uložíte do nemocničnej časti, zdravým sa zase postaráte o morálku kvalitným jedlom alebo aj Xbox konzolou, prípadne inými prvkami, ktoré si práve požiadajú. Z ich požiadaviek sa často vytvoria misie, ktoré vás od začiatku hry budú prevádzať svetom a približovať vám jednotlivé ohrozenia. Neskôr prejdú na dynamicky generované podľa vášho rozvoja. Budete sa tak kontaktovať s inými skupinami, pomáhať im, zbierať určite informácie z okolia, zbrane, hľadať infikovaných zombíkov, zachraňovať ľudí a podobne.

Nečakajte tu však žiaden hlbší príbeh. Nakoniec, hra je  sandboxovka, ktorá je založená na objavovaní a snahe prežiť. Môžete v nej stráviť aj desiatky hodín, presúvať sa medzi prostrediami a postupne ich objavovať. Buď sa budete presúvať s jedným vašim tímom, alebo si rozohráte novú hru na každej mape. Samozrejme, postupne celá tá snaha o prežitie môže začať byť repetitívna, ale to už bude záležať na vás, ako vám tento štýl hrateľnostne sadne. Možností objavovania, rozširovania a vylepšovania je tam viac ako dostatok.

Celé to môže oživiť kooperácia. Ktorá je veľkou novinkou v hre, ale zároveň je iná ako by ste možno chceli. Nie je to plne spoločná tímová hra ako v Sea of Thieves, ale je to skôr návšteva priateľa ako vo Far Cry 5. Teda do svojej hry môžete pozvať troch ďalších hráčov na návštevu. Nebudú s vami však rovnocenní, základňa nebude vás všetkých, ale len vaša a rovnako sa od vás nemôžu výraznejšie vzdialiť. Sú tu len na to, aby vám pomohli, za čo následne dostanú aj odmeny a aj infulence body, ktoré sa následne presunú do singleplayeru daného hráča. Čím dlhšie u vás zostanú, tým viac získajú. Je to taká jednoduchšia možnosť pridávania kooperácie, ktorá síce pridá zábavu s priateľmi a spoločné boje, ale chýba v tom hĺbka. V tomto survival štýle by sa priam pýtala spoločná perzistentná základňa, dedikovaný server a plné možnosti pre každého z hráčov.

Budovanie základne je detailné a hlboko prepracované.
Mapy sú rozsiahle a budete mať čo robiť, ak ich budete chcieť celé preskúmať.
Síce primárne bojujete na telo, zbrane nechýbajú.

Z vizuálne hľadiska sa Undead Labs od prvej hry posunuli pekne vpred. Dokázali veľmi dobre zvládnuť rozsiahle a rozmanité prostredia, zmenu dňa a noci, parádne je nasvietenie a aj dynamika a animácie bojov. Krvavé porciovanie zombíkov na kúsky je parádne, ako aj samotné ovládanie. Navyše vyzerá to celé prekvapivo dobre a je to aj decentne rýchle.

Skutočne sa v tejto oblasti nie je na čo sťažovať. Na čo sa však dá sťažovať sú technicky nedotiahnuté veci. Tu, podobne ako v prvej hre, Undead Labs nedotiahli všetko, čo mali. Síce vážnejšie chyby som nevidel, ale na PC verzii veci ako absencia nastavenia rozlíšenia vo fullscreen režime hry nie sú práve najpríjemnejšie zistenie. Hlavne, ak máte 4K monitor a len priemernú kartu. Zrejme je to skôr chyba, ako keby to bolo nemožné zapracovať, ale podobných chýb tam je viac. Napríklad občasné miznutie kurzora myši pri prepínaní do desktopu, alebo pozícia kurzora na nesprávnom mieste. Chýba tomu finálny patch, ktorý by fixol detaily. Neviem, či autori k vydaniu hry pripravujú niečo väčšie.

Optimalizácia nie je zlá, na GTX970 ide na ultra hra v 1080p bez výraznejších problémov okolo 50-80 fps, s 1440p tiež nie je problém. Samozrejme, v 4K už tých 25 fps nie je ideálne. Z konzol vidieť, že sa autori pri vydaní teraz orientovali najviac na Xbox One verziu, ktorá ide síce v nižších detailoch, ale ide okolo 30-40 fps a plynulejšie ako Xbox One X. Tam síce hra ide v 4K, ale pohybuje sa na 30 fps a niekedy padá aj nižšie. Nastavenia detailov by to vedeli upraviť, ale je to ďalší z tých detailov, ktoré autori nestihli dotiahnuť.

State of Decay 2 je zombie survival sandboxovka, ktorá možno nesadne každému, ale ak máte radi štýl, hra je parádnym príkladom kvalitného spojenia survival prvkov do jedného celku. Ponúka rozsiahle prostredia, ktoré dokážete objavovať len postupne, veľmi dobre je nastavené vylepšovanie postáv, základne, jej expandovanie a celé to dopĺňajú veľmi dobre vyvážené boje so zombíkmi. Tri prostredia to teraz celé rozširujú a dokážu oddialiť neskôr prichádzajúcu repetitívnosť. Je však škoda, že kooperácia nie je zapracovaná hlbšie a rovnako aj to, že autori nedotiahli technické detaily, ktoré hru sťahujú dole.

napísal saver 18.5.2018