POKÉMON BRILLIANT DIAMOND / SHINING PEARL

7.5

Pokémoni stále vo forme

Čo by to bol za november bez Pokémonov? Posledné roky sa na nás spoľahlivo valia pokračovania, remaky i datadisky, ale nová porcia obsahu je vždy vítaná. Dvojica hier Pokémon Brilliant Diamond /Shining Pearl odštartovala štvrtú generáciu Pokémonov a debutovala na Nintende DS pred 15 rokmi. A zrazu sa môže zdať, že to nebolo tak dávno, najmä pre hráčov, ktorí si tento diel pamätajú alebo ešte opatrujú doma staré DS-ko.

Remake prišiel v správnom čase, lebo Nintendo chce do dvoch mesiacov vydať prequel z tohto sveta. Kolega Matúš sa rovnako správne pýta: a nie je to už nuda? Keď hráte každý rok to isté (mrk na Call of Duty, FIFA, NHL) a vzorec sa príliš nemení, je to sčasti fakt. Ale Pokémoni majú funkčnú chytľavú hrateľnosť a remaky prinášajú opäť istú formu zmien, ktorú sa oplatí sledovať.

Na základnom princípe sa prirodzene nemá čo modifikovať. Vyberiete si chlapca či dievča, zvolíte mu kamoša a idete do terénu, kde objavíte profesora na misii. Ten si zabudne kufrík, z neho vytiahnete Poké guľu, získate prvého Pokémona, absolvujete boj, mašírujete do mesta a profesor vám vysvetlí čo treba a dá vám aj Pokédex. A keďže tentokrát je vaša mama celkom spokojná a podporuje vás na ceste do sveta, nemusíte sa ospravedlňovať a hneď si môžete začať užívať čo treba.

Toto je už taká známa formula, že som dokonca nemusel čakať ani na tutoriál chytania Pokémonov a prvých dvoch som lapil takmer automaticky. Kúpil som v prvom obchode desať loptičiek, v boji ich hodil (opäť sa núka skratka cez tlačidlo X) a vo štvorici vandroval po prvých cestičkách či divočine. Nemáte tu čo pokaziť, všetko sa odohráva v dobrom tempe a aj mapu dostávate pomerne skoro.

Štruktúra hry i sveta je jasná: loziť po svete, navštíviť mestá s telocvičňami a silnými trénermi na porážanie. Medzi mestami sú očíslované cestičky, kde sa nachádzajú trávy a iné formy divočiny a aj postávajúci nádejní bojovníci, okolo ktorých prejdete či začnete dialóg a už sa obrazovka prepne do bojového módu. Trénuje, bojuje a chytá sa ostošesť. A občas vidíte pohodenú guľu či iný predmet.

Samotný svet je bohatý a už letmý pohľad na svetovú mapu dáva nádej, že tu bude čo objavovať. Nie všetko hneď, hra vás v prvej polovici rada vedie vpred či venuje rozmanité tipy. Ak sa chcete utrhnúť, nemáte veľa šancí: buď nemáte špeciálne schopnosti na prekonanie vody či skál alebo ste ešte voľnosť nedostali (eventuálne ste na nižšom leveli). Ale to nevadí – svet sa vám neskôr otvorí a nájdete miesta na grindovanie, odchytávanie lepších druhov a dokonca aj solídne zadania v príbehu.

Čaká vás tradičná náplň: pobehovanie po svete obohatené o slušné úlohy, pobyt v meste s mnohými postavičkami na kopec a tucty súbojov. Prebiehajú v ťahovom systéme, naraz môžete mať šiestich Pokémonov a je fajn zapojiť každého do boja, aby získal skúsenosti (i keď funkcia EXP Share dá čosi každému v partii). Pokémoni majú vlastné ukazovatele zdravia, vždy niekoľko schopností (ich počet je limitovaný) – niektoré útočné, iné obranné alebo ovplyvňujú defenzívu či ofenzívu (seba i súpera). Za hrdinu bojuje rozmanitá skupina, ideálne je mať vždy iné elementárne typy (ohnivý, vodný, elektrický či trávnatý). Budú sa levelovať, dajú sa im meniť ťahy pri vyšších leveloch a príde aj transformácia na mocnejší druh. Serepetičky ako Dynamax a Mega Evolution tu nehľadajte, sme v štvrtej generácii, kde sa ide ešte v starom štýle, ale vôbec to nevadí.

Srdce vám skôr piští po otvorenom priestranstve typu Wild Area. Tvorcovia ho alternujú zahrnutím Grand Underground, ktoré prekopalo pôvodný Underground, práve tam najviac cítiť vplyv najnovších hier. Vidíte voľne pohybujúce druhy Pokémonov, ktoré sa dajú chytiť iba na tomto mieste. Tento punc exkluzivity spolu s mierne odlišným systémom je pozvánkou na opakované návštevy i odchyty. Aspoň na chvíľu venuje kus slobody, ktorá vám môže azda chýbať v ostatných fázach, kde je štruktúra daná: telocvične, cesty, až ku koncu hry možná cesta niekam za nepovinnými výzvami a lokalitami.

Niežeby bol Grand Underground určený na kopu grindovania celý čas. Ak budete postupovať podľa plánu, pri väčšine telocviční vás čaká fér súboj a so solídne vytrénovanými Pokémonmi máte šancu na víťazstvá. Ale hra prituhne vo finále pri posledných dvoch tréneroch a potom dorazí Elitná Štvorka i veľký Pokémon šampión a zrazu máte čo robiť. Nevyrovnaná obťažnosť tohto typu sa vidí skôr v iných JRPG, ale dobre, možno je to daň za to, že nemáte prísť do cieľa príliš skoro.

Zatiaľ čo hrateľnosť vyšla zo štvrtej generácie, recenzovaný Shining Pearl si čosi vypožičal aj z ôsmej. Je to najmä povedomý interface, na ktorý hladko nabehnete po nedávnom Sword/Shield. Prehľadné umiestnenie ikon, vlastností, klávesové skratky, je to fajn. Grafika si však udržala iný štýl – chibi alias štylizované animované postavičky sa hlásia o pozornosť. Vďaka tomu je grafika kvázi retro a zároveň engine pekne vykresľuje a povýši známy svet Sinnoh regiónu do novej éry. Sinnoh je inak inšpirovaný japonským severným ostrovom Hokkaido, preto je bohatý na snežné oblasti i jazerá. Ľahká orientácia mapy vám pomôže na vandrovke – začnete vľavo dole a potom sa už cestičky zauzľujú.

Nová grafika lepšie pasuje najmä Pokémonom, postavy majú viac detailov a v bitkách pekné efekty. Starí známi podstúpili citeľný upgrade a užijete si ich pri nástupe i víťazných chvíľach. Navyše aj váš zverenec či protivníci sú v bojovom móde zrazu povýšení na pekné postavy a nie chibi postavičky vo svete. To je tiež taká miniatúrna JRPG úchylka – na svetovej mape drobci, v boji zrelí bojovníci. Táto dualita sa však celkom v hre osvedčila.

Pokémon Brilliant Diamond / Shining Pearl je povinná jazda pre ultra fanúšikov a eventuálne šanca pre tých, čo DS nemali a tento diel nehrali. Akurát časť hráčov, ktorá toho za posledných päť rokov odohrala s Pokémonmi veľa alebo sa príliš utieka k otvoreným Wild Areas minulej časti môže reptať, že táto časť veľa nového neprináša. Je to daň za retro/remake, i keď stále veľmi funkčný.

napísal Korec 2.12.2021
7.5
+ stále funkčná hrateľnosť od prvých minút