PILLARS OF ETERNITY II: DEADFIRE

PILLARS OF ETERNITY II: DEADFIRE

9.0

Izometrická RPG nirvána

Recenzia

Klasická RPG - žáner nie vhodný pre každého, hlavne ak si pod ním predstaví čosi iné. Niekomu stačí levelovať postavu v hack & slash štýle, iný zas s ohrnutým nosom objavuje nové zákutia v otvorených svetoch z vlastného pohľadu. Alebo sa staromilecky pousmejete a vrhnete sa do izometrických orgií, ktoré vám spôsobujú príjemné mrazenie na zátylku dnes a v rovnakom očakávaní ste boli i pred dvadsiatimi rokmi.

Roky, keď rebríčkom obľúbenosti kraľovali rozsiahle dobrodružstvá Baldur´s Gate, Icewind Dale, Planescape: Tornment a podobne ladené izometrické eposy, sú dávno preč. Pamätáte aj na Arcanum? Lenže občas sa nám za nimi cnie. A to napriek tomu, že nás, paradoxne, aj odrádzajú. Napríklad svojou rozsiahlosťou a desiatkami hodín, ktoré v nich strávime, hoci potom musíme rána v práci bdieť s červenými očami. Vysvetľovanie, že ten dungeon bol fakt tuhý a museli sme ho doraziť, sa nestretne vždy s pochopením nadriadených. Ale ten skvelý pocit, keď sa dostanete na okraj priepasti a správnym balansovaním schopností svojich hrdinov zvládnete náročnú úlohu, je za nezaplatenie. Presne o tom je aj Pillars of Eternity II: Deadfire.

Nebudeme sa vyhovárať. Nedávna obroda tohto žánru nás zastihla v nepríjemnej situácii. Nostalgické nadšenie a nedostatok času na ich dôsledné vychutnanie si každého zákutia. Vďaka Kickstarteru však máme možnosť stráviť nie desiatky, ale aj stovky hodín v úžasných a rozmanitých svetoch. Napríklad aj jednotka Pillars of Eternity je lákadlom, ktoré by bola škoda obísť a v zástupe už stojí Divinity: Original Sin (aj so skvelým pokračovaním), svoj rozsiahly príbeh začína rozprávať Tyranny, do toho skáče Wasteland, Torment: Tides of Numenera a hneď niekoľko Shadowrunov. Vyberať si je z čoho a ďalšie dobrodružstvá sa chystajú, pretože hráči sú po nich lační. Kde je dopyt, je i ponuka. Môžeme byť nesmierne radi, že trh nie je zahltený bezduchými zlátaninami.

Pillars of Eternity II: Deadfire
Pillars of Eternity II: Deadfire Kto tvrdí, že izometrická grafika nie je dostatočne podmanivá?
Kto tvrdí, že izometrická grafika nie je dostatočne podmanivá?


Pillars of Eternity II: Deadfire Všetko, čo ste sa chceli dozvedieť o svojom hrdinovi, ale báli ste sa spýtať.
Všetko, čo ste sa chceli dozvedieť o svojom hrdinovi, ale báli ste sa spýtať.


Pillars of Eternity II: Deadfire Neprídete ani o výlety do iných svetov.
Neprídete ani o výlety do iných svetov.





Pillars of Eternity II: Deadfire od skúsených vývojárov z Obsidian Entertainment presne vie, do ktorého citlivého miesta má pichnúť, aby si podmanil RPG pozitívnu dušu. Hlavný hrdina žije vo svojej pevnosti Caed Nua, ktorú si poctivo budoval v predchádzajúcom dobrodružstve. Pokojné obdobie netrvá dlho a keď na Caed Nua dopadne obrovský tieň boha Eoathasa a rozdrví všetko a všetkých, začína nové putovanie. Fantasy zápletka rieši spor bohov a hrdina ako Watcher s možnosťou vidieť duše zosnulých, je ich nástrojom. Bez toho, aby sme zabiehali do podrobností, vás čaká siahodlhá cesta s tradične epickým podtónom. Škoda, že hlavnej príbehovej línii akoby trochu chýbalo svižnejšie tempo, lákavejšia prezentácia. Musíte zachrániť svet a okrem toho vyriešiť asi milión ďalších sporov. Denník sa začne plniť úlohami tak rýchlo, že sa ani nenazdáte a neviete kam skôr skočiť.

Tradičné RPG šialenstvo: úlohy, v ktorých máte niečo nájsť, niekoho zneškodniť alebo presvedčiť, priniesť predmet, odhaliť tajomstvo, vám pribúdajú tak rýchlo ako skúmate celý svet a rozprávate sa s desiatkami NPC. A to všetko nemusí vyvrcholiť bojom. V tom tkvie sila klasických RPG. Podľa toho, do ktorých schopností hrdinov investujete, také možnosti sa pred vami začnú otvárať. Výrečnosť a diplomacia vám otvorí mnohé dvere k úspešnému vyriešeniu problému bez toho, aby ste siahli po zbraní. Inokedy zas odhalíte nebezpečenstvo dopredu a ak máte stealth skill, môžete sa mu vyhnúť a všetko sledovať nespozorovaní. Poznáte to z vyššie uvedených hier a Pillars of Eternity II: Deadfire len potvrdzuje fakt, že toto je skutočný role-play. Dupľom. ak každá akcia vyvolá adekvátnu reakciu u rôznych frakcií - a nič nie je čisto čierne alebo biele. Rozhodnutia majú dopady na sekundárne príbehy a taktiež určujú aj náladu vo vašej skupine dobrodruhov.

Podľa toho, koho si vezmete do tímu (tentoraz je maximálny počet zmenšený o jedného na päticu), sa vám otvárajú nové možnosti. Mnohých spoznáte z prvého dielu a či je to Edér alebo Aloth, každá ruka sa hodí. Musíte vziať do úvahy aj rozdielnosť charakterov a Edér sa bude pozerať skrz prsty na kňažku Xoti, ktorá má hlavu v oblakoch, s lampášom naháňa duše. Preto riešite nielen problémy na bojisku, ale aj medzi postavami, ktoré môžete prestriedať, komunikujete s nimi a usmerňujete ich. Zžitie sa so skupinou dostáva ďalší bodík k dobru, spriaznenosť vidieť aj v prehľadnom grafickom zobrazení. Určujete im smerovanie vo vývoji rozdeľovaním bodov do aktívnych a pasívnych vlastností či učeniu nových schopností, v inventári rozdeľujete výbavu. Dobrodružstvo jedného neohrozeného hrdinu vám ani na um nepríde, pretože v skupine si užijete omnoho viac zábavy.

Okrem tradičných povolaní môžete voliť kombinované. Zameriate sa viac na konkrétnu vetvu vo vývoji postavy, ktoré je možné rozdeľovať podľa úlohy, do ktorej sa vyberiete. Aj vďaka nižšiemu počtu postáv sú boje prehľadnejšie a o štipku náročnejšie. Už tradične sú v režime real-time a aby to nebola nezmyselná rúbanica, stlačením medzerníku ju zastavíte. Na jednoduchšiu obťažnosť to nie je takmer potrebné, na vyšších pôjde o nutnosť. Spoločne s plánovaním kto na koho a čím zaútočí. Konečne sa však smer zvoleného kúzla dá meniť až do momentu, kedy ho skutočne mág na nepriateľa vyšle. Vyhnete sa tak nepríjemným útokom nikam. Pre skúsených hráčov ide o mlátenie prázdnej slamy, tak len dodáme, že to tu funguje na výbornú. Správne zvolené a vhodne využívané schopnosti robia z vášho tímu neporaziteľnú mašinu. Alebo sa z toho vykecáte, namiesto boja zaplatíte výkupné a podobne.

K dispozícii budete mať rôzne meče, šable, dýky, sekery, palcáty, palice, luky, kuše a taktiež dôjde aj na palné zbrane. Mágia je zastúpená obrovským balíkom rozmanitých kúzel - cez útočné, podporné a obranné, všetkých elementov, postupne vylepšiteľné. Prítomná je výroba predmetov, takže si môžete nielen namiešať vlastné nápoje, ale aj pripraviť rôzne druhy jedál, vytvoriť pasce či zvitky. Na všetko sú potrebné suroviny, ktoré nachádzate, alebo si ich zakúpite v obchodoch, kde si cenu po úspešnom splnení úlohy môžete o trochu znížiť. U kartografa zas dostanete ponuku na spoznávanie nových ostrovov. A ak bude najhoršie, vyspíte sa a podľa toho kde aj s následným bonusom alebo postihom. Nesmie chýbať ani možnosť naprogramovania si AI spolubojovníkov. Naskriptujete si, kedy má kto útočiť, kedy sa stiahnuť, vyliečiť vás - ak chcete do taktiky skutočne preniknúť, oceníte bohaté možnosti tejto ponuky, ktorá vám výrazne uľahčí hranie.

Napriek tomu, že sú úlohy rôznorodé a raz budete riešiť spor medzi dvomi rodinami, inokedy zas pátrať po zmiznutých osobách, občas sa ponoria do vôd plných klišé. Nevadí, Pillars sú RPGčkom nadmieru ukecaným, no presne to od klasickej izometrickej RPG očakávame. Sledovanie deja je ako čítanie epického fantasy príbehu. Najlepšie s niekoľkými pokračovaniami, ktoré vám zaplnia polovicu poličky v knižnici. Ďalšou povinnosťou je ovplyvňovanie výberu riešenia ďalšieho deja či úloh. Jednej frakcii pomôžete, druhú si automaticky pohneváte. Alebo si vycepujete klamanie a budete hrať s na obe strany. Možností je neúrekom, len aby boli na rovnakú vlnovú dĺžku naladení aj vaši kumpáni. Niekedy vás vyvrcholenie prekvapí, inokedy sa otvorí možnosť vďaka rozvinutej schopnosti komunikácie.

Predmetov nájdete hneď dve kopy a každá mŕtvola v sebe niečo ukrýva. V inventári sú predmety prezentované ikonami, no s mnohými filtrami, tak ako denník, encyklopédia a more ďalších menu, tabuliek a prehľadov. Chvalabohu je, ako celý interface, spracovaný prehľadne. So zobrazením štatistík, porovnaním s aktuálne držanou zbraňou, okúzlením, ukladaním do viacerých setov, quick slotmi - skrátka všetkým, čo poznáte a prečo sa so všetkým plahočíte k obchodníkovi, u ktorého môžete zarobiť nemalý peniaz. Bude to potrebné, pretože sa musíte starať nielen o výbavu hlavných postáv, ale zároveň aj posádku lode. Presne tak, namiesto pevnosti sa vaším prechodným domov stane loď, ktorá potrebuje ako posádku, tak aj výbavu.

Pillars of Eternity II: Deadfire
Pillars of Eternity II: Deadfire Efekty kúzel sú skvelé, len občas pre ne nevidíte, čo sa vlastne deje.
Efekty kúzel sú skvelé, len občas pre ne nevidíte, čo sa vlastne deje.


Pillars of Eternity II: Deadfire Pri investovaní bodíku do novej schopnosti mága sme sa niekedy cítili ako žena na nákupoch...
Pri investovaní bodíku do novej schopnosti mága sme sa niekedy cítili ako žena na nákupoch...


Pillars of Eternity II: Deadfire Hoci sa blíži dovolenková sezóna, na pláži veľmi vylihovať nebudete.
Hoci sa blíži dovolenková sezóna, na pláži veľmi vylihovať nebudete.





Novinkou je cestovanie po mori - prostredie je ohromne rozsiahle, ostrovov k navštíveniu desiatky. A môžete sa plaviť hneď na začiatku, obmedzí vás len level hrdinov. Ak sa aj nevylodíte na známom mieste, môžete odhaľovať nové. Cestovanie po pevnine na mape neprekvapí, je obdobné ako minule. Avšak na mori sa musíte starať nielen o žalúdky posádky, ale aj ich smäd a morálku. Ak postavy necháte na suchároch a vode, ktoré príliš nezaťažia váš rozpočet, môžete sa veľmi skoro tešiť na vzburu. Uplatiť ich rumom a lahôdkou je nutnosť, inak sa vzoprú a namiesto dezercie vám môžu zamávať na rozlúčku. Obsadenie jednotlivých postov na lodi má zmysel a postupne trénovaní nováčikovia sa vám odvďačia zlepšeným manévrovaním či rýchlosťou nabíjania diel, navigáciou. Námorné bitky sú rovnako ako boje ťahové a v textovej forme. Ak ste čakali obdobu Black Flag, stiahnite plachty. Ale môžete svoju loď modifikovať, vylepšovať, prehadzovať posty a ak vám niekoho skúseného pri boji zabijú, okamžite to pocítite.

Námorné bitky nie sú pompézne, ale po taktickej stránke zábavné. Nemusíte ich vyhľadávať, z boja sa dá pri správnej posádke ujsť. My sme ich brali ako fajn doplnok, ale nič vám nebude brániť v tom, aby ste investovali do zlepšovania lode či kupovali lepšie, väčšie a silnejšie. Plaviť sa môžete pod vlajkou niektorého zo zoskupení alebo sa hrať na pirátov. Nezabudnite, že žijete svoj vlastný príbeh, hoci sú mantinely dané zápletkou pomerne benevolentné. Tak ako nemusíte vždy vyťahovať meč z pošvy pri stretnutí, je aj plavba doplnkom, nie nutnosťou. Ak totiž svoje nespravia delá a lode sa zaháknu, k slovu sa dostáva tradičný boj v klasickom režime. Niekedy je to proti presile poriadna mela, môžete sa presúvať medzi loďami po lanách a podobne.

Už pôvodné Pillars boli nesmierne ukecanou hrou a ani Deadfire na tom nie je inak. Nahovorené NPC vás nezachránia od stoviek strán textu. Každý má čo povedať a vy sa môžete pýtať. Hromady textu sa dá ľahko zľaknúť a odklikávaním stratí atmosféra nemalé čaro. Musíme na to naozaj upozorniť, pretože často sme strávili objavovaním a rozprávaním dlhé desiatky minút bez toho, aby došlo k boju. Skúsenosti získavate za splnené úlohy či úspešný boj. Dôležitým faktorom je, že musíte byť fantasy pozitívne naladení. Inak vás bohatý svet Pillars zamliaždi bohatým obsahom. Ak by ste sa strácali, vždy nájdete v denníku vysvetlenie každého elementu cez postavy, nepriateľské kreatúry, miesta a udalosti.

Pillars of Eternity II: Deadfire
Pillars of Eternity II: Deadfire Súboje na mori prebiehajú na ťahy a napriek tomu sú napínavé.
Súboje na mori prebiehajú na ťahy a napriek tomu sú napínavé.


Pillars of Eternity II: Deadfire V podzemí to žije... teda nie všetci mali to šťastie.
V podzemí to žije... teda nie všetci mali to šťastie.


Pillars of Eternity II: Deadfire Rozprava s bohmi alebo debatovanie na dlhé minúty namiesto animácií. Berieme.
Rozprava s bohmi alebo debatovanie na dlhé minúty namiesto animácií. Berieme.




Hodnotiť technické spracovanie nemôžeme inak ako pozitívne, hoci každá minca má dve strany. Všetky prostredia sú v izometrickom prevedení nádherné. Nemali sme problém platonicky sa zamilovať do pláži, bludísk, miest, osád, lesov, podzemných komplexov, chrámov - to všetko je romanticky krásne, všetko hýri detailmi a jediné, čo by sme naozaj privítali, by bolo trochu živšie prostredie. Niežeby bola krajina prísne statická, ale ak by bolo niekde potrebné trochu pridať, tu vidíme jedinú slabinu. Animácie pohybov trojrozmerných postáv sú plne postačujúce k tomu, aby nepôsobili komicky. Niekedy je to počas boja poriadna mela a nevideli sme, čo sa vlastne na obrazovke deje. Všetko sa dá vyriešiť v precízne prepracovanom UI, ktoré za tie roky dozrelo takmer k dokonalosti. Ozvučenie je možno slabšie v dabingu, no všetko dobieha pompézna hudba. Hoci v nej nenájdete mnoho dych vyrážajúcich motívov, svoju úlohu ako správny podmaz si plní.

Pillars of Eternity II: Deadfire je jednou z najlepších RPG tohto roka, a to ešte máme pár mesiacov pred sebou. Výprava, ktorá ma všetky potrebné ingrediencie k tomu, aby ste v nej strávili more času. Bez toho, aby ste cítili potrebu osviežiť sa pred nastupujúcim stereotypom. Môžete si užívať príbeh a boj si zjednodušiť a naozaj nám to niekedy prišlo vhod. Dôležité je to, že si svoj príbeh v podstate píšete sami a volíte, ako bude vyzerať v ďalších hodinách. Ohromné možnosti smerovania nahrávajú znovuhrateľnosti, kedy sa nielenže môžete vybrať po inej ceste, ale zároveň i s iným zoskupením. Napriek tomu, že sme sa pôvodne obávali pirátskeho prostredia, nemá žiadny vplyv na celkovú fantasy atmosféru. Pillars of Eternity II: Deadfire je presne takou RPG, akej sa nedá povedať nie.


napísal kordi 23.5.2018
Páči sa mi! (+1)
9.0
Vo svete
8.9
Používatelia
8.4
Ohodnotiť
PILLARS OF ETERNITY II: DEADFIRE
+ možnosti voľby a následky
+ izometrické spracovanie
+ sekundárne úlohy
+ interakcia medzi postavami
+ bojový systém a RPG prvky
+ loď a námorné bitky
+ množstvo príbehových línii
- menej chytľavý hlavný dej
- občas neprehľadné boje
- náročné na čas
Hardverové požiadavky:
Minimálne požiadavky: CPU Intel Core i3 2.5 GHz, 4 GB RAM, 45 GB HDD
Doporučená konfigurácia: CPU Intel Core i5 3.1 GHz, 8 GB RAM, GeForce GTX 960, 45 GB HDD


RECENZIE HRÁČOV
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SECTOR MAGAZÍN

pdf

Sector Magazín #117


SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
| Predam tower (1)
Cafte predam herny tower...ma niekto zaujem? Novy...
| Bezdrôtová myš (4)
Zdravím. Práve mi doslúžila moja stará myš Labtec....
| Monitor 144hz uhd 24" (16)
ohai, poradte pls s vyberom, rozhodujem sa zati...
| Double-click na pravom tlacitk... (3)
Dobry den, Chcel by som Vas poziadat o radu, poki...
| Predam/vymenim steam hry z hb (5)
Zdravím, mám dosť hier z Humble monthly pre mňa ne...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
network
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk