KING'S BOUNTY II

KING'S BOUNTY II

6.5

Neprívetivé privítanie v Nostrii

Zatiaľ čo strategická séria Heroes of Might & Magic bola dlho na výslní, jej predchodca King’s Bounty zostal trochu v úzadí, hoci najmä skalní priaznivci žánru vedia oceniť jeho kvality. Po rokoch sa vracia v plnohodnotnom pokračovaní, ktorým sa chce výrazne odlíšiť a súčasne osloviť starých aj nových hráčov. Zmena je však možno až príliš radikálna a hlavne nie všetko funguje tak, ako by malo. Čo však neznamená, že nad hrou máte zlomiť palicu. I keď...

Kráľovstvo Nostria vás potrebuje, a to až tak veľmi, že vás vytiahne z väzenia, kam sa vaša postava (bojovník Aivar, šľachtická čarodejnica Katherine alebo  sedliačka Elisa so schopnosťami palatína) dostala kvôli údajnému pokusu o atentát na samotného kráľa. Na začiatku toho veľa nemáte... vlastne nikdy toho v tejto hre veľa nemáte a to je jeden z jej zásadných problémov. Každopádne vás čaká strastiplné putovanie pekne vymodelovanou, žijúcou krajinou, kde však číhajú rôzne nástrahy a obyvatelia majú kopu problémov, ktoré môžete a niekedy musíte vyriešiť.

O hlavné a vedľajšie úlohy rozhodne nie je núdza a sú vcelku pestré a čo mnohých iste poteší, zrozumiteľné vďaka českým textom. A inak majú všetky rozhovory obstojný anglický a ruský dabing. Pri plnení zadaní bežne komunikujete s NPC postavami, nosíte odkazy, vypočúvate, hľadáte dôležité predmety a v neposlednom rade bojujete. Úlohy majú bežne dve možné riešenia, takže sa rozhodnete, komu nakoniec vyhoviete, respektíve zvolíte pokojný alebo agresívnejší prístup.

King's Bounty II
King's Bounty II Krajinou putujete pešo alebo trochu rýchlejšie na koni.
Krajinou putujete pešo alebo trochu rýchlejšie na koni.

King's Bounty II Atribúty postavy a jej vojska ovplyvníte výbavou.
Atribúty postavy a jej vojska ovplyvníte výbavou.

King's Bounty II Kúzla používate zo zvitkov alebo naučené z magickej knihy, kde sa dajú aj vylepšiť.
Kúzla používate zo zvitkov alebo naučené z magickej knihy, kde sa dajú aj vylepšiť.

Krajinu a jej obyvateľov objavujete a spoznávate z pohľadu tretej osoby. Putujete v reálnom čase, veľmi pomaly pešo alebo trochu rýchlejšie na koni, ktorého si môžete privolávať zapískaním. V teréne natrafíte na rôzne monumenty a špecifické objekty, ktoré vám prinášajú skúsenosti, bonusy a mana kryštály. Niekedy to spestria aj nenáročné hlavolamy, ako aj cestovateľské obelisky, pomocou ktorých sa rýchlo presúvate na už známe miesta. Krajina je síce rozsiahla, ale pohybujete sa po vyznačených cestách a trasách, pri ktorých môžete presnoriť len blízke zákutia. Ale to by ste mali robiť vždy. Vo svetielkujúcich sudoch, truhliciach a iných objektoch totiž nájdete zlaté mince a kopu rôznych vecí, ktoré sú, bohužiaľ, až na výnimky určené výlučne na predaj. Zužitkujete len časti výbavy pre vašu postavu, ktoré sa však objavujú len ojedinele a skôr ich získate kúpou alebo ako odmeny. No aspoň prinášajú bonusy k atribútom.

Prípadne ešte narazíte na jednorazové magické zvitky alebo písané odkazy. Sošky, zvonce, mapy, bábiky, odvary, rôzne nádoby a ďalšie predmety, na ktoré natrafíte najčastejšie, sa ale nedajú nijako zužitkovať a skutočne sú dobré len na finančné prilepšenie. Pritom by sa krásne dali využiť pri výrobe výstroja, či už priamo vašou postavou alebo aspoň u remeselných majstrov. Ibaže takúto možnosť nemáte a citeľne tu chýba. Takmer celý inventár tak napĺňate len nezaujímavými hlúposťami. Ale keďže je ich predaj hlavný spôsob vášho zárobku,  zbierať ich musíte. Peniaze totiž potrebujete ako soľ a nikdy ich nebudete mať dosť.

Za peniaze predovšetkým nakupujete jednotky, pričom jednotlivé druhy sú dostupné u vybraných postáv v mestách a krajine. Sú poriadne drahé a ich počet navyše limitovaný nielen peňaženkou, ale aj úrovňou vášho vodcovstva, ktorá sa len veľmi pomaly zvyšuje. Nepočítajte teda so stovkami bojovníkov a monštier. Veľmi často máte len jeden až tri kusy z každého sortimentu a až neskôr ich bude o pár, ale skutočne maximálne o hŕstku viac. Okrem toho sú jednotky zaradené do štyroch kategórií – poriadok, moc, anarchia a múdrosť a ak máte vo vašich piatich slotoch ich kombinácie, prináša to postihy k morálke. V praxi sa to prejavuje najmä vynechaním ťahu jednotky v bojoch, ktoré na rozdiel od putovania prebiehajú na kolá. Naopak ak máte armádu len z jedného elementu, vládne spokojnosť a v bitkách občas môže vykonať bonusový ťah.

Vhodnými investíciami talentových bodov pri dosiahnutí vyšších levelov postavy však môžete zlepšiť znášanlivosť odlišných jednotiek. A nielen to. Sú tam rôzne pasívne schopnosti zoradené do rovnakých kategórií ako vojsko. Prinášajú rozličné výhody a bonusy, napríklad aj umožnia učiť sa jednotlivé školy mágie a zvýšiť účinok kúzel. Vďaka tomu sa potom aj dokážete z magických jednorazových zvitkov naučiť kúzlo, ktoré už budete natrvalo ovládať a s vyspelejšou mágiou ho vylepšíte až na tretiu úroveň.  Mnohé z týchto prvkov sú ale dosť nezaujímavé. Z talentového stromu teda nijako zvlášť nadšení nebudete a okrem toho atribúty postavy a tým aj vojska ovplyvníte už len jej výstrojom.

Boje nastanú vo chvíli, keď vkročíte do ohraničeného žltého kruhu v krajine. A ešte aj potom, pri pohľade na armádu nepriateľa a bilanciu, ktorá vôbec nesedí a často klamlivo informuje o tom, aký silný je protivník, si to môžete rozmyslieť a ustúpiť. A vrátiť sa neskôr. Čo aj často urobíte, lebo väčšinou je súper zdatnejší. Ak sa napokon predsa odhodláte  a prehráte, prídete o všetky jednotky, ale vaša postava nezahynie. No tu nastáva problém, za čo si nakúpite ďalšie jednotky, keď zlata máte málo a v okolí ste už prekutali všetko a žiadne predmety na predaj vám nezostali. Ideálne riešenie je uložiť si pred bojom progres a pri zlyhaní skrátka nahrať pozíciu a buď skúsiť v opakovanom boji inú taktiku, alebo sa vrátiť neskôr, keď sa vám nejako podarí získať lepšie vojsko. No nedostatok lóve budete riešiť tak či tak, lebo musíte nejako nahradiť straty aj po vyhranom boji.

Samotný boj prebieha priamo v teréne, kde ste natrafili na nepriateľov. Len sa pozmení pohľad a vy si rozložíte jednotky na hexagónových poliach. Bitku sledujete zhora, ale môžete si otáčať povrch, približovať a vzďaľovať. Bežná jednotka zvládne vo svojom kole jeden útok, prípadne použije  špeciálnu schopnosť  a potom obmedzený pohyb, pričom je možnosť odložiť ťah alebo ho ukončiť obranou. Strelcom vo výhľade prekážajú bariéry, ako sú domy alebo bralá. Hlavná postava je len pozorovateľ, ale môžete pomocou nej zosielať kúzla z magickej knihy.

King's Bounty II
King's Bounty II Po prekročení žltej línie dôjde k boju.
Po prekročení žltej línie dôjde k boju.

King's Bounty II Pred bitkou si môžete rozmiestniť jednotky.
Pred bitkou si môžete rozmiestniť jednotky.

King's Bounty II Talenty aj jednotky sú v štyroch kategóriách.
Talenty aj jednotky sú v štyroch kategóriách.

Boje sú pomalé a mimoriadne náročné, treba taktizovať a všímať si slabiny a silné stránky protivníkov. Napríklad trol sa doliečuje a je ťažké zabiť ho bežným spôsobom, ale nemŕtvi ho vedia prekvapivo rýchlo zlikvidovať.  Celkovo sú ale bitky také nemastné - neslané, ani zďaleka sa nevyrovnajú bitkám, ktoré nám ponúkli tvorcovia kedysi. Dokonca sa dá povedať, že boje sú najväčšou slabinou hry a predovšetkým ich zlé vybalansovanie môže viesť až k frustrácii.

Okrem vecí, ktoré by si zaslúžili lepšie vyváženie alebo úplne chýbajú, zážitok znepríjemňujú aj početné menšie, ale o to otravnejšie chyby a nedostatky. Napríklad na obrazovke zostala nápoveda aj po jej deaktivovaní v menu, počas súbojov niekedy môžete klikať myšou na ikony, inokedy nefunguje a musíte použiť klávesy.  Bežné ovládanie v krajine je síce prijateľné, ale pri úprave vybavenia, obchodovaní a výmene jednotiek je už ťažkopádne a nepraktické.

Obraz krajiny z pohľadu tretej osoby je príjemný, i keď pôsobí ako experiment, čo sa stane, keď klasický pohľad  na stratégiu v Heroes štýle nahradíte diametrálne odlišnou kamerou. Nostria je sympatická, so zaujímavými zákutiami, obyvateľmi, mestečkami, mlynmi a menšími osídleniami, horami a akvaduktom.  Váš hrdina na koni v pohode, postavy a ich oblečenie vyzerajú dobre a majú pekne modelované tváre, i keď občas s chybami textúr. Zmena pohľadu na bojisko pôsobí vcelku prirodzene a máte tam solídny prehľad o armádach. Ako už bolo spomenuté, všetky dialógy sú nadabované a hudba, i keď je nenápadná, tiež pekne dotvára atmosféru fantasy sveta. I keď sa rozhodne nedá hovoriť o špičkovej grafike, neurazí a už sme videli aj veľmi zaujímavé RPG s horším spracovaním.

King's Bounty II
King's Bounty II V armáde môžete mať päť aktívnych jednotiek, ďalšie čakajú v zálohe. Peňazí na nákup nikdy nebude dosť.
V armáde môžete mať päť aktívnych jednotiek, ďalšie čakajú v zálohe. Peňazí na nákup nikdy nebude dosť.

King's Bounty II Úlohy a zaujímavé miesta sú pekne vyznačené na mape, pomocou ktorej sa dobre orientuje.
Úlohy a zaujímavé miesta sú pekne vyznačené na mape, pomocou ktorej sa dobre orientuje.

King's Bounty II Boje na pohľad nevyzerajú najhoršie, v praxi sú ale dosť ťažkopádne a hlavne veľmi nevyvážené.
Boje na pohľad nevyzerajú najhoršie, v praxi sú ale dosť ťažkopádne a hlavne veľmi nevyvážené.

King's Bounty II je hra, ktorú by ste si chceli obľúbiť a na pohľad vyzerá sympaticky. Lenže pri hraní môže vyvolať pocit, pri akoby vás chcela od seba za každú cenu odpudiť. Priam mizerne je nastavený spôsob najímania armády a získavania financií, bez ktorých sa ďalej nepohnete. Na postup potrebujete jednotky, ktorých počty sú veľmi limitované a zlato, ktorého je akútny nedostatok. Skúškou nervov a odhodlanosti sú aj samotné boje, ktoré sú zle vybalansované a vôbec nie zábavné. Chudobná a takmer nevyužiteľná korisť vás neuspokojí, bude vám chýbať výroba predmetov a hlbší vývoj postavy. Pred úplným fiaskom to zachraňuje objavovanie krajiny a plnenie komplexných úloh, čo vám dá aspoň nejaký pocit zadosťučinenia.

napísal uni 31.8.2021
6.5
6.9