SCOTT PILGRIM VS. THE WORLD: THE GAME - COMPLETE EDITION

8.0

Kabooom!

Vzťahy sú komplikovaná záležitosť a svoje o tom vie aj komiksový autor Bryan Lee O'Malley. Ten si v roku 2004 zobral ilustrátorku Hope Larson, no ešte predtým, na začiatku ich vzťahu, ho jej minulosť inšpirovala k napísaniu príbehu o lige zlých ex-priateľov. Takto vznikol komiksový hrdina Scott Pilgrim a jeho netradičný príbeh, ktorý vychádzal od roku 2004 do roku 2010 a taktiež v roku 2010 sme sa dočkali aj skvelého filmu Scott Pilgrim vs. the World od režiséra Edgara Wrighta. Ak ste ho nevideli, určite to napravte. Ak ste nečítali komiks, určite to napravte. No a ak ste nehrali hru, konečne máte možnosť to napraviť.

Hra podľa komiksu vyšla spolu s filmom v roku 2010, no kvôli vypršaniu licencií bola už v roku 2014 stiahnutá z digitálnych obchodov a zdalo sa, že sa k nej už nikto nedostane. Teraz je ale späť v rozšírenej podobe a na oveľa širší zástup platforiem, takže si ju môže užiť každý. A Scott Pilgrim vs. the World: The Game - Complete Edition by ste si rozhodne mali užiť. Je to side-scrolling beat'em up akčná hra s možnosťou kooperácie až pre štyroch hráčov (lokálne aj online) a naozaj výborne ťaží zo samotného komiksu, no tu a tam sa pozerá aj na film.

Ten bol výnimočný vo využívaní videohernej estetiky a tradičných herných výrazových prostriedkov. To síce môžete nájsť už na stránkach komiksov, ale film to dotiahol ešte o úroveň vyššie, pričom si neraz pomáhal aj popkultúrnymi odkazmi na éru 8 a 16-bitov. A presne touto érou sa inšpiruje aj hra a to prakticky na každej úrovni – vizuálne, zvukovo, dizajnovo. Ak si túto éru pamätáte, pripomenie vám mnohé z beat‘em up klasík a rozhodne v tom dobrom. Samotná hra síce má viac ako 10 rokov a tento koncept je starší niekoľko dekád, ale aj v roku 2021 je stále veľmi dobre hrateľný a zábavný, aj keď ani chybám sa autori z Ubisoftu nevyhli.

Scott Pilgrim vs. the World: The Game - Complete Edition
Scott Pilgrim vs. the World: The Game - Complete Edition Hru si najlepšie užijete v kooperácii, kedy si musíte aj pomáhať
Hru si najlepšie užijete v kooperácii, kedy si musíte aj pomáhať

Scott Pilgrim vs. the World: The Game - Complete Edition Nechýba mnoho známych scén
Nechýba mnoho známych scén

Scott Pilgrim vs. the World: The Game - Complete Edition Občas budete musieť aj trochu grindovať
Občas budete musieť aj trochu grindovať

Nie tak dávno žil v magicky realistickej verzii Toronta mladík Scott Pilgrim, ktorý bol veľký flákač a ešte väčší nešťastník vo vzťahoch. Možno si za to veľkou mierou mohol sám, no teraz sa jeho život poriadne otrasie a za to si už môže určite. Mladučká Knives Chau na pár chvíľ zamestnala jeho myseľ, no keď sa na scéne objavila tajomná Ramona Flowers, stal sa ňou posadnutý. Cesta k jej srdcu však vedie len cez porazenie sedmičky zlých ex-priateľov a v prípade hry aj cez zdanlivo nekonečné hordy rôznych iných nepriateľov, ktorých musíte v uliciach Toronta tĺcť jedného za druhým. Problémy vie však napáchať aj pán Chau, ktorý nie je úplne spokojný s tým, ako sa Scott zachoval k jeho dcére.

Je to veľmi strelené, no zároveň veľmi chytľavé. Do toho všetkého ale prichádza aj hlbší príbeh o objavovaní a prerode samého seba. Ten je síce oveľa hlbšie spracovaný v komiksoch a filme, ale jeho jemné tóny sa objavujú aj v priebehu hry. To isté platí aj o príbehu kapely Sex Bob-omb (vidíte tie herné odkazy?), v ktorej hrá Scott na bassu. Spoznáte tu haldu zaujímavých postáv a za niekoľko z nich si aj zahráte. Pretlčiete sa tak ulicami Toronta naprieč 7 levelmi, zabojujete si v rôznych prostrediach a porazíte naozaj nepríjemne prehnane silných bossov. To všetko v priebehu nejakých 5-6 hodín, ktoré s hrou strávite a možno sa k nej ešte potom vrátite.

Z hrateľných postáv sú na výber Scott Pilgrim, Ramona Flowers, Kim Pine a Stephen Stills. V tejto edícii si ale môžete hneď od úvodu vybrať aj postavy, ktoré boli pôvodne len v DLC a to sú Knives Chau a Wallace Wells. Prípadne si odomknete špeciálnu postavu NegaScotta. Jednotlivé postavy sa svojimi schopnosťami jemne líšia a taktiež je rozdiel v tom, akú asistenciu dostanú, keď o ňu požiadajú pomocou špeciálnej schopnosti. Nie sú to ale nejaké veľké rozdiely, ktoré by výrazne rozlišovali herný zážitok za jednotlivé postavy. Pri kooperácii si ale každý môže vybrať postavu, ktorá mu je sympatická. A ešte aj s farebným skinom, ktorý vám najviac sadne. Následne sa už púšťate priamo do boja.

Možno sa to na prvý pohľad nezdá, ale z hľadiska mechaník je hra až prekvapivo komplexná a nie je to iba o tom, že idete vpred a mlátite všetko, čo sa pohne. V prvom rade si musíte osvojiť jednotlivé útoky. V priebehu hry navyše zbierate skúsenostné body a tie následne zvyšujú úroveň vašej postavy. No a vyššie úrovne vám odomykajú nové útoky. Boje sa tak nutne nemusia stať repetitívne, ak si začnete osvojovať nové útoky a nové schopnosti. Ani tými to však ešte nekončí, keďže sú taktiež musíte osvojiť rôzne štatistiky svojej postavy.

Základné dva ukazovatele predstavujú život a energiu. Ak sa vám minú všetky bode v ukazovateli života, prichádzate oň – to je jednoduché. Avšak ak máte nejakú zostávajúcu energiu, môžete sa ešte stále zachrániť a premeniť túto energiu na život. Energiu ale tiež využívate na špeciálne útoky a špeciálne schopnosti, takže si musíte osvojiť jej správny manažment. U mňa osobne to napríklad dopadlo tak, že som špeciálne útoky nakoniec nevyužíval, aby som v prípade potreby mal dostatok energie na ešte jednu šancu v rámci daného života. Ale je to individuálne a ak hráte v skupine, každý z vás môže s energiou narábať inak.

No a potom sú tu ešte tie štatistiky vašej postavy, pričom si už sami určujete, do čoho investujete drobné, ktoré padajú z nepriateľov. Môžete ich investovať do sily, obrany, rýchlosti alebo sile vôle. Tá vám zvyšuje silu špeciálnych útokov a aj zásobu energie. Tieto atribúty vylepšujete prostredníctvom vecí, ktoré si kupujete v obchodoch, ktoré sú rozhádzané po jednotlivých leveloch, ale najčastejšie budete využívať tie v nákupnej štvrti v prvom leveli, kam sa totiž budete neraz vracať, aby ste jednak nazbierali mince z nepriateľov, no taktiež si tu nakúpili – obchodov je tu najviac a majú aj najširšiu ponuku. A nie sú až tak skryté, ako niektoré iné.

Scott Pilgrim vs. the World: The Game - Complete Edition úrovne sú navrhnuté naozaj dobre
úrovne sú navrhnuté naozaj dobre

Scott Pilgrim vs. the World: The Game - Complete Edition Väčšina súbojov s bossmi má parádnu iskru
Väčšina súbojov s bossmi má parádnu iskru

Scott Pilgrim vs. the World: The Game - Complete Edition Príbeh kopíruje dej z komiksu
Príbeh kopíruje dej z komiksu

Hra má totiž tu a tam dosť nepríjemné výkyvy v náročnosti, ktoré sú výraznejšie, keď sa do nej pustíte v sólo režime a nie v kooperácii. Prídete o životy, o energiu a nezostáva vám nič iné, ako kliknúť na Continue a ísť si trochu zagrindovať, aby ste to tentoraz prešli hladšie. Problémom nie je ani tak vysoká náročnosť samotná, ale to, že hra je v tomto ohľade naozaj občas ako na horskej dráhe. Niektoré pasáže prejdete s prsom v nose, kvôli iným musíte ísť grindovať. Jedným z príkladov je aj Gideon v závere, ktorý má niekoľko fáz, v dvoch má dosť nefér výhody oproti vám a v niektorých z týchto fáz to už ani nie je príliš zábavné, čo je rozhodne škoda.

Inak sú ale jednotlivé levely hry navrhnuté veľmi dobre, minimálne z toho dizajnového a aj vizuálneho hľadiska. Síce ten posledný (pred Gideonom) tiež ťahá výsledný dojem dole, lebo sa prakticky len veziete vo výťahu, ale aj tak sú celkovo veľmi podarené. Každý level vystrieda niekoľko rôznych prostredí, je v nich halda nástrah a aj kopa zbraní, ktoré môžete zobrať do rúk a utĺcť nimi nepriateľov. Ak nemáte nič po ruke, môžete zobrať jedného nepriateľa a utĺcť ním druhého. Alebo zoberiete spoluhráča a ako zbraň použijete neho. Dokonca si tu môžete aj navzájom robiť zle, ak po tom v hrách túžite (zhadzovať sa, hádzať po sebe zbrane a podobne). Alebo ak ste skôr za spoluprácu pri takomto multiplayeri, môžete si osvojiť kombinované útoky, oživovať spoluhráčov, prípadne aj darovanie životov alebo aj peňazí.

Levely tiež ponúkajú aj skryté bonusy, ako sú napríklad podpriestorové diaľnice. To je to miesto, ktorým Ramona cestovala a dostala sa tak Scottovi do hlavy. Sú vizuálne odlišné, skrátia vám cestu cez level a taktiež v nich môžete nazbierať peknú kôpku mincí. Výhodou je, že aj keď si takouto diaľnicou skrátite cestu, môžete ísť na úsek, ktorý ste obišli, a porátať sa s nepriateľmi aj tam. Získate tak ďalšie mince a tie môžete následne minúť v obchode na grilované kurča a kávu so sebou (ktorá sa automaticky z vášho inventára spotrebuje vtedy, keď to potrebujete).

Scott Pilgrim vs. the World: The Game - Complete Edition Ani smrť nemusí občas znamenať koniec
Ani smrť nemusí občas znamenať koniec

Scott Pilgrim vs. the World: The Game - Complete Edition Všade vôkol vás sa váľa množstvo zbraní
Všade vôkol vás sa váľa množstvo zbraní

Scott Pilgrim vs. the World: The Game - Complete Edition Akciu si v hre užijete
Akciu si v hre užijete

Okrem tejto príbehovej kampane tu nájdete aj bonusové režimy a to vrátane režimov, ktoré boli pôvodne v DLC. Ich názvy hovoria samé za seba. Nájdete tu tak Boss Battle (v ktorom bojujete proti bossom z hry), Survival Horror (v ktorom bojujete proti vlnám zombíkov a snažíte sa prežiť čo najdlhšie), Battle Royal (kde sa tlčie medzi sebou až štvorica hráčov o to, kto zostane ako posledný) a Dodge Ball (v ktorom až štvorica hráčov hrá vybíjanú). Režimy sú síce jednoduché, ale s priateľmi zábavné a dokážu natiahnuť hernú dobu.

Vizuálne je hra veľmi vydarená a ani za tie roky od pôvodného vydania nestratila nič zo svojho čara. Výnimočná je tým, že kombinuje vizuálny štýl pôvodného komiksu (akurát teda vo farbe) so štýlom 16-bitových hier a výsledok vyzerá naozaj dobre. Samozrejme teraz na aktuálnych konzolách podporuje aj aktuálne rozlíšenia. Rovnako je veľmi dobrá aj hudba. Síce za ňou nestojí Beck, ktorý vytvoril hudbu pre film, ale stále sa veľmi dobre počúva a keďže za ňou stojí americká chiptune kapela Anamanaguchi, nesie sa v chiptune duchu, ktorý k danému vizuálu a aj atmosfére náramne sadne.

Hra Scott Pilgrim vs. the World: The Game zostarla veľmi dobre a aktuálna kompletná edícia je toho dôkazom. Má síce svoje slabšie momenty a to hlavne v záverečnom leveli a aj v podobe výkyvov náročnosti či občas nejasnej hĺbky prostredia (vďaka čomu môžete skočiť niekam, kam nechcete). Ale aj tak prináša niekoľko hodín veľmi podarenej zábavy vychádzajúcej z parádneho komiksu a hru si najlepšie užijete, ak si ju zahráte s tou svojou Ramonou (prípadne Knives, Kim, Envy – podľa vášho gusta).

napísal matus_ace 25.1.2021
Páči sa mi! (+2)
8.0