DYING LIGHT 2 STAY HUMAN

DYING LIGHT 2 STAY HUMAN

8.5

Osud posledného mesta je vo vašich rukách

Techland pokračuje v svojej zombie sérii Dying Light, aby nás znovu vtiahol do svojho jedinečného spojenia parkouru, zombíkov, hlbokých RPG prvkov a príbehov prežitia ľudí. Jednotka bola veľmi dobrá a zaujala svojím drsným a náročným štýlom, ale nebola to prvá zombie hra tejto firmy. Ak si pamätáte, začínala svojho času s Dead Island, ktorý bol takou úvodnou verziou jej zombie svetov, ktorá položila základy pre Dying Light.

Prvý Dying Light ukázal začiatok rozširovania vírusu v tureckom meste Harran, kde vírus unikol z laboratória GRE a rozšíril sa po meste. Zombíci povstali. Mesto bolo uzavreté do karantény a následne zbombardované. Síce vírus unikol, ale vakcína svet zachránila a zdalo sa, že to všetko skončilo. Zdalo. GRE však stále pokračovala vo svojich pokusoch s vírusom a zmutovaný vírus znovu unikol. Už ho však nikto nezastavil. Teraz po desiatkach rokov ostalo na svete posledné ľudské mesto - Villedor. Európske mesto zrejme niekde vo Francúzsku. Je ohradené pred nebezpečenstvom zvonku a hoci v ňom žijú ľudia so zombíkmi, mesto stále funguje.

Vy sa dostávate práve do tohto priestoru. Ste jedným z tulákov, ľudí žijúcich v lesoch medzi osadami a prenášajúcich správy alebo tovar medzi nimi. Teraz však máte iný cieľ. Potrebujete sa dostať do mesta. Niekedy dávno, keď ste boli malý, ste tam boli, robili na vás pokusy a vy ste ušli. Niekoho ste tam nechali - svoju sestru. Musíte sa vrátiť a dostať sa k nej. Možno ešte žije.

Návrat do svojho domova bude základom hry, vraciate sa tam po dvadsiatich rokoch a váš príchod spustí sériu spomienok, ktoré vám priblížia, čo sa tam vlastne dialo, čím ste boli a zároveň to povedie aj k finálnemu boju o mesto. Vy ste kúsok zo skladačky, ktorý mestu chýbal a budete to pociťovať na každom kroku. Spustíte sériu udalostí, ktoré rozhýbu situáciu v meste, frakcie a poodhalia tajné experimenty na ľuďoch. Všetko sa vám postupne v približne 27-hodinovej hlavnej kampani odhalí, a zároveň umožní hrať desiatky hodín vedľajších misii a možností. Spolu znovu čakajte okolo sto hodín obsahu, ktorý sa bude po vydaní rozširovať aspoň 5 rokov. Nakoniec podobne ako pri prvej hre.

Dying Light 2 Stay Human
Dying Light 2 Stay Human Vitajte v poslednom ľudskom meste Villedor.
Vitajte v poslednom ľudskom meste Villedor.

Dying Light 2 Stay Human Zombíci v ňom ovládajú ulice.
Zombíci v ňom ovládajú ulice.

Dying Light 2 Stay Human Parkour sa vracia s novými možnosťami.
Parkour sa vracia s novými možnosťami.

Ak ste hrali jednotku, je to veľmi podobné. Hra stále kombinuje jedinečný parkourový pohyb, ktorý sa tu ešte rozširuje o nové možnosti, vrátane zombíkov, ktorí sú síce cez deň pomalí, ale v noci máte čo robiť, aby ste im ušli, alebo ich zlikvidovali. Cez deň vám skôr robia problémy gangy ľudí. Zároveň popritom všetkom plníte misie pre ľudí z mesta, zlepšujete svoje parametre, vyrábate vybavenie, hľadáte alebo kupujete zbrane. Tie sa aj tu postupne ničia a bude sa nimi potrebné zásobiť.

Hlavným rozdielom je mesto. To je teraz väčšie, európske a teda slumy nahradia historické domy v centre mesta, ale dopĺňať to budú aj mrakodrapy vo finančnej štvrti, no aj ďalšie rozmanité štvrte s rôznou atmosférou alebo stavom poškodenia a nechýba ani prístav. Všetko to bude rozložené do dvoch oddelených zón, pričom sa postupne v príbehu dostanete aj do druhej a aj za hradby mesta. Bude to zaujímavá vychádzka po zničenom svete, kde neexistuje žiadna infraštruktúra, žiadne autá, všetko v uliciach je zničené a rovnako aj v budovách. Až na centrály jednotlivých frakcii, kde sú ľudia v bezpečí pred zombíkmi a ako-tak si našli nový životný štýl. Aj keď frakcii je viac a mier v meste je veľmi krehká vec. A nemusíte sa báť, k jeho narušeniu často aj sami prispejete.

Budete môcť spolupracovať s dvomi frakciami a čiastočne aj s ich nepriateľmi. Všade si spravíte kontakty, budete spoznávať život v meste a ciele frakcií a pomôžete im s nimi a zároveň oni zato pomôžu vám dostať sa bližšie k vašej sestre. Ale už bude na vás, ako veľmi komu pomôžete a koho zradíte. Len v hlavnom príbehu spoznáte veľa postáv, možno až príliš veľa, pre každú niečo splníte, aby vás posunula ďalej. Je to trochu škoda, keďže niektoré zaujímavé postavy tak skončia v úzadí. Nebudú však chýbať ani prekvapenia a zrady. Často budete môcť následne rozhodovať aj nad osudmi ľudí, ako aj nad ďalším priebehom príbehu. Rozhodnutí tu bude dostatok.

K tomu tu budú aj rozhodnutia, ktoré priamo ovplyvnia hrateľnosť. Totiž ak v meste sprevádzkujete určité budovy, budete si môcť vybrať, komu ich odovzdáte. Vy za to získate bonusy od danej strany. Napríklad od jednej získavate možnosti lepšieho presunu mestom, ako sú ďalšie laná, odrážacie plošiny, od druhej, viac militantnej frakcie, zas možnosti obrany pred zombíkmi a napríklad aktiváciu alarmov na autách, delá alebo nové zbrane. Každej môžete priradiť sedem budov, priorita bude na vás. Keďže území nie je toľko, aby vyšlo na všetkých, musíte si určiť priority.

Je to zaujímavé rozšírenie hrateľnosti, ktoré už samé osebe ukazuje výrazne väčšie možnosti hry oproti jednotke. Naťahané laná medzi budovami sú teraz základ pre plynulý parkour, ale novinkou bude aj padák, ktorý je veľmi vhodný pre vysoké budovy a aj lano s hákom, ktoré ešte rozšíri možnosti pohybu. Hrateľnosť je často postavená na šikovnosti v preskakovaní a na vysoké budovy sa dostanete len takto, rovnako misie majú veľa skákacích častí. Často sa pri nich zapotíte, popadáte a budete opakovať aj desaťkrát, kým to zvládnete.

Aj keď treba rátať s tým, že tentoraz tu nie sú žiadne vozidlá (aspoň som žiadne nenašiel) a musíte sa tak presúvať parkourom, ale postupne viete odomknúť fast travel body v niektorých lokalitách ako metro a aspoň prechod medzi časťami mesta sa dá urýchliť. Niežeby parkour nebol zábavný, ale vzdialenosti sú veľké a  prechod niektorými úsekmi nie je jednoduchý.

Ale nebude to len o skákaní, bojoch a behaní. Novinkou bude aj puzzle minihra s káblami. Tá je zaujímavá a je to taká kombinácia fyziky a plánovania. Totiž pre rozbehnutie elektriny v budovách musíte prepojiť terminály s elektrikou, ale najskôr ich musíte objaviť, potom nájsť medzi nimi cestu, na ktorú vám budú stačiť káble určitej dĺžky. Je to pekný doplnok. Pripomína niečo, čo mohlo byť v Half Life.  Ale nie je to jediné puzzle. Menšie puzzle prvky v oblasti skákania ponúknu aj veterné mlyny, ktoré sú niečo ako veže vo Far Cry a ich obsadenie vytvorí bezpečnú oblasť.

Dying Light 2 Stay Human
Dying Light 2 Stay Human Mesto je rozsiahle a rozdelené na dve časti.
Mesto je rozsiahle a rozdelené na dve časti.

Dying Light 2 Stay Human Hra ponúka ako akčné scény, tak aj oddychové.
Hra ponúka ako akčné scény, tak aj oddychové.

Dying Light 2 Stay Human RPG prvky sú rozsiahle, ponúkajú množstvo schopností, výrobu, zbieranie a vylepšovanie zbraní.
RPG prvky sú rozsiahle, ponúkajú množstvo schopností, výrobu, zbieranie a vylepšovanie zbraní.

Úlohy sú v kampani sú dostatočne rozmanité, aj keď niekedy zaujímavejšie, niekedy menej. Výrazné sú hlavne vaše primárne príbehové misie, ktoré vás posúvajú vpred a kde si užijete zaujímavé boje, nebudú chýbať bossovia. Medzi nimi sú menšie úlohy, kde budete plniť zadania pre rôznych ľudí, obsadzovať územia, získavať veci. Budete však môcť spĺňať aj rôzne vedľajšie úlohy mimo hlavného príbehu, doplnia to challenge úlohy na čas, či už s parkourom, alebo rozvozom niečoho a pridávajú sa aj rôzne možnosti, ktoré nájdete v meste. Či už vyčistenie určitých budov, náhodná záchrana niekoho a podobné veci.

Čo sa týka prístupu k prežitiu, základ bude získavať stále lepšie zbrane. Aj keď rátajte s tým, že zbrane sú primárne palice, tyče, rôzne sekery, dopĺňajú to nože na hádzanie a luky. Hra má aj strelné zbrane, ale dobre ukryté a skôr sú len ako malý doplnok. Zbrane môžete hľadať v rôznych debnách v meste, kúpite ich u obchodníkov, ale niektoré získate aj ako odmeny po misiách alebo po porazení menších či väčších bossov.

Zbrane sú postupne stále silnejšie, spolu s tým ako si zvyšujete úroveň aj vy, ako dostávate misie s vyšším levelom a prechádzate do náročnejších oblastí mesta. Konkrétne je to tu rozdelené na 5 levelov, kde je ideálne, ak máte rovnakú úroveň ako nepriatelia, ale zvládnete aj o level vyšších. Samotná kampaň je navrhnutá tak, aby ste mali prechod plynulý a nemuseli spĺňať vedľajšie misie len preto, aby ste sa vylepšili. Aj keď určite sa neoplatí ísť primárne po príbehu, keďže vedľajšie misie sú tiež zaujímavé a získate z nich bonusy, ktoré dobre v hlavných misiách využijete.

Mimochodom, boje nie sú jednoduché, musíte používať obranu v správnom čase, sekať, preskakovať nepriateľov, odkopávať ich a snažiť sa ich prekvapiť. Podľa typu zbrane následne vidíte efekty, kde odsekávanie rúk a hláv nechýba. Ale treba povedať, že keď sa dá, je ideálne sa snažiť bojom vyhýbať. Nakoniec na to tu je aj dobre zapracovaný stealth. Hlavne pri ľudských nepriateľoch a spiacich zombíkoch sa dá zakrádať a snažíte sa ich nevyrušiť.

Dying Light 2 Stay Human
Dying Light 2 Stay Human Mesto je rozsiahle a vyzerá dobre, aj keď  nie vždy.
Mesto je rozsiahle a vyzerá dobre, aj keď nie vždy.

Dying Light 2 Stay Human Boje budú tentoraz rozšírené.
Boje budú tentoraz rozšírené.

Dying Light 2 Stay Human Novinkou v hre bude padák, ale aj laná.
Novinkou v hre bude padák, ale aj laná.

Ďalšou veľkou oblasťou hry sú skilly, ktoré budete postupne odomkýnať, ako budete zvyšovať svoje bojové a parkourové schopnosti. Obe časti sú oddelené a majú svoje XP, bude na vás ,ktorú oblasť si budete zvyšovať a na čo sa zameriate. Určite sa oplatí obe a popri misiách trochu posekať zombíkov v uliciach, aby ste sa zlepšili a odomkli si nové možnosti. Popri nich musíte hľadať a zbierať aj inhibítory, ktoré môžete použiť na zlepšenie energie alebo sily. Všeobecne RPG prvky sú dostatočne hlboké a vylepšenia a nové možnosti neustále pribúdajú. Hra tak neupadne do jednotvárnosti.

Treba pamätať, že sa oplatí zbierať všetko, čo uvidíte, prehľadávať mŕtvoly, odomkýnať debny, aby ste našli rôzne materiály alebo peniaze, ktoré potom využijete na kupovanie, alebo vyrábanie vecí. Či už lekárničiek, šípov, ale viete si aj vylepšiť niektoré zbrane napríklad o elektrické výboje, aby boje dostali tú správnu šťavu.

Náročnosť toho celého závisí od vás. Môžete hrať na ľahkej obťažnosti, kde máte dostatok zdrojov a menej problémov s nepriateľmi, alebo vyberiete normálnu, kde to už bude tvrdšie, zásob bude menej, obchodovanie bude vhodné a prežitie náročnejšie. Alebo pre skúsených zabijakov zombíkov tu je najvyššia obťažnosť, kde je  obchodovanie nevyhnutné a rovnako opatrnosť v konfliktoch. K tomu rátajte, že tu nie je save game, čo je škoda. Je vždy len posledný quick save. Síce vás hra rýchlo vráti do hry, ale napríklad nemôžete skúsiť ani iné cesty príbehom bez začiatku hrania novej hry (možno skopírovaním súborov). Je to škoda, lebo rozhodnutí je dosť a autori mohli aspoň takto dať možnosť vyskúšať ich spraviť inak, hlavne tie posledné

Podobne ako v jednotke, ani tu nechýba kooperácia a to prakticky celou kampaňou, jedine prológ musíte prejsť sólo, keďže je to skôr tutoriál. Následne môžete hrať rovno štyria, pritom každý si do hry prinesie svoje vybavenie a svoje skúsenosti. Zároveň o rozhodnutiach v hre môžu hráči hlasovať, aj keď posledné slovo má primárny hráč. Ale nie je to všetko a dopĺňa to aj možnosť zavolať si iného náhodného hráča na pomoc.

Technicky je Dying Light 2 je taký mix oldgenu a nexgenu. Vidieť, že hra začínala už dávno vývojom pre oldgen a autori skôr len dopĺňali nextgen efekty a vyššiu kvalitu. Špeciálne textúry sú často oldgen a hlavne v prostredí pri bližšom pohľade vidieť, že oveľa vyššia kvalita by sa zišla. Aj keď nevyhnutne to nevadí, keďže prostredia vyzerajú dobre aj tak, sú bohaté na detaily, plné efektov a fyziky. Výhľady sú často pôsobivé, ale tiež nie vždy a niekedy sa ukážu slabšie nastavenia LOD. Kvalitne sú však spracované aj postavy, kde sa autori pohrali s animáciámi, ktoré  pekne vidieť pri parkoure. Zmena dňa a noci nechýba, mesto sa pritom úplne mení a namiesto slnka sa rozžiaria UV lampy a zmení sa ako atmosféra, tak aj ohrozenie.

Čo sa týka PC verzie, jej optimalizácia je taký mix. Pri grafike treba vedieť, že hra má DX11, DX12 a DX12 ray tracing režimy. Neviem síce prečo je DX12 rozdelené na dve časti, ale rátajte s tým, že ak budete skúšať, pri prepnutí každej možnosti bude potrebný reset hry. DX11 je dobre dotiahnutý, dobre optimalizovaný a hrá sa na ňom najlepšie. Má totiž najnižší lag ovládania. Čo sa týka výkonu, nie je úplne dokonalý, ale ani zlý, na RTX 2080 super s DLSS na quality upscalingu to ide na 4K 45-60 fps na maxime. Čistý DX12 režim ponúkne mierne o 2 fps lepší framerate, ale aj mierne vyšší lag ovládania. DX12 s ray tracingom umožní grafiku vylepšiť o slnečné lúče, ambient occlusion, a global illumination, reflekcie alebo baterku. V tejto finálnej verzii s maximum som išiel na svojej karte 4K-30fps na strednom DLSS nastavení, ale zhodnotil som, že pri pohľade na mesto prakticky žiadne zmeny nie sú, mierne vo vnútri, keď vidíte ambient occlusion, alebo pri baterke v noci, ale nepovedal by som, že sa to oplatí. DX11 režim sa zdá ako najlepší výber. Aspoň momentálne, keďže DX12 výrazne vylepšili aj počas recenzovania, ale stále to nebolo ono.

Samotné ovládanie je oproti jednotke trochu upravené a možno viac gamepadové. Máte tu totiž tri kruhové menu, kde je jedno na vyberanie zbraní, ďalšie vecí a tretie doplnkov, pričom už si zbrane nelistujete priamo kolieskom myši. Zároveň je použitých viac klávesov ako býva bežné, ale rýchlo to dostanete do ruky a nie je to problém. Aj keď klávesnicu zapojíte hlavne pri skokoch a skákaní s lanom.

Zvuková stránka je veľmi dobre zvládnutá, priam cítite, ako ste uprostred zombie sveta so všetkým chrčaním a vrčaním. Ale sú tu aj množstvá rozhovorov ľudí v kempoch, ktorí sa medzi sebou rozprávajú a tony vašich dialógov, keďže po tejto stránke je hra veľmi rozsiahla. Našťastie, sú tu české titulky. Jemná hudba v pozadí, ktorá sa zintenzívni pri naháňačkách, sa do toho celého dobre hodí.

Dying Light 2 Stay Human
Dying Light 2 Stay Human Rozhovorom nebudú chýbať rozhodnutia, niektoré výrazne ovplyvnia príbeh.
Rozhovorom nebudú chýbať rozhodnutia, niektoré výrazne ovplyvnia príbeh.

Dying Light 2 Stay Human Zaujímavým doplnkom bude puzzle s naťahovaním elektrických káblov.
Zaujímavým doplnkom bude puzzle s naťahovaním elektrických káblov.

Dying Light 2 Stay Human Mesto budete môcť meniť priradením určitých budov frakciám, vždy dostanete iný bonus.
Mesto budete môcť meniť priradením určitých budov frakciám, vždy dostanete iný bonus.

Celkovo je Dying Light 2 veľmi dobrým pokračovaním jedinečného zombie sveta, ktorý Techland otvoril v prvej hre. Spája v ňom parkour, zombíkov, puzzle prvky, RPG prvky a rozsiahly príbeh s množstvom postáv. Možno aj pre množstvo postáv sa hlavná dejová línia často utopí v zbytočných misiách, ale vždy sa k nemu vráti a ponúkne zaujímavé posuny a rozuzlenia. Počas hry nechýba množstvo rozhodnutí, ktoré ovplyvnia či už príbeh, alebo svet, čo robí hru veľmi zaujímavou. Nechýba ani plná kooperácia. Je však škoda, že detaily textúr autori neposunuli na nextgen úroveň.

napísal saver 2.2.2022

KÚPIŤ HRU

Základná edícia