HP REVERB G2 - 4K VR HEADSET

HP REVERB G2 - 4K VR HEADSET

9.0

Chcete VR so superostrým obrazom?

Test

Virtuálna realita sa stále snaží rozbehnúť a hoci to nemá ľahké, vidíme v tejto oblasti veľké pokroky. Ako v mainstreame, kam sa tlačí Oculus, tak v PC viac prepracované headsety, kde je hlavne HTC, alebo napríklad aj HP. To v minulosti prinieslo niekoľko VR headsetov a teraz prišlo s HP ReverB G2, svojím najlepším dielom.

Zatiaľ čo prvý ReverB bol zameraný na profesionálne využitie, tento druhý už firma tlačí aj na hry, kde spojila Mixed Reality systém Microsoft so šošovkami od Valve, aby vytvorila kvalitné spojenie aj na hranie a pritiahla pozornosť hráčov. Neviem, ako veľmi sa jej podarilo získať si pozornosť globálne, ale minimálne moju pozornosť si headsetom získala.

Špecifikácie

• Displeje: 2 x 2,98″ LCD
  • Rozlíšenie: 2160 x 2160 na každé oko, plus 90 Hz refresh
  • Uhol sledovania: 114 stupňov
  • Sledovanie ovládačov: 4 kamery
  • Šošovky od Valve
  • Mechanické nastavenie IPD (vzdialenosti očí) 60mm-68mm
  • Integrované reproduktory, rovnaké ako na Valve Index
  • Duálne mikrofóny
  • Vylepšené Windows Mixed Reality ovládače
  • Vymeniteľná magneticky prichytená výstelka
  • 6 - metrový USB  kábel
  • Váha 550 gramov

Headset ponúka Mixed reality systém, a teda headset si sám sleduje ovládače, čo zaisťuje jednoduchšiu inštaláciu len jedným káblom k PC. Tento kábel má ešte rozdvojku k napájaniu, keďže USB napájanie displeje nepotiahne. To je všetko, žiadne náročné nastavovanie senzorov a naťahovanie káblov po miestnosti.

Samotné ovládače sú vylepšené originálne Microsofťácke Mixed reality ovládače. Plus, keďže je to Widnows Mixed reality systém, netreba pre zapojenie headsetu nič inštalovať, všetko je v systéme a stačí len pripojiť a fungujete. Systém vám zobrazí byt, v ktorom sa môžete prechádzať a skúšať možnosť a dať stiahnuť napríklad Minecraft, alebo podobné základné veci s VR podporou.  Samozrejme, funguje aj so Steamom, kde ak si na doinštalujete SteamVR, automaticky vám headset zachytí a umožní hrať všetky VR tituly, ktoré má v ponuke.

Podobne zrejme môžete ísť na HTC systém, ktorý má aj predplatenú službu s ponukou hier.  Nefunguje jedine Oculus systém, ten musíte obísť cez utility. Z malých problémov, čo som si všimol na Steame, niekedy sa SteamVR neinicializuje správne a obraz z hry ide len na obrazovku a nie do headsetu, vtedy som musel vypnúť a zapnúť SteamVR aplikáciu aby sa to fixlo.

HP ReverB G2 - 4K VR headset
HP ReverB G2 - 4K VR headset 4K VR headset HP Reverb G2.
4K VR headset HP Reverb G2.

HP ReverB G2 - 4K VR headset V balení prídu aj ovládače a dostatočne dlhý kábel na pripojenie k PC.
V balení prídu aj ovládače a dostatočne dlhý kábel na pripojenie k PC.

HP ReverB G2 - 4K VR headset Headset má uchytenie na suché zipsy.
Headset má uchytenie na suché zipsy.

Čo sa týka konštrukcie headsetu, funguje na suchých zipsoch, ktorými si viete dotiahnuť vrchnú časť a aj boky headsetu. Funguje to dobre a vie sa tak dobre zafixovať. Ak ste len sám, kto nosí headset, nebudete s tým mať problém. Ak ste viacerí, už to bude komplikovanejšie, keďže budete musieť vždy všetko prestavovať.  Zaťahovanie zadným kolieskom ako majú iné headsety je pohodlnejšie.

Samotný headset má štandardnú konštrukciu s penovou výplňou, netlačí, zároveň okolo nosa nemá veľké diery a svetlo do neho z bokov nesvieti. Čo som si všimol, je dostatočne široký aj na použitie s okuliarmi. Inak príjemný a aj dobrý na oči. Má mechanické rozširovanie šošoviek aj keď osobne by som povedal, že to pokojne mohli ešte trochu rozšíriť. Samotný headset má v sebe ešte štyri kamery, ktoré snímajú svetlá na ovládačoch a synchronizujú všetko následne s PC. Headset vidí ovládače, ak ich máte pred sebou alebo vedľa seba, nevidí, keď ich máte vzadu, ale vtedy sa ich pohyb dopĺňa s pohybovými senzormi. Pri štandardnom hraní ich však budete mať väčšinou pred sebou a nepovedal by som, že tam bol problém.

Headset má aj zabudované sklopiteľné slúchadlá s decentným zvukom. Pričom slúchadlá sa neprikladajú priamo na uši, ale je tam medzera, aby zvuk pôsobil prirodzenejšie. Ak sa vám to nebude páčiť, vždy si viete dať vlastný headset.

Ovládače sa držia dobre a prakticky hneď si na ne zvyknete, zachytávajú ako pohyb rúk, tak aj stlačenie rúk, nechýbajú páčky a štandardné tlačidlá. Dopĺňa to menu a Windows tlačidlo. Je to veľmi slušné a napriek tomu, že si ich sníma headset, nezachytil som výraznejší problém so sledovaním.  Ovládače fungujú na štandardné AA batérie, ktoré treba vymieňať, respektíve ak zoberiete dobíjateľné, tak stačí dobíjať.

HP ReverB G2 - 4K VR headset
HP ReverB G2 - 4K VR headset Pena je pohodlná a headset netlačí.
Pena je pohodlná a headset netlačí.

HP ReverB G2 - 4K VR headset Štandardné Mixed reality ovládače.
Štandardné Mixed reality ovládače.

HP ReverB G2 - 4K VR headset Na spodnej strane máte aj mechanické posúvanie šošoviek.
Na spodnej strane máte aj mechanické posúvanie šošoviek.

Prejdime však k tomu najdôležitejšiemu, čo prináša tento headset, a to je parádny displej. Totiž headset má dva 2160 x 2160 displeje, teda spolu ešte vyššie rozlíšenie ako 4K. Znamená to rozlíšenie, ktoré je pre VR priam dokonalé. Doteraz totiž všetky displeje mali medzi sebou viditeľné diery, veľké pixely ale tu to skončilo. 4K je vyhladené, hlavne vďaka tomu, že nevidíte, kde pixely končia a dostanete celistvý a ostrý obraz. Jedine ak sa zahľadíte, vidíte úplne jemnú sieťku. Pre zaujímavosť, nový Vive 2 Pro má mierne vyššie rozlíšenie, a to 2488x 2488, tam by mal byť obraz ešte čistejší, ale už tu sa nie je na čo sťažovať.

Čo by sa mi konkrétne pri tomto alebo všeobecne pri headsetoch zišlo, je rozšírenie zorného poľa. Tento je len taký základný rozhľad 90x98 stupňov. Pri týchto nižších stupňoch rozhľadu sa cítite mierne obmedzene a nemáte veľký periférny rozhľad. Nie je to zásadný problém a dá sa na to zvyknúť, ale ak by ste chceli viac, viete si to upraviť. Totiž keďže uhol sledovania záleží aj od toho, ako ďaleko máte oči od displejov, dá sa rozšíriť. Na internete už dostanete tenšie chrániče tváre, ktoré vám prisunú šošovky bližšie k očiam. Je škoda, že na to samotné HP nemyslelo a nespravilo napríklad mechanické približovanie.

Hlavne vizuálne kvalitné hry na tom vyzerajú parádne, v Half Life Alyx veľmi dobre vyniknú detaily, podobne vo Flight Simulatore, ktorý má tiež plnú podporu VR a viete si veľmi dobre skutočne zalietať nad svetom a cítite sa pritom ako v lietadle. Samozrejme, na plné využitie 4K displejov pri 90 fps potrebujete aj dostatočne výkonnú grafiku. Ideálne aspoň RTX 2080 alebo RTX 3060 Ti, čím vyššie tým lepšie, aj keď tieto VR hry sa nerobia príliš náročné, aby stíhali vyšší framerate.

HP ReverB G2 - 4K VR headset
HP ReverB G2 - 4K VR headset Odsunutie očí od optiky nie je nastaviteľné, je to škoda.
Odsunutie očí od optiky nie je nastaviteľné, je to škoda.

HP ReverB G2 - 4K VR headset Zabudované reproduktory nie sú zlé, viete ich nahradiť aj headsetom.
Zabudované reproduktory nie sú zlé, viete ich nahradiť aj headsetom.

HP ReverB G2 - 4K VR headset Headset nie je najľahší, ale ani veľmi ťažký.
Headset nie je najľahší, ale ani veľmi ťažký.

Celkovo je HP ReverB G2 veľmi dobrý systém, ponúkne čistý obraz, decentné ovládače a prakticky plnú kompatibilitu so všetkými VR systémami na PC (až na Oculus, ktorý treba na iných headsetoch emulovať). Veľmi dobre si užijete hlavne graficky kvalitné VR hry. Zároveň nepotrebujete žiadne externé senzory, žiadne zložité zapájanie alebo nastavovanie. Škoda nižšieho uhlu sledovania.

Je to veľmi dobrá ponuka na svoju cenu a HP Reverb G2 kúpite od €

napísal saver 17.9.2021
9.0