FAR CRY 6

FAR CRY 6

9.0

Viva La Revolution!

Ubisoft znovu rozširuje svoju úspešnú Far Cry sériu a po päťke, ktorá bola zasadená v Amerike, sa teraz vydáva trochu južnejšie do Karibiku, kde bude potrebné oslobodiť ostrov inšpirovaný Kubou z náručia diktátora. Bude to tak znovu posun do inej oblasti a znovu viac militantné.

Ak si pamätáte, Far Cry sériu pôvodne vytvoril Crytek ešte pred Crysis sériou a ponúkol zaujímavý výlet tropickým ostrovom. Vtedy išlo len o prežitie a o tajné výskumy supervojakov. Následne to celé prebral pod seba Ubisoft a vytvoril na ten čas zaujímavý Far Cry 2, ktorý síce mal veľa problémov, nahrávanie prostredia, respawn AI, ale ponúkol kvalitnú fyziku a zaujímavé možnosti. Bol to však len tréning na to, čo priniesol vo Far Cry 3, ktorý otvoril novú éru série.

Far Cry 3 ponúkol rozsiahly tropický ostrov k preskúmavaniu, spoznávaniu a oslobodzovaniu, aj keď v príbehu ešte išlo len o prežitie skupiny turistov. Ponúkol veľmi zaujímavú hrateľnosť a hlavne výrazného záporáka Vaasa. Záporák je odvtedy pri každej časti hlavným ťahákom. Vo Far Cry 4 sme sa presunuli do Himalájí, kde sme v drsnejšom pokračovaní oslobodzovali svoj domov z rúk Pangana Mina, vo Far Cry 5 sa znovu pritvrdilo, prišiel na rad kult a militanti s otcom Josephom a teraz vo Far Cry 6 prichádza revolúcia s bojom proti skutočnej armáde a rovno proti diktátorovi Antohonovi.

Jemne to celé teraz pripomína Just Cause 3, ale pridáva k tomu klasický Far Cry štýl, a teda kvalitný príbeh, prepracované postavy a pohľady do života ľudí v krajine a ich boja sa slobodu. Teda niečo, čo autori Just Cause nedokázali ponúknuť. Na akciu a explózie sú síce dobrí, ale nejdú do hĺbky a do postáv. Far Cry to celé spája v dobrom pomere.

Far Cry 6
Far Cry 6 Vitajte v Yare, exotickom raji... až na toho diktátora
Vitajte v Yare, exotickom raji... až na toho diktátora

Far Cry 6 Odboj postupne povstane. Vy mu pomôžete.
Odboj postupne povstane. Vy mu pomôžete.

Far Cry 6 Vypálite dikátorovi rybník, presnejšie rastlinky na ktorých chce zarobiť.
Vypálite dikátorovi rybník, presnejšie rastlinky na ktorých chce zarobiť.

Vo Far Cry 6 nás autori prevtelia do postavy Dani Rojas, muža alebo ženy, ktorá sa spolu s ostatnými snaží ujsť z ostrova Yara. To sa však nepodarí, priatelia umierajú a vy ostávate na ostrove s cieľom bojovať. Nebude to ľahké, ostrov má v rukách krutý diktátor Antón Castillo a nie je naklonený možnosti vzdať sa ho kvôli pár falošným Yaranom. Praví Yarani sú totiž hrdí na svoju krajinu a pomáhajú jej. Neničia ju. Pomáhajú jej k vzostupu, ktorý má Antón detailne naplánovaný. Totiž na ostrove rastie rastlina, ktorá dokáže liečiť rakovinu a práve tú chcú predávať a získavať krajine financie a spraviť z nej raj na zemi. Aj keď nehľadí pri tom na svojich ľudí. Tých násilne verbuje na otrocké práce pri obrábaní rastliny, kde sú navyše vystavení vraj bezpečnému červenému hnojivu. Často umierajú alebo končia s rakovinou. Antón však hovorí, že všetko je bezpečné a sú to len klamstvá, ktoré rozširujú falošní Yarani.

Vy z jeho pohľadu patríte medzi falošných, ale poznáte pravdu, a preto sa vydávate na cestu za pomstou a aj oslobodením svojej krajiny. Nakoniec máte skúsenosti z armády a môžete tak miestnemu odboju veľmi pomôcť. Kontaktujete sa s prvými odbojármi a začína tak vaša cesta. Začínate na menších ostrovoch prvými tréningmi, odkiaľ sa postupne prepracujete na hlavný ostrov. Ten je rozsiahly a má okolo 8x8km, je rozdelený na sériu oblastí, s rôznym biotopom, silou armády a aj zastavaním. Bude to pekný výlet a bude skutočne rozmanitý po mnohých stránkach.

Príbehovo hneď po úvode dostanete kontakty na tri odbojové skupiny, pre ktoré budete následne môcť spĺňať misie a postupovať v príbehu. Každá z nich má svoj hlavný kemp, ktorý budete rozvíjať, dopĺňať budovy a kde si budete môcť kupovať ďalšie zbrane, upgradovať ich, ale aj organizovať odboj. Zároveň pri nich rovno máte aj parkoviská, letiská, plochy na helikoptéru alebo prístavy a nakoniec aj kone. Všade si môžete rovno zavolať niektoré z vozidiel, ktoré už máte dostupné. Veľmi pozitívne je, že hneď od začiatku máte základnú helikoptéru a aj lietadlo a umožňuje to rýchle presuny, ako aj spoznávanie krajiny. Aj keď pre protiletecké delá to nie je práve jednoduché. Našťastie, ak vás zostrelia, padák máte v základnej výbave a neskôr dostanete aj wingsuit.

Samotná atmosféra hry a aj hrateľnosť je viac militantne ladená. Boje budú drsnejšie a väčšie, zbrane silnejšie. Už rovno od začiatku vám tak miestny majster na zbrane vytvorí raketomet ako batoh, ktorý bude veľmi užitočný, ale rovnako máte peknú ponuku štandardných zbraní. Nakoniec stojíte proti celej armáde, ktorá ovláda ostrov a popri tom ako na ňu budete útočiť, sa jej intenzita, počty a agresivita bude zvyšovať. Nedivte sa, že ak niekde na ceste začne prestrelka, po chvíli tam príde tank alebo ozbrojená helikoptéra alebo všetko naraz.

Keďže je ostrov obsadený, z voľných aktivít čakajte ničenie protileteckých kanónov, preberanie checkpointov, ničenie propagandy. Samozrejme, nie je to primárna úloha. Tou je plnenie misií pre odboj, kde budete pomáhať vyslobodiť disidentov, oslobodiť letisko, ale zaútočíte aj na na ropnú vežu, budete oslobodzovať legendárny tank z prvej revolúcie, bombardovať polia, vypaľovať, ničiť zásoby alebo aj organizovať party. Nie všetko v revolúcii je  totiž len o bojoch. Hra vyvažuje vážne a zábavné témy a znovu nechýbajú postavy, ktoré sú úplne mimo reality, zradcovia, ale ani odhodlaní bojovníci ako vy. Všetky spolu však ukazujú rôzne typy ľudí a to, ako ich zasiahla revolúcia a ako sa do nej zapojili. Vy budete riešiť ich problémy a bližšie ich spoznávať. Autori tu idú do prekvapivej hĺbky samotnej revolúcie a jej dôsledkov.

Zároveň, ako to je v sérii štandardom, vždy keď ukončíte misie za jednu zo strán, čaká vás prestrih s diktátorom ukazujúci jeho aktuálny stav. Tentoraz už je to prirodzené a nie seknuté ako vo Far Cry 5. Zároveň je to veľmi dobre poprepájané. Diktátor nebude mať až toľko scén, koľko by si zaslúžil, ale ani ich nebude málo. A konkrétne nepôjde len o neho, ale aj o jeho syna, do ktorého ako vodca vkladá nádej, že časom preberie vedenie krajiny. Otec od neho čaká, že nebude ovcou, ale levom, ako je on. Lebo iba levi prežijú. Zároveň názorne ukazuje, čo sa stane tým, ktorí sú v jeho okolí ovce. Syn však nie je práve nadšený týmto prístupom. Skutočne to bude zaujímavo rozpovedaný a aj zahraný príbeh, ktorý veľmi dobre vykreslí obe postavy, ich prístup k situácii a nakoniec aj k vám.

Far Cry 6
Far Cry 6 Niektoré lokality bude hľadať podľa fotiek.
Niektoré lokality bude hľadať podľa fotiek.

Far Cry 6 Mapa bude rozsiahla a užijete si na nej desiatky hodín.
Mapa bude rozsiahla a užijete si na nej desiatky hodín.

Far Cry 6 Lety lietadlami a helikoptérami sú pôsobivé, aj keď protilietadlové delá treba dopredu prečistiť.
Lety lietadlami a helikoptérami sú pôsobivé, aj keď protilietadlové delá treba dopredu prečistiť.

Postup hrou je veľmi dobre navrhnutý. Totiž začínate na malom ostrove, na koni, postupne sa dostávate hlbšie do civilizácie a aj do vojny. Zlepšujú sa vozidlá, zbrane a aj vaše vybavenie. Samozrejme, náročnejšie sú aj misie a drsnejšie hliadky. Celý postup je teraz výraznejšie previazaný na misie a menej na to, čo všetko zničíte v okolí. Postupne stúpate v rebríčku odboja a odomykajú sa vám nové zbrane a aj vylepšenia. Hlavne špeciálne zbrane a batohy, ktoré vám vyrobil miestny majster. Je to ako Kuba, a teda sa vyrába z toho, čo je poruke. Náležite tomu si môžete pridať tlmič vyrobený z plastovej fľaše, mieridlo z plechovky, ale zo špeciálnych zbraní viete používať aj vrhač CD, klincovač, používať budete aj domáci plameňomet a veľa podobných zbraní.

Samozrejme, záleží od vášho štýlu a toho, čo chcete skúsiť a aj od toho, či zbierate materiály vo svete. Môžete sa na to orientovať, ale nemusíte, hra vás do toho nenúti, je to na vás. Rovnako ako do vylepšovania vášho základného auta (môžete si ho kedykoľvek privolať) alebo aj zmeny vášho oblečenia. Totiž namiesto stromu schopností tu máte teraz oblečenia, ktoré vám pridávajú rôzne možnosti. Napríklad zlepšujú odolnosť, rýchlosť, niektoré rukavice pridávajú automatické hasenie ohňa, nohavice opravu vozidla počas jazdy. Je toho veľa, ale na rozdiel od schopností si to musíte stále prepínať, čo nie je práve ideálne. Preto možno skončíte s nejakou štandardnou kombináciou.

Čo je dôležité, samotná akcia tu nie je o leveloch alebo rankoch. Síce máte slabších a odolnejších nepriateľov, ale zbraň nepotrebujete levelovať a strieľa rovnako. Headshoty fungujú a gunplay je veľmi dobrý. Osobne mi najviac sedeli pušky a pištole s vysokou silou strely, tie sú presné a efektívne. Pri tých headshotoch malý postreh, Antón je pokrokový diktátor so zmyslom pre rovnoprávnosť, vyzerá, že polovicu jeho armády tvoria ženy. Je tu aj možnosť stealthu, skúmania prostredia mobilom, ale akcia je stále základ a je aj zábavnejšia. K tomu podobne ako pri nepriateľoch ani  misie nie sú viazané na levely a netreba zbierať korisť alebo spĺňať vedľajšie misie, aby ste postúpili v príbehu vpred.

Tým možnosti rozširovania nekončia a každý z troch kempov môžete rozšíriť o dve budovy, ktoré vám ponúknu ďalšie voľby. Tie budovy môžete ešte vylepšovať o dva levely a získavať ďalšie veci. Napríklad je tu budova zameraná na mapy, ktoré si následne môžete kúpiť, ale aj lovecká budova alebo rybárska budova, obe na vedľajšie aktivity, alebo aj kantína na jedlá, ktoré vám pridajú špeciálne bonusy na hodinu hry. Popritom kempy ponúkajú aj možnosť ovládania tímov bojovníkov odboja a pridávania im vedúcich a ciele. Pri kempoch autori spravili aj zaujímavosť, a to že prepli pohľad do tretej osoby. Je to zvláštne rozhodnutie, ale možno preto, aby ste sa aspoň tam videli.

Far Cry 6
Far Cry 6 Otec otec sa snaží teenagerského syna naučiť ako byť diktátorom.
Otec otec sa snaží teenagerského syna naučiť ako byť diktátorom.

Far Cry 6 Bežný deň na ulici v Yare, nejaké autá, kone, ešte tanky a helikoptéry a máme komplet.
Bežný deň na ulici v Yare, nejaké autá, kone, ešte tanky a helikoptéry a máme komplet.

Far Cry 6 Oddychové misie nebudú v hre chýbať
Oddychové misie nebudú v hre chýbať

Celé to ešte rozširujú zvieratá, ktoré budete môcť získať a budú vám v boji pomáhať. Hneď na začiatku získate aligátora, ktorý bude drsným spoločníkom, ale viete získať aj milého psíka s kolieskami namiesto zadných nôh, ktorý síce nepriateľov nezabije, ale dokáže odpútať ich pozornosť. Osobne som používal kyberpunkového psa, ktorý bol bonusom z Far Cry New Dawn a veľmi dobre dokázal pomôcť.

Rozsiahlosťou čakajte cez 20-hodinový hlavný príbeh a aj cez 50 hodín na všetok obsah. Kampaňou, samozrejme, hra nekončí a stále môžete bojovať ďalej, pospĺňať vedľajšie misie, hľadať poklady, aktivity, vydať sa na ryby, lov zvierat, mýtických monštier alebo veľké zastúpenie tu majú aj súboje kohútov, ktoré sú v štýle malej bojovej hry. Dopĺňajú to aj preteky na autách alebo lodiach. Nechýba ani zbieranie množstva zberateľských vecí po celom ostrove a to znovu aj s puzzle prvkami a aj samotné objavovanie celého ostrova, keďže počas kampane ho nestihnete prejsť celý. K tomu po dohratí kampane postupne budú vznikať pravidelné vzbury na jednotlivých územiach a bude ich treba potlačiť za získanie nových materiálov, zbraní a bonusov. Nechýbajú ani výsadky na misie mimo ostrova na špeciálne misie, ktoré môžete hrať sólo alebo kooperačne. Samozrejme, ani tu nechýba možnosť hrať prakticky celú kampaň v kooperácii.

Nakoniec, ak si ešte počkáte, dostanete ďalší free obsah, ako ďalšie špeciálne operácie alebo misie s Danny Trejom, s témou Stranger Things alebo aj fanúšikom Ramba. K tomu prídu aj plné expanzie, ktoré umožnia zahrať za postavy záporákov z Far Cry 3, 4 a 5. Bude to zaujímavá retrospektíva pre sériu.

Graficky je titul decentný, nie je top, ale ani zlý. Dokáže veľmi dobre zachytiť rozsiahlu krajinu, jej detaily, popritom ponúknuť dynamickú zmenu dňa a noci, rôzne počasie. Nechýbajú rozmanité typy prostredí, kde na ostrove nie je len džungľa, ale rôzne typy vegetácie, jazerá, kopce, menšie a aj väčšie mestá. Nechýbajú ľudia a autá v prostredí, aj keď znovu ich nie je veľa a samozrejmosťou sú aj zvieratá. K tomu znovu nechýba slušne zapracovaná fyzika, nechýba slušná deštrukcia alebo oheň a jeho šírenie sa po okolí. Svet je veľmi živý a dobre zachytený. Napríklad áut v uliciach síce nie je veľa, ale situácie, ktoré zažijete, sú často zábavné, napríklad dedinčan nevie prejsť cestou, lebo na ceste sa utáborili kravy. Nechýbajú rôzne náhodné situácie a boje.

Ale engine má aj stránky, v ktorých už viditeľne nestíha. Napríklad stvárnenie postáv. Tie síce majú svoj vizuálny štýl, na ktorý si zvyknete, ale detaily nie sú práve najvyššie a je škoda, že to neposunuli vpred. Zrejme to súvisí s dĺžkou vývoja a pôvodne old-gen zameraním. V každom prípade to tu zachraňujú herecké výkony.

Autori sa engine síce na PC snažili vylepšiť prídavkom ray-tracingu, ale len na čiastočné odlesky a tiene, obe výrazne grafiku nezaťažia, ale ani výrazne nevylepšujú. Je veľká škoda, že ray-tracing nepoužili aj na nasvietenie hry v noci a prítmí, kde by už hra potrebovala posun. Hlavne sa však mali pohrať s optimalizáciou pamäte na textúry, respektíve načítavaním textúr na PC. Niečo im tam nefunguje, a to ešte hre pridávajú aj 40 GB balík HD textúr. Totiž Ubisoft rovno hovorí, že 4K grafike s HD textúrami a ray-tracingom je potrebných 16 GB VRAM, čo je extra veľa na skôr priemernú kvalitu textúr, ktorú ponúkajú. K tomu niečo iné hovorí Ubisoft, druhé vám povie samotná hra. Tá vám aj pri maximálnych nastaveniach ukáže, že potrebuje len 6-7GB grafickej pamäte. Keď som aj na 10 GB grafike spustil 4K na maximálnom nastavení, bolo jasne vidieť, že to nestačí, keďže framerate išlo na 3 fps pre swapovanie pamäte. Na druhej strane, na 1440p to išlo pekne cez 60 fps na maxime, podobne mierne zníženie textúr pomohlo a 4K išlo okolo 60 fps. Ale tiež to nie je bez problémov, lebo viditeľne stále hra si nevie triediť textúry v pamäti a niektoré textúry načítava len v nízkom rozlíšení. Chcelo by to opraviť. Určite sa s nastaveniami pred hraním pohrajte. Mimo textúr sa však zdá, že o výkon sa netreba báť, je  to rýchle, stabilné. Ak by ste mali problém s výkonom, je tu zapracované aj Super resolution od AMD.

Zvuková stránka je pôsobivá, autori si dali záležať na kubánskej tvorbe a počuť to všade naokolo, pri jednej z prvých misií napríklad rovno bude hrať Bella Ciao. V rádiu pôjde ich pôvodná tvorba, aj keď nájdu sa aj výnimky.  Zároveň zvuky zbraní a bojov sú dobre zachytené a nahraté. Nielen vidíte, ale aj cítite, aké máte rozbité zbrane.

Far Cry 6
Far Cry 6 Váš arzenál bude bohatý a modifikácie hlboké, od zbraní, cez autá, až po oblečenie.
Váš arzenál bude bohatý a modifikácie hlboké, od zbraní, cez autá, až po oblečenie.

Far Cry 6 Engine zvláda rozsiahle prostredie veľmi dobre a to aj rôzne počasia
Engine zvláda rozsiahle prostredie veľmi dobre a to aj rôzne počasia

Far Cry 6 Atmosféra Kuby z toho celého priam sála.
Atmosféra Kuby z toho celého priam sála.

Celkovo je Far Cry 6 veľmi atmosférický a pôsobivý zážitok tentoraz zasadený do prostredia podobného Kube. Ponúka rozmanitosť po každej stránke, množstvo štandardných a aj neštandardných zbraní, veľa možností, ale aj veľa obsahu. Misie sú vždy iné, a to od mierumilovných, po doslova masívne boje ako v skutočnej vojne.  Ak máte radi Far Cry štýl, týmto určite nebudete sklamaní. Posúva to svoj vlastný štýl pred, rozširuje možnosti a oproti Far Cry 5 je viac konzistentný a lepšie dotiahnutý. Aj keď vidieť, že engine už v niektorých oblastiach nestíha.

napísal saver 6.10.2021
Páči sa mi! (+9)
9.0