DYING LIGHT 2

DYING LIGHT 2

Boj o prežitie v infikovanom svete pokračuje

Dying Light 2 chce hráčom priniesť všetko to, čo si obľúbili v prvej hre, no zároveň má byť väčší, krajší a prepracovanejší. Takáto veta možno pôsobí fajn na marketingové účely, no nás, samozrejme, zaujíma, aká je samotná hra a či stojí za to. Na Gamescome sme mali príležitosť vidieť hodinový úsek, ktorý zahral jeden z vývojárov. Bolo nám oznámené, že je aktuálne snáď najlepším hráčom tohto titulu, a to teda bolo aj vidno. Všetky parkourové pasáže prešiel čo možno najefektívnejšie a najpôsobivejšie, rovnako tak aj nepriateľov sekal presne na tie miesta, kde to najviac bolí. To je všetko pekné, no na povrch sa vynára otázka, či takto epicky bude hra vyzerať aj na našich monitoroch. To asi zistíme, až keď si ju budeme mať príležitosť sami zahrať. Nateraz sa necháme viesť tým, čo nám bolo ukázané a posnažíme sa hre nazrieť aj pod ligotavú pozlátku.

Vitajte v post-apokalyptickom meste s výstižným názvom The City. Časovo je hra zasadená po udalostiach v prvom dieli. Konkrétne 15 rokov po tom, ako ľudstvo prehralo vojnu proti infikovaným a samotnému vírusu. Hra sa síce odohráva v tom istom univerze, no nejaké veľké spojnice tu nehľadajte. Mesto, v ktorom sa nachádzame, bolo kedysi prosperujúcou európskou metropolou, no teraz je v absolútnom rozklade a prostredie je snáď ešte zúboženejšie než v prvej hre. Je dosť možné,že sa pozeráme na posledné útočisko našej rasy.

Skazu vidieť na každom kroku, či už sú to zničené autá a padajúce budovy, alebo len menšie detaily, ako sú prázdne výklady obchodov, kde tu a tam zazriete postavu. Celé demo sa odohrávalo počas dňa. Rozdiel v zážitku hrania v noci a cez deň sa má ešte viac prehĺbiť ako v pôvodnej hre a autori zatiaľ detaily ohľadne nočného hrania nechávajú v tajnosti. Rozlohou je toto mesto až štvornásobne väčšie než v originálna hra so všetkými DLC, čo je síce pekný údaj, no pri samotnej hrateľnosti na tom možno až tak nezáleží.

Dôležitý je skôr fakt, že je mesto na prvý pohľad prepracované a bude čo objavovať. Vďaka novým parkourovým pohybom máte byť schopní dostať sa naozaj hocikam a popritom si užiť efektné animácie. Novinkou sú aj takzvané parkour puzzle. Tie predstavujú úseky, ktorých prejdenie bude vyžadovať značnú dávku šikovnosti. Podľa slov autorov si musíte vedieť správne zvoliť cestu, rozložiť si sily a využiť každý záchytný bod. Tento aspekt sa nám ale hodnotí trošku ťažko. Vývojár totiž prechádzal pasáže s maximálnou eleganciou a presne vedel, kde je aký úchyt, prípadne visiace lano. Vôbec by sme sa preto nečudovali, ak by nám prejdenie takýchto pasáži trvalo osamote aj niekoľko desiatok pokusov.

Osobne ma asi viac ako vylepšený parkour zaujalo vylepšenie príbehového aspektu. Autori to nazývajú naratívny sandbox, čo má znamenať, že vaše rozhodnutia hru ovplyvnia hneď na niekoľkých úrovniach. Hneď zo začiatku prezentácie nám bolo pustené video s Chrisom Avellonom, ktorý to bližšie vysvetlil. V meste pôsobia viaceré frakcie, napríklad Peacekeepers a Scavengers. Tieto skupiny sa zaujímajú o nadvládu nad dôležitými stavbami, ako je napríklad sklad či policajná stanica. Hráč bude mať možnosť podporiť jednu z týchto skupín. To následne ovplyvní jeho zážitok na úrovni hrateľnosti, kedy sa mu otvoria nové možnosti, ale aj na úrovni príbehu a rozhodnutie sa prejaví aj na vzhľade samotného herného sveta. Celý tento systém autori považujú za veľmi dôležitý a ukázali nám hneď niekoľko príkladov. Ak pomôže získať sklad Peacemakerom, tí ho využijú na pestovanie potravy a liečiva pre všetkých. Na úrovni príbehu teda budete za dobrého, v hrateľnosti získate prístup k zásobám jedla a byliniek, zatiaľ čo v hernom svete bude tento sklad vyzerať ako botanická záhrada. Ak by ste ale podporili Scavengers, tí by sklad pretvorili na stredisko predaja všemožných zbraní a vybavenia.

Samotné demo sa zasa točilo okolo vodnej veže a mali sme rozhodnúť o tom, ktorá z týchto frakcii sa jej zmocní. Ako v prípade skladiska, tak aj tu ide o veľmi jednoznačné zmeny, ktoré fungujú dobre na vysvetlenie systému. No my sme zvedaví, nakoľko sa to bude prejavovať aj pri menších detailoch a či to celé nebude fungovať príliš čiernobielo. Na plátne sme teda sledovali výstup na vyššiu budovu a lokalizovanie vodnej veže. Postava v rukách vývojára sa pustila týmto smerom, no už onedlho narazila v prázdnych uliciach na partičku banditov. Nebezpečenstvo v Dying Light 2 nepredstavujú len vražední zombíci, ale počas dňa hlavne ostatní ľudia. Pokiaľ nejde o členov frakcie, s ktorými ste za dobre, tak nemožno očakávať veľkú náklonnosť.

Autori nám chceli ukázať, že sa pri postupe vždy ponúkajú viaceré možnosti. Vzhľadom na vyšší počet banditov padlo rozhodnutie, že ich skúsime obísť. Po vstupe do priľahlej budovy sme ale ihneď v tieňoch zazreli mrviace sa postavy. Nemŕtvi takto počas dňa oddychujú a hráč si musí dať veľký pozor, aby ich pritom náhodou nevyrušil. Znova sa tu na malý moment ukázal prepracovaný parkourový systém, kedy hrdina vyskočil na priľahlý nábytok, držiac sa o poličku prerúčkoval zopár metrov, hop na luster a odtiaľ už len preskok na vrchné podlažie. Efektívne, rýchle a popritom sme si ešte aj prezreli hnusákov z maximálnej blízkosti, z ktorej nám ešte nevenovali pozornosť. Stavím sa však o všetky drobné, že keby som to držal v rukách ja, tak na prvýkrát padnem do stredu miestnosti a následne by som bezhlavo zutekal najbližším oknom.

Tentokrát sa banditov podarilo obísť, no netrvalo dlho a objavili sa ďalší. Autori nám okrem stealth prístupu chceli ukázať, ako to vyzerá, keď sa s nimi pustíme do súboja. Ten má byť ďalším aspektom hry, na ktorom si dali záležať a prešiel viacerými vylepšeniami. Hlboký a taktický súboj - toť marketingový názov - no a v praxi to znamená, že okolo seba budete s nepriateľmi chvíľu obiehať, kým jedna strana neuváži, že je vhodný moment na útok. Uhýbanie sa, blokovanie útokov a využívanie prvkov prostredia - to všetko je tu prítomné a na súboj sa rozhodne dobre pozerá. Podobne ako v parkoure aj tu to vyzerá tak, že si to bude vyžadovať dávku tréningu.  Aby sme mali z prechodu po meste kompletný zážitok, nasledoval ešte útek po strechách domov pred posilami banditov. Billboardy, náhodne visiace laná, rímsy a odkvapy, to všetko môže hráč využiť pri behu vo svoj prospech.

Mesto je naozaj veľmi pekne spracované, pôsobí komplexne, zaujímavo a vieme si predstaviť, ako si časom nájdeme svoje obľúbené cestičky. Po pár minútach naháňania, kedy už mal hrdina kriticky málo zdravia, nasledoval záverečný skok do kríkov. V tomto momente sa najskôr mala postava prenasledovateľov zbaviť a tí mali pokračovať bez povšimnutia ďalej po strechách budov. Čo ale čert nechcel, jeden z nepriateľov skočil za hráčom a dopadol len o pár metrov ďalej. V momente sa však otočil a utekal opačným smerom. Ja a hŕstka novinárov sme si vymenili trochu prekvapené pohľady. Vývojár zatiaľ stočil kameru a začal svoj výstup na vodnú vežu. Naozaj si vás AI si v takýchto momentoch nevšimne? Alebo bolo vari demo naskriptované tak, aby hráč dostal voľný priestor na iné aktivity?

Pri výstupe na vrchol veže sme boli znova svedkami viacerých pekných parkourových pasáží. No a tam, na samom vrchole, hráč stretol prvé dve postavy, ktoré s ním boli ochotné komunikovať. Boli to členovia frakcie Scavengers a my sme tak mali príležitosť vidieť dialógové možnosti. Mohli sme sa pridať na ich stranu, vyhnať ich v mene Peacekeeperov, alebo sa najskôr pokúsiť zistiť viac informácii. Publiku boli nesympatickí, a preto nasledoval ďalší boj. Jeden z nepriateľov padol veľmi rýchlo, no pri druhom sme si znova mali príležitosť prezrieť animácie rôznych úderov, blokov a úhybov. Protivníkovi navyše po pár presných úderoch začal krvácať nos a také detaily máme na hrách radi. Nakoniec ho hrdina zneškodnil pomocou bielej nádoby, ktorá sa povaľovala na zemi. Tá ho omráčila, ibaže v pozícii, kde sa dal efektívne skopnúť z vrchu veže. Takže sa to znova tiahlo v duchu celej prezentácie, kde som mal už miestami pocit, že sa pozerám na film a nie na hru. Vodná veža padla do rúk Peacekeeperom, nasledoval malý posun do budúcnosti a my sme mohli vidieť, ako to zmenilo herný svet.

Veža bola zrekonštruovaná a natretá v modrých farbách, symbolických pre frakciu Peacekeeperov. V okolí postávali strážcovia, ktorí odrážali banditov a aj prípadných nemŕtvych. Môžeme vidieť aj laná slúžiace na rýchlejší presun po okolí veže. K jej stredu dokonca vedie aj šmykľavka vyrobená z trubice a hráč môže všetky tieto vylepšenia využívať. Voda je teraz dostupná pre všetkých a možno sa tak z nej pohodlne napiť z novovybudovaného kohútika.

Peacekeeperi sú charakteristickí tým, že udržujú poriadok a sú ochotní pomáhať ľuďom, ktorí si to zaslúžia. Zároveň ale v ich kruhoch platia prísne pravidlá, a preto sa popravy a iné ťažké tresty dejú na ich území bežne. Rovnako si hráč musí dávať dobrý pozor na to, aby nespravil niečo, čo nie je v súlade s ich ideálmi.  Následne sme sa pre zmenu pozreli na save hry, v ktorom padla veža pod správu Scavengerov. Túlali sa tu hladujúci ľudia a všade bol neporiadok. Scavengeri s vodou obchodovali, takže sa tu tvorili dlhé fronty smädných preživších. S hráčom sú ale teraz zadobre, preto mu vodu poskytnú zdarma a zároveň dostane aj percento z jej predaja.

Dostávame sa na koniec prezentačného dema. Svet v Dying Light 2 je nehostinný a nebezpečný, no ponúka veľa možností interakcie a svojimi rozhodnutiami ho môžete radikálne zmeniť. Možno je trochu škoda, že si tu vždy vyberáte len z predostretých možností stelesnených samotnými frakciami a nemáte možnosť svojvoľne niečo vybudovať. To by sme už ale možno vzhľadom na veľkosť sveta a komplexnosť príbehu požadovali priveľa.  Autori plánujú implementovať aj kooperačný režim, v ktorom budeme môcť navštíviť rozohranú hru kamaráta a prezrieť sa, k akému stavu dospel svojimi rozhodnutiami.

Celá prezentácia sa snažila zanechať wau efekt, a to možno až príliš, kvôli čomu sme trochu skeptickí. Hry sa máme dočkať niekedy v roku 2019, no podľa dema to vyzeralo tak, že je už väčšina práce, aspoň čo sa týka mechaník, hotová. Ak to všetko dobre dopadne, môžeme tu mať veľmi zaujímavý príbehový survival v prepracovanom post-apokalyptickom svete, do ktorého sa budeme môcť pustiť aj bez znalosti pôvodnej hry.

napísal rolan 10.9.2018
Páči sa mi! (+10)
DYING LIGHT 2