POWERSLAVE: EXHUMED

POWERSLAVE: EXHUMED

7.0

S plameňometom proti múmiám

Recenzia na PC verziu

Powerslave je jeden z najlepších albumov britskej metalovej legendy Iron Maiden a to z mnohých pohľadov. Len si zoberte single 2 Minutes to Midnight a Aces High. Pritom má album aj iné skvelé skladby. A potom je tu ešte ten obal, na ktorom môžete vidieť tému starovekého Egypta, gigantickú pyramídu a maskota kapely Eddieho v podobe sochy faraóna. Jednoducho hudobne, tematicky aj vizuálne je ten album skvelý. Ja viem, že recenzujem iný PowerSlave, ale túto odbočku som si nemohol odpustiť. Nielen kvôli tomu, že mám Iron Maiden veľmi rád, ale aj kvôli tomu, že práve Powerslave album ovplyvnil vývojárov z Lobotomy Software, keď v roku 1995 začali s vývojom svojej strieľačky PowerSlave, v Európe známej pod názvom Exhumed.

Nič vám ten názov nehovorí? Nevadí, je tu PowerSlave Exhumed, nový remaster tejto akčnej klasiky z roku 1996 od majstrov „remastrovačov" z Nightdive Studios. Tí zobrali niekoľko predchádzajúcich verzií hry, spojili ich do jednej, pridali kopu vylepšení, preklopili to do svojho KEX Enginu (beží na ňom napríklad aj minuloročný Quake) a výsledok bol na svete. Uviedol som ale viac vecí, ktoré treba dodatočne vysvetliť. Pôvodná hra vyšla najskôr na Sega Saturn, aby tam ťažila zo situácie, kde nebolo veľa konkurencie. Až neskôr sa dostala na DOS a PS1. Pritom využívala dobre známy Build Engine od 3D Realms, no na staršej verzii, ktorá predchádzala Duke Nukem 3D. Nebola to zlá hra, ale po vydaní trochu zapadla, no pred nejakou dobou sa vrátila na PC v novšej verzii a teraz tu máme teda multiplatformový remaster, ktorý to všetko mieša a vylepšuje.

V polovici 90. rokov boli FPS hry naozaj veľkým zázrakom, ktorý staval skôr na technologickom pokroku ako na príbehu. Veď si len spomeňte na Doom, Quake, Duke Nukem. Ani tu sa autori nepretrhli nad scenárom, ale treba im uznať aspoň to, že sa snažili a priniesli niečo, čo malo hlavu a pätu. Mesto Karnak je pod nadvládou tajomných síl a špeciálny tím má zistiť, čo sa tam deje. Vy sa tam v rámci tohto tímu vydávate a duch faraóna Ramzesa vám robí sprievodcu, ktorý vás uvádza hlbšie do deja.

PowerSlave: Exhumed
PowerSlave: Exhumed Egyptská téma hre pristane.
Egyptská téma hre pristane.


PowerSlave: Exhumed Príbehom vás sprevádza Ramzes.
Príbehom vás sprevádza Ramzes.


PowerSlave: Exhumed Ponuka zbraní a nepriateľov by mohla byť pestrejšia.
Ponuka zbraní a nepriateľov by mohla byť pestrejšia.





Dozvedáte sa tak, že je Karnak pod mimozemským útokom. Mimozemšťania sa snažia využiť Ramzesovu múmiu na to, aby získali nadvládu nad svetom. V tom im musíte zabrániť a zachrániť tak svet. Príbeh tak síce nie je materiál na Pulitzera, ale v dobe vydania nad konkurenciou vyčnieval. Navyše má hra dva konce (dobrý a zlý), ktoré ovplyvňujete tým, či sa vám v priebehu hry podarí poskladať vysielač. A ďalším svetlým bodom je, že krátku úlohu rozprávača na seba prebral Don LaFontaine, legendárny a charizmatický hlas z filmových trailerov 80. a 90. rokov.

PowerSlave je a aj nie je typickým zástupcom žánru svojej doby. Kvalitné FPS v danej ére si boli všetky veľmi podobné z hľadiska akcie a hrateľnosti – teda rýchla akcia, kopy nepriateľov, občas celkom slušná výzva, pestrý arzenál, komplexné levely s nutnosťou hľadať kľúče, aby ste sa niekam dostali. Väčšina toho sa v nezmenenej podobe pretavila do hrateľnosti aj tu a to, čo bolo vytvorené v roku 1996, je zachované v roku 2022. Zároveň sa hra z niektorých týchto pilierov už vtedy vymykala. V niečom k lepšiemu, v inom k horšiemu. A rovnako sa to dá hodnotiť aj z dnešného pohľadu. Paradoxne stále hra konkuruje tým istým, keďže sa značky ako Quake a iné vracajú.

Čo fungovalo predtým a funguje to stále, je dizajn levelov. Tie sú stále komplexné a aj vertikálne členité. Ak sa vám páčil Duke Nukem 3D a Quake, aj tu si prídete na svoje (aj keď je Quake podľa mňa stále niekde inde a oveľa ďalej). Levelov je relatívne dosť, sú relatívne rozsiahle (je tu pár naozaj kratších) a mapa sa vám v nich vždy zíde. Chodíte z jedného konca na druhý, hľadáte kľúče štyroch druhov označené rôznymi symbolmi, aby ste sa dostali za zamknuté dvere a na predtým nedostupné oblasti. Okrem toho sú levely plné nepriateľov a tu a tam naďabíte aj na nejaké tie pasce, aby to nebolo také jednoduché.

Tento tradičný koncept ale hra doplnila o niečo v tej dobe relatívne nevídané – nelineárny postup a metroidvania prvky. To sa v FPS až tak nenosilo. Tu prechádzate medzi jednotlivými levelmi, vraciate sa späť do už prejdených a celkovo dosť skáčete hore-dole, pričom vám hra vždy vráti level do pôvodného stavu. Nepriatelia sa respawnujú, zničené steny sú znovu celé a podobne. Prečo sa musíte vracať? Vaša postava sa v hre postupne učí nové schopnosti, ktoré získava formou artefaktov – vysoký skok, levitovanie, dočasná odolnosť voči láve a podobne. To vás dokáže v už prejdených leveloch dostať na predtým nedostupné miesta a odtiaľ ďalej v rámci herného sveta.

A toto je aspekt hry, ktoré dnes funguje možno aj lepšie ako kedykoľvek predtým. Dnes sú hráči hladní po takýchto hrách a radi skúmajú už prejdené levely, aby v nich objavili tajomstvá (a tých tu je tiež kopa) a mnoho ďalšieho. Nehovoriac o tom, že bez skúmania prostredí sa v tejto hre dobrého konca jednoducho nedočkáte. Nemusíte sa pritom báť, že by ste tu výraznejšie blúdili. Jednak Ramzes vás v rámci progresu pošle tam, kam máte ísť, no zároveň sami v leveloch uvidíte časti, kam sa nedostanete, no s novou schopnosťou už áno.

Akcia je čistá stará škola, ako inak. Je rýchla a podobne, no výraznejšie doplnená o skákacie pasáže. V niektorých častiach hry dokonca viac skáčete ako strieľate a to najmä v neskorších pasážach hry. Vtedy narazíte aj na také, kedy využívate levitovanie na prekonávanie rôznych prekážok a snažíte sa dostať čo najvyššie (keďže dokážete levitovať len vo výške, kam doskočíte). Hru to dobre spestruje a nie je to tak stále len o tom, že vám ide o život. Aj keď ani to skákanie niekedy nie je úplne bez rizika a sú tu pasáže, kde som nadával ako dlaždič, lebo to nie je len o skákaní, ale aj o kope pascí a niekoľkých nepriateľoch súčasne.

PowerSlave: Exhumed
PowerSlave: Exhumed Herným svetom postupujete nelineárne.
Herným svetom postupujete nelineárne.


PowerSlave: Exhumed Zavítate aj pod vodu.
Zavítate aj pod vodu.


PowerSlave: Exhumed Na múmie najlepšie funguje plameňomet.
Na múmie najlepšie funguje plameňomet.





Sú tu ale aj veci, ktoré až tak dobre nefungujú a tam by som zaradil aj zbrane. Tieto staré FPS sú o unikátnych a neraz aj úplne ikonických zbraniach, no tu také nenájdete. Herný arzenál je pomerne úzky a niečo naozaj ikonické tu nenájdete – pištoľ, samopal, plameňomet, bomby a potom niekoľko magických schopností. Je to trochu nuda. Navyše nie sú všetky až tak dobre použiteľné. Ale zachraňuje to aspoň čiastočne systém munície, ktorý je zachovaný z pôvodných konzolových verzií. Nie je tu munícia pre konkrétne zbrane, ale orby. Orb vám doplní muníciu vždy pre tú zbraň, ktorú máte práve v rukách.

Rovnako je to nuda aj v oblasti nepriateľov. Je tu niekoľko druhov hmyzu, dosť nepríjemné vtáky, Anubis, múmie, neskôr sa pridá Bastet a to je tak všetko, na čo bežne pri hraní narazíte. Stále tie isté nepriateľské tváre dookola. Až tesne pred koncom hry sa pridajú lávové monštrá Magmantis a to je trochu málo. Dokonca ani trojica súbojov s bossmi veľmi neoslní. Ten prvý je ešte fajn, posledný je vyslovene sklamanie, aj keď s ním bojujete v dvoch fázach.

No a ešte jedna časť hry, s ktorou nie som úplne spokojný. Autori tu toho zmiešali naozaj kopec. Aj keď možno poznáte originál, tu sú zmenené časti hry a celkovo kopa vecí. Niektoré k lepšiemu (napríklad systém checkpointov, aj keď sú trochu nerovnomerné), iné k horšiemu. Napríklad úpravy v leveloch považujem za tie lepšie rozhodnutia. Už ale nie úpravy nepriateľov, čo nielenže zjednodušuje hru, ono ju to aj trochu mení. Autori sa tu oveľa vecí snažili a podarilo sa im skĺbiť obsah z niekoľkých verzií hry, ale sú tu aj časti, ktoré možno mali nechať tak a veľmi do nich nezasahovať.

PowerSlave: Exhumed
PowerSlave: Exhumed Chvíľu potrvá, kým sa dostanete k naozaj zaujímavým nepriateľom.
Chvíľu potrvá, kým sa dostanete k naozaj zaujímavým nepriateľom.


PowerSlave: Exhumed Dizajn levelov je aj tu klasicky komplexný.
Dizajn levelov je aj tu klasicky komplexný.


PowerSlave: Exhumed Nové schopnosti vás dostanú cez zdanlivo neprekonateľné prekážky.
Nové schopnosti vás dostanú cez zdanlivo neprekonateľné prekážky.




Pri týchto remasteroch je náročné udržať balans medzi zachovaním pôvodného grafického rázu a jeho modernizovaním. Niektorým hrám sa to nepodarilo, no PowerSlave medzi ne nepatrí. Grafika je zlepšená, ale stále si zachováva ducha klasík postavených na Build Engine, čo tí starší z vás dokážu už na prvý pohľad rozpoznať. K tomu pridáva niekoľko zobrazovacích režimov, podporu širokouhlej obrazovky, 4K podporu, dynamické nasvietenie v reálnom čase, vyhladzovanie aj filtrovanie a kopu ďalších moderných grafických možností. Zvuk by si zaslúžil podobnú starostlivosť, no nedočkal sa. Dabing Ramzesa je už v dosť zlom stave, ale aspoň hudba sa stále počúva dosť dobre. Tiež by si však zaslúžila remastrovať.

PowerSlave Exhumed má ďaleko od dokonalej hry a na trhu nájdete aj lepšie spracované remastery týchto klasík, ale aj tak som si ju užil a padla mi veľmi vhod. Pri takýchto hrách si neraz uvedomíte, čo vám na dnešných hrách chýba. Ak vám hra pri pôvodnom vydaní unikla a máte na niečo podobné chuť, pokojne po nej siahnite, nebude to krok vedľa. Niektoré veci tu fungujú slabšie, došlo aj na nejaké podivnejšie rozhodnutia v rámci remastrovania, no stále je to fajn akcia s nelineárnym postupom zasadená do Egypta, kde plameňometom likvidujete múmie. To je presne niečo, čo raz za čas potrebuje každý hráč.


napísal matus_ace 25.2.2022
Páči sa mi! (+3)
7.0
Ohodnotiť
POWERSLAVE: EXHUMED
+ oldschool akcia zmiešaná s platformingom
+ nelineárny postup hrou a učenie sa schopností
+ hudba
+ skĺbený obsah z viacerých verzií
+ kopa tajomstiev, dva konce a Ankhy na upgrade života
- menej typov nepriateľov a nezáživné boss súboje
- fádne zbrane
- niektoré podivné dizajnové rozhodnutia


RECENZIE HRÁČOV
PC
PS4
Xbox One
Switch
Xbox Series X|S
PS5

Vývoj: Nightdive Studios / Nightdive Studios
Štýl: Akcia
Dátum vydania: 10. február 2022
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Cod mw2 (7)
Mám problém s novým launchrom cod. Nie som sám, ve...
|Hra 1612/smuta (1)
Smuta 1612 je nová hra s veľmi realistickou grafik...
|Speedlink competition pro extr... (0)
Zdravim, som lama mám otázku.Kúpil som si SpeedLin...
|Mw3 2011 xbox series x multipl... (2)
Čaute, kúpil som si fyzickú kópiu MW3 x360. Hra fu...
|Poľovnícke hry - hunter simula... (6)
je ich viacero,ale v tomto vlákne by som sa chcel ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19596)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk