LEGEND OF KEEPERS: CAREER OF A DUNGEON MANAGER

7.5

Kariéra strážcu bludiska lemovaná krvou hrdinov

Recenzia na Switch verziu

Plieniť bludiská je zábava. Chrániť ich pred otravnými dobrodruhmi niekedy ešte väčšia, aj keď to už nezažívame tak často. Dungeon Keeper nám však už pred rokmi ukázal, že je dobré byť zlým a stavať pasce na hrdinov bažiacich po zlate má niečo do seba. Odvtedy vzniklo niekoľko ďalších hier na tomto základe. Môžeme medzi ne zaradiť aj Legend of Keepers, kde to pekne odsýpa až do chvíle, kým sa hra náhodne nezosype.

V hre sa stanete strážcom kobiek najatým spoločnosťou Dungeons Company. Vašou postavou je pán – kentaur, otrokár, ktorý zbiera skúsenosti a body na odomykanie talentov za úspešnú obranu bludísk. A plní aj úlohu bossa, ku ktorému sa hrdinovia musia prebojovať cez niekoľko etáp s príšerami a  pascami. Po dosiahnutí piatej úrovne otrokára sa vám odomkne čarodejnica ovládajúca sily prírody, ktorou môžete prvého pána nahradiť a má svoje vlastné ťaženie. A keď s ňou dosiahnete tretí level, smiete sa pustiť do kampane za inžiniera. Talenty a ovládané kreatúry zodpovedajú povahe a zameraniu aktuálneho pána a väčšinou sú to pasívne bonusy, ako  je zlepšenie odolností, zvýšenie šance na motivovanie a rozzúrenie príšer, vydesenie hrdinov a podobne.

Legend of Keepers: Career of a Dungeon Manager
Legend of Keepers: Career of a Dungeon Manager V súbojoch stoja proti trojici hrdinov tri kreatúry. Ale pripravené sú aj ďalšie miestnosti s obranou.
V súbojoch stoja proti trojici hrdinov tri kreatúry. Ale pripravené sú aj ďalšie miestnosti s obranou.

Legend of Keepers: Career of a Dungeon Manager Mnohé týždne sú sú venované príprave, kde si vyberáte úlohy a aktivity.
Mnohé týždne sú sú venované príprave, kde si vyberáte úlohy a aktivity.

Legend of Keepers: Career of a Dungeon Manager Ovládate jedného z troch pánov, ktorí musia v misiách chrániť poklady.
Ovládate jedného z troch pánov, ktorí musia v misiách chrániť poklady.

Pred vami sa zobrazí mapa s bludiskami a misiami, ktoré sa postupne odomykajú, keď zavŕšite svoju úlohu v tej predchádzajúcej. Vašou hlavnou úlohou je zabrániť dobrodruhom získať poklad, ktorý chránite, čo sa im podarí, keď sa prebijú k pánovi a porazia ho. V praxi to znamená, že ak zlyháte, celú obranu bludiska si zopakujete odznova, avšak zostanú vám pánove talenty. V každom takomto labyrinte vás čaká viacero krokov a rozhodnutí, ktoré uskutočňujete v priebehu niekoľkých týždňov.  Samozrejme, neminú vás boje s hrdinami, ktorým sa nedá vyhnúť. Môžete si však zvoliť silu dobrodružnej partie, ktorej zodpovedá aj príslušná odmena, keď túto kompániu zničíte.

No bitky sa odohrávajú len v niektorých týždňoch. Medzitým sa môžete pripravovať na novú inváziu a vyberať si z dostupných úloh. Sú to vlastne rôzne aktivity, ktoré vám pomôžu zdokonaliť svoju obranu. Napríklad je to ikona s kupcom, u ktorého si môžete kúpiť nové kreatúry a pasce, ďalej cvičiteľ, kde si dáte vylepšiť parametre svojho pána, tréner kreatúr alebo technik, ktorý zas upgraduje stroje. U alchymistu sa dá transmutáciou meniť jeden druh suroviny za iný (peniaze, krv, slzy) na iný. Ale môže to byť aj ikona so služobnou cestou, kde požičiate spoločnosti  na kratšiu či dlhšiu dobu jedného z vašich zamestnancov- kreatúr. Za to potom dostanete nejakú odmenu.

Ďalej sa núka udalosť, čo znamená, že si vyberiete jedno z riešení nejakej situácie. Napríklad sa vám niekto postaví do cesty a vy mu zaplatíte, aby sa vzdialil, alebo zaútočíte. Či získate nález a rozhodnete sa, že ho predáte, ponecháte ho sebe alebo svojim kreatúram. Rabovanie vám dáva možnosť privyrobiť si plienením vybranej oblasti, ale s rizikom zranenia príšer. Priebeh je automatický. Terapeut zlepší kondíciu kreatúr, lekár ich vylieči, na čiernom trhu predáte nepotrebné monštrá.

Keď nastane týždeň, v ktorom sa objavia hrdinovia, pripravíte sa na ich vpád a obranu v niekoľkých miestnostiach. Vždy útočia v trojici. V prvej miestnosti si vyberiete pascu alebo stroj, čo môže zraniť dotieravcov.  V ďalšej tri kreatúry a rozmiestnite ich v ľubovoľnom poradí. Nasleduje miestnosť s druhou pascou, potom kúzlom, druhým setom troch príšer a napokon finálna etapa s bossom - pánom. Poradie jednotlivých miestností môže byť trochu iné a neskôr ich býva viac, napríklad aj taká, kde použijete elitné monštrum, ale miestnosti sú vopred dané a vy len zvolíte konkrétne možnosti. Po tejto prípravnej fáze potvrdíte svoje rozhodnutie a nasleduje boj v ťahovom režime. Postupne prebehnú všetky kroky v jednotlivých miestnostiach, až kým nie sú hrdinovia eliminovaní, alebo v najhoršom prípade nakoniec nezdolajú vášho bossa.

Dobrodruhov sa môžete zbaviť buď tým, že im uberiete všetky životy, alebo tak, že ich natoľko vystrašíte a znížite ich morálku, že zutekajú. Každý z nich má pritom individuálnu odolnosť, parametre aj spôsob útoku. Úkony v niektorých miestnostiach môžu prebehnúť automaticky, napríklad odpočinok alebo keď sa aktivuje vaša pasca. No keď príde rad na kreatúry, tam si už vyberáte z dostupných útokov, i keď  niekedy vlastne ani nemáte z čoho, lebo je len jeden. Útoky sú špecifické tým, že môžu zasiahnuť celú nepriateľskú skupinu alebo len jednotlivca, ale pozor – na presne určenej pozícii. Takže niektoré strely či seky zasiahnu vždy len prvého v línii, iné iba toho na konci. Môžu však mať doplnkové efekty, ako je jed alebo krvácanie. Toto hráča dosť obmedzuje, ale súčasne núti zvažovať ako nakombinovať útoky.

Taktike napomáhajú aj bonusy pri umiestňovaní kreatúr v prípravnej fáze a príležitostne získané artefakty. Ak takýto súboj hrdinovia prežijú, čaká ich ďalší krok, ale zostávajú im zranenia. Nasledujúca pasáž môže byť voľba kúzla, ktoré zošlete podľa vášho výberu, druhá vlna kreatúr a podobne. Ak napokon príde rad na duel so samotným bossom, tiež ho ovládate manuálne a vyberáte vhodné útoky.

Legend of Keepers: Career of a Dungeon Manager Hru si môžete zahrať v češtine a aj na Switchi.
Hru si môžete zahrať v češtine a aj na Switchi.

Legend of Keepers: Career of a Dungeon Manager Dobrodruhovia napredujú, v tejto miestnosti ich oslabí kúzlo.
Dobrodruhovia napredujú, v tejto miestnosti ich oslabí kúzlo.

Legend of Keepers: Career of a Dungeon Manager Tu už sa hrdinovia dostali až k poslednej výzve. Ak zlyháte, misia  skončí neúspechom.
Tu už sa hrdinovia dostali až k poslednej výzve. Ak zlyháte, misia skončí neúspechom.

Po zdolaní celej partie dobrodruhov si väčšinou môžete vybrať vylepšenie niektorého útoku svojho pána alebo novú kreatúru. Tým aktuálnym sa zvýši motivácia a aj keď boli porazené, žijú ďalej, ale len postupne sa im liečia zranenia. Dajú sa manažovať a začleniť do prvej a druhej prípravnej miestnosti alebo vyradiť. Môžete ich posilniť a urýchliť ich regeneráciu výberom vhodných úloh v najbližších týždňoch.

2D vizuál je v jednoduchšej, ale peknej grafike, pričom zaujmú najmä prostredia v jednotlivých miestnostiach, ako aj spracovanie hrdinov, monštier a ich kúzel a útokov. Dopĺňa to solídne ozvučenie a hudba. Na Switchi to lepšie vyzerá v handheldovom režime, kde všetko pôsobí konzistentnejšie a celistvejšie. A pozor, aj konzolová verzia má český preklad menu a všetkých popisov a dialógov! Ovládanie je však trochu krkolomné. Jednotlivé úkony sa síce vykonávajú jednoducho a stačí ich naklikať, ale napríklad v prípravnej fáze sa do toho zbytočne motajú a označujú aj ikony, ktoré tam nepotrebujete. Aj prehadzovanie monštier s miestnosťami s posádkou a skladom je ťažkopádne. To je však len menší nedostatok, čo sa však nedá povedať o technickom stave.

Hra na Switchi pomerne často padá, ale, našťastie, nestratíte pritom progres vďaka častému automatickému ukladaniu. Raz mi však práve to spôsobilo fatálnu chybu, keď sa hra uložila v momente, keď opäť spadla. Pri následnom pokuse nahrať ju prostredníctvom jediného slotu, kam sa zapisuje postup, mi už potom na tom mieste padala stále. S ťažkým srdcom a nadávkami som musel rozohrať hru úplne od začiatku. Oceňujem však pohotových tvorcov, ktorí ešte v ten deň, o niekoľko hodín neskôr, priniesli záplatu, po ktorej aj moja defektná uložená pozícia napokon bola znovu funkčná a mohol som pokračovať. Pravdepodobne tomu predchádzala krátko predtým vypustená aktualizácia s kazom, ktorú bolo treba nahradiť. Nič to však nemení na tom, že hra  ešte z času na čas náhodne kolabuje.

Legend of Keepers: Career of a Dungeon Manager Ešte pred prípravnou fázou si viete vybrať kreatúry, ktoré môžu byť nasadené v miestnostiach.
Ešte pred prípravnou fázou si viete vybrať kreatúry, ktoré môžu byť nasadené v miestnostiach.

Legend of Keepers: Career of a Dungeon Manager Elitná kreatúra je pôsobivá, ale väčšinou dotieravcov len poraní a zdrží.
Elitná kreatúra je pôsobivá, ale väčšinou dotieravcov len poraní a zdrží.

Legend of Keepers: Career of a Dungeon Manager Hrdinov môžete zdolať aj znižovaním ich morálky. Inak je ale voľba schopností kreatúr dosť obmedzená.
Hrdinov môžete zdolať aj znižovaním ich morálky. Inak je ale voľba schopností kreatúr dosť obmedzená.

Obrana bludiska, s prípravou a ťahovými bojmi pri zbavovaní sa dobrodruhov bažiacich po poklade, je úspešná. Ak vás láka, Legend of Keepers si obľúbite. Postup sa síce časom stáva stereotypným, ale to si uvedomíte až neskôr, keď už pri hre strávite niekoľko hodín plných zábavy. Niektoré veci by sa dali trochu viac dotiahnuť, napríklad možnosti kreatúr v boji, ktoré by mohli podľa potreby meniť svoje poradie a mať na výber viac schopností. Ale hlavný algoritmus hry funguje dobre, je nápaditá a má štýl. Len pritom (prinajmenšom na Switchi) vyrušuje jej náhodné padanie a nestabilita.

napísal uni 11.6.2021
Páči sa mi! (+2)
7.5