GRID

GRID

6.5

Potreboval už GRID reboot?

Recenzia

Fanúšikom série GRID som bol vlastne ešte pred jej vznikom. Vychádza z klasickej série TOCA, ktorá si hráčov získala ešte koncom 90. rokov a úspešne prešla premenou na sériu Race Driver, v ktorej začal práve aj GRID. Prvú hru som hral v dobe vydania v roku 2008, no už si na ňu príliš nespomínam. Dvojku z roku 2013 som pravdepodobne dosť ignoroval a GRID Autosport z roku 2014 som recenzoval. Aj preto som sa potešil tomu, keď Codemasters predstavili novú časť, no situácia s ňou je trošku komplikovanejšia. GRID nie je nová časť, ale skôr reboot, ktorý sa vracia k niečomu z prvej hry, no veľa vecí robí aj inak a po novom. Výsledok je rozporuplný, za niektorými očakávaniami možno zaostáva, no je to hra, ktorá si zaslúži pozornosť.

Tak trochu aj tým, ako zastarane hra dnes pôsobí. V mnohých ohľadoch to berte ako negatívum, no zároveň to nie je výhradne zlá vlastnosť. Dokážete zobrať do rúk ovládač (hra naozaj nie je robená až tak pre volanty) a hneď si dobre zahrať. Nie sú tu žiadne zložitejšie mechanizmy, ktoré by sa vám snažili niečo skomplikovať. Zoberte si napríklad Forzu Motorsport, ktorá sa vo svojej poslednej časti síce hrá výborne, no chvíľku trvá, kým sa dostanete cez všetky jej možnosti. V Horizone sa zas musíte dostávať cez jednotlivé fázy festivalu, jeho rôzne režimy a možnosti. Nový GRID je naozaj v prvom aj poslednom rade len o jazdení.

A to je samo o sebe naozaj dobrý krok, lebo hráča priamo spája s tým, o čo mu ide primárne – s hraním. Zároveň sa dnes ale tento žáner posunul už trošku ďalej a kým jednoduchosť a prístupnosť sa dá pochváliť, v prípade hernej ponuky už dnes očakávame o dosť viac. Nájdete tu kariéru, online multiplayer a rýchle preteky. Nič viac. To už považujem naozaj za možnosti ohlodané na kosť. Pozrime sa ale hlbšie a zistíme, že sa tu jazdí len v dvoch režimoch: okruh a časovka. Naozaj naberiete dojem, že si Codemasters s hrou nastavili menšie ciele a aj menší rozpočet. Akurát škoda, že to neodrazili na nižšej cene, lebo to by hre prospelo najviac.

GRID
GRID Hra poteší fanúšikov jazdenia z kokpitu
Hra poteší fanúšikov jazdenia z kokpitu


GRID Dážď nielen dobre vyzerá, ale má vplyv aj na jazdu
Dážď nielen dobre vyzerá, ale má vplyv aj na jazdu


GRID Model poškodenia je sklamaním
Model poškodenia je sklamaním





Vyššie opísaný priamočiary postup hrania je tu aplikovaný aj na kariéru. Tiež sme si už zvykli na to, že sú kariérne režimy v podobných hrách dnes bohatšie, variabilnejšie a pestrejšie. Tu je kariéra síce bohatá a rozhodne s ňou môžete stráviť pekných pár hodín, no je až trošku hanba, že je veľmi priamočiara a obmedzená. Máte tu 6 rôznych sérií: Touring, Stock, Tuner, GT, Fernando Alsonso a Invitational. Prvých 5 sa skladá z 13 eventov, tá posledná ich má raz toľko. Každá séria je navyše zakončená špeciálnym Showdown eventom, no ten vlastne až taký špeciálny nie je. Jeho prejdením získavate pečiatku a ak nazbierate 4, otvorí sa vám finálna GRID World Series séria. Tá si pre vás pripravila 7 záverečných eventov.

Osobne s tým mám taký problém, že to celé pôsobí dosť fádne a jednotvárne. O to viac, ak stále jazdíte len okruhy alebo časovky a nič zaujímavejšie tu nie je. To je tá zastaranosť, o ktorej som už písal. Starší hráči sú na to zvyknutí a prinajlepšom im na tom nebude záležať. Ale ostatným môže zaujímavejšia ponuka chýbať. Kvitujem však aspoň to, že poradie nie je určené a sami môžete jazdiť série, ktorá vám vyhovujú. Ak sa vám nechce jazdiť s americkými muscle nemusíte. Dokonca aj poradie môžete občas preskakovať. Len Invitational eventy si musíte zaslúžiť hraním iných.

Autori by kariéru mohli spestriť napríklad manažmentom tímu, ktorý sa tu v určitej obmedzenej podobe aj dostal. Máte tu kolegu, spolu zarábate na základe vašich pozícií, kupujete si autá, upravujete ich vizuály a ak s tímovým kolegom nie ste spokojní, môžete si najať iného. Jazdci sa líšia rovnako ako autá svojimi vlastnosťami. Navyše s nimi majú spoločné aj to, že sa k niektorým dostanete aj progresom v kariére a levelovaním. Čím vyšší level, tým výkonnejšie autá dostanete a odomknú sa vám zároveň aj lepší (a drahší) pretekári.

Bohužiaľ sa tu však nedá hovoriť o plnohodnotnom manažmente. Toto všetko si odbijete pár klikmi za pár sekúnd a vlastne to nemá až taký veľký vplyv na hru ako takú. Čo sa týka samotných pretekov, tam je vplyv vášho tímového kolegu na zárobok síce slušný (samozrejme sa to odvíja od jeho umiestnenia), no nejakú tímovú stratégiu tu nečakajte. Akurát môžete počas jazdenia zahlásiť do boxov, že žiadate od kolegu, aby útočil, či si podržal nadobudnutú pozíciu. A on sa rozhodne, či vám vyhovie, alebo vás pošle niekam. Počas hrania som mal niekoľkých a je fajn, že sa líšia. Dokonca aj tým, ako zvládajú jednotlivé série. Kvitujem aj to, že ak ste vo vysielačke už otravní a nebodaj ste do svojho tímového kolegu ešte aj narazili, vypne si vysielačku a nekomunikuje. To je veľmi pekný detail.

Ako som už uviedol, okrem tejto relatívne plytkej kariéry sú tu ešte rýchle preteky a multiplayer. Ten je tu však len v online podobe, takže musíte zabudnúť na splitscreen, čo je obrovská škoda. Takéto pretekárske hry jednoducho musia mať splitscreen. Ten v Autosport bol a tu je tak jeho absencia neospravedlniteľná. Online multiplayer funguje a funguje dobre. To je však to jediné, čo o ňom môžem napísať. Nejaké detailnejšie nastavenia, browsery, hodnotené preteky a podobné veci tu nenájdete. Je tu len rýchla hra a privátna hra (podľa vašich nastavení). Potom už len čakáte, kým sa pripoja ostatní.

Možno vám s týmto všetkým nesedí  známka hore, ktorá by mohla byť aj nižšia, no je tu jedna vec, ktorú GRID robí veľmi dobre a hre to zachraňuje kožu. To je samozrejme jazdenie. Ak od hry očakávate niečo ladené skôr simulačne, ste na zlej adrese. Na tieto veci už zjavne Codemasters so sériou rezignovali. Zato ale priniesli parádu arkádu, pri ktorej si budete hovoriť, že bodaj by sa aspoň takto dobre jazdilo v novom Need for Speed a niektorých ďalších arkádach. Autá sa nesprávajú ako mydlo na mokrej podlahe. Síce sa správajú arkádovo, no stále uveriteľne. Z toho veľmi profituje hrateľnosť, ktorá je zábavná. Možno Codemasters mohli z ostatných svojich hier zachovať viac nastavení a to ako hry, tak aj áut, keďže ich nastavením viete správanie na cestách upraviť.

GRID
GRID Zastúpenie áut je pestré, ale modelov malo byť viac
Zastúpenie áut je pestré, ale modelov malo byť viac


GRID Jazdenie samotné hru ťahá hore
Jazdenie samotné hru ťahá hore


GRID Hra je arkádovo zameraná
Hra je arkádovo zameraná





A kým jazdný model je aj napriek arkádovosti zábavný, rovnaké slová chvály nemôžem sypať na model poškodenia. Ten je tu snáď najjednoduchší v sérii a to sa mi už v Autosport až tak nepozdával. Je veľmi benevolentný, stále pôsobí len skôr kozmetickým dojmom a aj tam zaostáva za predchodcami. Za jednotkou dokonca výrazne. Môžete mať zapnutý vplyv poškodenia na jazdné vlastnosti, no akosi ho stále nebadáte, aj keď by ste to už čakali. Toto jednoznačne musia autori opraviť čo najskôr nejakým patchom.

Z noviniek musím pochváliť Nemesis systém, no nepleťte si ho s rovnako nazvaným systémom v Mordor hrách. Ten ťaží z množstvo unikátnych AI pretekárov a dá sa krásne zhrnúť tradičným slovenským „aký požičaj, taký vráť“. Takže inými slovami, ak sa rozhodnete jazdiť ako hovädo, ostatní vám to ochotne vrátia. V pretekoch síce môžete mať nejakého rivala, ale ten na vás nejaký výraznejší vplyv nemá. Ak si ale spravíte nepriateľa, už je to nebezpečnejšie. Nemesis totiž jazdí agresívnejšie, v zákrutách vám ide priamo po krku a snaží sa vás vytlačiť z trate. Čo to môže spustiť? To je rôzne. U niekoho je to už škrabanec, u iného vám prejdú aj dva nárazy. Takýchto nepriateľov môžete mať hneď niekoľko naraz, takže sa pripravte.

No a pripraviť sa musíte tiež na to, že GRID prichádza so zaujímavou AI. Nejazdí úplne strojovo, takže sa nedrží ideálnej stopy za každú cenu a dokáže aj chybovať. To je super. Ale už štandardne je dosť agresívna. A to už nie je super. Takže ten Nemesis systém je v hre v akcii dosť často, keďže kolíziám sa nevyhnete. Občas dokonca ani s vlastným tímovým kolegom, kedy si pripadáte, že jazdíte v Haase. Celkovo mám dojem, že ako podklady pre AI použili v Codemasters napríklad Maldonada a ďalších.

GRID
GRID Umelá inteligencia vie jazdiť poriadne agresívne
Umelá inteligencia vie jazdiť poriadne agresívne


GRID Fádna kariéra hru ťahá dole
Fádna kariéra hru ťahá dole


GRID Sadnete aj za volant pretekárskych klasík
Sadnete aj za volant pretekárskych klasík




Už som sa skôr dotkol porovnaní nielen s konkurenciou, ale hlavne s predchodcami a v porovnaní s Autosportom nový GRID neobstojí ani v oblasti jednoduchých čísiel. Áut je tu ešte menej, necelých 70. Ponuka je však pestrá a nájdete hojné zastúpenie z Európy v rôznych triedach, nechýba Amerika, Austrália a Japonsko. Len by ich teda mohlo byť aj viac. To isté platí o tratiach, ktorých je 13 a každá má ešte svoje variácie. Tých je našťastie dosť a pridávajú na hernej ponuke. Nájdete tu klasické okruhy aj mestské trate, pričom nechýbajú Brands Hatch alebo Silverstone, no fanúšikovia motoršportu by určite ocenili aj viac ikonických tratí z Európy a zo sveta.

Aj z technického hľadiska to je pomerne rozporuplné. Hra nevyzerá zle, no ani vám z nej nepadne sánka. Je to taký štandard, ktorý sa oproti ostatným Codemasters hrám vlastne asi ani nikam neposunul. Nasvietenie je ale veľmi dobré, pomáha celkovej atmosfére. To isté platí aj o spracovaná dažďa, na ktorom sa dobre jazdí a dobre sa tiež naň pozerá. Taktiež je potešujúce, že hra aj na základnom Xboxe beží dobre a hladko. Zvuk je tiež spracovaný obstojne, pričom sa hra sústredí hlavne na spracovanie zvuku áut a hudbu dáva do pozadia, pričom v rámci prezentácie počujete aj nejakých komentátorov, no to len mimo pretekov.

Jadro hrateľnosti v GRID funguje veľmi dobre a vlastne to je vec, ktorá hru drží v kvalitných vodách. Možno by som vám neodporučil ísť do nej hneď teraz, ale keď cena klesne aspoň o tretinu, hneď bude z hry lepšia voľba. Dopláca hlavne na to, že dnes už od podobných racingoviek očakávame oveľa viac. Na dnešné pomery je kariéra plytká a fádna, ponuka málo rôznorodá a aj toho obsahu by tu celkovo mohlo byť viac. Absenciu splitscreenu navyše v takýchto okruhových pretekoch už neodpúšťam.


napísal matus_ace 14.10.2019
Páči sa mi! (+1)
6.5
Používatelia
6.2
Ohodnotiť
GRID
+ zábavný arkádovo ladený jazdný model
+ Nemesis systém prináša do pretekov viac vzrušenia
+ obrovské množstvo variácií základných tratí
+ pekne spracované nasvietenie a aj efekty dažďa
- plytká kariéra
- žiaden splitscreen
- biedny model poškodenia
- obsahu mohlo a malo byť viac


RECENZIE HRÁČOV
PC
PS4
Xbox One

Vývoj: Codemasters / Codemasters
Štýl: Racing
Dátum vydania: 13. september 2019
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SECTOR MAGAZÍN

pdf

Sector Magazín #118


SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
| Predam dosku a cpu (0)
ahojte, uz dlhsiu dobu sa mi tu prasi na i5 4670 s...
| Sw jedi fallen order problem (3)
Mam problem s hrou a to taky, ze mi hra pada nahod...
| Red dead redemption 2 (16)
ma niekto podobny problem s touto hrou ...pri spus...
| Ktorý mobil ? xiaomi redmi 7a ... (6)
No... Rozhodujem sa medzi týmito dvoma telefónmi. ...
| Bezdrotove herne sluchadla vyb... (6)
Ahojte, kedze alza ma ten black friday tak sa snaz...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
network
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk