SONG OF HORROR: COMPLETE EDITION

SONG OF HORROR: COMPLETE EDITION

7.5

Strašidelná pieseň s lákavým prekliatím

Minulý rok prvýkrát zaznela strašidelná pieseň v podaní vývojárov Protocol Games. Survival hororová adventúra zaujala prvou epizódou a navnadila mnohých hráčov, aby si kúpili aj druhú, tretiu a potom štvrtú, ktorá vyšla už v tomto roku. Napokon sa fanúšikovia dočkali aj finálnej, piatej epizódy, ktorá to všetko uzavrela. Tí, ktorí hru doteraz vôbec neochutnali, si môžu kúpiť rovno kompletnú edíciu. Začiatkom roka sme si priebežne zhodnotili ešte rozpracovaný titul, dnes už sa môžeme pozrieť na ucelený produkt a vyniesť definitívny verdikt.

Song of Horror sa nesie v duchu klasických hororov a najbližšie má k sérii Resident Evil. Hrateľnosť je založená na hľadaní, kombinovaní a používaní predmetov a riešení hlavolamov. V jednotlivých lokalitách je treba nájsť dôležité veci, odomykať dvere do ďalších miestností a postupne odhaľovať záhadu piesne, ktorá prináša smrť. V každej epizóde si hráč vyberá z rozdielnych hrateľných postáv, ktoré však majú rovnaký cieľ a keď jedna zlyhá, je možné pokračovať s ďalšou.

Pôvodne to bolo vždy tak, že po skonaní poslednej postavy musel hráč začínať celú epizódu od začiatku.  Tvorcovia však v máji na najnižšej obťažnosti pridali možnosť pokračovať od posledného checkpointu s rovnakou postavou, bez permanentnej smrti. Znamená to, že keď neuspejete v strašidelných minihrách,  neprídete o svojho hrdinu ani nemusíte začínať úplne odznova. To je dobrá správa najmä pre hráčov, ktorí si chcú užiť príbeh bez neustáleho stresu, či sa stihnú dostať až na záver epizódy. Na druhej strane pre tých, čo majú radi väčšie výzvy a napätie, je práve hrozba permanentnej smrti tým správnym motivačným prvkom v boji o prežitie. Voľba je len na vás, ale v každom prípade hra dokáže vyvolať zimomriavky.

Song of Horror: Complete Edition
Song of Horror: Complete Edition Štvrtá epizóda prináša napínavé chvíle v opustenom opátstve.
Štvrtá epizóda prináša napínavé chvíle v opustenom opátstve.

Song of Horror: Complete Edition Stopy  vedú aj na cintorín.
Stopy vedú aj na cintorín.

Song of Horror: Complete Edition K strašidelným minihrám pribudla ďalšia - s prízrakmi, ktoré odhalíte zrkadlom a ničíte svetlom.
K strašidelným minihrám pribudla ďalšia - s prízrakmi, ktoré odhalíte zrkadlom a ničíte svetlom.

Prvé tri epizódy sme si podrobne analyzovali v januárovej recenzii, kde sa o úvodných dobrodružstvách dozviete viac a teraz ich už nebudeme bližšie rozoberať. Bol to veľmi dobrý rozbeh, i keď s menším zaváhaním pri trojke a dôležité teraz je, do akej miery úspešne vývojári zavŕšili celý príbeh. Nadviažeme teda štvrtou epizódou, ktorej sme sa doteraz nevenovali a prejdeme až do finále a k celkovému zhodnoteniu.

Štvrtá epizóda sa už blíži k vyvrcholeniu celého deja, no nie je to žiadna prechádzka ružovou záhradou, ale strastiplné hľadanie indícií v opustenom opátstve. Na výber sú tentoraz dve postavy, Daniel Noyer, s ktorým sme sa už stretli predtým a bývalý archeológ Ernest Finnegan. V stiesňujúcej tme budete prehľadávať pochmúrne nádvorie aj jednotlivé miestnosti opátstva, ktoré ukrýva desivé tajomstvá a hneď niekoľko hlavolamov. Niektoré z nich sú naozaj náročné, takže ak máte radi logické výzvy, určite si prídete na svoje. Napríklad miešanie byliniek vyžaduje presné dávkovanie s viac ako desiatimi krokmi a nesmiete sa pomýliť. Aj skladanie chirurgického nástroja sa ukáže ako slušný rébus, hoci máte pred sebou orientačný nákres.

Štvrtá epizóda je dostatočne rozsiahla a premyslená. Zatiaľ čo tretia poľavila, tu sa tvorcovia opäť pochlapili a ponúkli vydarenú dávku napätia so zaujímavým postupom. A aby sme nezabudli, pribudla ďalšia strašidelná minihra, v ktorej bojujete o život. Tentoraz sa pozeráte do zrkadla, cez ktoré dokážete vidieť siluety strašidelných mníchov. Musíte sa otáčať a keď sa objavia prízraky, spáliť ich svetlom svojej baterky či lampy. Samozrejme, priebežne sa objavujú aj predošlé minihry, v ktorých musíte udržať dvere, aby cez ne nepreniklo zlo, alebo sa schovať sa pod stôl a utíšiť tam tep svojho srdca. Inokedy sa snažíte byť potichu, aby vás sluchom neodhalil nevidiaci netvor, alebo sa pokúšate správne použitými klávesmi vymaniť z chápadiel démonov.

Piata epizóda všetko uzatvára. Dejiskom je predovšetkým chátrajúca psychiatrická liečebňa Jeremy Hartwooda. Hľadáte tam stopy a zvukové záznamy, ktoré by mali viesť k zlomeniu kliatby hudobnej skrinky. Úvod mnohým hráčom spôsobil vrásky pri pokuse vyriešiť hlavolam s roztrhanou fotografiou. Problém je už pri jej zostavovaní, pretože jednotlivé kúsky do seba nezapadajú a následne treba z postáv na obrázku vydedukovať číselnú kombináciu. Istá Youtuberka strávila pri tomto rébuse bezmála tri hodiny a nakoniec potrebný údaj získala štýlom pokus - omyl. A nebola jediná, kto sa natrápil. Tvorcovia však zareagovali a priniesli aktualizáciu, ktorá výrazne uľahčila postup, a to predovšetkým vložením veľavravných symbolov na pomocný odkaz. Okrem toho už sú naplánované ďalšie dve post-launch aktualizácie. Majú priniesť nové udalosti v piatej epizóde, ktorú bude možné prejsť aj s dievčinou Ericou a pribudne extrémne vysoká obťažnosť.

Päťka ponúka aj ďalšie puzzle - s klavírom, vypchatou sovou či potrubím, ktoré by ste však už mali zvládnuť bez väčších komplikácií, i keď možno po viacerých pokusoch. Epizóda nie je veľmi rozsiahla a tvorcovia ju umelo predĺžili častejšími minihrami, čo však pôsobí skôr kontraproduktívne. Pomerne často vás totiž strašidelné vsuvky brzdia až otravujú pri prehľadávaní miestností. Je tu aj mnoho dverí, za ktorými vás čaká okamžitá smrť. Ak teda nehráte na najnižšej obťažnosti s checkopintmi, ľahko sa môže stať, že si celú epizódu možno aj viackrát zopakujete od začiatku. Celý príbeh sa napokon končí finálnou pasážou s Danielom, ktorý má všetko rozlúsknuť a vyriešiť. Je to epilóg, kde vás čakajú záverečné hlavolamy a potom...

Treba povedať, že o dusnú atmosféru síce nie je núdza, ale záver nebude dostatočnou satisfakciou pre každého. Možno  by to mohla vylepšiť práve Erica. Pri zhodnotení hry ako celku to vyzerá ako sínusoida - kvalita striedavo stúpa a mierne klesá. Prvé dve epizódy sú výborné, tretia kratšia a oproti tým predošlým slabšia. Štvrtá epizóda opäť dvíha úroveň kvality, ale tá posledná ju nedokáže udržať, aj keď sa neprepadá veľmi hlboko. A napokon prináša trochu neuspokojivý záver.

Song of Horror: Complete Edition
Song of Horror: Complete Edition V piatej epizóde zohrajú úlohu zvukové záznamy.
V piatej epizóde zohrajú úlohu zvukové záznamy.

Song of Horror: Complete Edition Hlavolamy sú vydarené, ale ten s fotografiou museli tvorcovia upraviť, aby bol zrozumiteľnejší.
Hlavolamy sú vydarené, ale ten s fotografiou museli tvorcovia upraviť, aby bol zrozumiteľnejší.

Song of Horror: Complete Edition Vo finále je veľa depresívnych scén.
Vo finále je veľa depresívnych scén.

S vizuálom budete spokojní, najmä ak máte radi klasické Resident Evil hry. Hra prináša zaujímavé pohľady z rôznych uhlov a s pochmúrnou atmosférou. No s automatickou kamerou, ktorá sa samovoľne prepína, sú spojené aj tradičné neduhy - nie vždy vám poskytne ideálny pohľad na okolie a pri pohybe sa vám prehádže ovládanie. Inovované RE hry tento zastaraný systém nahradili praktickejšou voľne polohovateľnou kamerou. Tu sa musíte zmieriť s príležitostnými problémami pri nečakaných zmenách smeru a dezorientáciou, no, našťastie, pomáha prehľadná mapa. Hudba a zvuky sú priliehavé a nie je dôvod na sťažnosti. Ale dôležité je, že tvorcovia dosiahli správny strašidelný a pochmúrny nádych, ktorý vás spolu s príbehom hlbšie vtiahne do diania. Ovládanie je prijateľné, ale pri hlavolamoch pomerne kostrbaté a aj kombinovanie predmetov mohlo byť spravené o niečo jednoduchšie, bez zdĺhavého preklikávania a kombinovania klávesov.

Song of Horror určite dokáže opantať hráčov svojou prekliatou melódiou, vie vystrašiť aj otestovať šikovnosť a logické myslenie. I keď je hra najsilnejšia v úvode a potom jej kvalita kolíše. Ak už ste si zadovážili prvé epizódy, oplatí sa prikúpiť aj tie ďalšie a celé to zavŕšiť. Ak ste priaznivcami žánru, ale zatiaľ ste Song of Horror neochutnali, neurobíte chybu kúpou kompletnej edície. O zimomriavky a zaujímavé momenty nebude núdza, hoci tvorcovia vysoko nastavenú latku neudržali až do konca a mierne poľavili.

napísal uni 17.6.2020
Páči sa mi! (+4)
7.5