FIRE EMBLEM: THREE HOUSES

FIRE EMBLEM: THREE HOUSES

9.0

Fire Emblem narástol do mamutích rozmerov

Recenzia

Najnovší diel Fire Emblem sľuboval, že veľa vecí bude v sérii iných. A nebolo to iba zmenou platformy z handheldov a trúbenie na návrat na veľkú „obývačkovú“ konzolu. Switch je ideálna voľba a nebudem skrývať počiatočné nadšenie i neskoršie etablovanie – toto je hra, pri ktorej nabíjam konzolu každý deň a žmýkam z nej výkon i dlhočizné hodiny. Spomínané odlišnosti sa vyplácajú, no imponovať budú skôr hráčom ochotným prešaltovať aj na iné žánre ako taktizovanie na ťažkých mapách a klikanie dialógov. Nových prvkov, vypožičaných štýlov a herných mechanizmov je tu oveľa viac a výborne ladia dokopy.

Fire Emblem: Three Houses vás v prvej hodine zaplaví a nestačíte sa diviť, čo všetko prináša. V spleti sa objavujú aj povedomé prvky: môžete si zvoliť a pomenovať hrdinu/hrdinku, absolvujete prvé zoznámenia s postavami a dostanete sa do roly syna/dcéry známeho žoldniera. Preklepnete prvé postavy, dostanete prvotný výber, no po hodinke prídete do obrovského kláštora a všetko sa mení. Váš hrdina sa stane už profesorom a neskôr si volí jednu z troch tried, ktorú bude viesť. Kláštor pripomína obrovský zámok a trojica tried frakcie z Harry Pottera, pripravte sa na modrú, červenú a žltú farbu. Všetko je prepracované do detailov: každá trieda mapuje istú časť kráľovstva a skupina študentov zastupuje nejakú líniu. Môžete sa venovať histórii sveta Fodlan a pri neskorších udalostiach sa vám určite zíde.

Prvých pár hodín ani veľmi nebojujete. Hra na vás vychrlí asi 30 postáv, chlapčenských i dievčenských, do toho pridá pár profesorov, zelenovlasú arcibiskupku Rheu a jej pobočníka, je toho strašne moc. Občas vám niekto utkvie v pamäti, ale reálne sa začnete s postavami stotožňovať až keď sa sústredíte na tucet vo vašej triede. Túto skupinu potrebujete poznať absolútne v škole i boji, aby ste ocenili ich kvality, povahy a súlad s ostatnými. To je už reálnejšia cesta a zhruba po 15 hodinách som svoju fajtu zmapoval dobre – od Dimitriho cez Mercedes po Annette. Hra je doslova nabitá dejovým pozadím – pri každom sa postupne obmieňajú línie cez ich rodičov či rody, všetko je spletité takmer ako v telenovele, ale dobrým smerom. Žiadna postava nevyjde navnivoč a kolorit celých dynastií a regiónov sa krásne lepí dohromady.

Ostatné mená sa vám zafixujú počas vandroviek celým kláštorom: medzi hlavnými misiami má každý čo povedať k téme, čo sa chystá, či je to boj so zlodejmi, politický komplot, zrada alebo stratená študentka. Tá spôsobí celkom dobrú spleť falošných či zaručených tipov. Na mape vždy vidíte, koho ste nespovedali a zrazu po možnom obvinení sa musíte vrátiť aj ku postave, kde ste raz boli, aby vám prezradila alibi. Dej je tuhý a dáva si načas, po 20 hodinách sa stále objavujú ďalšie motivácie, postavy či podozrenia. Ak ste už zvyknutí na sériu Fire Emblem a jej dejové zvraty, neustále budete v strehu čakať a tipovať, kto obráti kabát, kde nastane razantná zmena a čo to bude znamenať pre ďalší vývoj.

Fire Emblem: Three Houses
Fire Emblem: Three Houses Zoznámte sa s Edelgard, dejovo veľmi zaujímavou osobou
Zoznámte sa s Edelgard, dejovo veľmi zaujímavou osobou


Fire Emblem: Three Houses Bernadetta je krehké žieňa a útočí na istotu, toto kolo HP nestratí.
Bernadetta je krehké žieňa a útočí na istotu, toto kolo HP nestratí.


Fire Emblem: Three Houses Spoločné jedlo je jednou z najlepších spoločných aktivít, ale hladní ho nehrajte
Spoločné jedlo je jednou z najlepších spoločných aktivít, ale hladní ho nehrajte





Štruktúra hry využíva systém kalendára, podobne ako Persona, akurát nie každý deň sa musí nutne niečo diať. Three Houses sa skôr sústredia na týždeň, počas ktorého prebieha výučba (získajú trošku skúsenosti a možno im zadať úlohy), študenti majú narodeniny (môžete im poslať kvety či ich pozvať na čaj) alebo sa odohrávajú menšie dejové sekvencie, napríklad niekto za vami príde po radu. Ako rýchlo zistíte, top veci a rozhodnutia sa odohrávajú v nedeľu. Vtedy dostanete totiž obrovský výber a môžete si zvoliť, ako ju strávite. Nemusíte byť ani aktívni – dá sa nariadiť odpočinok a naskočí vám vyššia motivácia. Alebo je možné zúčastniť sa semináru a získať nejaké schopnosti. Čo sa týka výučby, prebieha manuálne, kedy sami určíte, čomu sa majú študenti venovať, alebo automaticky, kedy systém za vás vyberie pár z nich a dá im kúsky skúseností za určitý čas. Zaujímavé sú spoločné úlohy, kde párujete študentov na istý účel a ak sú kompatibilní, utuží sa ich puto a získate aj slušné predmety.

Väčšina hráčov bude počas voľných dní siahať po aktivitách: Explore a Battle. Objavovanie kláštora je raz do mesiaca občas povinné kvôli dejovej úlohe, ale aj v ľubovoľnú nedeľu prinesie kopu zaujímavých možností a sprievodných aktivít. Lokality sa otvárajú postupne, čím pôsobí kláštor ako rozsiahly a mapa je výborne spracovaná. Vidíte z nej, koho ste ešte nespovedali a tým, že je kláštor rozdelený na miestnosti či lokality, máte aj ľahšiu orientáciu. Môžete sa po ňom voľne pohybovať (keďže sa tu povaľujú rozličné predmety, občas je fajn chodiť po vlastných), neskôr oceníte aj možnosť skokov a rýchleho cestovania. Niekedy čakajú postavy na rovnakých miestach (Bernadetta), často sami menia polohu a treba ich hľadať. Viaceré časti núkajú kopu vedľajších aktivít, ako spoločné jedlo, rybačku, tréning v aréne, spev v chorále, záhradníctvo a iné. Niektoré minihry sú skôr pasívne, iné vyžadujú makať s tlačidlami v správnom čase (ryby), inde používate logický postup – v záhrade najprv treba niečo zasiať, potom kultivovať, v iný deň žať. Možností je X, medzi misiami nie je problém stráviť hodinu vandrovkou v kláštore. Tým, že hra má zväčša veľkú misiu koncom mesiaca, aspoň jedna návšteva odblokuje nové dialógy, postrehy a kláštor žije tým, čo sa má najbližšie stať – či je to oslava alebo útok na pevnosť. Každá aktivita však žerie body, na začiatku máte 1-2, neskôr sa ich počet zvýši, čo znamená možnosť stihnúť za jeden deň oveľa viac – aj spoločný obed, aj tréning jedného bojovníka (môže takto získať prachy i zbraň) či profesorský tréning.

Medzi nebojové zložky patrí aj návšteva trhu, kde sa môžete venovať nákupu/predaju zbraní a predmetov, oprave a upgrade zbraní (len na to treba mať dostatočné materiály i prašule) i verbovaniu práporov. Silný hardvér Switch totiž priamo pozýva jednotky mať so sebou pomocníkov alebo rovno celý batalión, ktorý sa môže rútiť na protivníka. Nie vždy je úspešný a často dokáže narobiť slušnú paseku – avšak nebojujú zadarmo. Preto treba do nich investovať a vyberať si komu aký prideliť.

Prepojenie školy so študentmi ako bojovníkmi je navyše využité aj pri povolaniach a tzv. certifikácii. Váš zverenec sa môže venovať istému povolaniu a prešaltovať aj na iné (z vlastnej povahy, na povel, či vlastnú žiadosť). Zmena povolania si vyžaduje podstúpiť skúšku, na ktorej musí preukázať sériu znalostí a stupeň v schopnosti: napríklad ak chce byť skvelý strelec s lukom, potrebuje mať Archery aspoň na D atď. To, že máte na výber mnohé povolania je fajn a nie každý sa hodí na všetko. Povolania majú štyri stupne podľa levelu a na to, aby ste mohli podstúpiť skúšku na vyššie, potrebuje mať okrem schopností aj pečať. Tých je nedostatok, takže sa môže stať, že na druhý stupeň hneď nevyšvihnete všetkých, hoci level na to majú...

Ak si volíte počas voľných dní v kalendári boje, v menu Battle sa vám objaví zoznam bitiek k dispozícii. Niektoré menšie nevyžadujú ani body za aktivitu, takže teoreticky ich môžete opakovať a grindovať útvar na vyššie levely. Ale tie zásadnejšie si už bodík vypýtajú, takže počas jedného dňa možno absolvujete iba jeden a na ďalšie si budete musieť počkať. Každá bitka má odporúčaný level, vytušíte, či do nej ísť, alebo ešte na ňu počkať a neskôr sa klasicky objavujú aj Paralogues. To sú bitky s dejovým pozadím, kde sa dozviete čosi o minulosti postavy, alebo sa dostanete do istého konfliktu s jej osobným záujmom. Občas si musíte dať pozor na časové limity, niektoré Paralogue sú k dispozícii iba do fixného termínu a ak si ich nedoprajete, zmiznú. Voľba bitiek je teda kumšt sám o sebe – môžete grindovať do nemoty na rovnakých mapách, čo po čase stratí punc zábavy, alebo si starostlivo voliť, ktorú misiu opáčite počas tejto nedele.

Čo je nové na bojovom poli, kde autori sľubovali kopu zmien? Predovšetkým je cítiť, že Fire Emblem sa vďaka hardvéru Switch posúva na vyššiu úroveň aj po stránke grafiky a tým pádom celkového pocitu na bojisku. Hoci základný pohľad je stále z výšky a izometrického uhla, pri samotných ťahoch a pohyboch postáv sa prepne kamera takmer do pohľadu z tretej osoby, čím ste naplno súčasťou boja. Je to výborný efekt a keď sa zapoja aj široké batalióny a prápory jednotiek, pochopíte, ako najmä Koei Tecmo z Musou série dokázalo vtisnúť sérii Fire Emblem nový dych života.

Veľa atribútov z minulých častí série ostalo a môžete sa na ne spoľahnúť. Sú tu desiatky povolaní, zbrane sú ich špecialitou a tréning v nich získate postupne. Každá aktivita sa cení porciou získaných skúseností – aj malé liečenie je vhodné pre Mercedes, aby iba nestála obďaleč a dokázala sa vyvíjať vpred. Silné údery sú nielen pomocou, ale aj devízou pri tuhých bojoch a za dorážajúci útok i porazenie jednotky dostávate viac bodíkov, čo znamená taktizovať nielen na začiatku, ale najmä na konci bitiek či pri nízkych HP oponentov. Každá jednotka má iné možnosti pohybu, inú paletu zbraní či špeciálnych úderov a navzájom si dokážu pomôcť, ak zaujmú dobrú pozíciu. Samozrejme, cenia sa aj vzájomné vzťahy, na ktorých treba pracovať.

Fire Emblem: Three Houses
Fire Emblem: Three Houses Edelgard treba trošku vytrénovať, ale bude z nej parádne eso do ťažkých súbojov
Edelgard treba trošku vytrénovať, ale bude z nej parádne eso do ťažkých súbojov


Fire Emblem: Three Houses Ako si niekto dovolí útočiť na Mercedes? Hrubá sila vs. mágia sú náročné momenty
Ako si niekto dovolí útočiť na Mercedes? Hrubá sila vs. mágia sú náročné momenty


Fire Emblem: Three Houses Máme koniec deviateho mesiaca a šanca na ešte pár bitiek pred hlavnou misiou
Máme koniec deviateho mesiaca a šanca na ešte pár bitiek pred hlavnou misiou





Ako budete postupovať a akú obťažnosť si nastavíte, je na vás. Hardcore hráči určite zvolia permadeath a po každom trpkom zosnulom bojovníkovi zaplačú – je tu možnosť pretočiť si čas, síce limitovaná, môže sa však zísť pre tých, čo sa nechcú vzdať tuhého postupu. Budem úprimný – pre účely recenzovania som permadeath vypol a hoci občas grindujem, stále sa nájdu bitky, kedy mi jedna-dve jednotky padnú a som rád, že o ne neprídem nadobro, lebo potrebujem postupovať vpred. Na rozdiel od niektorých dielov FE je možnosť troška posilniť jednotky o pár levelov vyššie ako odporúča bitka, čo je iba plus.

V taktickom rozložení jednotiek musíte rátať so všetkým. Ak chcete, v prvej polovici hry si môžete na mesiac požičať študenta z inej triedy a používať ho ako štít pred svojimi jednotkami – on síce nedostáva skúsenosti, ale každá jednotka sa zíde, keďže zväčša bojujete deviati-desiati, proti vám sú väčšie skupiny. Každý ťah v bitke sa cení a rovnako aj pozícia – koho dať vpred (tankov so silnými HP), kto bude skôr vzadu a slúžiť ako podpora, kde dať lukostrelcov či liečiteľov a ako pracovať s jednotkami na koňoch, čo majú väčšie možnosti pohybu. V jednote je sila a nie je dobré mať veľa jednotiek od seba, no niekedy sa bitka tak vyvŕbi, najmä keď dostanete limitovaný počet ťahov. Hoci tých 15 či 25 kôl môže stačiť, občas sa umelo ponáhľate, aby vás limit nedostihol. Nikdy totiž neviete, čo sa v boji stane – a to je krása hry. Niekedy sa vyroja ďalšie jednotky zboku, inokedy zozadu a priebeh i tempo bitky sa zmení. Inokedy si môžete dať načas a postupne sa posúvať o dve-tri políčka vpred, defenzívny prístup nie je márny.

Boj definujú viaceré pravidlá. Odpadol etablovaný trojuholník zbraní (meče-kopije-luky), ale stále platia ostatné režimy: búchači nie sú veľmi odolní mágii, stret v prednej línii býva nebezpečný, lukostrelci sa dokážu vyšvihnúť na vražednú úroveň, ale ľahko po nich pália aj tí nepriateľskí a slečny s mágiou nerastú tak rýchlo ako chlapíci s kopijami vpredu. Čo je ešte dôležitejšie, opotrebujú a ničia sa vám zbrane, ktoré si treba potom dať opraviť alebo môžete ich dokonca upgradovať, ale na to okrem peniažkov treba splašiť aj kováčske kamene. Rýchlejšie ničenie zbraní prebieha aj pri špeciálnych ťahoch (Combat Arts), ale tie sú zas oveľa efektívnejšie. Takže dilemy, dilemy, čo kedy ako použiť – ešteže hrá dáva preview toho, aké čísla vás bude taký úder stáť na HP a zbrani, plus to isté u nepriateľa. Spomenutá novinka práporov núka výhodu veľkých zásahov, ale treba ich splatiť.

Fire Emblem: Three Houses
Fire Emblem: Three Houses Toto sú tie veľké dilemy a možnosti: čo robiť, keď príde nedeľa...
Toto sú tie veľké dilemy a možnosti: čo robiť, keď príde nedeľa...


Fire Emblem: Three Houses A toto je hlavná trojica lídrov jednotlivých frakcií... Dobre si ich pamätajte
A toto je hlavná trojica lídrov jednotlivých frakcií... Dobre si ich pamätajte


Fire Emblem: Three Houses Takže vyrážame proti čiernej beštii? No pozrime sa koľko ukazovateľov HP vydrží...
Takže vyrážame proti čiernej beštii? No pozrime sa koľko ukazovateľov HP vydrží...




A čakajú tu aj tuhé súboje s bossmi či dokonca monštrami, ktoré majú iné pravidlá – niekoľko stupníc HP a masové zásahy, musíte si dávať veľký pozor, čo na nich platí, ale zároveň súboje nenaťahovať. Ľahšia obtiažnosť vás môže zvádzať k tomu, že nejaké jednotky obetujete v prospech silnejšieho útoku, ale na skúsenosti potom nedosiahnu, čo je škoda, lebo je to zlatá baňa na levelovanie.

Napokon treba uznať jednu vec – Fire Emblem: Three Houses je obrovská hra. Základné kapitoly plus vedľajšie misie pri jedinej línii zaberajú skutočne 80 a viac hodín, pričom sú tu tri domy a tým pádom aj viaceré línie. Toto je mamutí titul, ale zatiaľ neprestáva baviť, lebo má toľko možností, že sa nezunuje.

Je to víťazstvo a ďalší posun v sérii? Sčasti áno. Nový hardvér, viac štúdií, viac nápadov, ale v jadre stále tá istá hra, ktorá sa rozšírila najmä o nebojové možnosti, čo má výhodu pre lepší súlad vášho hrdinu a aj zvoleného študentského domu. Expansion Pass prinesie ďalšie misie, bitky a aj kúsky príbehu, všetko sa bude servírovať až do apríla 2020. Akurát najväčší puristi môžu reptať, že Fire Emblem nie je iba o boji, napchalo sa tu kopec iných prvkov (bez boja) a možno trošku spadla obťažnosť. Na to, že séria mala pred siedmimi rokmi skončiť, sa vyšvihla do nevídanej vitality.


napísal Korec 2.8.2019
Páči sa mi! (+1)
9.0
Používatelia
9.2
Ohodnotiť
FIRE EMBLEM: THREE HOUSES
+ mamutia porcia obsahu nad 200 hodín
+ tri odlišné domy so študentmi a históriou
+ obrovský kláštor, systém kalendára a more aktivít
+ nebojové aktivity sú prepojené s postavami a bojom
+ výborné mapy s množstvom prekvapení
+ zveľadený súbojový systém s tuhou taktikou
+ každá postava má iný štýl, povahu aj dejové pozadie
+ japonský dabing dáva postavám silnú osobitosť
- Jedna línia zďaleka nepokryje ponuku hry
- Vedľajšie misie sa po čase zunujú a málo varírujú


RECENZIE HRÁČOV
Switch

Vývoj: Nintendo / Nintendo
Štýl: RPG
Dátum vydania: 26. júl 2019
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SECTOR MAGAZÍN

pdf

Sector Magazín #116


SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
| Ram pamat (4)
Zdravim chcem sa spytat, zakladnu dosku mam gigaby...
| Predám pc rtx 2070 i7 8700 (3)
Predám herný PC. Komponenty ešte v záruke. Okrem t...
| Pc na hry/občasné strihanie + ... (26)
Čaute, rozhodujem sa nad dvomi zostavami na hranie...
| Predam: control / the division... (0)
zdravim, predávam tento bundle. povinnosť je mat v...
| Skyrim (3)
čus,dnes som si kúpili skyrim na steamu,nainštalov...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
network
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk