COUNTRYBALLS HEROES

COUNTRYBALLS HEROES

5.0

Heroes od flákačov pre lenivých hráčov

Na poli ťahových stratégií je Heroes of Might and Magic tak silným fenoménom, že málokto „mal gule“ na to, aby sa pokúsil replikovať jeho návykovú hrateľnosť. Gule však rozhodne nechýbajú vývojárom z Innominate Games, ktorí sa rozhodli priniesť hru v štýle HoMaM z prostredia meme známeho ako Countryballs. Vznikla tak zvláštna kombinácia ťahovej stratégie a nekorektného humoru. Je pravda, že séria Heroes má na PC dlhšie hluché obdobie, ktoré Ubisoft vyplnil len mobilnou hrou v roku 2019. Innominate Games sa tak chopili šance a vydali hru, ktorá na prvý pohľad možno pripomína legendu HoMaM III, no stále má od nej poriadne ďaleko.

Úvodná animácia vám predstaví premisu hry. Countryballs medzi sebou bojujú bez zjavnej príčiny či historického kontextu a do boja zasiahne svätý Gabe Newell s extrémnou silou peňazí. Hra nemá veľmi zmysluplný príbeh a jednoducho sa vezie na stereotypoch spojených s Countryballs. USA hľadá ropu aj v krajinách, kde ropa nie je. Poľsko si rieši svoje komplexy, Čína bojuje proti kapitalistickým mocnostiam a medzi tým sa objavia nemecké, britské či izraelské lopty s ich vlastnými stereotypmi. Stretnete Mutti Merkel, Karate Putina, Trumpa s typickým účesom a za pozornosť stojí aj český Krecik, čo je pravdepodobne Krteček stratený v preklade.

Strety medzi týmito postavičkami a ich hlášky sú najzábavnejšími aspektmi hry. Vtipy sú na spektre od nápaditých až po primitívne, takže ich ocenia skôr fanúšikovia temnejšieho humoru s aspoň základnými geopolitickými znalosťami. Keď však všetky hlášky prečítate, ostane v prvom rade hrateľnosť, ktorá by vás mala udržať pred obrazovkou. A tu nastáva problém. Formulka ťahovej stratégie s hrdinami a armádami je tu zjednodušená na úplný skelet. Naverbujete jednotky, zbierate zlato a päť druhov surovín a dobývate hrady a stavby záujmu. Hra dokáže nájsť problém v každom jednom z vymenovaných aspektov a v recenzii je nutné si ich rozobrať.

CountryBalls Heroes
CountryBalls Heroes Spoločenská satira je najsilnejšia stránka hry.
Spoločenská satira je najsilnejšia stránka hry.

CountryBalls Heroes Trump verzus Merkelová a jej vzorka nemeckého obyvateľstva.
Trump verzus Merkelová a jej vzorka nemeckého obyvateľstva.

CountryBalls Heroes Hru ocenia hlavne hráči zasvätení do všetkých meme na internete.
Hru ocenia hlavne hráči zasvätení do všetkých meme na internete.

Hra ponúka dve príbehové kampane – jednu poľskú a druhú americkú, pričom každá z nich sa skladá zo štyroch príbehových misii. K nim sa pridáva ďalších 8 misií v režime samostatných scenárov a máme tak zábavu o menej ako 20 misiách na 10 mapách, čo je dosť málo. V čase písania recenzie absentoval multiplayer režim, no tvorcovia sľubujú, že ho časom pridajú. Mnohých nemilo prekvapí už interface hry, ktorý je celkovo neprehľadný s presahujúcimi textami a keď sa stretne viac objektov s popismi, je to nečitateľný guláš. Pozriete sa na svojho hrdinu a hneď vás pobavia vtipné popisy jednotiek, no zistíte, že nemáte ani potuchy, či jednotky útočia na blízko alebo na diaľku.

Jediný spôsob, ako si overiť, čo ktorá jednotka robí, je začať boj. Až vtedy je viditeľný typ útoku jednotky a poviete si, že konečne je možné začať strategizovať. Po chvíli však zistíte, že hra nemá veľké nároky na strategické myslenie, pretože zo súbojov odstránila väčšinu prvkov, ktoré poznáte z hrania Heroes hier. Napríklad, jednotky s útokmi na diaľku nemajú žiadne penalizácie za vzdialenosť od cieľa. Sú rovnako efektívne, ako keby boli od nepriateľa vzdialené len 2 políčka. Armáda zložená z jednotiek, ktoré strieľajú akékoľvek projektily je preto úplná luxus a napríklad vo frakcii Rusov sú také až štyri jednotky zo siedmich. Nie že by nejako záležalo na príslušnosti jednotiek, pretože sa tu nedá hovoriť ani o systéme morálky. Bojové polia sú jednotvárne a dokonca sa nemenia ani pri bitke o hrad. Dobývanie hradieb je zjavne tiež prežitok.

V anarchistickom svete CountryBalls Heroes samozrejme neexistujú ani postihy za pohyb po náročnom teréne a dĺžka vášho pohybu sa dá iba predlžovať artefaktmi. Škoda, že nevidno počet krokov ani koľko ťahov by to zabralo dostať sa z bodu A do bodu B. Neexistuje tlačidlo na vykonanie pohybu hrdinu a musíte sa tak vždy dvakrát trafiť do toho istého políčka. Skúmanie mapy je výzva sama o sebe, keďže na označenie aktívnej budovy je v mnohých prípadoch náročné, v niektorých dokonca nemožné. Niektoré budovy nedávajú žiadne efekty a po čase zistíte, že ku niektorým artefaktom a surovinám sa jednoducho nedá dostať. Autori pri rozmiestňovaní predmetov urobili absurdné chyby, ako keby ich zatarasili za neviditeľné bariéry.

Hra je celkovo neférová v aplikácií vylepšení. Zdá sa, akoby štatistiky hrdinu neovplyvnilo absolútne nič okrem artefaktov. Stavby, ktoré vám majú vylepšiť body sily jednoducho neurobia nič. Celkovo je levelovanie opäť mimoriadne zjednodušené, pretože každý hrdina bez ohľadu na národnosť má na výber tri vetvy zo stromu schopností. Kúzla sa hrdina neučí, ale sú mu automaticky pridelené na základe úrovne schopnosti kúzlenia. Pri tejto úrovni amaterizmu musíte len mávnuť rukou, že sila kúziel sa vám nevylepšuje, pretože štatistiky sú pokazené a nemôžete očakávať, že vôbec uvidíte účinnosť kúziel. Pri boji totiž neukazuje správne poškodenie, ale hodnotu bežného útoku. To je jeden z mnohých bugov, ktoré autori musia dotiahnuť a bude to trvať týždne až mesiace, kedy bude hra konečne férová.

Keď už vás tieto neférové a zjednodušené súboje prestanú baviť, tak sa pravdepodobne uchýlite ku Quick battle a jednoducho počkáte, aké škody vypočíta AI. Rýchly boj je však v skutočnosti čistá lotéria. Raz dá AI výsledok, pri ktorom hrdina príde o jednu najsilnejšiu jednotku a 7 Rambov. Kliknete na Quick battle druhý raz už je to bez strát. Jednoducho môžete klikať dovtedy, kým sa vám nebude páčiť výsledok. A medzi stratou najsilnejšej jednotky a žiadnou stratou je predsa obrovský rozdiel. Aj AI nepriateľov akoby vôbec nerozmýšľala alebo verila v silu diplomacie, pretože sa nikdy nepúšťa do zásadných bojov. Takmer nikdy neútočí a nezmyselne uteká z hradov a necháva ich nechránené, aby ste ich mohli ľahko obsadiť.

To, že hra nemá autosave a ani nevie prepísať uloženú pozíciu a vždy musí vytvoriť novú, je len kozmetický detail. Omnoho komickejšie je, keď po načítaní pozície hra zahlási, že misia je splnená a vráti vás do hlavného menu. To môže byť v podstate výhra, no maximálna frustrácia nastáva v momente, kedy sa AI zasekne počas svojho ťahu a hra sa 20 minút jednoducho nehýbe a nepomôže ani načítanie staršej pozície. Toto sú všetko bugy, ktoré ničia hru a síce sa dajú opraviť, no hrateľnosť už sa opraviť nedá. Niekomu sa môže zdať, že keď z hry zoberiete všetky prekážky, tak ju urobíte zábavnejšou, no na CountryBalls Heroes vidieť, že to vôbec nemusí byť pravda.

CountryBalls Heroes
CountryBalls Heroes Absolut hardbass, Russian party in Kazan.
Absolut hardbass, Russian party in Kazan.

CountryBalls Heroes Hra je plná chýb a všimnete si ich najmä na mape.
Hra je plná chýb a všimnete si ich najmä na mape.

CountryBalls Heroes Dizajn hrdinov a jednotiek nápaditým spôsobom parodizuje rôzne národnosti.
Dizajn hrdinov a jednotiek nápaditým spôsobom parodizuje rôzne národnosti.

Tvorcom však treba uznať vysokú mieru nápaditosti pri snahe preložiť HoMaM do sveta meme. Mestá všetkých frakcií sú plné interného humoru používateľov Redditu. Jednotky sú skvele nadizajnované a pri mnohých z nich dostanete záchvat smiechu. Ruskí Gopnici, nemeckí inžinieri, policajti na ovčiakoch, poľskí údržbári, texaskí kovboji, to sú všetko stereotypy perfektne pretavené do bojových jednotiek. 2D art štýl je občas na mape chaotický a najmä suroviny sa na pozadí strácajú, no miera detailov je pôsobivá a vďaka tomu svet Countryballs pôsobí naozaj živo s nie len ako kulisa ku ťahovej stratégií. Z hudobného hľadiska je hra skromnejšia, no niektoré melódie vám ostanú zaryté v pamäti a možno si na ne spomeniete, keď najbližšie uvidíte Trumpa či Putina.

Netreba zabúdať, že CountryBalls Heroes je produktom meme kultúry, v ktorej sa nedbá na autorské práva, aby sa pobavilo čo najviac ľudí. Aj keď autori bez hanby vykradli HoMaM s cieľom urobiť geopolitickú satiru, možno si neuvedomili, že svojou hrou urobili aj slabú paródiu na milovanú sériu ťahových stratégií. Kým niektoré chyby v hre je možné nazvať bugmi, iné sú dôsledkom rozhodnutí, ktoré zo strategickej hry robia primárne len komédiu. Hra je tak akýmsi Heroes pre hráčov, ktorým sa nechce rozmýšľať. Pre množstvo nelogických chýb nemá tak návykovú hrateľnosť ako legenda od New World Computing a rozhodne nezaplní dieru, ktorú nám už pár rokov necháva Ubisoft. Pár dobrých vtipov po čase omrzí a bez nich už ostane len nedotiahnutá hra, ku ktorej sa nemáte potrebu vracať.

napísal Tanya 13.12.2021
5.0
COUNTRYBALLS HEROES