ASSASSIN'S CREED: VALHALLA

ASSASSIN'S CREED: VALHALLA

8.5

Valhalla volá svojich hrdinov

Ubisoft pokračuje vo svojej jedinečnej Assassin's Creed sérii, ktorá nás tentoraz vtiahne na koniec prvého tisícročia a konkrétne do Anglicka. Bude to ďalšie pokračovanie aktuálnej trilógie, ktorá začala v Origins v Egypte, pokračovala Odyssey v Grécku a teraz nás vtiahne do Anglicka v dobe Vikingov.

Valhalla tak pokračuje v príbehu vzniku a vývoja dvoch strán, ktoré spolu bojujú o osud sveta. Vidíme, ako sa  postupne vyvíjali od ich počiatkov až k modernej podobe. Teraz urobia ďalší krok k zmene z Hidden Ones a Order of the Ancients na asssinov a templárov. Nakoniec je to tesne pred krížovými výpravami, pri ktorých templári nabrali novú podobu.

Ak ste ešte Assassin's Creed hry nehrali, musíte vedieť, že v každej hre sa dostávame do inej doby, iného národa, spoznávame ho a snažíme sa popritom s assasinmi zachrániť svet pred deštrukciou a ovládnutím zo strany templárov. Nerobíme to však priamo, ale cez Animus, zariadenie, ktoré dokáže z DNA padlých hrdinov prečítať ich minulosť, z ktorej si následne zlomové okamihy zahráme. Najskôr sme to robili priamo v organizácii Abstergo patriacej pod templárov, ale posledné časti sme sa dostali do postavy Layly, ktorá cestuje po svete a snaží sa zachrániť svet hľadaním pozostatkov dôležitých assassinov. Teraz našla Vikinga Eivora.

Assassin's Creed: Valhalla
Assassin's Creed: Valhalla Vitajte v Nórsku, zemi Vikingov....
Vitajte v Nórsku, zemi Vikingov....

Assassin's Creed: Valhalla Sorry Nórsko, ideme do Anglicka.
Sorry Nórsko, ideme do Anglicka.

Assassin's Creed: Valhalla Anglicko vyzerá v hre veľmi pôsobivo, takmer ako fantasy krajina.
Anglicko vyzerá v hre veľmi pôsobivo, takmer ako fantasy krajina.

Budete tak hrať s Eivorom, kde si môžete zvoliť podobu ženy, alebo muža, alebo aj oboch. Pričom ak vyberiete oboch, systém si zvolí tú postavu, ktorá sa bude v danom čase viac hodiť. Bude na vás, s kým sa ponoríte do roku 873, teda približne do stredu obdobia, v ktorom prebiehali vikingské výpravy do Anglicka. Či už so zameraním na usídlenie, obchod alebo rabovanie.

Presnejšie hra začína v Nórsku, ktoré má menšiu mapu a umožní vám spoznať základy hry. Tu strávite niekoľko prvých hodín hry, aby ste sa následne presunuli do Anglicka. Vždy sa sem však budete môcť vrátiť a preskúmať celú mapu alebo splniť všetky úlohy. Hlavná mapa je, samozrejme, mapa Anglicka, ktorá zahŕňa približne strednú a východnú časť krajiny. Je to anglosaské Anglicko, ktoré je rozdrobené, stále sa spamätávajúce z pádu Rímskej ríše a je tu množstvo rozdrobených kmeňov a kráľovstiev. Pokrok tu zastal a na ruinách stavieb Ríma vznikajú hlavne drevené pevnosti.

Vy sa sem dostávate zo svojho domova a usídlite sa v opustenej vikingskej dedine. To bude váš nový domov a základňa pre celú hru. Popri spĺňaní misii sa sem budete vracať, budete ju rozširovať, vylepšovať a aj obraňovať. Náležite tomu sa vaše činnosti v hre rozšíria, už nebudete len chodiť na misie, ale budete priebežne aj so svojou loďou brázdiť rieky a rabovať pevnosti, aby ste získavali materiály na stavbu dediny.  Máte tu totiž rôzne budovy od prístavu, cez kanceláriu assassinov, obchodníka, rímske múzeum, veštiareň, všetko musíte postaviť a následne vylepšovať. Jednotlivé budovy vám budú pridávať možnosti do hrateľnosti, silu, alebo aj úpravy. Je to taký príjemný doplnok hrateľnosti. Niekedy nutný pre posun vpred, ale čo by ste to boli za Vikinga, keby ste si raz za čas nespravili len tak veľkú rabovačku?

Samotná hrateľnosť je znovu založená na objavovaní krajiny, tentoraz buď na lodi, pešo alebo na koni a, samozrejme, spĺňaní určených úloh, ktoré sú rôzne zamerané. Od kontaktovania osôb, cez ich likvidovanie, hľadanie, ale je to aj o spolupráci, keď pomáhate v dobýjaní pevností, aby ste získali následné spojenectvá. Sledujete, ako sa krajina mení a vy jej v tom pomáhate. Likvidujete kráľov, aby ste dosadili nových, riešite ich vraždy v detektívnych misiách, kde musíte skúmať prostredie a nachádzať náznaky toho, čo sa v danej oblasti stalo. Znovu tu nechýba assassinske videnie alebo havran, s ktorým si viete spraviť obraz o okolí a vyhľadať nepriateľov alebo vaše ciele.

Štruktúra hry je tu tentoraz mierne upravená, hra prakticky nepozná vedľajšie misie, všetko sú dôležité príbehové misie, ktoré sa rozdelia na misie pre svoju dedinu a misie pre miestnych obyvateľov. Zatiaľ čo pre miestnych sú priame a jasné, pre dedinu sú viac všeobecné, keďže musíte získať materiály alebo lokalizovať určité veci, splniť sériu vrážd a podobne.

Na pozadí tohto všetkého sa odohráva príbeh medzi Hidden Ones a Order of the Ancients, kde podobne ako v predošlých hrách musíte odhaliť celú štruktúru rádu, hľadať vodcov pomocou dokumentov alebo iných náznakov a následne ich vyvraždiť.  Ak budete hrať hru s príbehom pre assassinov budete zrejme sklamaní, je teraz veľmi posunutý do úzadia a vyvíja sa veľmi pomaly a popritom prebieha aj menšia časť hry v prítomnosti s Laylou, v ktorej v príbehu nastanú zvraty. Prepojenia minulosti a prítomnosti nebudú chýbať a začne sa spomínať aj jedna z postáv starších hier, čo by mohlo naznačovať nečakané zmeny v ďalšej hre.

Assassin's Creed: Valhalla
Assassin's Creed: Valhalla Králi budú padať, aby ich nahradili noví. My sa o to postaráme.
Králi budú padať, aby ich nahradili noví. My sa o to postaráme.

Assassin's Creed: Valhalla Na skúmanie prostredia budete mať tentoraz havrana.
Na skúmanie prostredia budete mať tentoraz havrana.

Assassin's Creed: Valhalla Ďalší padlý kráľ.
Ďalší padlý kráľ.

Samotné boje budú tentoraz upravené na vikingský, brutálnejší štýl, náležite tomu budete môcť bojovať s dvomi zbraňami alebo jednou zbraňou a štítom, s ktorými budete kombinovať obranu a útok s vyhýbaním sa. Doplnia to aj špeciálne útoky na blízko alebo na diaľku, popritom ako si budete môcť odomkýnať možnosti. Tieto si odomknete nájdením špeciálnych kníh, z ktorých sa ich naučíte. Okrem nich tu funguje nový strom odomkýnania schopností, v ktorých za získané body po splnených misiách odomkýnate hviezdy na oblohe. Za tie získavate vyššiu silu pri rôznych zabitiach, obranách, lepšie možnosti stealth a podobné vylepšenia. Toto všetko zvyšuje vašu silu, ktorá je základným parametrom hry. Podľa nej viete, na ktoré boje si dokážete trúfnuť a na niektoré nie. Keďže silu zvyšujete pravidelne po misiách, ide to prirodzene a nemusíte spĺňať žiadne „fetch questy", nakoniec také tu ani nie sú.

Jediné čo v hre musíte popri misiách robiť, sú nájazdy, v ktorých sa so svojimi bojovníkmi vydáte loďou po riekach a podľa sily si vyberiete niektorú z pevností, na ktorú zaútočíte a získate jej poklady. To vždy znamená, že spolu s vašou malou armádou budete bojovať proti nepriateľom a popritom budete vykrádať kostoly a budovy. Do nich sa musíte vždy dostať a buď nájdete nejaký vstup zo strechy, alebo pobijete všetkých na nádvorí, aby ste mohli s niektorým z vašich ľudí vyraziť dvere.

Pritom sú nájazdy ešte len takým jednoduchším odvarom dobýjania, to pravé nájdete hlavne v misiách, kde budete spolupracovať s väčšími armádami a budete baranidlom ničiť brány alebo ich brány otvárať z druhej strany. Budú to však oveľa lepšie a prirodzenejšie boje ako neprehľadné vojny armád v Odyssey. Samotné boje sú dynamické, cítite svoju silu, ale aj silu nepriateľov. Totiž zatiaľ čo bežných vojakov s mečmi prekonáte relatívne jednoducho, nepriateľov s kopijami alebo so štítmi prekonáte len veľmi ťažko. Na to však máte luk, ktorým viete zasiahnuť citlivé miesta takýchto nepriateľov a následne ich doraziť. Jedine nesmiete zabúdať zbierať šípy, ktorých však býva v okolí bojov dostatok. Rovnako je potrebné zásobiť sa jedlom a popri bojoch občas zozbierať z kríkov nejaké tie bobule, aby ste doplnili energiu. Boss nepriatelia sú, samozrejme, kapitola sama osebe, tých je viac typov, niektorí majú viac dielikov energie priamo nad hlavou, iným sa energia presúva na vrch obrazovky a už viete, že je zle.

Celé je to dobre vyvážené, aj keď niekedy na nervy, keďže niektoré boje a aj všetky nájazdy majú quicksave len pred samotným bojom a niekedy ich tak po vašom úmrtí opakujete aj viackrát. Pozíciu si však môžete ukladať hocikedy mimo veľkých bojov a uložiť si tak hru pred dôležitými rozhodnutiami. Rozhodnutia v rozhovoroch tu totiž znovu nechýbajú a upravujú ako priebeh hry, tak aj konce. Môžete niekoho zabiť, ušetriť, zobrať zásoby, niekoho obviniť - to vám postupne pridáva, alebo stráca priateľov. Väčšinou to ale nie sú závažné zmeny, ktoré by výrazne menili samotnú hru.

Nechýba tu ani mytológia, zameraná ako na severských bohov, tak anglické legendy, za ktorými nebudete hľadať nadprirodzené veci, ale reálne, takže napríklad obri budú len prerastení ľudia. Aj keď na druhej strane vo víziách vás pre zmenu prenasledujú vaši bohovia a špeciálne Odin. Bude to zaujímavé a narazíte na osobité prepojenia a aj postavy. Či už historické alebo z legiend. Znovu to bude ako hodina histórie, ktorá vám priblíži krajinu v danej dobe. Respektíve nie hodina, ale desiatky hodín hlavného príbehu a aj stovka hodín v celej hre.

Je to masívne, ale zaujímavé, stále iné a posúvajúce sa dopredu. Už sa to tak neopakuje ako v Odyssey, nemusíte toľko bojovať o korisť a celý zážitok je viac spojitý, podobne ako celá mapa, nie je to rozbité na desiatky ostrovov. Môžete spĺňať misie, rabovať, objavovať celú mapu (oplatí sa hneď na začiatku hry prejsť ju celú a nájsť synchronizačné body a prístavy pre fast travel), ale aj hľadať poklady, odhaľovať tajomné príbehy, vylepšovať dedinu a ak by vám to nestačilo, pravidelný mesačný obsah bude prichádzať a rovnako aj dve veľké príbehové expanzie. Tie nás zavedú do útoku na Paríž a aj do Írska medzi druidov.

Assassin's Creed: Valhalla
Assassin's Creed: Valhalla Mapa Anglicka bude zachytávať jeho strednú a južnú časť.
Mapa Anglicka bude zachytávať jeho strednú a južnú časť.

Assassin's Creed: Valhalla Nájazdy a dobývanie pevností nebudú chýbať.
Nájazdy a dobývanie pevností nebudú chýbať.

Assassin's Creed: Valhalla Plavba loďou po riekach bude základ, takto viete spoznať celú krajinu, ale aj ju vyrabovať.
Plavba loďou po riekach bude základ, takto viete spoznať celú krajinu, ale aj ju vyrabovať.

Vizuálne je titul znovu parádny, Anvil engine sa tu ukazuje veľmi pekne a dokáže jedinečne zachytiť rozmanitosť Anglicka od slnečných dní, cez daždivé a sychravé počasie, bažiny až po sneh na severe (alebo doma v Nórsku). K tomu je Anglicko doslova jedinečne vykreslené, ako som spomínal, je to v časoch potom, ako sa rozpadla Rímska ríša a krajina je v ruinách. Všade vidíte zrúcaniny hradov, v ktorých sa snažia žiť miestni králi, opustené kamenné pevností, dožívajúce koloseá, rímske stĺpy. Pritom hlavnými sídlami sú hlavne teraz drevené domy a pevnosti. Celé je to skutočne rozmanité, keďže Anglicko v danej dobe vôbec nie je jednotné a žijú tu rôzne národy, ktoré sa sem prisťahovali, majú svoje vlastné stavby a systém opevnení. Keďže je to aj uprostred vikingských vpádov, tak nechýbajú vikingské yurty a, samozrejme, ani veľké mestá, ako Lundun, budúci Londýn, ktoré sú väčšinou zničené a snažiace sa postaviť na nohy. Celé to veľmi pripomína fantasy krajinu a takmer fantasy RPG (bolo by zaujímavé, keby skúsil Ubisoft spraviť aj niečo v tomto smere).

Je to nádherné a prekvapivo mi to tentoraz išlo veľmi dobre, je to oveľa menej náročné na procesor, kde aj štvorjadro nemá problém spracovávať svet. Po Odyssey na procesor náročnom Watch Dogs: Legion je to skutočne prekvapivé, vyzerá to tak, že vývojári zapracovali na optimalizácii aspoň v tejto oblasti. Aj keď sú tam občasné malé záseky a aj rôzne malé drobné chyby, väčšinou však nekazia hrateľnosť. Ako keby tom chýbalo posledné kolo fixov pre menej podstatné chyby. Korona a vývoj na 5 platforiem spraví svoje. Niežeby to inokedy bolo iné, ale teraz to mierne viac vidieť, aj keď nie až tak ako pri Unity, ktoré tiež vychádzalo pri začiatku generácie.

Svet je pritom živý, od ľudí v dedinách, hliadok medzi mestami, zvieratami v lesoch, vtákmi nad mestami, ale premávka je aj na vode. K tomu nechýba interakcia, kde, samozrejme, vyliezť môžete prakticky všade, viete vypaľovať dediny, požiare sa tu šíria v rámci budov a dedina počas vášhonájazdu vyzerá veľmi zaujímavo. Všade oheň, dym, telá, krv, miestami odseknuté končatiny... Na atmosféru sa skutočne sťažovať nedá.

Celé to dopĺňa kvalitná hudobná stránka, rozsiahly dabing a aj keď tu nie sú rádiá počas cesty, na lodi viete nechať svojich chlapov spievať alebo rozprávať príbehy. Žiaľ, všetko teraz len s anglickými alebo ak viete poľskými titulkami, keďže čeština bola síce vo vývoji, ale bola zrušená. Vo verzii hry ešte pred prvým patchom som mal aj nastavenie češtiny, ale jediné čo bolo preložené, bolo polka úvodného menu. Ubisoft to zrušil pre nízke zisky z SK a CZ lokality.  Možno na dlhú dobu posledným oficiálne preloženým titulom do CZ bude Immortals: Fenyx Rising.

Assassin's Creed: Valhalla
Assassin's Creed: Valhalla Vitajte v Lundene, budúcom Londýne, teraz však malom meste v ruinách starej Rímskej ríše.
Vitajte v Lundene, budúcom Londýne, teraz však malom meste v ruinách starej Rímskej ríše.

Assassin's Creed: Valhalla Assassinske zabíjania nechýbajú, predchodcov templárov treba prečistiť.
Assassinske zabíjania nechýbajú, predchodcov templárov treba prečistiť.

Assassin's Creed: Valhalla Vylepšovanie vašej dediny bude zaujímavý doplnok.
Vylepšovanie vašej dediny bude zaujímavý doplnok.

Celkovo je Assassin's Creed: Valhalla veľmi pôsobivé pokračovanie, ktoré si užijú ako fanúšikovia série, tak aj fanúšikovia histórie a aj Vikingov. Ponúka jedinečný pohľad na Anglicko v temnej dobe, kedy je zničené, pomaly sa zbierajúce a plné konfliktov a bojov. Do toho ešte prichádzate vy ako vikingskí rabovači. Základný príbeh je tu síce menej výrazný a hlavne rozťahaný, ale sprevádzajú to príbehy miestnych kráľov a pomáhajú tomu kvalitne spracované boje, nájazdy a aj vylepšený systém RPG prvkov.  Príbeh v súčasnosti je len ako malý doplnok, aj keď začína mať zaujímavé smerovanie a uvidíme, čo všetko sa aktuálnymi udalosťami zmení v ďalšej hre.

Ak sa vám páčili posledné časti Origins a Odyssey, toto je presne pre vás a ak ste žiadneho assassina doteraz nehrali a máte radi otvorené svety, určite to skúste. Absencia českých titulkov zamrzí, ale aj keď neviete po anglicky, hru si užijete.

napísal saver 10.11.2020
Páči sa mi! (+16)
8.5