OVERCOOKED! 2

OVERCOOKED! 2

9.0

Chutný recept s niekoľkými novými prísadami

Zhruba o takomto čase sme sa pred dvoma rokmi dočkali naozaj nečakaného hitu, ktorý sa z ničoho nič stal jednou z najlepších kooperatívnych hier vôbec.  V Team 17 si vedia vyberať partnerov a dokazujú, že to už nie je len o sérii Worms, ale dokážu priniesť zaujímavé hry aj v iných žánroch, aj keď najmä ako vydavateľ. Ghost Town Games pod ich krídlami zmiešali varenie, šialený humor a kooperáciu, ktorá vám dokáže zničiť vzťahy a priateľstvá. Tento úspešný recept teraz zopakovali a my si tak môžeme zahrať Overcooked! 2.

Opäť zavítate do Cibuľového kráľovstva, ktoré ste už pred dvoma rokmi zachránili pred skazou svojím kulinárskym umom. Vládne tu idylka, nič vážne sa vlastne nedeje, no Cibuľový kráľ to nemôže nechať len tak a rozhodne sa experimentovať so zakázanými receptmi. A to aj napriek protestom jeho verného psieho spoločníka Kevina. A podobne ako Ash v legendárnej sérii Evil Dead, aj tu kráľ vyslovením slov zo starodávnej knihy prebudí nemŕtvych. Teda skôr nemŕtve krajce chleba, v angličtine „unbread“.

Celkovo budete mať na tvári taký ten prihlúply úsmev už od prvých momentov po zapnutí hry a buď vám ho tam vyčaruje strelený príbeh, ktorý je plný rôznych slovných hračiek (napríklad vyššie) a komických situácií, alebo samotná hrateľnosť, ktorá je v jadre vlastne stále rovnaká, no nie je to len „expanzia“ pre predchádzajúcu hru, ale nový titul s novým obsahom a novými prvkami ako priamo v hrateľnosti, tak aj všade okolo nej. Nie som si úplne istý, či sa autori hrou snažili nabrať úplne nové publikum, no rozhodne chceli tomu starému ponúknuť ešte o niečo lepší zážitok ako pred dvoma rokmi.

Overcooked! 2
Overcooked! 2 Kráľovstvo čelí novej hrozbe.
Kráľovstvo čelí novej hrozbe.

Overcooked! 2 V hre nájdete aj nové emotikony.
V hre nájdete aj nové emotikony.

Overcooked! 2 Hra dostala nielen nové recepty, ale aj kuchyne a mechanizmy.
Hra dostala nielen nové recepty, ale aj kuchyne a mechanizmy.

Overcooked! 2 má vlastne len jeden zásadný neduh a spomeniem ho hneď v úvode. Aj napriek všetkým tým novinkám je hra až príliš podobná svojmu predchodcovi. Sú tu rôzne menšie mušky a chybičky, ale ak by som mal vytknúť len jedinú vec, je to práve táto. Pritom to nie je nutne zlé, hrateľnosť funguje a ešte lepšie ako predtým, no absentujú prekvapenia. Už tu nenájdete prvok, ktorý by ste nečakali. Všetko vychádza zo známych základov a len ich to rozširuje. A to už na pohľad. No ako som spomenul, nie je to nutne zlé. Je to ako keď ste nedávno pozerali predstavenie Doom Eternal. Ten gameplay bol skvelý, ale jadro toho celého bolo položené v roku 2016. To isté platí aj tu.

Ak ste náhodou o jednotke, prípadne aj teraz o dvojke ešte nepočuli, musíme si ešte takto na začiatku ujasniť jednu dôležitú vec. Ak chcete hru hrať sami, tak na to zabudnite a veľmi rýchlo. Niežeby tu možnosť singleplayeru nebola, ale je to ako hrať Counter-Strike v singleplayeri – len do počtu. Celá hrateľnosť je vystavaná okolo mechanizmov nastavených pre viacerých hráčov, minimálne teda dvoch, takže si k sebe priberte ešte niekoho, no voľte dobre, lebo táto hra naozaj preverí silu vašich vzťahov. Budete po sebe kričať, budete si nadávať, budete sa obviňovať, no najmä sa budete výborne baviť, či sa vám bude dariť, alebo aj nie a kuchyňa skončí v plameňoch, ktoré zhatia všetky vaše nádeje na postup ďalej.

Hra ponúka hneď niekoľko režimov, ale jej jadrom je príbehový režim, v ktorom sa musíte vydať na skusy do sveta, aby ste nabrali dostatok kuchárskych schopnosti, ktorými dokážete ukojiť takmer nekonečný hlad nemŕtvych chlebov a tým zachránite tento svet. Nebude to však krátka a nakoniec ani ľahká cesta, nakoľko vedie cez 6 kapitol a v každej z nich vás čaká šestica úrovní, ktoré musíte zdolať a ideálne na čo najvyšší počet hviezdičiek, ktorými si neskôr odomykáte postup do ďalších levelov. Takto vás hra bude motivovať k tomu, aby ste sa neskôr vrátili späť a pokúsili sa získať nedosiahnuté hviezdy, lebo sa jednoducho nedostanete ďalej. Okrem toho tu však narazíte aj na tajné levely, ktorú si musíte sprístupniť a ešte o niečo viac predĺžia hrateľnosť.

Treba však uznať, že autori urobili aj v rámci kampane niekoľko výrazných zmien. Stále sa pohybujete po mapke a vyberáte si levely, do ktorých sa pustíte, no ak ste hrali predchádzajúcu hru, veľmi skoro vám bude zrejmé, že vysoká obťažnosť prvej hry bola asi až taká frustrujúca, že ju autori v pokračovaní dosť výrazne skresali. Aj vo dvojici teraz hrou prejdete oveľa hladšie a prvé problémy sa ukážu až niekde v tretej kapitole. Nebudú síce veľké, ale už s nimi budete musieť počítať. Recepty budú náročnejšie, kuchyne budú zložitejšie. Poriadne problémy sa ukážu až v piatej kapitole a tá šiesta vás naozaj preverí. Celkovo vám bude môcť príbeh zabrať takých 6-8 hodín, pričom závisí od toho, ako sa vám bude dariť.

Základná premisa pôsobí jednoducho a v tom je jej čaro. Zhora nazeráte na kuchyňu, v ktorej sú suroviny, priestory na ich spracovanie a priestory na prácu s riadim. Časom tam, samozrejme, budú pribúdať prvky, aby hra naberala grády, no toto je základ. Po kuchyni sa pohybujete so svojimi kuchármi, čím viac, tým lepšie. V ľavom hornom rohu obrazovky vidíte jedlo, ktoré si práve niekto vyžiadal a suroviny, ktoré sa na prípravu vyžadujú. To musíte následne v časovom limite správne pripraviť a odovzdať. Pod nohami si ale časom nájdete čoraz viac polien, ktoré musíte spoločnými silami prekonať.

Možno v skutočnosti sushi a maki neviete pripraviť, no toto sú jednoduché jedlá, na ktorých vás hra bude učiť základným princípom. Dokonca by som povedal, že si hra až podozrivo výrazne zakladá na japonskej kuchyni, no časom budete robiť aj steaky, cestoviny, chimichangy a aj koláče. Niektoré suroviny treba krájať, iné piecť, variť, alebo vyprážať. Musíte si tak kuchyňu vo dvojici rozdeliť, aby ste neplytvali časom a zdrojmi, ale využili to všetko čo najefektívnejšie. No a potom je tu ešte umývanie riadov, bez ktorého sa často nezaobídete. Takže treba skombinovať množstvo rôznych činností a na krk vám dýcha neúprosný časový limit.

Overcooked! 2
Overcooked! 2 Spolupráca je kľúčom k úspechu.
Spolupráca je kľúčom k úspechu.

Overcooked! 2 Na mape okrem príbehových misií nájdete aj bonusové.
Na mape okrem príbehových misií nájdete aj bonusové.

Overcooked! 2 Situácia v kuchyni sa veľmi skoro začne komplikovať.
Situácia v kuchyni sa veľmi skoro začne komplikovať.

Aby ste si poradili s limitom, dostali ste do vienka aj niekoľko nových schopností, z ktorých je hádzanie surovín asi najužitočnejšie. Suroviny však môžete hádzať len pred tepelnou úpravou. Teda dokážete spoluhráčovi hodiť zemiak, alebo aj nakrájané hranolky, ale už nie spracované hranolky. Nemusíte si robiť starosti s tým, že vám niečo spadne na zem. Navyše si na hádzanie veľmi rýchlo zvyknete a začnete veci hádzať rovno spoluhráčom do rúk, prípadne rovno na panvicu. Alebo môžete spoluhráčov trollovať a hádzať potraviny len tak na zem, do koša alebo von z kuchyne.

Zmenami prešli aj kuchyne, ktoré sú teraz už od samotného začiatku zložitejšie, šialenejšie a uletenejšie. Až vám bude chýbať varenie na rušnej križovatke v predchádzajúcej časti. Teraz sa dostanete do bane, no budete variť tiež v padajúcom balóne, lebo veď vlastne prečo nie? Naozaj občas autori poriadne popustili uzdu svojej fantázii a vy idete z jednej krkolomnej (a prstolomnej) kuchyne do inej. Ale je radosť na to pozerať a hrať to. Neustále ste inde a neustále sa niečo deje, aby ste nemali ani chvíľku pokoja. Kuchyne dostali nové dynamické prvky, ktoré sa vám snažia varenie čo najviac znepríjemniť. Musíte využívať pásy, plošiny, spínače a dokonca aj teleporty, čo všetko dáva hre ďalšiu šťavu.

Spomínal som, že je hra stavaná na kooperáciu a je to 100% pravda, no problém mohol mať niekto, kto nemal často možnosť sadnúť k nej s priateľmi. Dvojka preto prináša možnosť online hrania. Samozrejme, najviac zábavy si užijete vo štvorici na jednom gauči, kde dvojka potvrdí pozíciu párty stálice, no nový online multiplayer pridáva možnosť pre tých, ktorí majú priateľov síce ďaleko, ale pripojených online. Na Switchi okrem toho nájdete aj možnosť lokálneho sieťového pripojenia medzi viacerými konzolami, ktorú určite využijete, ak sa stretnete so Switchmi viacerí.

Overcooked! 2
Overcooked! 2 Niektoré kuchyne sa ocitnú na naozaj netradičných miestach.
Niektoré kuchyne sa ocitnú na naozaj netradičných miestach.

Overcooked! 2 Niekedy vám doslova horí pod zadkom.
Niekedy vám doslova horí pod zadkom.

Overcooked! 2 Ak vás nebaví variť spoločne, môžete sa vrhnúť aj na kuchárske súboje.
Ak vás nebaví variť spoločne, môžete sa vrhnúť aj na kuchárske súboje.

Online multiplayer však so sebou prináša aj nejaké menšie neduhy. Niektorí hráči sa na Switchi sťažujú na online pripojenie, iným zas ide bez chýb a uvidíme, čo s tým spraví štart online služby v druhej polovici septembra. No na každej platforme zamrzí, že v príbehu napreduje len host a nie hráči, ktorí sa k nemu pripojili. Chcete si zahrať vo štvorici, nájdete si online hru, pripojíte sa a pekne sa vám so spoluhráčmi darí, no po niekoľkých prejdených leveloch zisťujete, že si nové úrovne a aj nových kuchárov odomyká len hlavný hráč a nikto z ďalších. Toto je vec, na ktorú by sa mali autori čo najskôr zamerať. Poteší však možnosť založiť si privátne hry online, aby vám tam niekto nekazil vám hru.

Ak by sa vám málilo obsahu, tak okrem príbehového režimu hra ponúkne aj rýchly arkádový režim, ktorý je ideálny napríklad na spomínané párty. Len si vyberiete kuchára, štýl kuchyne a ide sa na vec, či už lokálne, alebo online. Rýchly je tiež Verzus režim, kde je kuchyňa rozdelená na dve strany a každá strana varí za seba, pričom vyhráva tá strana, ktorá navarí najviac správnych jedál. Môžete takto hrať vo dvojici 1v1, ale najväčšie grády má Verzus režim vtedy, keď hráte 2v2 a ako inak, hlavne lokálne, keď k akcii na obrazovke pribudne aj akcia na gauči.

S Overcooked! 2 nespravíte krok vedľa, ak hľadáte hru pre seba aj svojich priateľov. Nejaké chyby tu sú, ale prevažujú výrazné pozitíva, z ktorých je najsilnejším zábavná hrateľnosť, ktorá okamžite chytí snáď každého. Hra navyše veľmi dobre vyzerá a veľmi dobre znie. Soundtrack sa dočkal nových chytľavých melódií a grafika je vlastne rovnaká ako pred 2 rokmi, ale to jej bohato stačí. Potešujúce je, že Switch verzia už od začiatku šliape ako má a nie sú tu žiadne problémy s výkonom ako pri vydaní jednotky na tejto platforme. Ghost Town Games a Team 17 stavili na overený recept, jemne ho dochutili novými koreninami a vy sa z tohto chutného titulu budete oblizovať až za ušami.

napísal matus_ace 13.8.2018
9.0
8.3