LIBERATED

LIBERATED

5.5

Vstúpte do temného komiksového sveta

Recenzia na Switch verziu

Ak máte radi atmosferické tituly ako Limbo alebo Inside od Playdead, nová hra Liberated vás môže zaujať. Atomic Wolf v ňom priniesli veľmi podobný, ale komiksovo orientovaný a viac akčný štýl hrateľnosti. Nie dlhý, ale pôsobivý. Zároveň možno nie až tak prepracovaný ako hry od Playdead, ale má svoju špecifickú hrateľnosť.

Konkrétne vás Liberated zavedie do sveta roku 2023, v ktorom sa ľudské práva začínajú vytrácať a vy sa s hrdinami vydávate do nočného upršaného mesta v nádeji na zmenu. Hra vám ponúkne viac pohľadov na situáciu v štyroch kapitolách príbehu, ktoré prejdete približne za 3-4 hodiny. Nie je to veľa, ale na takýto štýl hry ani málo, také Inside ste prešli za dve hodiny.

Liberated sa však snaží ísť svojim smerom, viac akčným, kde zbraň je základom, ale nechýbajú ani jednoduché puzzle prvky a logické úlohy. Celé to dopĺňa komiksové vyrozprávanie príbehu. Teda doslova, keďže štyri jednotlivé kapitoly hry sú štyri časti komiksu Liberated a popri hraní nimi listujete. 

Liberated
Liberated Vitajte v komikse Liberated, čakajú vás štyri časti
Vitajte v komikse Liberated, čakajú vás štyri časti


Liberated Samotná hra sa odohráva priamo v obrázkoch na stránkach komiksu.
Samotná hra sa odohráva priamo v obrázkoch na stránkach komiksu.


Liberated Niektoré obrázky hráte, niektoré rozpovedia príbeh, iné sú animované scény
Niektoré obrázky hráte, niektoré rozpovedia príbeh, iné sú animované scény





Ako samotným komiksom listujete, pozeráte si príbeh, v políčkach komiksu prebiehajú aj rozhovory a miestami rovno v danom políčku rovno preberiete postavu a hráte. Je to dobre vymyslené a dizajnovo veľmi pôsobivé. Malý problém je, že rozprávanie príbehu je veľmi nudné a zdĺhavé a so zlým ovládaním. Môžete len ťukať, aby ste sa preklikli na ďalšie políčko, čo trvá zbytočne dlho, často pri ťukaní prekliknete aj rozhovor a nakoniec to možno, tak ako ja, preťukáte celé, aby ste sa čo najskôr dostali k nejakej tej hrateľnosti. 

Dizajnovo síce parádne, ale zo stránky rozprávania príbehu mi to vôbec nesadlo. Rovnako z atmosféry. V Inside ste hneď vedeli, že ste v krutom totalitnom svete. Tu sa to snažia autori vysvetliť, ale nedarí sa im to a skôr ako sa nazdáte, začnete s postavou strieľať policajtov. Takže OK, asi som odteraz vrah. Viete len, že máte utekať, že vláda ovláda občanov v snahe o ich bezpečnosť a že nejaká skupina Liberated chce proti tomu bojovať. Je to príbeh o autoritárstve, ktoré ničí demokraciu. Niečo ako V for Vendetta. 

Ale je to všetko otázka pohľadu. Preto vám hra dáva postupne možnosť hrať za rôzne postavy, za občana, za policajta a aj za členov odboja. Vidíte príbeh z rôznych strán, ale nič to prakticky nemení a hrateľnosť ostáva stále rovnaká. Teda prechádzate čiernobielymi prostrediami a vyvražďujete nepriateľov. Či už sú to policajti, rebeli, odboj, alebo ktokoľvek. Stoja v ceste, musia zomrieť. 

Tu treba povedať, že zameriavanie a strieľanie je veľmi dobre spravené a to ako na Switchi, tak aj v prichádzajúcej PC verzii (tá zatiaľ mala demo na Steame v letnej akcii). Nestrieľate len priamo, ale musíte si pekne namieriť v 360 stupňoch a ideálne v sekunde zamerať hlavu nepriateľa pre čistý headshot. Ten zaistí, že nepriateľ nevystrelí, alebo aspoň nevystrelí druhýkrát. Totiž ak je nepriateľov viac, už ide doslova o život a musíte byť rýchly. Miestami sa môžete aj skrývať vzadu v prostredí, ale je len niekoľko miest, kde je to skutočne potrebné využiť. Vtedy môžete na okolo prechádzajúceho nepriateľa skočiť a zlikvidovať ho potichu. Viete sa aj potichu zakrádať, ale rovnako je to takmer nevyužitá možnosť.

Podobne ako autori takmer úplne odignorovali puzzle prvky. V celej hre sú len 2-3 väčšie úlohy, kde sa musíte ponoriť, preplávať, niečo zapnúť, presunúť debnu, aby ste na ňu skočili. Ale je toho skutočne málo. Viac je jednoduchých logických dekódovacích úloh, kde musíte uhádnuť kód, alebo pospájať obvod, aby ste niečo hackli alebo odomkli. Nakoniec to ešte dopĺňajú občasné quicktime eventy, kde musíte rýchlo stláčať jednotlivé tlačidlá (jednu scénu som opakoval asi 20 krát pre iné rozloženie ABXY tlačidiel na Switchi ako na Xbox gamepade).

Zvyšok je už spomínané strieľanie, skákanie, asi dvakrát sa aj vyšplháte a raz zažijete skutočne náročnú scénu vo výťahu. Kde na vás z každej strany útočia nepriatelia. Na štandardnej obťažnosti je to náročné na šikovnosť, ale našťastie hra má dve úrovne obťažnosti a ak by ste so scénou mali problém, môžete si ju znížiť. Je tu štandardná náročnosť pre akčných hráčov a nižšia pre čitateľov. Tí si môžu viac vychutnávať komiks, majú viac zdravia a v prostredí je menej nepriateľov.  

Liberated
Liberated Akcie je v hre veľa a zapamätajte si, mieriť na hlavu je základ
Akcie je v hre veľa a zapamätajte si, mieriť na hlavu je základ


Liberated Čakajte niekoľko logických úloh.
Čakajte niekoľko logických úloh.


Liberated Vizuál hry je veľmi štýlový, ale postavám chýbajú detaily
Vizuál hry je veľmi štýlový, ale postavám chýbajú detaily





Samotná grafika je štýlová a veľmi pôsobivá. Kombinácia čiernej a bielej a komiksového ladenia tu veľmi padne. Je to celé kvalitne vykreslené, vymodelované a miestami aj dynamické. Hlavne zabíjanie nepriateľov so zasvietenou baterkou je pôsobivé, keďže je so zapracovanou fyzikou a padajúca baterka v temnom prostredí je efektná. Čo mohlo byť lepšie sú hlavne postavy. Na Switchi to veľmi nevidieť, ale v PC verzii už vidieť, že chýbajú detaily a nie sú tak kreslené, ako by mohli byť, respektíve nemajú taký správny komiksový vizuál. Rovnako chýba antialiasing, kde na Switchi neustále vidíte zrnenie hlavne postáv, ale rušivé to je aj na PC. Pri PC zatiaľ môžem súdiť len podľa dema. Uvidíme, či do plnej verzie pribudnú možnosti nastavení.

Hudobne hra nesklame ani neprekvapí, ale dobre sa hodí k samotnému štýlu hry. Je temná, tajuplná a dobre ju dopĺňajú zvuky streľby. Aj keď žiaľ žiadne hlasy. Je to totiž komiks, kde musíte len čítať.

Ak to zhrnieme, Liberated je veľmi rozporuplná hra, kde mali autori parádne nápady s dizajnom, ale nedotiahli to po ďalších stránkach. Hra ponúka pôsobivé vizuálne spracovanie, slušnú, aj keď postupne stereotypnú akciu, ale zároveň vyrozprávanie príbehu a vykreslenie atmosféry nie sú dotiahnuté a rovnako sa zabudlo aj na viac puzzle prvkov, alebo väčšiu rozmanitosť v hrateľnosti. Celkovo si myslím, že tu autori premrhali šancu spraviť veľmi pôsobivú metroidvania hru, ale celé to skončilo orezané a nevýrazné.


napísal saver 25.6.2020
Páči sa mi!
5.5
Vo svete
5.8
Ohodnotiť
LIBERATED
+ štýlové komiksové spracovanie
+ slušná nádielka akcie
- krátke ale aj tak postupne stereotypné
- nevýrazné vyrozprávanie príbehu
- málo puzzle prvkov


RECENZIE HRÁČOV
PC
Switch

Vývoj: Walkabout / Atomic Wolf
Štýl: Akcia
Dátum vydania:  jún 2020
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Cod mw2 (7)
Mám problém s novým launchrom cod. Nie som sám, ve...
|Hra 1612/smuta (1)
Smuta 1612 je nová hra s veľmi realistickou grafik...
|Speedlink competition pro extr... (0)
Zdravim, som lama mám otázku.Kúpil som si SpeedLin...
|Mw3 2011 xbox series x multipl... (2)
Čaute, kúpil som si fyzickú kópiu MW3 x360. Hra fu...
|Poľovnícke hry - hunter simula... (6)
je ich viacero,ale v tomto vlákne by som sa chcel ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19628)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk