V-RALLY 4

V-RALLY 4

5.5

Návrat známej rally značky z minulosti

Recenzia na Xbox One verziu

Táto hra ma prinútila pouvažovať nad tým, čo vlastne dnes znamená značka. Možno sa totiž sami seba pýtate, čo tu robí recenzia na titul V-Rally 4, keď ste ani nevedeli o predchádzajúcich troch hrách. Ak patríte medzi mladšie ročníky, tak je to pochopiteľné, nakoľko ubehlo už 15 rokov od vydania tretej časti. A neuveriteľných 18 rokov od dôb najväčšej slávy tejto série. Keď sa však pozrieme do minulosti, história tejto značky bola vždy dosť turbulentná, dokonca sa prvé dve časti na americkom trhu predávali pod názvom Need for Speed: V-Rally, lebo ju tam vydávali EA. Teraz ale licencia patrí Bigben Interactive a tí zverili vývoj autorom zo štúdia Kylotonn, ktoré má na konte posledné 3 WRC hry, Flatout 4 a iné.

Čo má teda táto hra spoločné s V-Rally sériou? Vlastne pravdepodobne vôbec nič, aj keď je pravda, že HUD v hre je pomerne retro na dnešné pomery. Pokojne hru mohli nazvať aj inak a vydať ju pod akýmkoľvek iným názvom, no zjavne chceli priniesť nejakú „novú“ značku, ktorá nebude musieť nutne využívať oficiálne súťažné licencie a zároveň ponúkne hrateľnosť, ktorá bude skôr vhodná pre menej skúsených hráčov. Teda aspoň tak sa to javí z výrazne arkádového zamerania hry a takmer okamžitej prístupnosti.

Nakoľko sa hra pohybovala dosť pod radarom hráčov a trošku aj médií, niekoľko vecí o nej si treba hneď takto v úvode ujasniť. Nepočítajte s tým, že by Kylotonn s V-Rally 4 akokoľvek konkuroval DiRT Rally. Koniec koncov, ani pôvodná séria sa nesnažila o prísny realizmus. Autori konkurujú skôr sami sebe a svojej WRC sérii, ku ktorej je celkový zážitok asi najbližšie. V tom dobrom aj v tom zlom. Nakoľko ale teraz vývojárom nezväzovala ruky oficiálna licencia, mohli pridať viac obsahu, ktorý nespadá priamo pod WRC.

V-Rally 4
V-Rally 4 Hra vôbec nevyzerá zle.
Hra vôbec nevyzerá zle.

V-Rally 4 S niektorými efektmi to občas autori preháňajú.
S niektorými efektmi to občas autori preháňajú.

V-Rally 4 Nechýbajú ani rally klasiky.
Nechýbajú ani rally klasiky.

Na výber toho v hre budete mať viac, avšak po spustení vás rovno vrhne do kariéry, ktorá je ťažiskovým režimom a ponúka tiež s prehľadom najviac obsahu. Začína to, ako inak, testovacou jazdou, na základe ktorej vám hra navrhne nastavenia pre vás, ktoré sú však len tri. Nemáte žiadnu šancu detailnejšie nastaviť jazdný model, môžete len vypnúť/zapnúť trakčnú kontrolu, ABS a manuálnu prevodovku. Z tohto taktiež môžete hádať, aké je zameranie hry a je to obrovská škoda pre tých, ktorí by si chceli jazdecký zážitok trošku viac prispôsobiť, či už zjednodušiť, alebo spraviť náročnejší

Po testovacej jazde sa vám postupne začínajú predstavovať jednotlivé možnosti kariérneho režimu, ktorých tu rozhodne nie je málo. Hra síce má v názve slovo „rally“ a práve rally jazdenie vašou najčastejšou činnosťou, ale rozhodne len s týmto si nevystačí. Na rally tratiach si vyskúšate jazdný model, ovládanie áut a aj sa pozriete na to, ako hra vyzerá. Hneď potom vás ale čaká trošku iná skúška v podobe prvých rallycross pretekov. No a rovnako nasledujú aj Hillclimb, Gymkhana a nakoniec preteky terénnych bugín. Pätica režimov naprieč kariérou nie je vôbec zlé číslo. Navyše pred sebou vidíte mapu sveta, kde vám postupne pribúdajú preteky a neskôr aj šampionáty, takže si sami vyberiete, na čo máte teraz chuť, či už podľa typu pretekov, alebo podľa lokality.

Aby to všetko nebolo len o jazdení, kariéra obsahuje aj úroveň manažmentu, ktorá je síce výrazne zjednodušená, no stále predstavuje nejaké to spestrenie. V hre máte totiž svoju vlastnú základňu a musíte tiež počítať s tým, že plynie čas a dokonca aj preteky si z neho ukroja vždy nejaký ten deň. Riadite tak ľudí, autá a aj svoj čas. Najať si môžete jedného manažéra, 4 mechanikov a 4 inžinierov, pričom postupne môžete získať aj lepších ľudí. Tí si síce zapýtajú vyšší týždenný plat, no zároveň prinesú aj benefity. Manažér dokáže znížiť vstupnú cenu za niektoré preteky, inžinieri zase znížia cenu vylepšení a mechanici znížia cenu opráv rozbitého auta.

Netreba nad tým nijako zvlášť rozmýšľať. Stačí si len zobrať tých najlepších ľudí, ak vám to teda váš rozpočet dovoľuje. To isté platí aj pre vylepšenia vozidiel, aj keď si na ne tu a tam budete musieť počkať, či zohnať tých správnych inžinierov, aby vám sprístupnili všetky možnosti. Pred každým upgradom si môžete pozrieť, ako sa na štatistikách auta prejaví. A ak kupujete nové auto, môžete si ho pred kúpou vyskúšať na vlastnej testovacej trati. V rámci manažmentu však nechýbajú kontrakty, pričom môžete mať jednu zmluvu s automobilkou a aj niekoľko menších, ktoré vás vyplatia za určité ciele, napríklad najazdenie istého počtu kilometrov a podobne.

Ono to vlastne všetko funguje celkom fajn, kým si nezačnete uvedomovať, že kampaň by predsa len mohla byť trošku jasnejšie štruktúrovaná. Je síce dobré, že si môžete sami vybrať, čo chcete teraz odjazdiť. No už menej fajn je, že sa to všetko stále opakuje, nemáte jasný dojem progresu, vlastne práve naopak. Máte dojem, že stále stojíte na mieste, akosi vás dlhú dobu nič ani nenúti prejsť na lepšie autá. A keď už vás niečo prinúti, tak nemáte dostatok financií. Napríklad príde šampionát, potrebujete lepšie auto, no na kúpu práve nemáte. Rozhodnete sa preto absolvovať sériu iných pretekov, aby ste zarobili. A zrazu ubehlo niekoľko dní a šampionát je preč.

Rozhodne však chválim aspoň zakomponovanie online funkcií priamo do kariéry. Len sa prekliknete o niekoľko kariet ďalej a na mape namiesto kariérnych pretekov vidíte práve aktívne online preteky. Na prihlásenie do nich potrebujete síce nejaké peniaze, no tie sa stávajú súčasťou prize poolu. Všetky preteky majú istý čas, kedy sú aktívne. A dovtedy sa do nich môžete zapojiť a pokúsiť sa zabojovať o časť z tohto prize poolu. Čím viac hráčov sa zapojí, tým väčší prize pool je. Pritom rozhoduje čas, takže tu nejazdíte spolu priamo. A úprimne ma to bavilo snáď aj viac ako štandardné kariérne preteky, a to najmä kvôli tomu, že som sa takto vyhol nekonzistentnej umelej inteligencii.

V-Rally 4
V-Rally 4 Zajazdíte si v rôznorodých prostrediach.
Zajazdíte si v rôznorodých prostrediach.

V-Rally 4 Nechýbajú možnosti nastaviť si pred jazdou auto.
Nechýbajú možnosti nastaviť si pred jazdou auto.

V-Rally 4 Umelá inteligencia je v hre dosť nevyvážená.
Umelá inteligencia je v hre dosť nevyvážená.

Hra ponúka naozaj jednoduchý systém nastavenia náročnosti, pričom čím je nižšia, tým menej zarobíte. Čím je vyššia, tým viac vám pribudne na konte. To by bolo super, kedy ste s ňou najmä neskôr v kariére nemuseli stále hýbať hore a dole. Najviac je to badať v pretekoch, ktoré priamo po sebe nasledujú. Napríklad v rallycrosse jazdíte kvalifikáciu a druhému nadelíte 20 sekúnd. Vo finále však to isté auto zrazu lieta ako raketa a aj keď vy jazdíte konštantné časy, umelá inteligencia zrazu začne jazdiť kolá o skoro o 10 sekúnd rýchlejšie. A toto sa v hre neskôr deje pomerne často.

Osobne mám problém aj s traťami v hre. Fakt si nemyslím, že Kylotonn vedia priniesť zaujímavé trate. V ich rally hrách mám dojem, že idem v žľabe, nie po skutočnej ceste, ako to bolo v DiRT Rally. Škoda, že nekorešpondujú s prostrediami, ktoré pôsobia naozaj vynikajúco a hra vás povodí po rôznych exotických lokalitách na všetkých kontinentoch, okrem Antarktídy. Budete však jazdiť za každých podmienok, na každom povrchu, aj keď je pravda, že sú tie povrchy vlastne len tri. Minimálne čo sa rozdielov v jazde týka. Ľad a sneh sú zhrnuté v jednom, asfalt je klasika a piesok a štrk sú podľa hry tiež skoro to isté, keďže sa na nich jazdí snáď aj rovnako.

To je niečo, čo môže imponovať nováčikom v rámci rally hier, no aj oni by asi radi pocítili, že auto má svoju hmotnosť, že nemôžete jazdiť len tak od mantinelu k mantinelu a tiež to, že si auto môžete zničiť. Nejaký model poškodenia tu je, ale je to strašne málo. Vizuálne si ho takmer nevšimnete a aj po naozaj silných nárazoch vám z auta odpadne akurát značka a nejaký ďalší plech. No a ani na jazdných vlastnostiach auta sa to príliš neprejaví. Dole máte pekný zoznam ikoniek, ktoré zobrazujú časti, ktoré máte pokazené, no aj keď vám to svieti ako vianočný stromček, stále je reálny dopad na jazdné vlastnosti len veľmi obmedzený.

V-Rally 4
V-Rally 4 Súperi na vás neberú ohľad a pokojne vás v zákrute prevalcujú.
Súperi na vás neberú ohľad a pokojne vás v zákrute prevalcujú.

V-Rally 4 Gymkhana opäť predstaví naozaj šialené trate.
Gymkhana opäť predstaví naozaj šialené trate.

V-Rally 4 Hillclimb v trate sú v hre podarené.
Hillclimb v trate sú v hre podarené.

Ak by ste nechceli čas s hrou tráviť v kariére, máte tu tiež možnosti rýchlych pretekov, no najmä multiplayer, ktorý ponúka vlastne všetko to, čo by ste mohli nájsť v kariére, ibaže môžete priamo vyzvať online hráčov z celého sveta, pričom takto opäť eliminujete nevyváženú umelú inteligenciu a na multiplayer sú naviazané aj nejaké tie achievementy. No čo je ešte lepšie, hra ponúka aj lokálny multiplayer, takže sa k nej môžete posadiť za jednu obrazovku a rovnako ako aj v iných prípadoch aj tu zábava rastie, keď pri hre nesedíte sami.

Po technickej stránke to nie je vôbec zlé a dokonca aj oproti WRC 7 je to príjemné zlepšenie. Na hru sa naozaj príjemne pozerá, modely áut sú zvládnuté veľmi dobre a aj keď nepatria medzi top na trhu, stále to je niečo, čo na hre treba pochváliť. To isté platí pre prostredia, o ktorých som už povedal, že vyzerajú naozaj dobre a platí to prakticky pre všetky a aj pre rôzne podmienky. Možno len z efektov svetla by autori mohli trošku ubrať, keďže občas cez ne nie je vidno pred seba. Zvuky sú taký priemer - ani dobré, ani zlé. Ak ste ale boli z minulosti V-Rally zvyknutí na príjemnú hudbu počas jazdy, tu jej musíte dať zbohom.

Aj keď je recenzia pomerne výrazne negatívna, hru netreba úplne zatracovať. Nie je to DiRT Rally a ani nemá ambíciu priniesť simulačné preteky. Aj také hry majú svoje miesto na trhu, no táto má smolu, že je na trhu hneď niekoľko zaujímavejších titulov, ktoré chcú taktiež priniesť prístupné a arkádové rally. Niektoré chyby sa asi len ťažko budú dať odstrániť, no kariéra a umelá inteligencia sú veci, ktoré by mohol vyriešiť nejaký ten update, takže držme palce, aby tu taký bol čo najskôr. Potom môže aj hodnotenie stúpnuť o niečo vyššie.

napísal matus_ace 11.9.2018
5.5
V-RALLY 4