F1 2020

F1 2020

9.0

Vyjazdite si svoj vlastný titul

Ako tomu u športových hier býva zvykom, aj F1 dostáva tento rok ďalšiu novú hru. V poradí už 11. pokračovanie so sebou, podobne ako predchádzajúce časti, opäť prináša sériu menších zmien a vylepšení a jednu veľkú novinku. Možno sa to zdá málo, ale v priebehu roka a s obmedzenými možnosťami sa žiadna veľká revolúcia nedá spraviť. Hra však stále prináša všetky zaujímavé novinky, ktoré priniesli predchádzajúce ročníky.

Najväčšou novinkou F1 2020 je režim My Team. V ňom napodobníte Bruca McLarena či Jacka Brabhama a budete jazdiť za svoj vlastný tím. Na začiatok ale budete potrebovať financie. Tie dostanete od hlavného sponzora. Na výber je ich niekoľko a každý vám ponúkne určitý hlavný balík, týždenný príjem a bonusový cieľ, ktorý keď splníte, dostanete ďalšie extra financie, to však až na konci sezóny. Z hlavného balíka si zaplatíte dodávateľa motorov, najmete si vášho tímového kolegu a ak vám niečo ostane, môžete kúpiť aj nejaké vylepšenia pre váš tím.

Zo začiatku máte k dispozícii len jazdcov z F2. Môžete tak dostať do F1 syna legendárneho Michaela Schumachera Micka, alebo tiež takýmto spôsobom vzdať poctu zosnulému Anthoineovi Hubertovi. Každý jazdec má určitý rating, ktorý určuje jeho výkonnosť aj cenu. V tomto ratingu sú zahrnuté 4 vlastnosti každého pilota, ktoré určujú, aký je skúsený, ako dokáže predbiehať, ako si dáva pozor a vyhýba sa kontaktom a aké má tempo. Tieto ich vlastnosti sa budú dať postupne vylepšovať.

My Team však prináša aj jedno negatívum. Tým sú pomerne slabé možnosti vizuálnych úprav. Práve tento režim si vyslovene žiada detailné editory, ako poznáte napríklad z NFS hier, The Crew a ďalších. Nič také tu, bohužiaľ, nie je. A tak zo začiatku máte len málo možností, hlavne ak vlastníte len základnú verziu hry. Nájdu sa tu nejaké pekné dizajny, ale aj pomerne jednoduché, niektoré až príliš, zmeniť si viete len farebnú schému a u niektorých dokonca ani tú. Zároveň hra neponúka možnosť uložiť si vybrané farby ani žiadnu (napr. číselnú) pomôcku na presné určenie odtieňa, ktorý následne aplikujete aj na ostatné veci, teda helmu, kombinézu, rukavice a naprieč celým tímom.

F1 2020
F1 2020 Konkurencia pre Haas, náš súboj bude legendárny
Konkurencia pre Haas, náš súboj bude legendárny

F1 2020 Samotný monopost bude potrebovať tiež veľa vylepšení
Samotný monopost bude potrebovať tiež veľa vylepšení

F1 2020 Jazda v daždi je veľkou výzvou
Jazda v daždi je veľkou výzvou

Väčšina novej kozmetiky bude dostupná cez in-game obchod a Podium Pass, v ktorom si môžete zakúpiť aj VIP a za každý level hráča dostanete určitý predmet. Niekoľko ich však dostanete aj zdarma. Level si zvyšujete získavaním skúseností, teda jednoducho jazdením a aj plnením určitých výziev.

Samotný manažment tímu nie je nijako náročný, teda pokiaľ bezhlavo nemíňate. Všetko je prehľadné a jednoduché. Väčšinu ďalších financií, ktoré získate, investujete do rozvoja tímových oddelení. Tých je 6 a sú zamerané na aerodynamiku, šasi, pohonnú jednotku, výdrž komponentov, personál a marketing. Spolu majú množstvo priestoru na vylepšovanie (medzi konkrétne bonusy patria napríklad možnosť vývoja viacerých komponentov naraz, menšia šanca na zlyhanie vývoja, ďalšie sú zas zamerané na vášho tímového kolegu, atď.) a na vrchol sa dostanete až po absolvovaní viacerých sezón. Financie však môžete investovať aj do osobných perkov, ktoré vám pridajú ďalšie bonusy (viac odpovedí počas rozhovorov, menšie opotrebenie motora, atď.). Netreba však zabúdať, že so stúpajúcou úrovňou sa budú zvyšovať aj náklady na prevádzku. Preto si vždy treba nechávať aj pravidelnú finančnú rezervu.

Pred absolvovaním prvého závodného víkendu vás čaká ešte rozhovor s novinárom Willom Buxtonom a naplánovanie aktivít. Rozhovory aj aktivity vás budú sprevádzať počas celej sezóny. Aktivity si naplánujete v kalendári medzi jednotlivými pretekmi. K dispozícii je niekoľko druhov aktivít a majú rôzne trvanie. Môžete tak zvýšiť morálku niektorému vývojovému oddeleniu alebo dať priestor na zlepšenie vášmu kolegovi. Rozhovory na vás zas čakajú počas víkendu. Vašimi odpoveďami zároveň môžete ovplyvniť či už morálku (keď pochválite aerodynamiku, alebo naopak sa posťažujete na motor), alebo aj množstvo uznania, ktoré získate. Zvýšená morálka znamená, že ľudia v danom oddelení budú efektívnejšie pracovať. Počas rozhovorov si tiež vyberáte svojich rivalov. S tými sa následne budete porovnávať v kvalifikáciách a pretekoch. Ak vyhráte, získate dopredu určené množstvo uznania a ak prehráte, o rovnaké množstvo prídete.

Uznanie nezískavate len vy, ale aj váš tímový kolega a zvyšujete si tak svoje vlastné levely, ale aj tímový level. Čím vyšší level dosiahne váš kolega, tým viac si potom bude pýtať a musíte si dať pozor, aby ste mali na obnovenie kontraktu s ním dostatok financií. Ako bude rásť level vášho tímu, odomknú sa vám aj vedľajší sponzori. Tých je opäť viac, prinášajú vám financie na týždennej báze a tiež majú svoje vlastné bonusy, avšak víkendové. Môžete teda získať tento bonus počas každého víkendu, kedy splníte daný cieľ.

Každým závodným víkendom vás prevedú tri tréningy, kvalifikácia a samotné preteky. Počas tréningov si môžete prejsť viaceré programy zamerané na zvládnutie trate, pneumatiky, manažment paliva a ERS a kvalifikačný a pretekársky program. Za ich splnenie získavate vývojové body, za ktoré si následne kupujete vylepšenia pre samotný monopost. Sú rozdelené do štyroch hlavných kategórií (aero, motor, šasi, výdrž) a kým si ich v rozsiahlom „RPG strome“ odomknete všetky, potrvá vám to niekoľko sezón. Samozrejmosťou je nastavovanie monopostu. Nie je to nevyhnutné, slušne jazdiť sa dá aj so základným nastavením, avšak lepšie časy aj ovládanie dosiahnete „profesionálnym“ nastavením.

Na Steame môžete využiť Workshop, kde postupne pribúdajú nastavenia pre všetky trate. Trvanie jednotlivých častí si môžete upraviť a aj ich úplne vynechať. Tréningy môžete aj simulovať, čím ušetríte čas a tiež získate aj nejaké body, ale nie toľko, ako keby ste priamo jazdili. Ešte spomeniem, že ERS sa tento rok dočkal zmeny. V F1 2018 a 2019 bolo dokopy 5 nastavení spotreby energie + možnosť systém úplne vypnúť, v F1 2020 máte v pretekoch už len 2 možnosti (Medium a Overtake), ktoré si meníte len jedným stlačením tlačidla. Samotné ovládanie tak je o niečo jednoduchšie, ale manažment energie je už náročnejší, keďže sa vám neustále vybíja a nabiť ho je o niečo ťažšie.

Rovnaký priebeh čakajte aj v klasickej kariére. Samozrejme teda bez manažmentu tímu. Môžete začať rovno v F1, ale nie je zlé vyskúšať si najprv F2. Plnohodnotný šampionát je zaujímavý aj svojou štruktúrou, jazdia sa dva preteky, využíva sa obrátené poradie a body aj pre najrýchlejšieho v kvalifikácii. Klasická kariéra a My Team sú dva odlišné režimy a nedajú sa kombinovať, nemôžete teda odjazdiť prvú sezónu napríklad za McLaren a v druhej si založiť vlastný tím.

Okrem toho tu nechýbajú ani ďalšie režimy známe z minulých častí. Pre jedného hráča je to Grand Prix, Championship a Time Trial a v hre viacerých hráčov môžete pretekať v hodnotených, nehodnotených, ligových a týždenných pretekoch. Tie pozostávajú z klasických tréningov a kvalifikácie, ktoré jazdíte proti AI a následne preteky už idete proti reálnym hráčom. Veľkou a vítanou novinkou je Split-screen. Môžete si tak užiť pretekanie spolu s kamarátom na jednej obrazovke. Opäť v hre nájdete okrem F1 a F2 monopostov aj niekoľko starších kúskov rôznych značiek a z rôznych rokov. Môžete si tak porovnať, ako sa menili jazdné vlastnosti monopostov naprieč rokmi a rozhodne si vychutnáte ich zvuk. Zajazdiť si na nich môžete aj v rámci kariéry, keď dostanete pozvánku na určitý typ krátkeho závodu.

F1 2020
F1 2020 Vítaným prídavkom je Split-screen
Vítaným prídavkom je Split-screen

F1 2020 AI sa dokáže zapojiť do divokých kolízií
AI sa dokáže zapojiť do divokých kolízií

F1 2020 McLaren v úzkych uličkách Baku
McLaren v úzkych uličkách Baku

Hra stále ostáva prístupná všetkým hráčom. Ponúka široké možnosti nastavení, ktoré vám uľahčia alebo aj sťažia cestu za vašimi cieľmi. K dispozícii je plno asistentov a nechýba možnosť vrátiť krátky časový úsek a napraviť prípadnú chybu. AI sa dá nastaviť vo veľkom rozsahu od 0 až po 110. Hru si tak naplno užijú hráči hľadajúci realistickú výzvu celého pôsobenia v F1 aj príležitostní hráči, ktorí si chcú len užiť rýchlu jazdu a zabaviť sa.

Séria menších zmien a vylepšení, ktorú som spomínal v úvode, sa týka v podstate všetkého ostatného. AI je o niečo silnejšia, jazdí rýchlejšie a musel som ísť s obťažnosťou nižšie oproti minulej časti. Vedia sa dobre brániť, neboja sa zaútočiť a občas sa im podarí aj nejaká chyba. Avšak štarty majú dosť slabé. Zatiaľ čo v minulej časti som veľakrát nestíhal a AI štartovala doslova raketovo, v tomto ročníku som dokázal takmer v každých pretekoch získať jednu až dve pozície k dobru hneď po štarte. Jazdný model, pocit z jazdy, spätná odozva na volante, zvuk motorov, všetko toto je doteraz najlepšie v sérii.

Graficky je hra tiež slušná, ale zároveň takmer totožná s predchádzajúcim ročníkom, hlavne kvôli vydaniu aj na staré konzoly. Po technickej stránke nemám hre čo vytknúť, na i7 8700, 16GB RAM a GTX1070 sa hra drží na stabilných 60fps v 1080p s maximálnymi nastaveniami. Drobných vylepšení sa dočkal aj model poškodenia, hlavne v oblasti predného krídla. Samotný kolízny model je však stále trochu pozadu. Minimálne, čo sa týka zadnej časti auta, v ktorej vám nehrozí v podstate nijaké poškodenie pri menších kontaktoch. Zároveň sa neviem zbaviť dojmu, že AI vychádza z kolízií neraz lepšie a s menším poškodením ako hráč.

Hra ešte bude potrebovať nejaký čas, hlavne na vybalansovanie výkonnosti jednotlivých tímov, keďže sezóna začala kvôli koronavírusu len nedávno a Codemasters tak nemali dostatok dát. Preto je zatiaľ Ferrari stále top tímom a aj ich motor je označený za najlepší a najdrahší, hoci realita je iná a výrazne horšia. Taktiež v hre nenájdete upravené čierne lakovanie Mercedesu. Všeobecne ale platí, že čím starší ročník F1 hry máte, tým viac sa vám prechod na nový oplatí. V tom prípade si pokojne môžete pripočítať jeden bod. Inak dostanete každoročný „update“ s jednou veľkou novinkou v podobe manažovania vlastného tímu. Nie všetkým to bude stačiť, ale rozhodne je to skvelá novinka, ktorá v podstate zdvojnásobuje hraciu dobu a kvôli ktorej sa oplatí siahnuť po F1 2020.

napísal AdamXMX 17.7.2020
Páči sa mi! (+2)
9.0