UNPLUGGED

UNPLUGGED

7.5

Hudobný experiment s VR gitarou

Recenzia na VR verziu

Hudobné hry, v ktorých sa treba snažiť vychytať všetky noty a dosiahnuť čo najlepší umelecký výkon, majú dlhodobo svojich priaznivcov. Pridať k tomu čosi navyše sa pokúša Unplugged, kde si zahráte na gitare vo virtuálnej realite. Zážitok by preto mal byť realistickejší a intenzívnejší. Teoreticky. V praxi to až také skvelé byť nemusí, ale má to svoje čaro.

Úvod hry je pôsobivý a Satchel zo Steel Panther, ktorý na vás doslova prehovorí z plagátu, je sympatickým mentorom. No hoci je takýto tutoriál štýlový, nenaučí vás všetko a na niektoré veci musíte prísť sami experimentovaním. To je však hlavne problém virtuálnej reality, pretože zistíte, že na dosiahnutie úspechu musíte nájsť aj správnu polohu air gitary, na ktorej hráte. To vám síce naznačí aj spomínaný rocker, ale ideálnu pozíciu nástroja si zrejme budete dlhšie hľadať. Taktiež zistíte, že brnkanie na struny podľa predlohy nie je vždy stopercentne zladené s hudbou a niekedy treba zareagovať o sekundu skôr, inak to hra vyhodnotí ako vaše zlyhanie. Riadiť sa teda treba predovšetkým okom a nespoliehajte sa vždy na sluch.

Pri menej vhodnej polohe sa zas stáva, že vám na okamih zmizne gitara a opäť to môže spôsobiť chybu pri muzicírovaní. Samozrejme, do veľkej miery výsledok záleží na vašej šikovnosti a ume, ale skrátka počítajte s tým, že vám to trochu sťaží aj použitá technológia. Niežeby takáto hra nepasovala do virtuálnej reality, len skrátka ešte nemá vychytané všetky mušky, aby to bolo úplne komfortné a dokonalé. No a nečakajte, že sa takýmto spôsobom naučíte hrať na skutočnej gitare. To rozhodne nie, ale nedá sa tvrdiť, že by to nebolo zábavné.

Začali sme teda negatívami, ale ďalšie riadky už budú v pozitívnejšom duchu, pretože na hre určite je aj čo pochváliť. Za veľký plus považujem používanie gitary, ale aj všetky aktivity v hre, iba prostredníctvom rúk. Teda bez použitia VR ovládačov. Na Oculus Quest 2 stačí zapnúť túto funkciu a rýchlo si ju otestovať. Potom ju môžete pokojne používať a nielen v Unplugged. Senzory skrátka sledujú priamo vaše ruky a zachytávajú aj nepatrné zmeny polohy prstov, čo je kľúčové. Namierením prsta na ikony alebo spojením ukazováku a palca totiž pohodlne aktivujete položky, či vyvoláte menu zariadenia. Bez toho, aby ste čokoľvek držali v ruke. V Unplugged takto nielen otvárate sekcie s nastaveniami a výberom virtuálnych gitár, ale aj pohodlne listujete v albumoch s piesňami.

Výber rockových songov je výborný a sú rozdelené do niekoľkých setov s rôznou náročnosťou. Pôvodne to bolo tak, že v úvode bol dostupný len prvý set pre nováčikov s hŕstkou piesní, ktoré bolo nutné zvládnuť dostatočne dobre na odomknutie ďalších albumov. Autori však vypočuli komunitu a v novej aktualizácii hry túto podmienku zrušili. Dostupné sú už teda okamžite všetky sety a piesne a upravil sa systém progresu. Smiete okamžite siahnuť po najnáročnejších melódiách, ale predsa len je lepšie, keď na to idete postupne a zvyknete si na čoraz komplikovanejšie songy a zmeny polohy prstov. Stále pritom môžete získať ocenenia za vysoké skóre, pokročilé kombo alebo dosiahnutie zlatého albumu. A odomknete si nové priestory, v ktorých koncertujete.

Samotné hranie je efektné a návykové. Najskôr by ste si s vyhrnutými rukávmi a pri dobrom svetle (kvôli citlivejšiemu snímaniu pohybov) mali čo najlepšie nastaviť gitaru. Pritom stanovíte, či ste ľavák alebo pravák a obťažnosť – určite začnite na easy. Jednou rukou pomocou páčky napolohujete telo nástroja, druhou držíte krk gitary. Vezmete do ruky trsátko, čím dáte na vedomie, že ste pripravený. Začne hrať hudba a na notovej osnove vedúcej ku krku gitary sa objavujú sety s farebnými guľôčkami alebo pásmi. Na základe nich musíte použiť patričné držanie prstov, ktoré sú zvýraznené rovnakými farbami, posúvať ruku po krku gitary a brnkať na struny. Samozrejme, v tom správnom momente, ktorý ale nie je úplne jednoduché odhadnúť. Malo by to byť vo chvíli, keď sa farebné znaky blížia k vaším prstom. Ak prešvihnete správny okamih, hra zaznamená chybu. V prípade úspechu je to dobre alebo perfektne zahraný akord.

Viac akordov vytvorí kombo a znásobujú sa vám body, ktorými sa vyhodnocuje celý váš výkon. Pri zlyhaní sa kombo preruší a môžete sa pokúšať o nové. Postupne pribúdajú rôzne doplnkové prvky, napríklad potiahnutie gitary, čím vytvoríte extra efekt, alebo dlhšie sa ťahajúce pasáže. Začína sa však nenáročnou skladbou od The Clash – Should I Stay or Should I Go, kde nemusíte vôbec meniť držanie prstov, len posúvate ruku po krku gitary a v správnej chvíli brnkáte. V ďalších skladbách už sú už aj úseky,  ktoré sú len trojprstové, ale stále nie zložité, takže si to dokážete ľahko ustriehnuť a prechytiť. No počítajte s tým, že vám aj tak, hlavne kvôli nepresnému načasovaniu, no aj nedostatočnej adaptácii, nejaké tóny a akordy uniknú a výsledok nebude ani zďaleka stopercentný.

Ako si stojíte v online rebríčku hráčov z celého sveta, zistíte po dohraní skladby. Uvidíte dosiahnutý bodový zisk, počet vašich fanúšikov na virtuálnom koncerte, aj to, o koľko vás predbehli najlepší gitaristi a, samozrejme, vaše celkové umiestnenie. Priznám sa, že som väčšinou končil hlboko v poli a mojím skromným cieľom bolo dostať sa aspoň medzi top 2000 hráčov. Postupne som už síce vychytal väčšinu akordov, ale drobné chybičky mi zmarili lepšie hodnotené kombá.

Ak sa chcete zaradiť medzi elitu, váš výkon musí byť perfektný, bez zaváhaní a len výnimočne s chybou. Ja som sa postupne zlepšil, moje výkony sa už priblížili k tisícke a bol som hrdý na svoje 817.miesto, aj keď s jednoduchým songom od Clash. Po spomínanej záplate, ktorá odomkla všetky piesne, som sa dokonca umiestnil na 275. mieste, ale určite len preto, že som si vybral veľmi náročný song, na ktorý si málokto trúfa. Inak by som sa s mojimi chybami sotva dostal tak vysoko. Konkurencia je tu totiž naozaj zdatná a obzvlášť fanatici na prvých miestach s niekoľkostotisícovým skóre si to museli poriadne vydrieť.

Ak teda máte v hre nejaké väčšie ambície, musíte sa veľmi snažiť a byť mimoriadne trpezliví. Môže sa dostaviť aj sklamanie z neúspechov, čo sa ale mieša s iným pocitom, vyvolaným naozaj skvelou hudbou, ktorú sa snažíte ak už nie dokonale vystihnúť, aspoň svojím výkonom nekaziť. Bavil som sa, hoci, každý úspech bol tvrdo vydretý a veľmi často aj napriek tomu nie dostatočne uspokojivý. A viac ako na užívanie si „slávy“ v pozícii rockovej hviezdy som sa sústredil na rýchlo sa blížiace farebné akordy pri mojej ľavej ruke.

Unplugged je akýmsi duchovným nástupcom dnes už vlastne legendárnej hudobnej hry Rocksmith. Príbuzenstvo nezaprie, ale prispôsobenie virtuálnej realite si vyžiadalo do istej miery iný prístup. Unplugged vás tak síce viac dostane do centra diania a pohltí svojou atmosférou, ale inak je obsah o niečo skromnejší a nie taký komplexný ako v Rocksmith. Hranie na virtuálnej gitare je návykové, i keď miestami kazené ešte trochu nedokonalou technológiou, ktorá občas nezachytí všetky vaše pohyby, hlavne pri rýchlych piesňach. Ale rozhodne to má potenciál a vo VR sa skutočne môžete cítiť ako rocková hviezda, ktorá je stredobodom pozornosti fanúšikov, čo vaše výkony hodnotia aplauzom alebo pískaním.

napísal uni 29.11.2021
7.5
UNPLUGGED