MARIO + RABBIDS KINGDOM BATTLE: DONKEY KONG...

9.5

Podarená partia v novom dobrodružstve

Mario+Rabbids Battle ostáva stále jednou z najzaujímavejších Switch exkluzivít. Aj po roku si drží status sviežej taktickej stratégie, ktorá mieša ikonické svety, bláznivý humor a poctivú hrateľnosť. Je úžasné vidieť autorov ako do existujúceho koloritu Maria a Rabbids dokážu vtesnať ešte jeden svet, dať mu úplne inú fazónu, atmosféru a ďalšie veselé i herné prvky. Donkey Kong Adventure je parádna ukážka toho, ako sa majú robiť DLC a rozšírenia existujúcich konceptov – hoci miestami je natoľko odlišný, že by mohol obstať ako pokračovanie i samostatná hra. Chvála UbiSoftu a Nintendu, že tomu pokušeniu nepodľahli. A kto ešte tú hru nevyskúšal, odporúčame Gold Edition, kde je všetko pokope.

Jadro hrateľnosti a konceptu ostáva rovnaké. Blázniví Rabbids opäť toľko šermovali s mašinou, že sa im podarilo podniknúť inváziu do sveta Donkey Konga a obrátiť kus tohto univerza naruby. Vznikajú tu nové druhy nepriateľov a bossov, ktoré treba poraziť na čele s Rabbid Kongom. Na druhej strane sa formuje silné trio, čo bude čeliť všetkým možným potmehúdskym praktikám. Všetko začína idylicky ako vždy, no Donkey Konga vyruší ťaženie nových protivníkov, berie do akcie Rabbid Crankyho (top variácia na starého dobrého Cranky Konga s Rabbids drzosťou) a Rabbid Peach, ikonickú postavičku z pôvodnej hry.

Celý dizajn DLC je zmenený v prospech exteriéroch i interiéroch Donkey Konga. Vynikajúce miesta známej série sú využité nielen pre nové textúry, ale celkovú atmosféru prostredia a svetov. Pohybujete sa v konároch stromov, na plážach, tropických končinách, daždivých pasážach, aj exotickej džungli.

Všetko je alternované oproti pôvodnej hre v prospech Donkeyho sveta – zbierate banány namiesto mincí (vrátane bonusov typu zozbieraj osem banánov v kruhu a dostaneš ďalší trs), ku slovu prídu ikonické zbrane i tajné levely s vozíkmi i časovými limitmi. Skutočne máte pocit ako by ste hrali novú hru alebo dvojku k existujúcej hre, ktorá dorazila vlani koncom augusta.

Mario + Rabbids Kingdom Battle: Donkey Kong...
Mario + Rabbids Kingdom Battle: Donkey Kong... Donkeyho skvelá vlastnosť zasiahnuť banánom viacerých protivníkov sa neskôr často zíde.
Donkeyho skvelá vlastnosť zasiahnuť banánom viacerých protivníkov sa neskôr často zíde.

Mario + Rabbids Kingdom Battle: Donkey Kong... Paleta protivníkov je široká i pestrá. Najmä Smashers a drviči za 60 HP vám zavaria.
Paleta protivníkov je široká i pestrá. Najmä Smashers a drviči za 60 HP vám zavaria.

Mario + Rabbids Kingdom Battle: Donkey Kong... V daždivom prostredí sa bojuje solídne, tento druhý midboss má plutvu ako žralok a pestré triky.
V daždivom prostredí sa bojuje solídne, tento druhý midboss má plutvu ako žralok a pestré triky.

Dizajn sveta ráta s rozdelením na niekoľko tematických epizód, alternujú štvoricu svetov základnej hry a lepšie sa vám vychutná pocit z postupu. Prvé dva absolvujete kvôli hľadaniu potrebných kľúčov pre otvorenie majestátnej brány, ďalej sa hýbete v súlade s gradáciou hry. Štruktúra je nezabudnuteľná a vynikajúco podávaná – pohybujete sa po spojitom svete plnom slepých odbočiek, kde čaká nejaký bonus, aj reálny poklad ako nová zbraň. Lineárny postup je dobrý pre rýchlikov, ostatní by určite nemali minúť všetko, čo hra ponúka. Tam sa skrývajú kúsky skladačky (máte ich zozbierať 20), inde sa črtá nejaký poklad, no cesta k nemu vedie cez priestorový puzzle plný farebných plôch či spínačov.

Je fascinujúce sledovať, ako autori mierne pozmenili pomer objavovania a riešenia hádaniek. Do sveta Donkey Konga sa dostalo čoraz viac chytákov či možností zastaviť sa, porozhliadnuť a skúsiť ísť dačo riešiť s vidinou dobrej odmeny alebo aspoň vlastnej satisfakcie. Napríklad druhý svet (korálový) má miestami viac času venovaného hádankám ako samostatným bitkám. Nie je to vôbec na škodu, lebo je výborne prepracovaný a neustále sa v ňom mení počasie i prostredie. Z krásneho štartu sa dostanete do dažďa, búrky a okrem klasických hľadaní tajných východov a zberu banánov sa snažíte dávať dokopy farebné plochy, zdvíhať plošiny alebo dokonca si pamätať melódie na tropickom organe (čo je úplne klasický puzzle, kde si treba pamätať melódie, resp. odkiaľ vychádza svetlo a hudba v istom poradí).

Znie to ľahko, no občas sa už zapotíte. V treťom svete za veľkou bránou čaká pekne vypečený puzzle, kde sú plošiny a spínače rozložené asi na siedmich miestach, pričom kombinujú aj priestor (ako sa dá elegantne posunúť balvan o pár úrovní nižšie?), farby (modrá, zelená, žltá, červená a ešte sivá), rúry modré i žlté a všetko je pospájané cestičkami. Je to puzzle s veľkosťou solídneho levelu, no zároveň je prepojený aj s veľkou odmenou: ak vám padnú odmeny zo všetkých štyroch truhlíc, rozsvieti sa oheň pri centrálnej, ktorá skrýva vzácne runy – a tie sú esenciálne pre vlastnosti vo vývojom strome postáv.

Súbojová časť tvorí veľkú porciu hrateľnosti (hoci asi v trošku inom pomere k objavovaniu i puzzle) a má kvantum dobrých nápadov. Naďalej sa súboje odohrávajú priamo na veľkej mape, kde sa vyčlení potrebná pasáž plná prekážok a prvkov. Výhoda a nevýhoda ústredného tria sa neskôr pretaví aj do výslednej taktiky v bojoch. To, že vám hra zrazu dáva iba tri postavy, môžu brať niektorí priaznivci ako obmedzenie, súčasne sú však všetci traja vynikajúco vybalansovaní a skrývajú veľa možností, ktoré ešte neskôr rozšíri fúra vylepšení v spomínanom vývojom strome.

Začiatok bitky a premyslenie taktiky netreba podceniť. Pohľad na celé bojisko vám ukáže prvú várku nepriateľov (bežne nie je tento počet finálny a posily vychádzajú zo zeme v dvoch kolách – najprv iba uši Rabbids a neskôr samotné jednotky), rozmiestnenie i aktívne prvky. Postavám je dobré venovať tie správne zbrane a chápať aj rozličné efekty – Push je skvelý pre odhodenie nepriateľa (neraz aj z mapy bojiska, čo sa ráta za ďalšie extra zásahy), Honey (medový útok) zalepí oponenta a nevie sa pohnúť ďalej, osobný favorit Vampire vám po zásahu pridá extra HP k dobru atď. Každá postáva má primárnu i sekundárnu zbraň (pričom sekundárne robia vynikajúce zásahy na diaľku s bonusom), pohyb (kde sa treba sústrediť aj na dash možnosti, ktoré zasiahnu nepriateľa počas vašej prechádzky) i špeciality typu uzdravovanie u Peach, lákanie nepriateľov bližšie k sebe (Donkey) alebo uspávanie (Rabbid Cranky).

Čo nás privádza k tomu, že hoci sú postavy iba tri, ich taktické nasadenie i súlad sú výborné. Každý má iný repertoár – Donkey je silová postava, ktorá má úžasne silné blízke údery (no ak ste pri ňom, schytáte tiež), banánové strely na zásahy viacerých nepriateľov a parádne možnosti pohybu v džungli, či už cez púpavy alebo odrazové mostíky. Rabbid Cranky so svojou bakuľou a kušou dokáže strieľať a doručiť parádne údery, s dobrou kombináciou Vampire efektov si drží aj slušnú úroveň HP a jeho bočné efekty typu uspávanie majú zábavný dopad. Stará známa Peach ponúka najmä premyslené ťahy na diaľku, využíva silný štít, aj uspávanie – a čo je najlepšie, ak ju uvediete do správneho pohybu, na jednu šupu pripraví o slušné zdravie aj dvoch-troch nepriateľov naraz.

Tri postavy teda nie sú málo, ak si uvedomíme širokú paletu zbraní (je dobré investovať do vybraných kúskov podľa dodatočných efektov i slabín nepriateľov) a široký vývojový strom, kde zlepšujete toľké možnosti postáv: nielen HP, ale aj ich údery, obranu, efekty či schopnosti. Skvelý prípad za všetky: ak sa už na zemi objaví pár uší Rabbida, Donkey ich vie hneď vytiahnuť a šmariť po inom nepriateľovi.

Výborné variácie čakajú aj na druhej strane. Okrem šikovných Ziggies prišli nové druhy obrov (majú napríklad nepreniknuteľné štíty – takže treba útočiť zozadu alebo plošne), rýchli zákeráci (často nosia esenciálne časti práčky či iné predmety, no ich rádius pohybu na mape je neuveriteľný – v jednom kole ju celú obehnú) alebo protivníci s paletou kúzel, kde nechýba uzdravovanie či tvorba nových jednotiek. Samostatnou kapitolou sú bossovia, strední i veľkí, ktorí popri vyššom počte HP tasia silné údery a oháňajú sa veru znamenito, takže vzniká dilema, či na nich útočiť kontaktne alebo z diaľky.

Mario + Rabbids Kingdom Battle: Donkey Kong... Magnet Groove - fantastická vlastnosť ako prilákať nepriateľov k sebe – a potom im naložiť.
Magnet Groove - fantastická vlastnosť ako prilákať nepriateľov k sebe – a potom im naložiť.

Mario + Rabbids Kingdom Battle: Donkey Kong... Toto priestorové puzzle chce, aby ste otvorili bránu, zneškodnili bodliaky a odviedli vodu inam.
Toto priestorové puzzle chce, aby ste otvorili bránu, zneškodnili bodliaky a odviedli vodu inam.

Mario + Rabbids Kingdom Battle: Donkey Kong... Crankyho skákacie útoky nemajú chybu – nie sú iba efektné, ale aj efektívne na veľké držky.
Crankyho skákacie útoky nemajú chybu – nie sú iba efektné, ale aj efektívne na veľké držky.

Bitky sú variabilné a klasika typu znič všetky jednotky sa neobjavuje príliš často. DLC rado koketuje s úlohami ako odstráň štyroch nosičov, nedovoľ obrom dostať sa na stanovené miesto alebo zahlušiť vybraný typ jednotky. Je nádherné vidieť, ako sa autori poučili z misií základnej hry a v DLC zvýšili tempo, rozmanitosť jednotiek a doručili hutné dobrodružstvo na 10-12 hodín.

Pokiaľ ide o audiovizuálnu stránku, hra je absolútne nádherná. Výborne zvolený animačný štýl stačí handheldovej forme naplno a pri rozlíšení displeja sú jednotky, texty i mapy dobre zobrazené, svety plné farebných častí i dobrých nápadov. Autentické zvuky z Donkey Kong série prekladané dobrou muzičkou na pozadí vás presvedčia: je to hra šitá na Switch a DLC len posilňuje význam exkluzivity.

Kto hral pôvodnú hru a nemá dosť, jednoznačne nemá o čom premýšľať – toto je veľmi silný kaliber. A kto náhodou Mario+Rabbids Battle neokúsil, v podobe Gold Edition dostane základ i DLC naraz, čo je už neodolateľný esenciálny kúsok pre majiteľov Switch. Taktická stratégia s nádychom grotesky Rabbids a nápaditosťou Nintendo svetov (už dvoch, Maria i Donkey Konga) je kvalitne spracovaná a prídu si na svoje viaceré typy hráčov: stratégovia i žrúti behačiek.

napísal Korec 28.8.2018
9.5
+ vtipná adaptácia Rabbids v Donkeyho svete