DEATHLOOP

DEATHLOOP

8.5

Na Hromnice o deň viac v koži zabijaka

Čo do čerta ten Deathloop vlastne je? Ak si kladiete podobnú otázku, zrejme nie ste sami. Hra bola prezentovaná naozaj všelijakým spôsobom a chvíľu sme skutočne nevedeli, či to bude singleplayer, PvP alebo akákoľvek iná odroda multiplayeru. Snáď s výnimkou Battle royale. Ak však čakal niekto aj to, pokojne sa priznajte, smiať sa (snáď) nebudem. Hneď v úvode by som teda rád ujasnil jednu podstatnú vec. Deathloop je čistokrvným zážitkom pre jedného hráča, ktorý ale ponúka aj istú unikátnu formu multiplayeru. Je však oddelená a ak nechcete, pokojne si môžete celú hru užívať sami. Ale k tomu sa ešte dostaneme. Skôr než sa zamotáme do nejakej slučky o tom, čo Deathloop vlastne je alebo nie je, poďme pekne po poriadku. Už číslo v úvode recenzie vám však dáva jasne najavo, že Deathloop je naozaj dobrá hra.

Chopíte sa v úlohy Colta, ktorý sa prebúdza na pobreží ostrova Blackreef. Netuší, kde je, ani čo sa stalo. Podivnosť celej situácie si odľahčuje slovami, že by mal asi prestať piť. Na ostrove vidí záhadné nápisy, ktoré ho navádzajú na cestu vpred. Čoskoro zistí, že je uväznený v nekonečnej časovej slučke a dookola prežíva stále ten istý deň. Rovnako sú na tom aj všetci obyvatelia ostrova. Kľúčom k prelomeniu slučky a Coltovej slobode je 8 rozličných cieľov, ktoré si hovoria vizionári a na ostrove si vytvorili svoj dokonalý svet. Musíte ich zabiť skôr, než sa váš deň opäť reštartuje. Blackreef navyše obývajú ďalší zabijaci, ktorých úlohou je chrániť vizionárov. Vďaka tajomnej Juliane sa všetci dozvedia, že chcete prerušiť časovú slučku, čo sa im, prirodzene, nepáči. Od tohto momentu sa stávate nepriateľom číslo 1 a zábava môže začať.

Priznám sa, že samotná časová slučka, ktorá núti stále prežívať tých istých 24 hodín, ma od hry dosť odrádzala. Očakával som z toho totiž slušný stereotyp. Jeden deň som vnímal ako pomerne krátku hernú dobu a nevedel som si úplne predstaviť, ako by ma mohlo baviť hrať to isté stále dookola. To isté stále dookola. To isté stále dookola. To isté stále dookola. To isté stále dookola… Ibaže by som sa škaredo mýlil a Deathloop som pred vydaním úplne správne neodhadol. Pretože napriek časovej slučke tu žiadny stereotyp nehrozí. Úvodná zhruba hodinka hry je striktne lineárnym zážitkom, ktorý vás zároveň učí, ako to na Blackreef vlastne chodí. Hra vám v nej vysvetľuje všetko podstatné, ale niekto môže mať pocit, že tých informácií je na začiatku fakt veľa. Niekomu tiež možno bude vadiť, že Deathloop miestami až príliš vodí za ruku, ale ja osobne som s tým nemal žiadny problém. Po lineárnom úvode sa totiž hra roztvorí a nechá vás užívať si časovú slučku po svojom.

Deathloop
Deathloop Juliana sa postará, aby ste sa na ostrove nenudili
Juliana sa postará, aby ste sa na ostrove nenudili

Deathloop Colt sa snaží slučku zlomiť, Juliana chrániť. Zahrať si môžete za oboch.
Colt sa snaží slučku zlomiť, Juliana chrániť. Zahrať si môžete za oboch.

Deathloop Záhadné nápisy sa vám budú prihovárať po celom ostrove.
Záhadné nápisy sa vám budú prihovárať po celom ostrove.

Napriek vyššie spomenutej premise, ktorá sa točí okolo jedného dňa, tu platí, že nad vami nestoja žiadne stopky. Času máte vlastne toľko, koľko len chcete. Vývojári z Arkane vám navyše nebudú hádzať pod nohy žiadne nepríjemné polená a nechávajú vás užívať si hru presne tak, ako chcete vy. Vaša najväčšia sila je v tom, čo sa postupom hrania naučíte. Príbeh zo začiatku pôsobí veľmi záhadne a Colt má viac otázok ako odpovedí. Ako postupuje vpred, dozvedáte sa nové informácie, ktoré vám odhaľujú záhadu ostrova a osobnosti tajomných Vizionárov. Celé toto vyšetrovanie vo vás vzbudzuje prirodzenú zvedavosť. Chcete vedieť, kto je Colt, prečo je uväznený v časovej slučke, prečo má zabiť osmičku cieľov, kto je tajomná Juliana a čo sa na ostrove vlastne deje. Otázok tu bude, samozrejme ,viac, ale o celom príbehu je ideálne vedieť čo najmenej, preto sa vyhneme spoilerom. Čo mi však na príbehu vadilo, je fakt, že takmer celý bol prezentovaný iba vo zvukových záznamoch, poznámkach a rozhovoroch cez vysielačku. Osobne mi chýbalo viac dynamickejšie rozprávanie, ktoré by oživili prestrihové scény.

Z vyššie spomínaných riadkov vyplýva, že Deathloop nie je len obyčajná strieľačka, kde stačí kántriť nepriateľov rad radom. Na to, aby ste si ju dokonale užili, musíte chápať jej princípy, pristúpiť na pravidlá ostrova a samotnej časovej slučky. Bohužiaľ, tu nie sú české titulky a bez aspoň základných znalostí angličtiny môže byť uchopenie hry trochu náročnejšie. Zhrňme si teda bez spoilerov aspoň základné veci. Je tu časová slučka, ktorá trvá jeden deň. Tento deň je rozdelený do štyroch fáz - ráno, poludnie, podvečer a noc. Je len na vás, do ktorej z týchto fáz vstúpite. Vašou smrťou nič nekončí, iba sa vraciate na začiatok slučky. Hra je však benevolentná a skôr než sa všetko reštartuje, vám dáva dve šance, ktoré vás po smrti oživia a vrátia pár minút dozadu. Ak zomriete trikrát, vraciate sa na úplný začiatok dňa. Vaším cieľom je slučku prehrávať, kým nenájdete všetkých osem vizionárov, nezozbierate potrebnú výbavu, zbrane, schopnosti a informácie k tomu, aby ste predviedli dokonalú hru. To znamená, že počas jedného dňa odpravíte zo sveta všetky ciele, tým definitívne prerušíte cyklus a dostanete sa preč z tejto nočnej mory.

Ostrov Blackreef je rozdelený do štyroch častí, kde pôsobia vaše ciele. Fakt, že sa do týchto častí budete vracať viackrát, síce neznie najlepšie, ale toto je hra od Arkane. Ak poznáte ich tvorbu, iste viete, že stereotyp v nej veľmi nehrozí a to platí aj v dizajne úrovní. Aj napriek tomu, že sa vraciate do rovnakých oblastí, mení sa čas dňa a navyše objavujete stále nové miesta a cestičky. Vizionári, ktorí stoja na čele ostrova, majú svoje unikátne schopnosti nazývané Slab. Ich zabitím tieto schopnosti získate a skvele poslúžia vo váš prospech. Ide napríklad o neviditeľnosť, telekinézu a podobné srandičky. Aj keď vám to síce možno teraz nedáva logiku, každé prehranie slučky vás posúva bližšie k vášmu cieľu. Postupne totiž získavate nové informácie k príbehu, ktoré sú zoradené v prehľadnom menu. Kedykoľvek si ich viete pozrieť a mať tak všetky potrebné detaily. Zhromažďujete však aj výbavu a rôzne schopnosti, ktoré z vás urobia prvotriedneho zabijaka.

Čo ale nastane potom, keď sa cyklus reštartuje a slučka sa vráti na začiatok? Bude k vám Deathloop nemilosrdný ako najzákernejšia roguelike hra na svete a nechá vás s holým zadkom? Našťastie, nie a existuje tu možnosť, ako si svoju výbavu a schopnosti uchovať. Kľúčom k tomu je rezídium. Herná mena, ktorú získavate z protivníkov alebo zbierate po okolí. Na konci každého dňa tak máte poslednú šancu, aby ste si zachovali dôležitú výbavu alebo aspoň jej časť. Uloženie každej položky však spotrebuje konkrétnu čiastku rezídia. Okrem toho si zaň viete nakupovať aj rôzne vylepšenia schopností a zbraní. Ak rezídia máte málo a mierite do novej slučky, všetko neuložené navždy strácate. Budete tak musieť uvažovať, čo si necháte a čo obetujete. Postupným prehrávaním však viete získať ďalšie rezídium a nabaľovať si váš inventár kvalitnou výbavou. Hra vás necháva hrať po svojom, takže sa do každej slučky môžete vybaviť čímkoľvek, čo ste si dokázali uschovať. Voľnú ruku máte aj pri pohybe po častiach ostrova, samozrejme, počas jedného dňa. Je teda na vás, po čích stopách sa vydáte, akú výbavu zvolíte a akým štýlom vlastne budete hrať.

Sloboda v podobe prístupu je veľkou výhodou a mohli ste ju vidieť aj v sérii Dishonored. Máte radšej akčnejší štýl? Pokojne vytaste zbrane a pusťte sa do svojich nepriateľov hlava nehlava. Pozdáva sa vám tichý stealth postup? Bez problémov sa zakrádajte, využívajte prostredie a protivníkov likvidujte rafinovane. Práve tento spôsob som často využíval aj ja. Nepriateľov môžete napadnúť odzadu, nastražiť pasce alebo nalákať tam, kde potrebujete. K tomu vám poslúžia napríklad fľaše, ktoré môžete hádzať. Využívať však budete aj hackovacie zariadenie, ktoré dokáže vypnúť kamerový systém alebo preprogramovať vo váš prospech samopal reagujúci na pohyb v priestore. Namiesto zamerania na vás tak potom začne páliť do vašich nepriateľov. Tých na ceste za svojimi cieľmi stretnete pomerne dosť.

Na rozdiel samotných vizionárov sa však jedná o protivníkov vybavených slabšími zbraňami či mačetami. Naozaj podkúriť vám môžu hlavne v prípade, že sú vo väčšej presile. Ich umelá inteligencia vás ale veľmi neohúri. Nepriatelia ozbrojení strelnými zbraňami sa síce dokážu kryť, ale po odhalení vám neraz nabiehajú do rany. Hlavne, keď sa postavíte do rohu miestnosti, kam za vami spoľahlivo prídu a vy tak do nich môžete našiť všetku palebnú silu, ktorú máte. Dosť divne miestami pôsobí aj stealth, kedy vám protivníci často pripadajú hluchí aj slepí. Zneškodníte niekoho, kto stojí tesne vedľa nich a oni sa veselo tvária, že sa nič nestalo. Inokedy sa priblížite až nebezpečne blízko k niekomu, kto na vás celý čas pozerá, ale akosi mu to vôbec nevadí dovtedy, kým túto trápnu chvíľku neukončí headshot. AI nepriateľov tu teda ťahá za slabší koniec a vlastne aj ich dizajn pôsobí umelo. Každopádne verím, že by tú AI dokázal opraviť patch a dúfam, že naň nebudeme čakať príliš dlho.

Deathloop
Deathloop Dobrá výbava je kľúčom k úspechu.
Dobrá výbava je kľúčom k úspechu.

Deathloop Tešíte sa na Vianoce?
Tešíte sa na Vianoce?

Deathloop Využívanie schopností je radosť.
Využívanie schopností je radosť.

Na druhej strane, veľmi nepríjemným protivníkom je už spomínaná Juliana, ktorá vás nenávidí snáď viac než je zdravé. Spočiatku navyše vôbec nemáte tušenie prečo. Ako jediná s vami pravidelne komunikuje cez vysielačku a pamätá si všetko, čo ste počas dňa vyviedli aj po reštartovaní cyklu. Rozhovory medzi ňou a Coltom majú šťavu a táto dvojica rozhodne nenudí. Už samotný Colt je naozaj sympaťák, dobre hláškuje, je vtipný a trefne komentuje dianie naokolo. Jeho konfrontácie s Julianou však často vyvrcholia smrťou. Tá sa kedykoľvek môže infiltrovať do vašej hry a ísť vám po krku. Využíva svoju silnú zbraň a tiež schopnosti. Keď vás loví, neprestane dovtedy, kým jeden z vás nie je mŕtvy. Ak sa vám ju podarí poraziť, získate jej silnú zbraň aj superschopnosť, vrátane ďalších vylepšení. V opačnom prípade si to odnesiete vy.

S Julianou do hry vstupuje aj jeden zaujímavý a myslím, že aj unikátny prvok. Už v úvode som vás ubezpečil, že Deathloop je zážitkom pre jedného hráča. Je tu však jedno ale. Juliana totiž môže byť klasickou NPC postavou, ktorá po prepnutí do online režimu dokáže ožiť, pretože ju ovláda iný hráč. Jej inteligencia tak stráca prívlastok umelá a lov dostáva ešte väčšiu šťavu. Povoliť online hranie tak rozhodne odporúčam tým, ktorí majú radi väčšiu výzvu a napätie. Tí, ktorí vo svojej hre nechcú Julianu ovládanú iným hráčom, sa môžu prepnúť na offline hranie a z matchmakingu budú vyradení. Nielen ostatní hráči môžu infiltrovať vašu hru, ale rovnako vy môžete v podobe Juliany infiltrovať hru niekoho iného. Či už ide o vášho kamaráta, alebo ľubovoľného hráča, ktorý má na druhom konci povolený online režim.

Keď sme pri likvidácii, nesmieme zabudnúť na to, aký arzenál vás v hre čaká. K dispozícii máte mačetu, strelné zbrane, granáty a výhody ukryté v prostredí. Zo zbraní sú tu rôzne pištole, pušky, samopaly a podobné záležitosti. Paleta síce nie je najpestrejšia, ale oživujú ju rôzne vylepšenia. Osobne som si tak obľúbil napríklad pištoľ ťažkého kalibru, ktorú má Colt v ruke na promo materiáloch. Palebnú silu zbrane som si však oživil tým, že strieľala guľky, ktoré po zásahu vypúšťali jedovatý plyn. Samotných vylepšení je tu však naozaj mnoho a je len na vás, čo sa rozhodnete použiť. Najskôr ich však treba pozbierať a s každým reštartom dňa môžete vyskúšať niečo nové. Upravovať budete môcť nielen zbrane, ale vylepšovať sa dajú aj schopnosti vašej postavy.

Deathloop
Deathloop Táto scéna síce v hre nemá veľký význam, ale je naozaj fotogenická.
Táto scéna síce v hre nemá veľký význam, ale je naozaj fotogenická.

Deathloop Tak čo, bude to stealth alebo skôr v štýle Call of Duty?
Tak čo, bude to stealth alebo skôr v štýle Call of Duty?

Deathloop Už ste videli automat na náboje?
Už ste videli automat na náboje?

Ako iste viete, Deathloop je momentálne exkluzívnou záležitosťou iba na PC a PS5. Ja osobne som mal tú česť s PC verziou. Audiovizuálna stránka hry bola naozaj veľmi pekná. Tu musím znova spomenúť kreatívny dizajn úrovní, ale aj dobrú optimalizáciu. Hral som na RTX 2060 v 1080p/60 fps pri vysokých nastaveniach. Presne tak to stojí aj v odporúčaných požiadavkách a musím povedať, že Deathloop šliapal ako hodinky. Nezaznamenal som žiadne problémy, frame dropy, bugy ani nič podobné. Niektoré lokality sú veľmi pekné a je tu vidieť podarený výtvarný štýl charakteristický pre vývojárov z Arkane. Pochváliť musím aj prítomnosť krvi, ktorá vystrekne z nepriateľov po zásahu. Veľmi dobré sú na tom aj detaily zbraní. Niektoré prostredia by si však zaslúžili trochu vylepšiť a pár detailov nepôsobilo veľmi next-gen dojmom. Spomenúť to však musím, pretože sú hráči, ktorí si to všimnú a môže im to vadiť. Ide však len drobnosti, ktoré aspoň mne osobne žiadnym spôsobom nekazili herný zážitok. Ja som teda s hrou problémy nemal, no na druhej strane som zaregistroval, že niektorí hráči hlásili technické problémy. Vývojári zatiaľ vydali prvý patch, ktorý ich aspoň čiastočne rieši.

Deathloop je pre mňa veľmi príjemným prekvapením. Vývojári z Arkane ním mnohým hráčom vytrú zrak, pretože priniesli naozaj vydarenú hru, ktorá vás veľmi slušne zabaví. Na jej čele stojí vynikajúca práca s časovou slučkou, zaujímavá premisa a originálne spracovanie. Baviť vás bude aj sympatický a vtipný hlavný hrdina Colt a charizmatická Juliana, ktorá do hry prináša unikátnu možnosť infiltrácie živým hráčom. Toto všetko je zabalené v skvele vyladenej hrateľnosti, ktorá nenudí a nechá vás vychutnať si hru spôsobom, ktorý vám bude najbližší. Na svoje si tak prídu fanúšikovia akcie, ale aj stealth postupu. Deathloop bude rozhodne patriť k tomu najlepšiemu, čo sme si tento rok mohli zahrať. Ak máte radi hry od Arkane, ich najnovší počin by ste si nemali nechať ujsť. V prípade, že ste nehrali Dishonored ani Prey a toto štúdio vám veľa nehovorí, je najvyšší čas dať mu šancu.

napísal Gam_er 17.9.2021
Páči sa mi! (+10)
8.5