BATTLEFIELD 2042

BATTLEFIELD 2042

5.5

Nie práve najideálnejšia budúcnosť

Battlefield svojho času začínal ako čistá multiplayerovka, ktorá ukázala boje desiatok hráčov na rozsiahlych bojiskách aj s použitím vozidiel. Je to štýl, ktorý založil a ktorý si nesie až dodnes. Síce bol tlak zo strany jednoduchších a intenzívnych bojov Call of Duty veľký, ale Battlefield to ustál a stále pokračuje. Časom prechádzal érami, menili sa bojiská, rozširovali boje a pribudli aj singleplayer kampane, spin-offy. Posledné dve časti a aj nová hra vyzerala pri ohlásení nádejne. Síce už bez kampane, ale s novinkami v rôznych smeroch. Možno korona alebo aj zlé rozhodnutia a spolu s tým výpovede  ľudí však spravili svoje.

Konkrétne teraz sa autori rozhodli ísť do budúcnosti, pričom blízka budúcnosť je zaujímavé umiestnenie. Nakoniec čo sa tam dá pokaziť? Predstavte si, že máte dobre rozbehaný a dotiahnutý engine, Battlefield V funguje po hernej stránke dobre, je tam všetko zapracované, rozšírené. Nechýbal ani Battle Royale. Teoreticky stačí vymeniť zbrane a mapy a popracovať na nových režimoch a bolo by to.  Ale DICE nieeee, poďme si znovu rozbiť engine, zrušiť hre polovicu funkcii, následne naplánovať veľa nových vecí a, samozrejme, nakoniec to nestihneme celé pozliepať. Nie to ešte dotiahnuť a vybalansovať.

Tu treba povedať, čo je základnou novinkou Battlefieldu 2042  - je to dvojnásobný počet hráčov, teda 128. Tých sa toľko zhromaždí na nových konzolách a PC, staré konzoly ostanú pri 64 hráčoch a menších mapách. 128 už dokáže vytvoriť pôsobivé a masívne boje, keďže spolu s hráčmi išli hore aj počty vozidiel na mapách. Je to pekný koncept, ale realita je trochu iná, neskôr sa k tomu ešte dostaneme. Ale nie je to jediná novinka, keďže nie je kampaň, autori pridali aj boje proti AI, rozhodli sa znovu pozrieť po kooperácii v samostatnej časti hry a nakoniec je tu Portal. Nie ten Portal od Valve, ale Portal ako časť hry, ktorá vás prenesie do rôznych ér Battlefieldu a je to tá najlepšia časť hry, ktorá celú ponuku hry ťahá vyššie.

Čo sa týka umiestnenia, teraz sme v roku 2042, kedy je svet v chaose po rôznych prírodných katastrofách, ktoré donútili k vysídleniu množstvo ľudí. Tí sa teraz nazývajú no-pats, sú bez domova a ich vojaci bojujú za svoju budúcnosť. Nemajú však vlastnú stranu, sú to len vojaci, ktorí sa pridávajú k US alebo Ruskej strane, bojujú prakticky namiesto nich. Je to zvláštne, keďže sa zdá, že nemajú ani čo získať, maximálne môžu za veľmoci umierať. Chýba tu kampaň, ktorá by to vysvetlila. Hoci sa to snažia autori priblížiť rôznymi videami a popismi, zmysel tomu stále chýba. Aj War Stories systém kampane z predchádzajúcich hier by sa tu pekne hodil.

Vidieť ako je to celé postavenie len dolepené k základu, v ktorom autori určili, že potrebujú vojakov, ktorí môžu hrať za ktorúkoľvek stranu, a to bez zmeny skinu. Skiny sa totiž predávajú a hráči ich musia vedieť použiť za rôzne strany. Nakoniec to teraz robia úplne všetci, vidíme to v Call of Duty, ktoré zrušilo strany aj v druhej svetovej vojne a zmenilo sa aj Halo. Tam síce neboli nikdy strany ako také, ale zrušilo sa farebné rozdelenie vojakov. Odlišuje ich len farebný obrys a rovnako to je aj tu. V Halo to nevadí, ale v týchto vojnových hrách si na to treba zvykať.

Samotné skiny sú tu v podobe špecialistov, ktorí majú špecifické schopnosti, ale zároveň im stále môžete pridať zostavy zbraní podľa vlastného výberu. Tie prakticky nahrádzajú triedy vojakov a teraz si nimi len vybavíte špecialistu a spravíte z neho útočníka, snajpera, medika alebo inžiniera. Ostane mu jeho špeciálna výzbroj, ako wingsuit, hák alebo štít.  Všetko pekné prídavky do hrateľnosti. K tomu špecialistom môžete odomkýnať obleky a napríklad aj zbrane nablízko. Rovnako si postupne hraním budete odomkýnať ďalšie zbrane do vojenských tried, ako aj vozidlá za každú stranu a ich zbrane.

Battlefield 2042
Battlefield 2042 Vítajte na bojovom poli v roku 2042.
Vítajte na bojovom poli v roku 2042.

Battlefield 2042 Rozsiahle územia a veľa hráčov, to bol vždy Battlefield, aj keď teraz to už autori trochu s veľkosťou prehnali.
Rozsiahle územia a veľa hráčov, to bol vždy Battlefield, aj keď teraz to už autori trochu s veľkosťou prehnali.

Battlefield 2042 Deštrukcia prostredia je teraz menšia, nahrádza to rôzne počasie.
Deštrukcia prostredia je teraz menšia, nahrádza to rôzne počasie.

All Out Warfare - Battlefield pre Fortnite hráčov - 4/10

Základná časť hry sa volá All out Warfare. Tá z nejakého dôvodu ponúka len dva režimy, a to klasický Conquest a viac lokalizovaný Breakthrough režim. Oba môžete na výkonnejších platformách hrať so 128 hráčmi na siedmich mapách, a to ako multiplayerovo, tak aj singleplayerovo alebo kooperačne proti botom. Boti sú, mimochodom, prekvapivo schopní vytvárať krovie na mape a dá sa s nimi trénovať na ostrú hru.

Samotné mapy sú rozmanité ako umiestnením, tak aj kvalitou. Niektoré mapy sú pôsobivé, dobre navrhnuté s dynamickou hrou, iné fádne alebo zbytočne porozťahované, akoby skôr navrhnuté na Battle Royale a nie klasické Battlefield režimy. Je tu mapa známa z bety - Orbital s raketou a pekným efektom jej zničenia alebo štartu, Kaleidoscope je mapa s mrakodrapmi a ponúka zaujímavé výškové rozdiely v boji aj keď chýba zničenie mrakodrapu. Pridáva sa zaujímavo riešená mapa s prístavom, ďalšia s vrakoviskom lodí alebo Renewal, dizajnovo najlepšia mapa v hre s rozdelením na zelenú a púštnu časť, pričom intenzívne boje sú práve o hranicu medzi nimi, Hourglass je nevýrazná a dizajnovo slabá mapa s púštnou búrkou a Breakaway je najväčšia mapa s arktickým umiestnením. Keďže však je v Antarktíde, je viac prázdna s bojmi rozťahanými pomedzi ťažobné zariadenia. Zmeny počasia na mapách nechýbajú a sú teraz alternatívou v levolution efektom alebo bethemotom. Chvíľu sú pekné, ale v zásade majú slabý dopad na boje a neskôr sú otravné. V predošlých hrách spravili v tejto oblasti autori viac.

Čo do počtu máp to je decentná ponuka na úvod, síce nie veľmi bohatá, ale ani nie chudobná. Problém je, že tento režim nemá server browser, a ani len základný výber mapy, len voľbu Conquestu alebo Breakthrough. Ostáva  vám len čakať, kam vás hodí, a teda sa často nedostanete sa na svoje obľúbené mapy. Je to veľká škoda a otázne je, prečo vlastne, keďže v singleplayeri/kooperácii  si môžete vyberať, ale v multiplayeri už nie.  Dokonca z nepochopiteľných dôvodov hra robí nový matchmaking po každom zápase.

Čo sa týka veľkosti máp, autori ich rozlohou hre veľmi nepomohli. Zväčšené mapy a zvýšený počet hráčov znamená, že boje sa nezintenzívnia tak, akoby mohli. Rozšírili sa aj počty kontrolných bodov a aj 128 hráčov sa tu ľahko roztratí. Je to škoda hlavne pri Conqueste, viac lokalizovaný Breakthrough dokáže hráčov lepšie spojiť aspoň do určitej časti mapy, ale často to nebudú boje, ktoré by ste čakali pri 128 hráčoch.  Zároveň, keďže mapy sú väčšie, čakajte, že sa môžete poriadne nachodiť. Hlavne ak na začiatku nestihnete odvoz, respektíve aj neskôr, ak sa  chcete dostať k ďalšiemu checkpointu. Na skrátenie chodenia je tu však novinka, a to možnosť zavolať si vozidlo priamo na vašu lokalitu. Viete zavolať malé presunové vozidlá alebo dokonca aj tank, len musia byť voľné. Po smrti sa môžete štandardne respawnnúť priamo pri svojej jednotke alebo na obsadenom kontrolnom bode, a teda problémy s presunom sa eliminujú.

Na samotnej hrateľnosti je teraz vidieť, ako sa autori oveľa viac zamerali na váš tím štyroch hráčov. Už to postupne tlačili v predchádzajúcich dvoch hrách a teraz vašu jednotku úplne odstrihli od ostatných vojakov. Neviete, ako hrajú ďalší hráči, nemáte tabuľku výsledkov ani spoločný chat. Je to zvláštne, keby bol aspoň jeden Commander, ktorý by všetkých koordinoval, ale toho tu tentoraz nenájdete. K tomu si neviete spraviť vlastný tím, presunúť sa do iného tímu, keď vás spojí s amatérmi. Odbudlo aj veľa bodovaní za spoluprácu v tíme. Celé je to v tejto oblasti akoby rozbité a to je len časť zo samozrejmých vecí, ktoré z hry zmizli.

Napríklad už nedostanete náboje alebo lekárničky od tímu, v hre je menej zbraní, menej vozidiel.  Ale treba povedať aj zaujímavé novinky, ako modifikovanie zbrane počas hry, prieskum dronom je parádna vec, hák zlepšuje možnosti pohybu, shield možnosť ochrany, robotický pes vám pomôže na bojisku. Samotná streľba je pocitovo dobrá, TTK sa mi zdá, že po Day1 zlepšili a hru zrýchlili, aj keď stále nie sú hitboxy dobre nastavené a strely sa nezachytávajú vždy. Táto časť hry bude potrebovať opravu.

Dalo by sa to ešte dlho rozpisovať a hoci je tam pár dobrých noviniek, celkovo to cítiť ako veľký downgrade oproti predchádzajúcim hrám. Ostáva len čakať, čo s tým autori spravia. Zatiaľ, ak ste nenáročný hráč, tak sa zahráte a zrejme aj zabavíte, ak chcete viac, už to môže byť problém. Pre náročnejších hráčov je lepšie rovno skočiť do Portal časti hry a toto úplne vynechať.

Battlefield 2042
Battlefield 2042 Hra je teraz kvôli predaju skinov postavená na špecialistoch.
Hra je teraz kvôli predaju skinov postavená na špecialistoch.

Battlefield 2042 K postave si následne vyberáte len zbrane, ktoré predtým boli samostatné vojenské triedy.
K postave si následne vyberáte len zbrane, ktoré predtým boli samostatné vojenské triedy.

Battlefield 2042 Mapy sú tentoraz väčšie, niektoré až príliš veľké.
Mapy sú tentoraz väčšie, niektoré až príliš veľké.

Hazard Zone -  Tarkov z Wishu - 4/10

Druhá časť, ktorá mala pomôcť rozšíriť obsah a zároveň udržať hráčov aj medzi vydaním dvoch Battlefield hier, je Hazard Zone. Ten je niečo ako Tarkov, Vigor alebo Hunt, ale je viac battlefieldovský a minimálne zatiaľ ponukou obmedzený. Zároveň je aj jednoduchý, bez väčšej hĺbky.

Autori si tu zobrali základ z týchto akčných výsadkových survival hier s cieľmi a posadili ich do svojho prostredia, ale nedali len jeden alebo dva tímy hráčov, ale rovno osem jednotiek po štyroch hráčoch, ktorí sa vydávajú do boja. Ti prichádzajú na mapy, aby hľadali satelitné dáta a odleteli skôr, ako príde púštna búrka. Samozrejme, im v tom bránia AI vojaci a aj ostatné tímy, ktoré je vhodné eliminovať. Vy sa musíte so svojou jednotkou dohodnúť, ku ktorému zdroju dát pôjdete, prečistiť okolie, získať dáta a následne stihnúť jeden z odletov.

Základ je v tom uniknúť aj s dátami, respektíve bodmi za zabitia, aby ste získali peniaze na upgrady do ďalšieho boja. Len, samozrejme, nesmú vás zabiť, inak všetko strácate a musíte zbierať veci odznovu. Následne po hre si môžete kupovať lepšie zbrane, ale aj zefektívnenie liečenia, zvýšenie zásobníkov a podobné bonusy.

Problém je, že zatiaľ čo Tarkov má náročnosť a hlboké možnosti, Hunt má atmosféru a Vigor má zaujímavý svet, ani neviem, čo má Battlefield. Možno viac vojakov naraz v hre ako ostatné hry, ale nič viac. Možno nudu a neprehľadnosť ako bonus. Zdalo sa mi to akoby taká skúška, čo na to povedia hráči, aby autori vedeli, ktorým smerom to následne posúvať ďalej. Režim nemá ani len svoju vlastnú mapu a celé je to také nezáživné, bez nejakej motivácie viac hrať, keďže odmeny nie sú výrazné. K tomu vám môže chýbať aj ingame chat s tímom, ak hráte s neznámymi hráčmi. S priateľmi je to určite lepšie. Niekomu sa to môže páčiť, ale mne sa zdá, že je to skôr taký Tarkov z Wishu.

Battlefield 2042
Battlefield 2042 Kooperačná časť spojí tímy hráčov v boji proti sebe a proti AI.
Kooperačná časť spojí tímy hráčov v boji proti sebe a proti AI.

Battlefield 2042 Tarkov z Wishu vám umožní odomkýnať zbrane a vybavenie za zarobené peniaze.
Tarkov z Wishu vám umožní odomkýnať zbrane a vybavenie za zarobené peniaze.

Battlefield 2042 Na bojisku sa musíte s tímom koordinovať a ísť po cieľoch. Ak hráte s neznámymi, je to problém.
Na bojisku sa musíte s tímom koordinovať a ísť po cieľoch. Ak hráte s neznámymi, je to problém.

Portal - Battlefield metaverse - 8.5/10

Portal je niečo, čo ani nie, že mohlo, ale rovno malo byť samostatným Battlefieldom. Pokojne aj free to play. Je to taká zaujímavá vec, že tento režim sám osebe zachraňuje celú hru. Táto časť hry totiž spája rôzne Battlefield hry, ich armády, vozidlá a mapy do jedného celku. Pričom najlepšie je, že hráči si môžu sami vytvárať svoje mody rovno  cez web s vlastnými pravidlami, kde sa dajú postaviť proti sebe rôzne armády, vybrať hociktoré mapy a určiť špecifické pravidlá.

K tomu tento režim má svoj server browser, kde sa zobrazia vytvorené mody. Hoci aj Portal zdedil rôzne problémy, ktoré sú v základe hry, ale keďže sa dajú definovať pravidlá, veľa vecí sa tým dá odstrániť alebo aspoň obmedziť. Napríklad sa tu dajú vytvoriť hardcore servery, ľubovoľne zmeniť TTK, alebo na menšie mapy dať plný počet hráčov. Pozitívne je, že okrem Conquestu viete vybrať aj Team Deathmatch, Rush a aj Free for All režimy, ktoré chýbajú v základnej časti hry. Môžete aj zapnúť friendly fire, identifikáciu priateľov, rýchlosť guliek, poškodenie na jednotlivé časti tela, regeneráciu zdravia, ale aj obmedziť zbrane a vybrať špecifickú armádu pre každú stranu. Je toho veľa.

Mody môžu ponúkať jednu mapu, ale aj viac máp do rotácie a k siedmim základným mapám sa pridáva aj šesť máp z predchádzajúcich hier a k tomu aj ich armády, ako so špecialistami, tak aj zbraňami a vozidlami. Konkrétne sú tu spojené Battlefield 1942, Bad Company 2 a Battlefield 3 hry, a teda armády a mapy  z rôznych ér hry. Z druhej svetovej vojny tak prídu prepracované mapy Battle of the Bulge a El Alamein, alebo do Bad Company 2 sa vrátite na Arica a Valparaiso mapách a do Battlefieldu 3 v klasikách, ako je Caspian Border a Noshahr Canals.

Čo je zaujímavé, nemusíte hrať len štandardné režimy, ale používatelia už vytvárajú aj špeciálne. Napríklad populárny je zombie mod, kde jedna strana napríklad so sto hráčmi dostane nože, druhá strana s dvadsiatkou vojakov  zbrane a môžete sa spolu vyžívať v záplave nepriateľov. Podobne sú aj servery s infected modom, kde zombíci postupne získavajú mŕtvych vojakov na svoju stranu. Ale zaujímavé je poslať vojakov z druhej svetovej proti modernej armáde. Dokonca sa dá spraviť aj Red Light Green Light mod, alebo obdoba Gun Game z Call of Duty. Možnosti sú tu veľmi veľké. Jediná škoda, že aj tu sú nedotiahnutia prenesené zo základnej hrateľnosti. Veľkým obmedzením je aj to, že DICE minimálne dočasne zrušili získavanie XP na Portal serveroch, keďže hráči vytvárali XP farmy. Dúfajme, že to autori zafixujú.

Mimo toho je však Portal veľmi dobrý a veľmi hlboko prepracovaný. Vidieť, že keby autori chceli alebo mali čas, vedeli by podobnú hĺbku spraviť aj pri základnom režime. Takto je najlepšou časťou hry práve Portal a ak ho budú autori postupne rozširovať, má pred sebou svetlú budúcnosť. Napríklad môžu ešte pridať armády a mapy z Battlefieldu 1 alebo aj Battlefieldu 2142, prípadne z Vietnamu. Vytvárajú tak svoje multiverzum.

Battlefield 2042
Battlefield 2042 Portal je parádna časť hry a vtiahne vás aj do druhej svetovej vojny.
Portal je parádna časť hry a vtiahne vás aj do druhej svetovej vojny.

Battlefield 2042 Cez Portal sa dajú nadefinovať aj zombie alebo infected mody hry.
Cez Portal sa dajú nadefinovať aj zombie alebo infected mody hry.

Battlefield 2042 Portal má aj server browser, k tomu mody často fixujú veľa problémov z hlavného režimu.
Portal má aj server browser, k tomu mody často fixujú veľa problémov z hlavného režimu.

Vizuálny zážitok, zvukový ani tak nie

Technicky je nový Battlefield taký hit&miss. Vizuálne je to pôsobivé a na PC na ultra detailoch prostredia vyzerajú parádne. Ponúkajú kvalitné nasvietenie, vysoké detaily textúr a aj fyzikálnu dynamiku bojiska. Citeľne však autori ubrali na deštrukcii prostredia, kde sa niektoré steny dajú zničiť, ale to je dokopy všetko. Snažili sa to nahradiť rôznym počasím, ktoré má vplyv na bojisko - aspoň vizuálny. Vidieť ako sa zeleň ohýba vo vetre, ako tornáda berú veci okolo a ako púštna búrka všetko pohltí. Aj keď prostrediu výrazne neuškodia. Je to škoda, keďže pád mrakodrapu by mohol byť pôsobivý, namiesto toho tu padne len malá anténa alebo logo, alebo môžete mrakodrapu rozstrieľať okná. Explózia rakety na jednej z máp je však kvalitná, vybuchnúť môžu aj nádrže ropy a na rozobraných lodiach v jednej z máp padajú steny.  Čo ešte autori dobre spravili, sú remaky starých máp pre Portal, ktoré sú pekne prepracované a rovnako postavy a aj vozidlá sú extra detailné.

Druhá vec je optimalizácia a celková stabilita enginu. Skoky vo framerate sú často veľké hlavne pre rôzne náhodné záťaže procesora a predovšetkým ak máte slabší CPU výkon, môže byť problém s plynulosťou. Grafika sa rovnako na vyšších nastaveniach tiež môže pri väčších bojoch zapotiť a je dôležité nepreháňať to s detailmi pri slabšom výkone. DLSS tu však dokáže pekne pomôcť a ak si z nejakého dôvodu chcete znížiť výkon, viete si zapnúť ray tracing na ambient occlusion, ten však na bojisku vytvorí len minimálnu zmenu. Keď už autori chceli niečo na spomalenie framerate tak mohli skôr dať ray tracing na odrazy, to by bol výraznejší efekt.

Ale to nie je taký problém, problémom je skôr sieťový kód a špeciálne detekcie zásahov a hitboxy, ktoré sú nespoľahlivé a niekedy aj keď strieľate priamo do postavy, zásah ani nezachytí, ani sa neukáže krv. Niekedy, keď trafíte aj vedľa postavy, tak strieka krv zo vzduchu a inokedy aj keď 20 -krát strelíte do nepriateľa, krv strieka kade-tade a akoby mu to nebralo nič zo zdravia. On vás pre istotu strelí raz a ste mŕtvy. Je to problém. Určite sa to dá opraviť, ale je otázne, prečo ani po desiatich Battlefield hrách nemajú autori tieto veci dotiahnuté.

Samotné ovládanie je viac-menej štandardné, nie sú s ním problémy, až na ovládanie helikoptér alebo lietadiel, s ktorými sa hlavne na klávesnici a myši lieta veľmi zle. Plus vzdušné vozidlá sa po náraze do budov odrazia, čo pôsobí hračkársky.

Zvuky sú zvláštne. Akoby tiež zažili nejaký downgrade a necíť ich priestorovosť tak dobre ako v predchádzajúcich hrách. Niečo sa tu zmenilo. Zároveň sa zmenili aj hlášky na konci kola, ktoré sú teraz divné, nevýrazné, akoby vojaci nechceli nikoho zobudiť a to s textami skôr vhodnými medzi deti do Fortnite a nie do Battlefieldu.

Celkovo je Battlefield 2042 zvláštna ponuka plná rozporov. Vyzerá ako mix rôznych vecí, ktoré autori na seba nalepili s cieľom vyskúšať nové veci, ktoré by mohli následne prechádzať z jedného Battlefieldu do druhého. Je síce pekné dať viac možností, ale problém je, že v iných oblastiach orezali funkcie a nakoniec to celé nedotiahli.

Momentálne je hlavná All Out Warfare časť akoby len určená pre nenáročných hráčov bez hlbších možností, kooperačná časť Hazard zone je v nejakom úvodnom teste a čaká sa, čo na to povedia hráči a jedine Portal sa to celé snaží držať na svojich pleciach. Ten má hĺbku aj parádne možnosti, aj keď ho tiež sťahujú dole niektoré problémy hrateľnosti, ktoré je ešte potrebné dotiahnuť.  Na druhej strane, ak nekupujete hrať hneď teraz pri vydaní o polroka, alebo o rok môže byť hra v oveľa lepšom stave.

napísal saver 23.11.2021
Páči sa mi! (+9)
5.5