PRO EVOLUTION SOCCER 2019

PRO EVOLUTION SOCCER 2019

8.0

Futbalové šialenstvo vypuklo

Pri každoročnej dileme o tom, kto zasadne na trón najlepšej futbalovej simulácie, obraciame pohľad skôr na zástupcu EA Sports. FIFA nad svojím dlhoročným rivalom vyhráva, ale len tesne. Žiadna dominantná hra, skôr adrenalínové útočenie z jednej strany na druhú. A divák / hráč sa baví. Len to v posledných minútach zápasov padalo skôr do brány Konami, ktorej favorit tesne podľahol v samom závere. Podarí sa Pro Evolution Soccer 2019 konečne zasadiť FIFE smrteľnú ranu?

Úprimne povedané, bude to náročné. Znovu to bude vyrovnaná partia, ktorá pravdepodobne skončí zaklincovaním do vinklu skúseným harcovníkom. Ale nepredbiehajme, FIFA nás ešte len čaká. Pro Evolution Soccer svojím najnovším ročníkom nesklame - v žiadnom prípade nemožno tvrdiť, že by hre chýbal futbalový duch. S hrou strávite stovky hodín a budete sa baviť. Tak ako na futbalovom derby: jedna skupina fanúšikov oslavuje toho svojho favorita, druhá zas nedopustí na svojho miláčika. Odveký súboj rivalov nemá jednoznačného víťaza a chudák recenzent to schytá z jednej i druhej strany, pretože sa jednoznačne nepridal ani na jednu z nich. Ide to ťažko. Pro Evolution Soccer 2019 predvádza nesmierne chytľavý futbal. Tak ako minulý rok.

A v tom je možno prvý kameň úrazu: mnoho zmien tu nečakajte. Na absenciu licencií sme si už zvykli a za zápor ju považovať budeme. Isteže, ide predovšetkým o futbal, ale vždy je lepšie vyklepať Guardiolov Man City ako Man Blue a Ronalda nájdete v nejakom no name tíme. Niekoľko licencií tu nájdeme, a to, že sa z obálky na nás škerí Coutinho v barcelonskom drese o niečom napovedá. Napríklad o tom, že sme ho rituálne Liverpoolom trikrát poslali s plačom domov, ale to sem nepatrí. Licencie sa znovu nekonajú, tentoraz si nebudeme hmkať ani znelku Ligy majstrov. Pred televízorom ani monitorom - aký dokáže byť ten osud krutý.

Pro Evolution Soccer 2019
Pro Evolution Soccer 2019 Útočiť s Liverpoolom je fantázia, horšie je to s obranou.
Útočiť s Liverpoolom je fantázia, horšie je to s obranou.

Pro Evolution Soccer 2019 Tohto pána zrejme poznáte, rozdáva vynikajúce prihrávky.
Tohto pána zrejme poznáte, rozdáva vynikajúce prihrávky.

Pro Evolution Soccer 2019 Priame kopy prešli menšími úpravami a ak sa naučíte správne zatočiť loptu, dočkáte sa nádherných gólov.
Priame kopy prešli menšími úpravami a ak sa naučíte správne zatočiť loptu, dočkáte sa nádherných gólov.

Druhá facka prichádza s užívateľským rozhraním, ktoré roky možno vyzerá fajn na obrázkoch, ale ovládať ho nie je med lízať. Nie, neovplyvňuje to výsledok na trávniku, ale spomenúť to treba, tak radšej teraz ako na konci vyplakávať. Množstvo položiek v menu, ktoré by sa hodilo skôr na tablety, vás doslova zahltí, avšak manažérske chúťky dokonale umlčí. A že tých možností je: ligy, pohár, cepovanie vlastného hráča, multiplayer, budovanie vlastného mančaftu. Nie je to nič nové a ani nič také, prečo by sme sa mali rozpisovať o bohatých možnostiach a režimoch, ktoré vám zaberú toľko času, že nepotrebujete hrať žiadnu inú hru.

Pro Evolution Soccer bol dlhšiu dobu vnímaný ako ten futbalovejší. Nie taká arkáda ako FIFA. Skrátka si postavte vedľa seba Call of Duty a Armu. No dobre, to je trochu prehnané, ale mnohé situácie boli v minulosti vo FIFE viac naskriptované, pohyb akoby zrýchlený. A bolo to často zábavnejšie. Pro Evolution Soccer sa neotváral tak ľahko, preniknúť do neho trvalo viac zápasov, no ak ste odhalili jeho útroby, platonicky ste sa zamilovali. Futbalové momenty neboli založené na osvedčených postupoch a občas to padalo po skrumáži, mohli ste pokojne betónovať a využívať prednosti hráčov. Ale ťažko ste strčili kamarátovi do ruky gamepad, že si zahráte, ak nemal predchádzajúcu skúsenosť. To sa v posledných rokoch zmenilo, FIFA spomalila, PES naopak dostal trochu adrenalínu.

Kam sa uberá ďalší ročník, to nám nie je jasné. Chýba mu iskra, ktorú dokážu marketingoví mágovia z EA vykresať z kadejakej hlúposti. A ktorá by bola tým správnym impulzom k tomu, aby ste prehlásili, že tento ročník to vyhral na plnej čiare. Nové možnosti taktiky by si zaslúžili oslavné ódy, pretože hráči sa nimi skutočne riadia. Ak máte hrať na nakopávané lopty, ťažko so svojím borcom uspejete krátkymi narážačkami, pretože sa v systéme stratíte. Zvoliť správnu taktiku ušitú na mieru súpera sa ukáže na vyšších obťažnostiach ako nutnosť. Je príjemné len tak sledovať ako sa dianie na ihrisku mení upravením niektorých maličkostí. Ono to naozaj funguje, ale často pohoríte na umelej inteligencii hráčov.

Nič proti, ale tento neduh vás bude škrieť najviac. Protihráčove schopnosti viete upraviť zmenou obťažnosti. Aj keď sa nám skôr zdalo, že jediné, čo sa mení je to, že sa zvyšuje šanca na vaše skórovanie neschopným brankárom a tým, že k vám nik poriadne nepristupuje. Horšie je vidieť správanie sa spoluhráčov. Odohrali sme desiatky zápasov na rôznych postoch s tým, že sme sledovali dianie a výsledok bol možno až príliš krutý. Schémy prechodu do útokov sa neustále opakovali a niekedy bola aj zmena taktiky skôr úsmevnou čarbanicou trénera, ktorá sa na ihrisku nerealizovala.

Ťahá sa to po krajoch s centrom do vápna, pričom pri postrannej čiare sa hráč motá hore-dolu bez toho, aby sa pokúsil čokoľvek vymyslieť. Lepšie je hrať so silnejším mančaftom, kde sa prepokladá vyššia úroveň jednotlivých parametrov. Striktné usmerňovanie hráča na jeho pozíciu bez zohľadnenia situácie na ihrisku je otrepanou pesničkou. Nesmiete sa ponúkať do voľného priestoru, to sa nepatrí. Tak teda sledujete grotesku na ihrisku s neustálym nakopávaním lopty dopredu, kde to niekto „na Nemca” sklepne. Hráči absolútne nezvládajú nabiehanie do priestoru, preberanie lopty po jej vypichnutí súperom. Často čakajú, že ju dobehnete vy, hoci sú k nej bližšie. Centre od brankára súper pohodlne spracuje, u vás to bude prinajlepšom fifty-fifty. Založiť zmysluplný, postupný útok je niekedy na uterák. Protihráči využívajú omnoho viac možností ako založiť útok.

Napriek tomu si užijete množstvo futbalových momentov, kedy góly padajú po odrazených loptách, radovali sme sa aj po vlastných góloch súpera, nečakaných vysunutiach a keby sme prenechali priestor Borbélymu, niekoľko odsekov vám tu budeme básniť. Pretože stále je to Pro Evolution Soccer, v ktorom hráč nereaguje okamžite po stlačení tlačidla, ale s určitým oneskorením, loptu si musí spracovať. Napriek tomu sa rozostavením dočkáte efektných narážačiek a vyšachovaní súpera. Len na to treba prísť, osvojiť si herný štýl a dúfať, že chyby nerobíte len vy, ale aj súper. Obrana je skôr peklom a hráč ovládaný AI necháva protivníkovi obrovský priestor, nevystupuje proti nemu (máte špeciálne tlačidlo, ktorým ho na túto akciu vyzvete, zatiaľ čo vy obsadíte iného súpera), spoluhráči nechávajú loptu prejsť pri nich, dovolia súperom strieľať a nahrávať si vo vápne. Niekedy vám zas nahrajú na päty alebo v momente, kedy viete, že vám súper loptu vypichne bez akejkoľvek možnej reakcie z vašej strany. To môžete odstrániť tým, že budete ovládať celý mančaft.

Pro Evolution Soccer 2019
Pro Evolution Soccer 2019 Neprídete ani o parádičky, no väčšina gólov je „obyčajných tak ako v skutočnosti.
Neprídete ani o parádičky, no väčšina gólov je „obyčajných tak ako v skutočnosti.

Pro Evolution Soccer 2019 Menšie taktické okienko počas zápasu.
Menšie taktické okienko počas zápasu.

Pro Evolution Soccer 2019 Opakované záznamy sú skvelé a môžete si z ktoréhokoľvek uhla pozrieť, či to Karius chytí. Nápoveda: nie.
Opakované záznamy sú skvelé a môžete si z ktoréhokoľvek uhla pozrieť, či to Karius chytí. Nápoveda: nie.

Ale na vlastnej kariére je vidieť nedostatky, ktorými nové Pro Evo trpí. Nie príliš, ale v konečnom zúčtovaní s FIFOU mu práve tieto kiksy nepomôžu k úspechu. Ani v tímovom ovládaní vám ale nepomôže ležérne uvoľnovanie sa a hľadanie voľného priestoru. Môžete sa naučiť pravým analógom ovládať loptu v súboji jeden na jedného, no nie je to cesta ako uspieť v hre, ktorá je založená na výkone družstva a nie jednotlivcov. Kariéra je inak sterilná, postupné vylepšovanie hráča utiahnuté do úzadia, hoci tu máme desiatky schopností, v ktorých postupne rastiete z mladíka na hviezdu svetového formátu. Ale čert to ber, samotnému futbalu to nevezme nič z energie, ktorá vo vás začne bublať po úvodnom hvizde.

Technické spracovanie je na vrcholovej úrovni. Znamená to, že animácie sú takmer dokonalé. Hlavne tie pohybové, hoci v spomalených záberoch zaznamenáte robotické trhanie. Počas zápasu sa môže meniť počasie, lopta odskakuje od hráčov tak, ako by mala, štadióny sú skvelé, diváci hluční, hoci niekedy neadekvátne situácii. Komentátorské duo začne po čase nudiť, hudba v menu tvorí fajn podmaz, ale na Song 2 vo FIFE 98 to nemá. To je už  sú roky. Ovládanie spomalených záberov je znovu skvelé, pohľad spoza hráča dynamický. Ťažko Pro Evolution Soccer 2019 niečo po technickej stránke vyslovene vyčítať. Vtipné sú opakujúce sa animácie po jasných fauloch, keď skosíte niekoho zozadu, vaši sa čudujú a protestujú, hoci ste práve mohli protivníkovi amputovať nohy. Tie fauly sú dosť úzkoprsé hlavne v obrannej činnosti. Zo sklzov je takmer vždy žltá, vypichnutia sú stávkou na náhodu, ktorú zvláda skôr AI.

Rozhodnúť sa, či do nového Pro Evo ísť, je, žiaľ, náročné - a nielen z pozície autora recenzie. Jednak preto, že futbal Pro Evolution Soccer vždy simulovať vedel a dokázal upútať na dlhé hodiny. Obsah je gigantický, futbalového fanúšika pohladí po duši, pretože to v skutku nie je iba arkáda - teda ak si nenastavíte prvé dve obťažnosti. Každý z hráčov je individuálny a je potrebné mu ušiť taktiku na mieru, pretože ak Salah dominuje v rýchlosti, treba hrať na kontry. Tak ako hrá odlišne ManU a Liverpool v skutočnosti, je vidieť tento fakt i v hre. Pomáha tomu rozmanitá škála prihrávok, ktorej načasovanie a sila zohráva podstatnú úlohu. Ak vám vyjde lopta do behu s následným lobom a nožničkami do siete, je to futbalová nirvána. A k tomu padne mnoho náhodných gólov po skrumáži, fungujúca schéma na skórovanie tu nie je. Lopta nie je prilepená na kopačky hráčov, takže sa môžete trápiť aj medzi šestnástkami.

Pro Evolution Soccer 2019
Pro Evolution Soccer 2019 Individualita hráčov určuje to, čo mu ide: Firminho to vie technicky, tak mu dajte loptu do vápna a vidíte ako to skončí.
Individualita hráčov určuje to, čo mu ide: Firminho to vie technicky, tak mu dajte loptu do vápna a vidíte ako to skončí.

Pro Evolution Soccer 2019 Ronaldo prestúpil do Juv... ach tie licencie.
Ronaldo prestúpil do Juv... ach tie licencie.

Pro Evolution Soccer 2019 Vytvorte si hráča, zvoľte si post a zistíte, že futbal nie je len o bezhlavom behaní za loptou.
Vytvorte si hráča, zvoľte si post a zistíte, že futbal nie je len o bezhlavom behaní za loptou.

Lenže novému ročníku chýba viditeľný impulz, pre ktorý by ste povedali, že toto je ten rozhodujúci faktor, s ktorým PES vytrel FIFE kocúra na štýl Ibrahimoviča. Je to sterilný futbal na vysokej úrovni, kde nájdete chybičky krásy, no všetko napriek tomu ide, ako má. Ak si spomeniete na Nemecko na posledných MS, možno pochopíte. Vynikajúca hra, prepracovaný systém, dalo sa na to pozerať, ale PES akoby ustrnul v koncovke. A v nej býva FIFA nekompromisná. No ak dostanete možnosť, Pro Evolution Soccer 2019 vyskúšajte. Je rovnako dobrý ako ten minulý, dá sa s ním vyhrať (taktika v myTeam je skvelá, hoci AI nakupuje skôr nezmyselne na posty, ktoré ju netlačia), ale… ale aj minulý rok PES musel skloniť svoju hlavu pred svojím rivalom a inak to zrejme nebude ani teraz. Futbalu zdar a zatiaľ ideme vyklepať Ukrajinu, keď to tým našim sokolom nevyšlo v skutočnosti.

napísal kordi 12.9.2018
8.0
7.9