PHOENIX POINT

PHOENIX POINT

7.0

Ohrozená Zem opäť potrebuje špecialistov

Recenzia na PC verziu

X - COM už pred rokmi vyvolal inváziu mimozemšťanov a na základe tejto hry potom vznikli ďalšie v rôznych obmenách. S danou značkou sa spája aj meno Julian Gollop, ktorý sa po dlhej dobe pokúsil vytvoriť podobný titul so štúdiom Snapshot Games. Prirodzene, to sa nedá prejsť len tak bez povšimnutia, hoci výsledok nie je až taký presvedčivý ako klasika z deväťdesiatych rokov.

Dalo by sa predpokladať, že sa Gollop vráti ku koreňom X-COMu od MicroProse, pravdou však je, že Phoenix Point zjavne vychádza z novšieho XCOMu z roku 2012 a jeho úspešného pokračovania s expanziou. Väčšia časť hry doslova kopíruje hity od Firaxis Games, čo je v tomto prípade skôr na škodu. Chtiac-nechtiac totiž budete porovnávať a v tomto súboji ťahá Phoenix Point za kratší koniec. Keď totiž dvaja robia to isté, nie je to vždy to isté a táto hra skrátka pôsobí ako menej výrazná napodobenina moderného XCOMu. Aj keď sa aspoň čiastočne snaží ísť svojou vlastnou cestou a ponúka trochu odlišnú hrateľnosť.

Organizácia Phoenix Point tak ako XCOM zachraňuje Zem. Hrozba sa rozvíja priamo na našej rodnej planéte vo forme mutácií spôsobených Pandoravírusom. Deformuje krajinu a ľudí mení na monštrá a vy s tím musíte niečo urobiť. Máte jednu a neskôr viac základní, kde pristavujete budovy, skúmate technológie a vyrábate novú výbavu najmä pre vojakov, ktorých potom letecky prepravíte na miesto misie. Tento manažment je skutočne veľmi podobný XCOMu, avšak spracovaný menej esteticky. Hlavne výstavba je veľmi nevýrazná a plytká. Sú tu však aj určité odchýlky. Napríklad pri vylepšovaní vojakov, ktorí nazbierali v bojoch dostatok skúseností.

V tomto prípade vojaci dostávajú skúsenostné body, ktorými im môžete vylepšiť silu, vôľu a rýchlosť, aby boli fyzicky aj mentálne odolnejší a pohyblivejší. Tie isté body ale používate aj na odomknutie schopností, ktorých ponuka závisí od levelu postavy aj povolaní. V úvode sú to tri základné typy - vojak so štandardnou útočnou puškou, expert na ťažké zbrane a ostreľovač. Po dosiahnutí štvrtého levelu môže mať každý duálne povolanie, takže mu vyberiete druhé z uvedených zameraní. Schopnosti zvyšujú účinok zbraní, zlepšia stealth techniky, ale napríklad na úkor rýchlosti, umožnia vykonať vybrané akcie s menšou spotrebou akčných bodov a podobne.

Phoenix Point
Phoenix Point Pri streľbe sa priblíži kamera a máte možnosť použiť zoom a veľmi presne zamerať cieľ.
Pri streľbe sa priblíži kamera a máte možnosť použiť zoom a veľmi presne zamerať cieľ.


Phoenix Point Beštia, ktorá ovládne hoci aj dvoch vašich vojakov v jednom kole, je mimoriadne nebezpečná.
Beštia, ktorá ovládne hoci aj dvoch vašich vojakov v jednom kole, je mimoriadne nebezpečná.


Phoenix Point Progres sprevádzajú aj menšie udalosti s textovými voľbami.
Progres sprevádzajú aj menšie udalosti s textovými voľbami.





Vojaci majú tri súčasti brnenia, ktoré im chráni hlavu, hruď a nohy, ďalej tri sloty na okamžité použitie zbraní alebo výbavy, ako sú lekárničky, granáty a podobne. Okrem toho majú ďalší úložný priestor, z ktorého môžu veci vyberať a prehadzovať v boji, ale stojí to cenné akčné body. Rozhodne tento inventár využite na zásoby munície, ktorá v hre nie je neobmedzená a ak to podceníte, môže sa váš vojak ocitnúť uprostred boja s prázdnymi zásobníkmi. Príležitostne síce v teréne nájdete debny s nejakým vybavením alebo korisť z obetí, ale nie je to časté a radšej sa na to nespoliehajte.

Pripravených vojakov umiestnite do lietadla a môžete ich presunúť na miesta výsadku po celej zemeguli. Už v prvej fáze hry máte možnosť vyrobiť si vozidlá, ktoré nahradia časť oddielu a poslúžia ako v boji, tak aj na rýchlejší transport mužstva v teréne. Väčšina misií sa však odohráva na malých a náhodne generovaných mapách, kde toho veľa nenachodíte a je to také dosť obyčajné likvidovanie nepriateľov.

Úlohy sú pomerne rôznorodé, ale v zásade je ich náplň obmedzená na pár základných cieľov - pozabíjaj všetkých nepriateľov alebo vyhľadaj a zober/ zneškodni objekt či konkrétneho protivníka. Majú však niekoľko variácií, napríklad obranu dôležitých budov alebo ochranu civilistov, ktorých po kontaktovaní v misii aj ovládate. Hlavné úlohy a misie vychádzajú z vášho progresu, nepovinné si vyberáte podľa uváženia. Kedy sa do čoho pustíte, záleží len na vás. Ak nemáte dostatok mužstva alebo sa potrebuje doliečiť a zregenerovať, doprajete si viac času a potom vyberiete cieľové body.

Hlavný rozdiel oproti XCOMu je postup na makete zemegule, ktorú ste síce videli aj tam, ibaže tentoraz ľubovoľne poletujete a skúmate stovky bodov, ktoré sa ukážu v naskenovaných zónach. Najskôr sú to len body na malom území, skenovaním tých vzdialenejších sa ale odkrývajú ďalšie. Ponúkajú primárne ciele alebo doplnkové misie, kde si vybojujete jednorazové zásoby surovín. Inde musíte ubrániť základňu alebo zastaviť inváziu mutantov. Ak to nespravíte, hrozba sprevádzaná zlovestnou hmlovinou sa šíri a keď dosiahne určitú hranicu, je všetko stratené.

Nie všetky body však vyžadujú akčný postup. Nájdete aj také, kde vám hra priblíži určitú situáciu a vy si zvolíte niektorú z ponúkaných možností. Napríklad sa rozhodnete, či vstúpite na miesto nálezu, alebo nie, či sa pridáte k archeológom, budete ich ignorovať, alebo im ublížite. Na základe  toho sa vygeneruje výsledok, ktorý vám môže priniesť nejaké suroviny, ale hlavne neraz ovplyvní vzťahy s inými ľudskými frakciami. Tie sú v hre tri - Nové Jericho, Stúpenci Anu a Synedrion. Každá má iné zriadenie, vývoj, priority a filozofiu. Jedna je založená na vláde diktátora, ktorý chce nastoliť poriadok a čistotu, druhá stavia na vieru, chce sa adaptovať a víta biologické zmeny, tretia sa pokúša vybudovať svet bez obmedzujúcej hierarchie.

Či chcete, alebo nie, s frakciami musíte aspoň do istej miery spolupracovať, minimálne s jednou z nich a budovať si diplomatické vzťahy. Niektoré technológie totiž získate len vtedy, keď dosiahnete určitú úroveň spriaznenosti s danou frakciou. No áno, je tu ešte alternatíva - ukradnutie týchto technológií po prílete na niektorú základňu danej organizácie a spustení sabotážnej či lúpežnej misie. Ale v tom prípade počítajte s negatívnou odozvou.

Spriatelené frakcie vám navyše odkrývajú väčší priestor na zemeguli a j s polohou svojich útočisk. A tam môžete obchodovať so surovinami a hlavne získať nových regrútov. Tí majú špecifický vzhľad, vybavenie a aj odlišné bojové schopnosti. Keďže jednotlivé  frakcie majú medzi sebou rozpory, musíte zvážiť, s kým sa oplatí viac zblížiť. Neraz vám núkajú misie, ktorými si ich nakloníte, ale musíte uškodiť ich susedom, takže tých si zas pohneváte. Nie je to teda len boj proti spoločnému nepriateľovi - mutantom, ale očakávajte aj typické nezhody a konflikty, ktoré sú spojené s dejinami ľudstva od nepamäti, pretože takí skrátka sme.

Všetky procesy prebiehajú v ťahovom režime - či už na makete zemegule a pri manažmente, alebo v boji. V teréne ovládate jednotlivých vojakov, prípadne vozidlá zo svojej čaty. Akčné body využijete na pohyb, skok jet-packom, výmenu vecí v inventári, nabíjanie, liečenie a, samozrejme, útok - streľbu či hádzanie výbušnín. Opäť známy XCOM štýl, ale s pár úpravami. Už sme spomínali, že si treba ustriehnuť muníciu. Okrem toho je zaujímavý režim streľby pri mierení. Vtedy totiž môžete pohybom kolieska myši pekne zoomovať a presne nastaviť miesto zásahu. Hra pritom rozlišuje jednotlivé zásahové body, ako je hlava, trup a končatiny a napríklad zranenie nôh dokáže postavu spomaliť.

Phoenix Point
Phoenix Point V boji využijete aj vozidlá.
V boji využijete aj vozidlá.


Phoenix Point Vojakom rozdeľujete skúsenostné body na vylepšenie atribútov a odomknutie schopností.
Vojakom rozdeľujete skúsenostné body na vylepšenie atribútov a odomknutie schopností.


Phoenix Point Útroby základní sú strohé, ale možnosť vylúpiť útočiská iných frakcií lákavá.
Útroby základní sú strohé, ale možnosť vylúpiť útočiská iných frakcií lákavá.





Medzi nepriateľmi sú rôzni mutanti a kreatúry, z ktorých sú mnohé známymi alternatívami. Niekedy však bojujete aj proti ľuďom. Prestrelky poskytujú slušný priestor na taktizovanie, kalkulujú aj s krytím za objektmi, výškou terénu a budov, krvácaním. Musíte si dávať pozor aj na to, aby ste nezasiahli vlastných, ak sú v dráhe strely. Občas to skrátka nechtiac našijete svojmu vojakovi odzadu do chrbta. Niektoré boje sú pomerne jednoduché, iné poriadne pritvrdia a sú nevyvážené, podobne ako nepriatelia. Napríklad v istej misii pribúdajú protivníci takmer v každom ťahu a medzi nimi aj ovládač mysle, ktorý je veľmi odolný a v (každom) jednom kole dokáže zmanipulovať dvoch vašich vojakov. Takže potom strieľajú do vlastných radov.

Graficky je to opäť veľmi podobné ako XCOM, takže pri pohľade na bojisko by ste váhali, o akú hru ide a ľahko môže dôjsť k omylu. Na druhej strane sa manažment základní vyznačuje strohým, nevýrazným dizajnom, pôsobí dosť fádne a užívateľské rozhranie určite mohlo byť lepšie. Hudba sa chvíľami pokúša byť dramatická, ale celkovo je ozvučenie skôr  slabšie. A sú tu aj určité technické chyby, ktoré treba dolaďovať. Navyše hra môže mať problém synchronizovať lokálne uložené hry s Cloudom.

V zásade tu teda máme hru, ktorá do značnej miery kopíruje stratégie od Firaxisu, ale pokúša sa aspoň niektoré veci riešiť po svojom. Tieto prvky však nie sú celkom vyladené, postup po bodoch na makete zemegule je dosť nezáživný a čoskoro stereotypný, bitky nevyvážené, bojiská skromné, často primalé. Výstavba základní neuspokojivá a s ochudobneným dizajnom. To všetko špeciálne vnímate, ak ste hrali toľkokrát spomínaný XCOM spred pár rokov. Vývojári si vtedy uctili tvorcu pôvodného X-COMu aj tým, že do hry zaradili zariadenie Gollop Chamber, ale samotnú hrateľnosť poňali výrazne inak. Phoenix Point však bez okolkov prebral moderný herný štýl a márne tam budete hľadať jedinečný rukopis Juliana Gollopa. Inak povedané - toto nie je nový Gollopov X-COM, ale mierne upravený XCOM od Firaxis. Čo však neznamená, že je to zlá hra, lenže nie je výnimočná a namiesto prípravy piatich avizovaných DLC sa mohli autori sústrediť na doladenie a zdokonalenie jej základov.


napísal uni 9.1.2020
Páči sa mi! (+1)
7.0
Vo svete
7.4
Ohodnotiť
PHOENIX POINT
+ prijateľná alternatíva XCOMu
+ menšie vylepšenia v boji
+ voľnosť pri rozhodovaní a expandovaní
- vlažný progres, rýchlo nastupuje stereotyp
- slabší dizajn a výstavba základní
- užívateľské rozhranie
- nevybalansované prvky
Hardverové požiadavky:
Minimálne požiadavky: CPU Intel Core i3, 8 GB RAM, GeForce GTX 660, OS Win 7+ SP1 64-bit


RECENZIE HRÁČOV
icon
7.5
MANTOR    21.12.2019
+ system mierenia strelby, roznych druhov poskodenia casti tela+ vela roznych zbrani a vybavy , ... zobraziť

PC
Xbox One

Vývoj: Snapshot Games / Snapshot Games
Štýl: Stratégia / Ťahová
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania: 3. december 2019
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Cod mw2 (7)
Mám problém s novým launchrom cod. Nie som sám, ve...
|Hra 1612/smuta (1)
Smuta 1612 je nová hra s veľmi realistickou grafik...
|Speedlink competition pro extr... (0)
Zdravim, som lama mám otázku.Kúpil som si SpeedLin...
|Mw3 2011 xbox series x multipl... (2)
Čaute, kúpil som si fyzickú kópiu MW3 x360. Hra fu...
|Poľovnícke hry - hunter simula... (6)
je ich viacero,ale v tomto vlákne by som sa chcel ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19517)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk