ŠÉF WARGAMINGU O 10 ROKOCH WORLD OF TANKS

Rozhovor so šéfom všetkých tankistov

Interview

Wargaming je na trhu už 22 rokov a za tú dobu priniesol peknú zbierku rôznych hier, pričom autori začali ťahovými stratégiami. Ich najväčší hit započal svoju cestu v roku 2010, keď 12. augusta na ruskom trhu vydali World of Tanks. Zvyšok sveta síce na hru čakal do jari 2011, ale aj tak teraz spoločnosť oslavuje desiate výročie jednej z najúspešnejších akčných multiplayeroviek vôbec a spolu s nimi oslavujú aj hráči. To je tak ideálna príležitosť na to, aby sme o hre vyzvedali viac. A na odpovede niet povolanejšieho človeka ako Viktor Kislyi, ktorý je zakladateľom a šéfom Wargamingu. Prvá otázka sa núka priam sama: aký je to vlastne pocit, že má hra už desať rokov?

Vôbec to nepôsobí desivo, práve naopak sa cítime dobre. Teraz je to vlastne už hobby. Keď sa obzrieme späť na tých 10 rokov World of Tanks, tak môžem povedať, že je v hre akási magická formulka. Magická konfigurácia toho, ako sa naše tanky hýbu a bojujú, čo hru robí veľmi zábavnou, takže to môžete opakovať stále dookola, zabojovať si v tisíckach bitiek. Môžeme to porovnať k futbalu, rybárčeniu alebo aj lovu. Pravidlá sú veľmi jednoduché a akcie nie sú nejako super sofistikované. Začať s rybárčením je jednoduché, aj malí chlapci chytajú ryby. Keď to ale robíte dlhšie, objavíte hĺbku týchto činností a ovládate úroveň svojej angažovanosti.

Táto kombinácia vyvára zvyk. V žiadnom prípade nechcem World of Tanks prirovnať k cigaretám alebo drogám, rozhodne nie sme na takejto úrovni závislosti. Ale je to ako hobby. Pokojne môžem povedať, že zbieram známky, chytám ryby, čas od času lovím, hrám baseball so synom. To sú hobby a typické pre mužov. A aj World of Tanks už môžeme nazvať hobby. A máme mnoho hráčov, ktorí hru hrajú už desať rokov. Samozrejme, boli aj takí, ktorí si ju vyskúšali, nepáčilo sa im to a už hru nehrali, no množstvo hráčov zostáva a to aj tých 10 rokov. Preto je pre nás toto výročie dôležité. Nechceme len mať tortu s 10 sviečkami.

Viktor nám aj priblížil oslavy výročia, ktoré prebiehajú inak, ako si asi pôvodne predstavovali, no v aktuálnej situácii nemali veľmi na výber: „Oslavy sme rozdelili na 5 častí a začali v marci, trvajú ešte doteraz. K dispozícii sú špeciálne akcie, zľavy a každý hráč, ktorý sa prihlási do hry, môže získať 7 Premium tankov, rozdávali sme aj Premium účty a mnoho ďalšieho. Oslavujeme teda rozumným spôsobom – zábavnými a zaujímavými aktivitami priamo v hre. Štandardne by sme zorganizovali veľkú oslavu v Minsku pre hráčov, ale kvôli aktuálnej situácii s vírusom sme to samozrejme nemohli zorganizovať. Takže preto oslavujeme naživo v hre a zatiaľ všetko vychádza podľa plánu.

Šéf Wargamingu o 10 rokoch World of Tanks

Desať rokov je poriadne dlhá doba. Za tie roky sa nemení len hra, ale mení sa herný trh, menia sa hráči a mení sa aj to, ako vlastne prebieha samotný vývoj. Ako by Viktor porovnal vývoj hry kedysi a dnes?

World of Tanks je ako rýchlovlak, ktorý odštartoval pred 10 rokmi a doteraz sa nezastavil. Vyštartoval ako nejaká parná lokomotíva, jazdí v ročných cykloch a nezastavuje. My ho tak musíme meniť priamo počas jazdy – meníme kolesá, meníme motor a podobne. Tento vlak rastie, zrýchľuje, stáva sa sofistikovanejším a nikde nezastavuje. Za tých 10 rokov sme priniesli približne 100 updatov a každý update je vo veľkosti malej hry. Takže naozaj by som chcel poďakovať našim vývojárom, manažérom, výtvarníkom za to, že to dosiahli. A my máme v pláne pokračovať.

Samozrejme, je tu aj časť starého kódu ako v prípade každého softvéru. Ak keď na vlaku niečo meníte, nevymeníte napríklad všetky elektrické rozvody. Ak pridávame nový režim alebo novu mapu, tak tomu venujeme extra starostlivosť, ale tiet veci zostávajú ako nejaká záťaž navyše. Raz za čas tak nastane moment, kedy t treba vyhodiť a nahradiť novými vecami. A zatiaľ, zaklopem si na drevo, naši vývojári odvádzajú skvelú prácu.

V prvých rokoch to bolo jednoduché – len sme vydali tanky – tu máte americké tanky, francúzske tanky a tak ďalej. K tomu sme raz za čas pridali mapu. Teraz sú v hre stovky tankov a historicky nám ich už veľa nezostáva. Preto sme sa presunuli k práci na cykly, ktorá je založená na sezónnosti. Tá je ročná a vychádza z životného štýlu našich hráčov. Vianoce sú jasné – dávame hráčom darčeky, v hre je stromček, ľudia sú doma a majú viac času na hru, tak im dávame veci, ktoré sú zábavné. Na jar sa toho veľa nedeje a ľudia sú ešte unavení z Nového roka. Potom nasleduje Deň víťazstva, kedy musíme pripraviť niečo špeciálne. Nasleduje leto, čo je tiež slabšia sezóna a veľa toho nevydávame. Môžeme však experimentovať s niektorými vecami, ktoré hráčov veľmi nevyrušujú aj preto, lebo sú viac uvoľnení. Na konci augusta máme výročie hry a Gamescom, kedy hra zase narastie, no a potom začína škola, kedy hra opäť trochu poklesne, no nasleduje Halloween a hra zase rastie až do konca roka.

Tento ročný cyklus vydávania obsahu do hry majú autori dobre premyslený a ako už aj Viktor naznačil, kopírujú tým to, ako hráči samotní trávia rok. Viktor to ešte ďalej rozvinul: „Myslím si, že rozumieme motiváciám a nálade hráčov počas tohto ročného cyklu, vďaka čomu naše updaty viac rezonujú s týmito sezónami našich hráčov. A na základe našich čísiel vidíme, že to hráči berú a hrajú v takejto krivke, pretože táto krivka slabších a silnejších sezón ukazuje, ako žijú v priebehu roka.

Aj na mnohých herných značkách a firmách vidíme, že bez ohľadu na úspech sa chcú časom autori posunúť ďalej, prípadne projekt úplne opúšťajú, aby sa vydali iným smerom. Viktor vo Wargamingu nešéfuje len World of Tanks, ale podobný koncept pretavili aj do bojových lodí a lietadiel. Dokáže mať po desiatich rokoch ešte vôbec vášeň pre tieto projekty ako hráč a aj ako vývojár?

Rozhodne, z oboch pohľadov. Hrám World of Tanks a toto je moje hobby rovnako ako napríklad jazda na bicykli. Jazdím každý deň? Nie, ale keď mám príležitosť a čas, dokážem jazdiť celý deň. To platí pre rybárčenie a jednoducho čokoľvek. To, že som veľmi nehral v uplynulých mesiacoch neznamená, že hru nehrávam. Taká drobná zaujímavosť – pred pár dňami vyšiel World of Tanks Blitz na Switchi a podporuje tam crossplatform. Vedel som, že by to tam malo byť, ale aj tak ma príjemne prekvapilo, že som mohol použiť svoj starý účet, kde mám 5 rokov progresu. Teraz tak môžem hrať so svojim synom a na veľkej obrazovke. Je to hobby a vždy aj bude.

Ako vývojár, sú tam nejaké výzvy, ale náš tím je veľmi skúsený. Rád hovorím, že tvoríme hobby pre našich fanúšikov, ale je dobré, ak je aj tvorba hry hobby pre našich vývojárov. Niektorých z týchto ľudí už poznám 20 rokov, mnohí prišli do firmy ešte pred World of Tanks a je to dobrá práca. Dokonca aj z mojej biznis perspektívy, robí ma to šťastným. Užívam si ale aj účasť na brainstormingu, diskusiách o dizajne a podobne – ja sám som dizajnér. S World of Tanks som od začiatku, takže si to užívam nielen z pohľadu biznisu, ale aj dizajnu. Nemám síce finálne slovo, ale podieľam sa na vývoji.

Pred pár dňami sa bez nejakých veľkých oznámení a postupného hypovania dostala na Switch skôr mobilná odbočka World of Tanks Blitz. Čakali by ste, že to bol nejaký špeciálne náročný proces? Podľa Viktora ani nie: „Je to ako s každou inou hru. Vytvoríte hru, optimalizujete ju pre Nintendo, no musíte mať devkity, a potom to vydáte ako ktorýkoľvek vydavateľ, ktorý vydáva svoju hru. Otázkou bol free to play aspekt a konektivita. Na tieto veci sme sa veľmi nesústredili, keď Switch vyšiel, ale je to rovnaké ako Xbox alebo PlayStation – je to konzola – ak dodržujete pravidlá a dostanete certifikáciu, môžete hru vydať. Na Switchi si každý môže hru stiahnuť a hrať, nepotrebujete si platiť Nintendo Switch Online.

Niektorí hráči zatiaľ neboli spokojní s odmenami a darčekmi v rámci aktuálnych osláv, no vyzerá to tak, že Wargaming ešte skrýva nejaké karty v rukáve. Keďže je ale podľa nich podstatou prekvapenia to, že majú prekvapiť hráčov, tak sme sa viac nedozvedeli. Vraj sa to všetko dozvieme v ten správny čas. No a keďže Viktor nedávno sám vystúpil v jednom z videí ku hre, kde hovoril o tom, že už pozná plány s hrou do budúcnosti, museli sme sa spýtať na to, či niečo z týchto plánov môže prezradiť. Čo teda chystajú?

Máme úžasnú hrateľnosť, ktorú chceme zachovať. Pripravujeme ale zmeny v posádkach a vybavení, ale to sú veci, na ktoré sa dlho čakalo. Možno hráči nie sú nadšení z toho, že sa niečo, č poznajú, mení na nový systém, ale nový systém im ponúkne viac flexibility a každý si naň zvykne. Páči sa mi, ako sa vyvíja Steel Hunter a my budeme ďalej pracovať na tomto režime. Niečo prinesieme aj na Halloween a bude to niečo cool a zábavné. Rád by som povedal, že to bude niečo na relax kvôli temnému vizuálu týchto eventov, ale emocionálne by to mohlo byť zaujímavé. Potom tradične prídu Vianoce a budeme pokračovať v týchto cykloch. Neprinesieme do World of Tanks napríklad League of Legends len preto, aby sme mali niečo nové. Tento náš cyklus funguje a rezonuje s hráčmi. Budeme pokračovať spôsobom, ktorý funguje – vylepšenia v grafike, fyzike, pridáme viac možností, prinesieme drobnosti ako kamufláže a emblémy, ktoré niektorí hráči majú radi a iných nezaujímajú. Čas d času prinesieme aj nový režim.

Wargaming sa rád obklopuje hviezdami rôznych odvetví, ktoré im umožňujú propragovať hry aj trochu netradičným spôsobom. Počas osláv sa viacero týchto známych tvári spojilo v jednom videu, aby sa poďakovali hráčom. Možno by ste to na prvý pohľad nepovedali, ale majú niečo spoločné a práve preto ich chceli mať v kampaniach: „Všetci tí ľudia, ktorí boli vo videu, boli naše hlavné postavy v rámci rôznych kampaní v minulosti. Gianliugi Buffon bol hviezdou v prípade tankového futbalu, Dolph Lundgren bol ambasádorom švédskych tankov a podobne. Všetci s nami tak už pracovali a bolo jednoduché dať dokopy takéto video, je to len pár viet. Sú to ale hlavne hrdinovia z detských čias, pamätáte si ich z detstva. A myslím si, že si užili túto spoluprácu. Pre mňa je to veľmi príjemné video.

Stále však zostali nejaké mená, s ktorými by Viktor rád spolupracoval: „Keďže je World of Tanks cool hra hlavne pre mužské publikum, tak mi môžete pomôcť so zoznamom. Toto nie je nejaké oficiálne pozvanie, ale rád by som spolupracoval so Schwarzeneggerom. Nespolupracovali sme ale, lebo bol exkluzívne viazaný s inou hernou spoločnosťou. Ďalej Bruce Willis, táto stará partia, Expendables. (smiech) Sú to super ľudia, ktorí formovali naše detstvo, že musíme trénovať a vždy porazíme zloduchov.“ Aj v oblasti kapiel ale zostalo niekoľko mien, ktoré sa podľa neho ku hre náramne hodia: „The Offspring už máme, tak Red Hot Chilli Peppers by boli skvelí. Taktiež Metallica. Opäť niečo mužné, niečo rockové a heavy metalové. Na Gamescome napríklad vždy máme nejaký heavy metal alebo speed metal. Naši hráči majú radi rockovú a metalovú hudbu, takže každá kapela, ktoré je medzi nimi populárna, by dobre sadla do hry. Offspring je napríklad moja obľúbená kapela, mám ju rád už veľmi dlho. Možno ešte Rammstein.

Na záver nášho rozhovoru sme stručne prebrali aj tému aktuálneho vývoja, ktorý je sťažený nielen pandémiou, ktorá celý svet trápi už niekoľko mesiacov, ale v Bielorusku, kde je najväčší tím, aj neľahkou spoločenskou situáciou. Viktor nechcel zachádzať príliš do detailov, ale aspoň stručne priblížil, ako to u nich teraz vyzerá: „Všetci  naši vývojári pracujú z domu až na pár výnimiek, a to už od marca. Ako spoločnosť máme HR zamestnancov a administráciu, ktorá sleduje, či niekto nepotrebuje pomoc. Sme pripravení poskytnúť priateľskú podporu všetkým našim zamestnancom, ktorí to potrebujú, aj keď nepracujú z kancelárie.

Ďakujem za rozhovor.

napísal matus_ace 3.9.2020
Páči sa mi! (+3)