SIFU

SIFU

8.0

Prevteľte sa do videoherného Jackie Chana

Recenzia na PS5 verziu

Podobne ako prvý počin francúzskeho štúdia Sloclap, simulátor bojových umení Absolver, aj Sifu sa pokúša o absolútne autentickú reprezentáciu bojových umení, no tentokrát v Kung Fu prostredí a s technikami Pak-Mei. Tejto beat 'em up sa pri každom úspešnom údere dokonale darí presvedčiť vás o tom, že ste videoherný Jackie Chan. Vaše ego však dostane rýchlu a efektívnu lekciu, vďaka ktorej pochopíte, že tu vám náhodné stláčanie tlačidiel nepomôže. Sifu je nekompromisne pedantný zážitok, ktorý vás naučí zvážiť každý ďalší krok a len pri skutočnom ovládnutí všetkých techník vám dovolí agresívne sa vrhať do súbojov.

Do tradičného čínskeho prostredia vás uvedie prológ z pohľadu hlavného záporáka hry. V ňom zabije bývalý študent Yang a jeho štyria nasledovníci svojho bývalého Kung Fu majstra (sifu), ktorý je zároveň otcom hlavného hrdinu. Po tragickej smrti nasleduje výber pohlavia hlavného hrdinu/hrdinky a Yangov pokus aj o vašu vraždu, ktorý je však vďaka magickému talizmanu neúspešný. Po ôsmich rokoch tvrdého tréningu sa tak váš hrdina vydáva na krvilačnú cestu za pomstou.

Príbeh má však aj napriek jednoduchej zápletke svoje zaujímavé momenty a držia ho pokope hlavne dobre napísané postavy a vaša motivácia ukončiť ich putovanie v tomto svete. Počas tejto Kung Fu púte sa postavíte piatim úhlavným nepriateľom v piatich roguelike leveloch. Každý z týchto majstrov bojových umení je originálnou postavou, ktorá dokonale zapadá do svojho unikátneho prostredia. Majstrami, ktorým sa postavíte zoči-voči, sú: Fajar - The Botanist, Sean - The Fighter, Kuroki - The Artist, Jīnfèng - The CEO a vrah vášho otca Yang - The Leader.

Sifu
Sifu Yang a jeho banda grázlov upútajú už v prológu.
Yang a jeho banda grázlov upútajú už v prológu.

Sifu Pohľad z okna na mesto vás čaká pred každou misiou.
Pohľad z okna na mesto vás čaká pred každou misiou.

Sifu Talizman ponúkne unikátnu mechaniku a aj menu pre schopnosti.
Talizman ponúkne unikátnu mechaniku a aj menu pre schopnosti.

Yang sa aj so svojím gangom skrýva v rôznych častiach mesta, a preto každému pripadne jedna časť z tejto „mestskej pyramídy”, ktorou sa budete musieť prebojovať. Okrem prológového levelu školy Wuguan sa v hre nachádza ďalších päť levelov. Opustená Kung Fu škola sa v priebehu hry stáva aj centrálnym HUBom, v ktorom si budete postupne otvárať nové miestnosti vzhľadom na váš progres. Budete tu môcť skúmať vašu nástenku, trénovať, odomykať nové schopnosti, ale hlavne začínať každý nový level pohľadom na infraštruktúru mesta cez okno. Každý z levelov skrýva svoje tajomstvá a je ukončený súbojom s jedným z vašich cieľov.

V prvom leveli nazvanom Squats preskúmate uličky roztrúsených, zeleňou obrastených domčekov, ilegálne aktivity gangu a postavíte sa Botanistovi Fajarovi. Druhou výzvou bude Club, ktorý okrem nočného klubu a skúšky bojových umení známej ako Burning vyvrcholí súbojom s Fighterom Seanom. Artist, teda umelkyňa Kuroki, sa vám postaví do cesty na vrchole rozsiahleho moderného múzea. V útrobách štvrtej lokácie The Tower, ktorá je sídlom mocnej CEO, sa postavíte starej priateľke vášho otca Jīnfèng. Finálnemu sifu Yangovi sa postavíte v liečebnom centre The Sanctuary, ktoré sa vyníma vysoko v horách nad celým mestom. Každý level má unikátny dizajn, architektúru, ktorá spája tradičnú čínsku kultúru a moderné prvky a dodáva tak hre excelentnú atmosféru.

Sifu však nie je iba o skúmaní nádherných a rozmanitých levelov, ale hlavne o vytrvalom boji za pomstou. Práve vo vytrvalom boji vám pomôže už spomínaný talizman, ktorý je nielen zaujímavou črtou hry, ale aj jednou z hlavných herných mechaník. Vďaka tomuto talizmanu si hra totižto privlastňuje roguelike podtitulok. Kedykoľvek v Sifu zomriete, máte vďaka tejto tajomnej zlatej ozdobe možnosť sa opätovne postaviť a pokračovať v boji. Avšak nič nie je zadarmo, a preto každou smrťou váš hrdina zostarne o celkový počet smrtí, ktorý ste doteraz nazbierali.

Pokúsim sa teda túto unikátnu mechaniku vysvetliť podrobnejšie a čo najjednoduchšie. Talizman obsahuje 5 zlatých mincí, z ktorých každá predstavuje desať rokov, ktoré vám môže darovať. Pri každej smrti sa rozhodnete, či boj vzdáte alebo sa opäť postavíte. Počítadlo vašich smrtí sa pri každom ďalšom postavení zvýši o jednu smrť a počet, ktorý sa na ňom ukáže, sa priráta k veku vášho hrdinu. Takto váš spočiatku 20-ročný bojovník postupne starne o rok, po ďalšej smrti o dva, po ďalšej o tri a tak ďalej. Každá minca vám poskytne už spomínaných desať rokov, po ktorých vždy minca praskne. Teda mincu stratíte vo vašom tridsiatom, štyridsiatom a v poslednom pokuse v sedemdesiatom roku života. Keď sa mince na talizmane minú, znamená to definitívnu smrť a celý level je tak nutné reštartovať.

Zopár prvých rokov teda smrť neriešite, avšak keď vaše počítadlo dosiahne sedem či osem rokov, vaša absolútna smrť bude veľmi náhla. Tu však komplikácie s úmrtiami nekončia. Váš hrdina totižto nestarne len počas konkrétneho levelu, ale roky zo všetkých predchádzajúcich levelov si spolu s počítadlom smrtí prenáša do levelov nasledujúcich. Preto vám nebude stačiť prejsť level ako čerstvý sedemdesiatnik, nakoľko v ďalšom leveli bude vaša prvá smrť aj vašou poslednou. Starnutie však prináša ešte jednu zaujímavú mechaniku, kedy sa po každom desaťročí mierne zvýši vami spôsobované poškodenie ale naopak sa zníži vaše celkové zdravie. Starnutie je reprezentované aj zmenou vizuálu vášho hrdinu, a tak viete aj na základe farby vlasov či typu odevu odhadnúť, v ktorom desaťročí sa vaša postava práve nachádza.

Okrem unikátnej mechaniky smrtí je, samozrejme, Sifu primárne o Kung Fu, ktorého tu nie je málo. Váš bojovník začne so skromným arzenálom ľahkých a ťažkých útokov, bránenia, odrazenia útokov, úskoku a takzvanej mechaniky sústredenia, ktorá využíva špeciálne schopnosti. Kombináciou ľahkých a ťažkých útokov, bránenia a úskokov, pohybov páčok a nových schopností tvoríte v hre extravagantné a efektívne kombá, ktorých primárnym cieľom je eliminácia nepriateľského ukazovateľa štruktúry. Ten sa svojou funkciou podobá napríklad hre Sekiro: Shadows Die Twice. Ukazovateľ totiž reprezentuje „stabilitu“ konkrétneho nepriateľa, ale aj vašu vlastnú.

Ak totiž naplníte celý ukazovateľ štruktúry protivníka, u nepriateľa sa vytvorí krátke okno na udelenie kritického úderu, a teda ukončenie súboja. Takéto zakončenia sú doplnené vkusnou animáciou a navyše uspokojujúco zakončujú duel. Navyše spolupracujú aj s okolitým prostredím, a tak často viete ukončiť súboj buď nárazom nepriateľa do najbližšej steny, či zlomením chrbta o najbližšiu pohovku. Rovnako však s prostredím interagujú aj vaši nepriatelia, a tak vás o steny omlátia podobne často. Preto je nutné si strážiť vlastný ukazovateľ, ktorý rastie práve zásahmi od nepriateľov, neustálym blokovaním alebo neúspešným odrazením útoku. Preto je pre vaše prežitie esenciálne naučiť sa správne načasovanie odrážanie útokov (teda presne v momente keď sa vás nepriateľ dotkne zblokovať jeho ranu) a taktiež efektívne využívať kombá, ktoré napĺňajú ukazovateľ citeľne rýchlejšie.

Kung Fu chmaty však nie sú jedinou možnosťou útoku, a preto sa kade-tade po mapách nachádzajú rôzne predmety, ktoré viete použiť ako zbrane. Od typických sklenených fľašiek, tehál a drevených palíc, sa postupne budete oháňať aj kovovou trubkou, baseballovou pálkou či mačetou. Každý z týchto fatálne poškodzujúcich predmetov má svoju výdrž, a preto napríklad tehla či fľaška vydržia iba jeden úder, ale takou mačetou eliminujete aj viacero nepriateľov. Každý z predmetov je možné taktiež vrhnúť alebo po odomknutí istých schopností vykopnúť rovno zo zeme, či zachytiť vo vzduchu nepriateľom hodenú vec. Útoky predmetmi väčšinou dočasne ochromia nepriateľov alebo vám dokonca poskytnú okno pre kritický úder.

Sifu
Sifu Starnutiu sa vyhnete iba perfektným ovládnutím mechaník.
Starnutiu sa vyhnete iba perfektným ovládnutím mechaník.

Sifu Hra ponúkne aj zopár dialógových možností, či dokonca veľmi ikonický koridor.
Hra ponúkne aj zopár dialógových možností, či dokonca veľmi ikonický koridor.

Sifu Smrť je nevyhnutná a podobných obrazoviek neuvidíte málo.
Smrť je nevyhnutná a podobných obrazoviek neuvidíte málo.

Keď je už reč aj o schopnostiach, tak ani tie rozhodne nie sú na zahodenie. 24 rôznych schopností je rozdelených na päť skupiniek, ktoré obmedzujú isté možnosti aj na maximálny vek, v ktorom sú odomknuteľné. Schopnosti si môžete odomknúť na jeden konkrétny level za získané XP body, avšak ak si tú istú kúpite ešte navyše päťkrát, bude vám odomknutá permanentne. XP hodnota každej schopnosti môže mať priradenú hodnotu 500, 750, 1000 alebo až 1500XP. Ich prehľad v strome schopností aj s popisom a krátkou video ukážkou sa vám zobrazí po každej smrti. Každá smrť/spadnutie je teda symbolicky aj doslovne príležitosťou pre naučenie sa niečoho nového. Okrem tohto stromu reprezentovaného ikonkami však nájdete v škole vášho otca aj fyzickú reprezentáciu tohto stromu schopností, kde si ich môžete taktiež odomknúť.

Medzi schopnosti, ktoré v hre nájdete, patrí napríklad už spomínané vykopávanie, či chytanie vrhacích predmetov, udržanie stability pri postrčení nepriateľom, zvýšenie výdrže zbraní, rôzne nové kombá, ako napríklad kopanec medzi nohy, či nekompromisné podobratie brady. Niektoré z odomknutých schopností umožňujú aj využívanie vyššie spomínanej mechaniky sústredenia, vďaka ktorej môžete pri limitovanom spomalenom čase vyberať isté špeciálne útoky z kruhovej ponuky. Takýmto útokom môžete nepriateľovi vo vašej tesnej blízkosti zasadiť veľmi silnú ranu, ktorá však spotrebuje jedno alebo dve políčka vášho focus ukazovateľa. Tento ukazovateľ pomaly rastie v závislosti od akéhokoľvek súboja.

Váš hrdina, samozrejme, okrem základnej škály schopností a špeciálnych zručností dokáže aj behať a taktiež preliezať isté prekážky. Takéto parkour kúsky pomôžu najmä v nepriateľmi preplnenej miestnosti, kde si budete chcieť spraviť väčší odstup a dobiť si tak svoj ukazovateľ štruktúry, či zvážiť novú stratégiu. Lezenie však využijete aj v pokojnejších častiach máp, kde je občas nutné preliezť isté prekážky pre postup alebo nájdenie akýchsi tajomstiev.

Medzi spomínané tajomstvá by sa dali zaradiť napríklad svätyne s nefritovými drakmi, čo sú v podstate drobné zelené sošky rozmiestnené na špecifických miestach po mape. V týchto svätyniach máte možnosť si odomykať ďalšie špeciálne schopnosti, ktoré sa však po úspešnom prejdení úrovne prenášajú aj medzi levelmi. Tieto schopnosti by sa dali považovať skôr za vylepšenia atribútov vašej postavy, avšak už tradične ani tieto atribúty nie sú zdarma. Deväť atribútov je rozdelených na skupiny po troch, pričom každá je inak obmedzená.

Sifu
Sifu Bossovia majú vlastnú identitu, originálne prostredie a extrémnu obťažnosť.
Bossovia majú vlastnú identitu, originálne prostredie a extrémnu obťažnosť.

Sifu Sifu neustále srší aj filmovosťou a dokonale imituje skutočnú kameru.
Sifu neustále srší aj filmovosťou a dokonale imituje skutočnú kameru.

Sifu Tabuľa vašich cieľov sa pri prechode hrou postupne zaplní.
Tabuľa vašich cieľov sa pri prechode hrou postupne zaplní.

Prvé tri atribúty si viete kupovať na základe vášho aktuálneho veku, pričom tie najlepšie viete získať maximálne do 25. roku, stredné do 40. a posledné až do 60. roku života. Ďalšie tri atribúty sú limitované vaším konkrétnym skóre, ktoré budujete na základe neprerušeného komba a úspešného vyhýbania sa ranám nepriateľov. A posledné tri atribúty konzumujú vaše XP v rozmedziach 250, 500 a 1000XP. Medzi zaujímavé atribúty patrí napríklad regenerácia vášho ukazovateľa štruktúry pri úspešnom odrážaní úderov, zvýšenie života, ktorý získate po likvidácii nepriateľa kritickým úderom alebo dokonca vynulovanie počítadla smrtí.

Napriek prevažnej lineárnosti levelov má však Sifu mnoho tajomstiev a skrytých cestičiek. Každý z levelov obsahuje napríklad skratku, ktorá vám pri reštarte pomôže dostať sa k bossovi rýchlejšie. Takáto skratka sa odomkne po splnení určitého percenta daného levelu, a tak dokáže vašu novo začatú cestu výrazne skrátiť alebo dokonca odomknúť prechod rovno k bossovi. V každom leveli totižto viete nájsť zopár rôznych predmetov, ktoré si pridáte na svoju nástenku cieľov. Tieto predmety nielen rozvíjajú herný svet, ale zároveň obsahujú aj doplnky, ako karty, kódy či kľúče, ktoré vám po ďalšom reštarte veľmi pomôžu. Nakoľko nástenka aj nájdené predmety zostávajú stále uložené, môžete začať nanovo aj úplne prvý level a mať tak odomknutú skratku cez prvotne zamknutú bránu. Rovnako vám pri opakovaní levelov vedia pomôcť aj permanentne odomknuté schopnosti, ktoré si so sebou takisto prenášate.

Grafika pripomína jednoduché ťahy štetcom a hre vizuál veľmi svedčí. Kombinácia modernej architektúry v spojení s tou tradičnou vytvára unikátnu atmosféru, ktorá pôsobí ešte viac pohlcujúcejšie. Levely sú detailne prepracované a ich inteligentný dizajn nabáda k opakovanému skúmaniu. Ktovie, možno ani pomsta formou vraždy vašich úhlavných nepriateľov nemusí byť jediným riešením.

Howie Lee vytvoril príjemný a levely hodnoverne dopĺňajúci soundtrack, ktorý spája tradičné nástroje s modernými prvkami. V prvom leveli vás hudba donúti byť neustále na pozore s obavami čakať, čo je za rohom, v druhom zase poskakovať do rytmu klubovej vypaľovačky a tak podobne. Ďalším pohlcujúcim prvkom, ktorý určite stojí za zmienku, je rozhodne aj spolupráca s ovládačom DualSense pre PlayStation 5. Haptika simuluje dážď dopadajúci na hlavného hrdinu, oheň, ktorý horí v okolitých budovách, či blikanie svetiel v klube. Rovnako nezaostáva ani repráčik na ovládači, ktorý simuluje zvuky hmyzu, horiaceho ohňa či rozbíjajúcich sa fliaš. Sifu s ovládačom pracuje na výbornú, dúfam teda, že aj ostatné hry budú túto formu prehĺbenia zážitku využívať.

Sifu
Sifu Vďaka implementovanému foto módu vytvoríte viacero vkusných záberov.
Vďaka implementovanému foto módu vytvoríte viacero vkusných záberov.

Sifu Svätyňa s nefritovým drakom zlepší vaše šance na prežitie.
Svätyňa s nefritovým drakom zlepší vaše šance na prežitie.

Sifu Hra elegantne kombinuje tradičné čínske prvky s tými modernými.
Hra elegantne kombinuje tradičné čínske prvky s tými modernými.

Ak by som sa mal hre vytknúť zopár nedostatkov, určite musím spomenúť vysokú obťažnosť, s ktorou musíte, bohužiaľ, rátať. Nadstavenie náročnosti nečakajte, preto Sifu nemusí byť pre každého. Nepriatelia sú nekompromisní a napriek tomu, že môžete mať občas pocit neférovosti, problém je potrebné hľadať vo vlastnej stratégii. Občas nepriatelia váš kritický úder zblokujú a stanú sa tak akýmsi mini bossom. Akokoľvek môže byť táto mechanika zo začiatku ozvláštňujúca, v momente, keď sa snažíte iba rýchlo dostať k bossovi, stáva sa neskutočne frustrujúcou.

Iritujúca mi dosť často pripadala aj kamera, ktorá hlavne mimo súbojov náhodne prelietavala medzi pravým a ľavým ramenom a akoby sa nevedela rozhodnúť, kde sa ukotví. Počas hry som, našťastie, nenarazil na žiadne väčšie bugy, avšak občas som mal pocit, že na moje pohyby ovládačom postava nereagovala. Framerate bolo po celý čas na stabilnej úrovni, avšak najmä pri zahnaní do rohu alebo pri bossoch som zažil viacero preblikávaní obrazoviek.

Sifu je extrémne návykový zážitok, ktorý stimuluje hráča, aby jeho mozog komunikoval s prstami veľmi efektívne. Rougelike prvky vás donútia peniť, závratne vám zvýšia tep a ovládač vám bude zo spotených rúk odlietať. Avšak ten uspokojujúci pocit, ktorý sa konečne po prvom úspešnom pokuse z desiatich zruinovaných opakovaní dostaví, je na nezaplatenie. Gamepad dokonale spolupracuje s tým, čo sa deje na obrazovke a haptická odozva je perfektným prehĺbením zážitku z Kung Fu bitiek. Hudba skvele ladí s minimalistickým, maľbu-pripomínajúcim vizuálom, rozmanité prostredia pôsobia veľmi živo a zmysel pre detail z tohto projektu plného vášne priam srší. Takmer neexistujúce technické problémy sú len čerešničkou na autentickej Kung Fu torte, ktorá spĺňa takmer všetky požiadavky na výbornú. Okrem ojedinelého blikania obrazovky a kvôli extrémne náročnej krivke učenia aj rozbitého ovládača sa teda takmer nie je na čo sťažovať.

napísal Taiven 11.2.2022
Páči sa mi! (+2)
8.0