UNCHARTED: LEGACY OF THIEVES COLLECTION

UNCHARTED: LEGACY OF THIEVES COLLECTION

9.0

Poklad sa skrýva za vodopádom

Recenzia na PS5 verziu

Už ako deti nás Indiana Jones v jednej z najznámejších scén celej filmovej série naučil, že je správne, keď hrdina len tak zastrelí zloducha. Dokonca to môže byť aj zábavné. Hrdina tu a tam niekoho zastrelí, nájde poklad a na záver aj získa srdce krásavice. Typické trópy dobrodružného žánru. Indy v tom, samozrejme, nebol prvý a rozhodne ani posledný. Knihy, filmy, seriály a aj hry nám ukazujú, že je normálne stať sa masovým vrahom pri love pokladov. Premýšľali ste niekedy nad tým? Ak nie, možno pri hraní Uncharted: Legacy of Thieves Collection sa na hry pozriete aj z tejto strany.

Uncharted je dnes už kultová séria, ktorá zmiešala všetko, čo sme už v dobrodružných dielach videli, s akčnou hrateľnosťou, ktorú pomaly šperkovala k dokonalosti. Jej hlavný protagonista Nathan Drake má Indyho šarm a vedomosti, lozí ako Ezio a strieľa ako Rambo. Postava a jej príbeh ale časom začali pôsobiť trochu vyčerpane, plocho. Štvorka to našťastie zmenila a priniesla príbeh, ktorý bol osobnejší, zaujímavejší, s hlbšie prepracovanými postavami a celkovo aj dospelejší. V lete 2017 ju nasledovalo samostatné rozšírenie The Lost Legacy, ktoré Nathana odsunulo na vedľajšiu koľaj a hlavnou postavou sa stala obľúbená Chloe Frazer.

Obe tieto hry si môžete zahrať opäť vo vylepšenej kolekcii pre PS5 a niekedy neskôr aj vôbec prvý raz pre PC. Nie je určená ani tak pre tých, ktorí už pôvodné hry hrali (aj keď im prináša rôzne výhody), ale hlavne pre nových hráčov, ktorí sa k PlayStation a aj k sérii ako takej dostanú až teraz. Tí si užijú blockbusterový príbeh nabitý akciou a hľadaním pokladov. Ak ste už hry hrali na PS4, dostanete technologické vylepšenia, podporu funkcií PS5, ale zas odbudol multiplayer. Ten síce v pôvodnej štvorke nebol nejaký revolučný, ale bol chytľavý a dokázal zabaviť na pár hodín ešte po prejdení hry.

Uncharted: Legacy of Thieves Collection
Uncharted: Legacy of Thieves Collection Mladý Nathan je kľúčom k novému a osobnejšiemu príbehu previazaného na mladosť hlavnej postavy
Mladý Nathan je kľúčom k novému a osobnejšiemu príbehu previazaného na mladosť hlavnej postavy

Uncharted: Legacy of Thieves Collection Budete nielen veľa strieľať, ale taktiež sa aj biť
Budete nielen veľa strieľať, ale taktiež sa aj biť

Uncharted: Legacy of Thieves Collection Hra obsahuje jeden milý odkaz na históriu štúdia
Hra obsahuje jeden milý odkaz na históriu štúdia

Kolekcia má síce jedno úvodné menu, no v ňom si vyberiete, ktorú z dvojice hier chcete hrať a následne sa už presuniete do menu ako v pôvodných hrách. Ak ste ich hrali a idete aj do tejto kolekcie, máte možnosť si preniesť uložené pozície (z cloudu a aj z disku) a pokračovať tam, kde ste kedysi skončili. Spolu s uloženými pozíciami si ta prenesiete všetko – nájdené poklady, odomknuté kapitoly a dokonca aj získané trofeje.

Ak ste pôvodné hry hrali, poznáte ich príbeh aj hrateľnosť, takže môžete nasledujúcich niekoľko odsekov preskočiť. Teraz chcem totiž hry predstaviť tým, ktorí s nimi doteraz nemali tú česť a začnime štvorkou. Nate je už starší. Nie moc, ale predsa len už cíti, že kedysi tie všetky dobrodružstvá boleli menej. Namiesto nich sa teraz venuje rodinnému životu, no aj tak sa nechá zlákať volaním ešte jedného dobrodružstva a to najmä vďaka tomu, že sa na scéne objavuje jeho dlho stratený brat Sam Drake. Ten rozbehne reťaz udalostí, ktoré vás spolu s Nathanom zavedú na krásne a exotické lokality v rôznych kútoch sveta, kde na vás čakajú poklady, ale aj haldy nepriateľov z žoldnierskej organizácie Shoreline, ktorú vedie drsná Nadine Ross.

Ako som už vyššie písal, v porovnaní s predchodcami má štvorka občas komornejší a intímnejší príbeh a to hlavne vo vzťahu dvoch bratov, ale je tu aj téma starnutia, rodiny, dynamiky vzťahov a ďalšie, ktoré to celé oproti predchodcom posúvajú vpred. Záver hlavným postavám prajete a tešíte sa z neho, no sú tu aj momenty, kedy to v deji škrípe. Úvod je veľmi rozťahaný, prakticky sa skladá z trojnásobnej expozície, ktorá vás do deja uvádza, no ruší tempo z hrania, ktoré často kolíše aj neskôr v priebehu hry. Nie je to veľká chyba, ale občas pri hraní pocítite, že by to mohlo byť aj trošku lepšie. Rovnako sa scenár nevyhol ani klišovitým a predvídateľným momentom, narazíte aj na nejaké menšie nelogickosti. Stále je to ale vysoký štandard, ktorý si užijete.

Kvitovať musím aj to, že hra už nepotrebuje toľko ohurovať. Nie je až absurdne preplnená megalomanskými scénami ako od Michaela Baya, čo je tiež jeden dôsledkov toho, že je hra dospelejšia. Nechýbajú všetky tie záchrany v poslednom možnom momente a predskriptované sekvencie, ale už to nepôsobí tak až absurdne prehnane. Hra vie, kde treba ubrať, raz sa pasujete s nejakým QTE, o pár chvíľ neskôr riešite jednu z naozaj pekne spracovaných hádaniek s pekne vybalansovanom náročnosťou, aby ste sa pri nich na dlho nezdržali, no zároveň aby hru spomalili a tiež spestrili. K hádankám nesmie chýbať neodmysliteľný zápisník, ktorý vás sprevádza na každom kroku.

Lezenie je mierne rozšírené a to hlavne prostredníctvom lana, ktoré sa stáva jedným z primárnych prvkov hrateľnosti. Pomocou neho sa dostanete na inak nedostupné miesta, pričom ho využijete aj ako súčasť bojov. Dôležitou pomôckou je aj skoba, pomocou ktorej budete môcť liezť po skalách, ktoré sú na to určené (spoznáte ich podľa iného povrchu). No a ešte je to kopa akcie. Nate sa vie slušne oháňať v pästných súbojoch, ale vie to aj so zbraňami v ruke, pričom sa arzenál v hre oproti predchodcom o niečo rozšíril. Sedíte v kryte, vystrčíte sa a snažíte sa trafiť nepriateľov, pomôcť si s niečím v prostredí a podobne. Musím ale povedať, že dnes ma tá akcia už tak nebaví. Roky plynú a zábavnú streľbu si dnes predstavujem už trochu inak. To isté platí aj o QTE, ktoré by v roku 2022 už fakt mohli byť v hrách zastúpené skromnejšie. Hlavne finálny súboj už trochu pretrpíte, aby ste sa dostali k zaslúženému epilógu.

Štvorka prišla so zaujímavou novinkou a to rozšírenými lokalitami. Tie oveľa lepšie obstáli v teste časom a aj keď často nie sú nejaké rozsiahle, autori ich umne využívajú. Jednak v nich nájdete kopu pokladov na zbieranie. No taktiež ich môžete využívať na alternatívne postupy vpred – skrývať sa vo vysokej tráve a nenápadne likvidovať nepriateľov, obchádzať ich a podobne. Dokonca sú tu aj rozsiahle mapy, kde na presun využívate auto.

Uncharted: Legacy of Thieves Collection
Uncharted: Legacy of Thieves Collection Otvorené priestranstvá ponúkajú viac priestoru na skúmanie
Otvorené priestranstvá ponúkajú viac priestoru na skúmanie

Uncharted: Legacy of Thieves Collection K zaslúženému epilógu sa musíte pretĺcť cez otravný záverečný súboj
K zaslúženému epilógu sa musíte pretĺcť cez otravný záverečný súboj

Uncharted: Legacy of Thieves Collection Hru si môžete spestriť aj rôznymi filtrami
Hru si môžete spestriť aj rôznymi filtrami

Lost Legacy vo veľkom vychádza zo štvorky, takže zo všetkého, čo je opísané vyššie. Ale, ako sa hovorí, keď dvaja robia to isté, nikdy to nie je to isté. K tomu sa však ešte dostanem. Poďme najskôr k príbehu, ktorý do centra diania posúva ženy. Chloe spája sily s Nadine, aby spolu v Indii našli vzácnu relikviu dávno stratenej civilizácie. Nie sú ale jediné, kto je na ceste za týmto pokladom a musia tak čeliť jednotám Asava, s ktorým má Nadine spoločnú minulosť. Asav je sadista, ktorý chce rozpútať vojnu a ničiť, má svoje vojenské oddiely a vždy je nejakým spôsobom o krok pred vami.

Výmena protagonistov a dynamika medzi odlišnými osobnosťami Chloe a Nadine síce pekne osviežuje sériu, no asi ste už aj podľa popisu vyššie vydedukovali, že Lost Legacy predstavuje návrat k prehnaným megalomanským momentom a kým štvorka ponúkla naozaj dospelejší a príjemný príbeh, tu by ste niečo také čakali len márne. Sú tu síce pokusy o pár hlbších momentov medzi dvojicou hlavných postáv, avšak tie neraz spadnú do zabehnutých klišé, takže sa niečoho sviežeho nedočkáte. Príbehovo bohužiaľ táto expanzia nedosahuje kvality základnej hry.

Prekonáva ju však v prostrediach. Je to síce veľmi subjektívne, ale aj keď už štvorka ponúkla niektoré parádne lokality, Lost Legacy to ešte prekonáva a miesta, ktoré v hre navštívite, vám vyrazia dych. Hlavne scény, kedy vám hra predstaví nejaký chrám či iné dôležité miesto, sú spracované parádne. Ani sa nebudete čudovať, že si ich Chloe všetky môže odfotiť, keďže aj vy by ste to robili v skutočnosti. Síce sa celá hra odohráva v Indii, ale tie miesta sú jednoducho parádne. Čaká vás tu obrovská kopa lozenia, menší počet hádaniek a aj dosť veľká porcia akcie. Čo sa týka lozenia, lano a skoba hlásia svoj návrat. Hádanky opäť vychádzaj z fyziky aj priestoru a je tu jedna parádna tieňohra.

Uncharted: Legacy of Thieves Collection
Uncharted: Legacy of Thieves Collection Lost Legacy stavilo na novú dvojicu hrdiniek
Lost Legacy stavilo na novú dvojicu hrdiniek

Uncharted: Legacy of Thieves Collection Hádanky v takejto hre nesmú chýbať
Hádanky v takejto hre nesmú chýbať

Uncharted: Legacy of Thieves Collection Chloe ukazuje, že sa séria vie poradiť aj bez Nathana
Chloe ukazuje, že sa séria vie poradiť aj bez Nathana

Akcia je takmer totožná s tým, čo priniesla základná hra. Rozdiel je akurát v tom, že Chloe (čo je jediná hrateľná postava v hre) má iný štýl pästných bojov, čo sa na hre jasne odrazilo. Okrem toho je to stále tá istá klasická cover shooter hrateľnosť s mnohými predskriptovanými pasážami, lineárnymi naháňačkami a aj QTE. Aj tu tak hra rieši boje s hlavným záporákom a aj tu je to niečo, čo musíte skôr pretrpieť. Tých súbojov je niekoľko, sú sterilné, nudné a asi by ste si to aj radšej pozreli ako prestrihovú scénu, ako sa aktívne zapájali.

Najväčším problémom Lost Legacy je to, že máte pri hraní dojem, že hráte presnú kópiu toho, čo ste už hrali. Chloe ako hlavná postava je super, ale to všetko okolo nej je len zelenou variáciou na to, čo ste predtým hrali nejakých 18 hodín. Ak hráte hry hneď po sebe, nastupuje u vás stereotyp a už sa tým hraním vlastne až tak nebavíte. Na hre navyše pracoval aj trochu iný tím a niektoré oblasti nedotiahol až tak dobre. Občas je to dizajn úrovní, občas príbeh. Dokonca sú tu aj nepríjemné bugy/gitche, niektoré také, ktoré trápili už pôvodné vydanie hry v roku 2017 a autori ich tak zjavne doteraz neopravili. Napríklad zaseknutý džíp. Ak sa vám to stane, musíte po tých veľkých lokalitách chodiť pešo.

Čo sa týka produkčných hodnôt, toto je rovnaký blockbuster ako akýkoľvek veľký hollywoodsky trhák. Nemyslím len scenárom, ale hudbou, dabingom, zvukovým mixom a podobne. Dabing postáv je výborný, započujete mnoho známych hlasov, ktoré robia svoju prácu na jednotku. Atmosféru oboch hier parádne podčiarkuje hudba. Zvuk navyše teraz podporuje 3D technológiu PS5 a funguje dosť dobre. Napríklad zjednoduší aj hľadanie pokladov, ku ktorému pomôže haptická spätná väzba DualSense ovládača. Ten kolekcia inak nejako výrazne nevyužíva, ale aspoň pri tých pokladoch vám naznačí, kde sú.

Uncharted: Legacy of Thieves Collection
Uncharted: Legacy of Thieves Collection Chloe sa vie obracať v boji, no aj prekonávanie zámkov je pre ňu hračkou
Chloe sa vie obracať v boji, no aj prekonávanie zámkov je pre ňu hračkou

Uncharted: Legacy of Thieves Collection Niektoré lokality naozaj vyrazia dych
Niektoré lokality naozaj vyrazia dych

Uncharted: Legacy of Thieves Collection Obe hry spoločne ponúknu kopu hodín lezenia cez rôzne prekážky
Obe hry spoločne ponúknu kopu hodín lezenia cez rôzne prekážky

Animácie sú aj dnes parádne, aj keď môžu nastať chvíle, kedy trochu haprujú. Nejaké tie zaseknutia alebo podobné glitche sa tu a tam objavia, no nie je to nič strašné. Grafika už ukazuje, že ide o hry z minulej generácie konzol, ale stále vyzerá slušne a teda hlavne vyobrazenie niektorých prostredí. Keďže sme ale na novej generácii, kolekcia ťaží z jej výkonu a prináša niekoľko režimov zobrazenia. Fidelity režim beží v 4K pri 30fps. Performance ide v 60fps a vychádza z 1440p rozlíšenia. To upscaluje pre 4K telky a downsampluje pre 1080p telky, čím vylepšuje vyhladenie obrazu a hra tak nemusí toľko blurovať. No a je tu ešte aj Performance+ režim, ktorý ide v 1080p až na 120fps. Každý si tak môže vybrať to, čo preferuje.

Ale to najlepšie, čo Uncharted: Legacy of Thieves Collection prináša, je hodnota, ktorú za svoje peniaze dostanete. Stojí 50 eur a za to dostanete dve kvalitné (jednu viac, jednu menej) dobrodružné hry s kopou obsahu. A Thief’s End na také bežné prejdenie zaberie zhruba 18 hodín, Lost Legacy k tomu pridá ďalších 8. Už to je samo osebe dosť, no stále nebudete mať vyzbierané všetky poklady, takže sa ku hrám môžete vrátiť na niekoľko ďalších hodín. Našincov navyše poteší česká lokalizácia oboch hier, ale tá už bola na PS4. Ak máte radi takéto hry a ešte ste tieto dve nehrali, skočte po nich. Ak ste ich hrali už na PS4, tu veľa noviniek a nových dôvodov na hranie nenájdete. Multiplayer je preč, ale pribudol 3D zvuk, haptická odozva, rýchle nahrávanie a grafické režimy.

napísal matus_ace 26.1.2022
Páči sa mi! (+8)
9.0