MORTAL KOMBAT 11 ULTIMATE

MORTAL KOMBAT 11 ULTIMATE

9.0

Konečne definitívna edícia hry?

Recenzia na PS5 verziu

Nerecenzoval som toto už raz? Mal som taký dojem, že posledná edícia Mortal Kombat 11 vydaná v máji tohto roka s expanziou Aftermath bola kompletná. Akosi som však vtedy nečakal, že s novými konzolami sa dočkáme ešte ďalšej (asi kompletnejšej) edície, ktorá ale aj tak neponúka úplne všetko a nejaké tie kozmetické predmety v nej nenájdete. A toto je najväčší problém moderných bojoviek. Nemá zmysel ich kupovať skôr ako 2 roky po vydaní, lebo je ich obsah tak strašne rozkúskovaný. Ak hru už dlhšie máte, asi vám nezostáva nič iné ako prskať od zlosti. Ak ste ju ale doteraz nehrali, toto je edícia, ktorú naozaj chcete.

Mortal Kombat 11 Ultimate je zložité hodnotiť, lebo existujú dva rôzne pohľady na túto edíciu. Jeden pohľad je ten, že to je úplne hnusná praktika, ktorá prakticky znevýhodňuje hráčov, ktorí chcú hru hrať hneď. Tu je to navyše o to horšie, že sme sa v priebehu niekoľkých mesiacov dočkali hneď dvoch „kompletných“ edícií. Toto je presne praktika, ktorú v hernom biznise vidieť nechceme. Druhá strana mince ale sú samotné kvality. Mortal Kombat 11 je už v základe naozaj kvalitná bojovka, ktorá robí radosť fanúšikom a vie zlákať aj úplných nováčikov. K tomu si teraz prirátajte haldu kozmetického obsahu, všetky postavy a aj expanziu Aftermath. A na nových konzolách aj nejaké to menšie vylepšenie. Ak ste hru ešte nehrali, toto je ponuka, ktorá sa nedá odmietnuť.

Séria je tu s nami už naozaj dlho a nie je to tak dávno, čo sa dočkala reštartu, keďže bolo ťažké nadviazať na Armageddon. Hra zabila postavy a svojim spôsobom aj príbeh. NetherRealm ale aj tak našli spôsob, ako z toho v reštarte vykorčuľovať a zapojili do príbehu cestovanie v čase. Tento koncept sa zachoval v MKX a aj teraz v MK11, kde sa ale zas autori dostali do zložitej situácie, z ktorej museli nejako vykorčuľovať. A opäť sa zaujímavým spôsobom vynašli.

Mortal Kombat 11 Ultimate
Mortal Kombat 11 Ultimate Rambo je prekvapivo dobrým prídavkom do hry
Rambo je prekvapivo dobrým prídavkom do hry

Mortal Kombat 11 Ultimate Bojový mechanizmus je stále prístupný, no zároveň hlbokýk
Bojový mechanizmus je stále prístupný, no zároveň hlbokýk

Mortal Kombat 11 Ultimate Postavy si môžete naozaj vo veľkom personalizovať
Postavy si môžete naozaj vo veľkom personalizovať

Skvelé je, že vlastne spravili kánon z každého jedného kúsku príbehu, ktorý kedy v Mortal Kombat sérii bol, či to boli celistvé príbehy hier, alebo len príbehy jednotlivých postáv v arcade režimoch. Všetko sa istým spôsobom niekedy stalo. Na scéne sa totiž objavuje bohyňa Kronika, ktorá je najsilnejšou postavou v univerze Mortal Kombat a vždy, keď sa jej niečo nepáči, tak reštartuje čas, aby vesmír formovala podľa svojej vôle. No a teraz sa jej toho nepáči poriadne veľa. Známi hrdinovia a aj nové tváre sa budú musieť poriadne obracať, aby z toho aspoň niektorí vyviazli živí.

Príbeh tu opäť kombinuje viaceré verzie tých istých postáv, pridáva aj niektoré nové postavy, mnohé staré a tak trochu zabudnuté sa vracajú. Je tu napríklad staršia a skúsenejšia Sonya a spolu s ňou aj jej mladšia verzia ako vystrihnutá zo starých Mortal Kombat hier. Nečakajte od toho oscarový scenár, ale rozhodne je to na bojovku vysoký nadpriemer, ktorý vás drží a navyše si v jeho priebehu vyskúšate všetky dôležité postavy, neraz aj bez ohľadu na to, na ktorej strane barikády stoja.

No a čo sa týka tých dobrých aj zlých postáv, ešte viac zaujímavých prvkov do tohto mixu pridala expanzia Aftermath. Porážka úhlavného nepriateľa totiž automaticky neznamená, že je po problémoch. Ono to totiž len otvára nové problémy, ktorým museli hrdinovia čeliť v jej príbehu. Na scénu sa vrátil čarodejník Shang Tsung, ktorého si priam užil herec Cary-Hiroyuki Tagawa. Tomu táto postava nebola cudzia, keďže ju stvárnil už v roku 1995 v prvom Mortal Kombat filme. Spolu s ním sa ale do príbehu vrátili aj Sheeva a Fujin, pričom práve boh vetra v sérii absentoval pomerne dlho. No a mimo príbeh hra dostala aj ďalšiu hosťujúcu filmovú postavou, ktorou bol ťažkopádny, no aj tak poriadne štýlový RoboCop. Expanzia toho nepriniesla málo. Jej príbeh bol síce krátky (naozaj len v dĺžke filmu), ale obsah bol zábavný a zaujímavý. Z hľadiska pomeru ceny a obsahu to však voči hráčom nevychádzalo až tak dobre, čo ale teraz Ultimate edícia mení. Samotná expanzia stála pri vydaní 40 eur. Za Ultimate teraz dáte 50 eur.

Ak ste ešte MK11 doteraz nehrali, no sériu poznáte, možno vás prekvapí, že hra úplne nekopíruje zaužívané mechaniky, ale snaží sa bojový mechanizmus trochu oživiť. Veľkých zmien sa však báť nemusíte. Stále je to o kombinovaní dvoch kopov, dvoch úderov, grabov a interakcie s pohybom, čím tvoríte komplexnejšie reťaze útokov, alebo rovno aj špeciálne útoky, keďže tu sa bijú bohovia, démoni a iná podobná háveď. To je po starom. Zmena nastala v tom, že sú preč X-ray útoky známe z posledných dvoch častí a namiesto nich tu je podobný mechanizmus s názvom  Fatal Blows.

To sú špeciálne útoky, ktoré sa dajú aktivovať, keď už vám zostáva len veľmi málo života. Fungujú ale takmer rovnako – je to jedna dlhšia animácia, v ktorej sa súperom poriadne pozriete na zúbok, vytrhnete im vnútornosti, polámete kosti, no aj tak to pre nich nemusí znamenať koniec. Taktiež sú tu aj nové Krushing Blows, ktoré sa spustia vtedy, ak splníte určite požiadavky pre daný útok. Podobné je to aj s Brutality útokmi, ktoré sa vrátili. Zo zakončovacích útokov sa vrátili aj mnohé ďalšie, ako napríklad Stage Fatality, Friendships alebo Mercy. Upravené je blokovanie prostredníctvom novej Flawless Block mechaniky, ktorá sa dá využiť blokovaním so správnym načasovaním. Väčšou zmenou v rámci hrateľnosti je zaradenie dvoch ukazovateľov energie – na obranu a útok. Ale to všetko priniesla už základná hra a pre detailnejší opis si prečítajte jej recenziu.

Injustice 2 si NetherRealm prepožičali zas mechaniky vybavenia postáv, ktoré si tak teraz môžete vo veľkej miere personalizovať. Nedokážete tu spraviť nejakú nadmerne silnú postavu, aby ste každého likvidovali v multiplayeri, ale dokážete si upraviť vizuál postáv a aj ich bojový štýl. Štandardne sa viete prepínať medzi základnými, ktorými disponuje každá postava, no takto si vytvoríte aj nejaký vlastný. Napríklad taký, ktorý budete dokonale poznať a ovládať.

Mortal Kombat 11 Ultimate
Mortal Kombat 11 Ultimate Každá postava má v rámci Towers svoj príbeh
Každá postava má v rámci Towers svoj príbeh

Mortal Kombat 11 Ultimate Postáv je obrovské množstvo a sú naozaj rôznorodé
Postáv je obrovské množstvo a sú naozaj rôznorodé

Mortal Kombat 11 Ultimate Hra je stále brutálna
Hra je stále brutálna

Tu naozaj veľmi nie je čo rozoberať, keďže hra sa v jadre nijako nezmenila a vlastne už ani neviem, čo nové by sa o tom dalo povedať. Je to jednoducho parádne krvavá a brutálna bojovku, akú fanúšikovia série očakávajú a milujú. Akurát ju teraz nájdete s takmer všetkým. To znamená všetky arény, všetky neskoršie updaty a všetky postavy. Tých je tak teraz dokopy až 37, nájdete tu stálice, nájdete tu nejaké nové tváre a nájdete tu aj nejaké hosťujúce postavy. Niektoré sa tu hodia viac, iné menej. Napríklad taký Joker tu už fakt nemusel byť. Ale Spawn je skvelým rozšírením, môžete sa tu tiež pozrieť na súboj titánov RoboCop vs. Terminátor, no a novinkou pre Ultimate edíciu je trojica Rambo, Mileena a Rain, ďalší z klasických nindžov, ktorý bol nejakú dobu mimo série.

Hore vás ale asi zaujalo jedno meno, ktoré v takejto hre úplne nečakáte – John Rambo. Áno, je tu aj legendárny vojnový veterán z ešte legendárnejšej filmovej série (a veľmi silnej a hlavne inej knižnej predlohy prvého filmu). Rambo tu má vlastný príbeh v rámci Towers režimu a nechýba ani kvalitný dabing, o ktorý sa postaral Sylvester Stallone. Celkovo je dabing hry veľmi dobrý a nájdete tu aj niekoľkých výborných hercov, ktorí stvárnili postavy. Filmové postavy stvárnili herci z filmov, až na Terminátora. Budete tu ale počuť hlasy hercov, ako Peter Weller, Keith David a podobne.

Celkovo je audiovizuálne hra na veľmi dobrej úrovni. Kvalitný a hviezdny dabing je doplnený veľmi dobrou hudbou naprieč kampane a výbornou grafikou, kde vynikajú modely postáv a aj v pohybe to má stále vysokú vizuálnu kvalitu. S novými konzolami sme sa navyše dočkali aj niekoľkých vylepšení, ktoré si ale nutne nemusíte ani všimnúť, lebo nie sú až tak výrazné, aby vám to hneď udrelo do nosa. Hneď si ale všimnete podporu 4K rozlíšenia, aj keď je pravda, že nie je natívne, ale dynamické. Na druhú stranu si hra drží 60fps. Rovnako si všimnete oveľa rýchlejšie loadingy. Toľko sľubované úplne eliminovanie loadingov s SSD diskami sa síce nekoná, ale naozaj sa tu všetko načíta veľmi rýchlo. Loadingy trvajú tak 6 sekúnd. Samozrejme, teraz píšem o nextgen verziách hry, nie oldgen alebo PC.

Mortal Kombat 11 Ultimate
Mortal Kombat 11 Ultimate Ultimate edícia ponúka naozaj obrovskú porciu obsahu
Ultimate edícia ponúka naozaj obrovskú porciu obsahu

Mortal Kombat 11 Ultimate O svojich online výsledkoch máte dokonalý prehľad
O svojich online výsledkoch máte dokonalý prehľad

Mortal Kombat 11 Ultimate Postupne si osvojíte aj zložitejšie Fatality
Postupne si osvojíte aj zložitejšie Fatality

Na záver len stručne o obsahu, keďže aj to si oveľa detailnejšie viete naštudovať z recenzie pôvodnej hry a jej expanzie. Toho obsahu je tu naozaj obrovské množstvo a teda nie sú to len tie dve kampane a kvantom postáv a arén. Nájdete tu aj rôzne iné režimy. Nesmie chýbať lokálne hranie vo dvojici, hra proti umelej inteligencii, tréningy, rôzne výzvy a veže, ktorých je tu hneď niekoľko druhov. Sú tu klasické veže s príbehom pre dané postavy, ale aj špeciálne veže s inými pravidlami. Nájdete tu tiež rozsiahlu Kryptu, ktorou môžete putovať a odomykať si nové veci, čo neraz poteší. Trošku zamrzí, že tu a tam hra naznačí, že v mnohých ohľadoch by ste mali progres ľahší (vo vežiach aj Krypte), ak by ste vytiahli peňaženku na nejaké tie mikrotransakcie. Dá sa hrať aj bez toho, ale už len prítomnosť môže trochu znechutiť.

Nechýba ani online, jadro obsahu každej modernej bojovky. Sympatickým prídavkom v MK11 je asymetrický multiplayer, kde si vytvoríte svoj tím postáv, ktorý posielate do bojov proti tímom iných hráčov. Nie je to nejako hlboký režim, ale zabaví a má niečo do seba. Hlavné sú ale klasické online súboje s priateľmi aj cudzími hráčmi, kde sa chcete dostať čo najvyššie v rebríčkoch. Na výber je tu toho dosť, môžete si prezerať miestnosti s hráčmi, kontrolovať ich kvalitu pripojenia pre čo najlepší zážitok z online hry a podobne. Je tu všetko, čo od online komponentu modernej bojovky očakávate. Vrátane crossplatform a crossgen hrania medzi Xbox a PS konzolami (iné platformy zatiaľ nie). Crossplatform hranie tu má štandardné možnosti nastavenia a aj označenia hráčov, takže viete, proti komu bojujete. Funkcia je zatiaľ stále v bete, ale kvalita pripojení aj súbojov je dobrá.

Takže Mortal Kombat 11 Ultimate je ukážka toho najhnusnejšieho z aktuálneho herného biznisu, kedy tu už máme tretiu verziu tej istej hry a najhoršie dopadli hráči, ktorí si kúpili hru pred rokom. Ak tento všetok obsah chceli, vyšlo ich to veľmi draho. Päť z desiatich, maximálne, iba kvôli týmto praktikám. Vy ostatní za to teraz dáte päťdesiatku a užijete si tú druhú stranu – jednu z najlepších bojoviek na trhu s parádnou hrateľnosťou a bohatou porciou obsahu. A ak sa na MK11U pozerám ako na hru a nie na reprezentáciu nekalých praktík vydavateľov, hodnotenie sa šplhá poriadne vysoko.

napísal matus_ace 30.11.2020
Páči sa mi! (+3)
9.0