CHOCOBO GP

CHOCOBO GP

5.0

Náhrada za Mario Kart?

Recenzia na Switch verziu

Nie je to zas tak dávno, čo som bol rozhorčený, ako Square Enix dojí značku Final Fantasy nielen vydávaním niekoľkých hier ročne, ale aj spin-offmi do žánrov, kde to ani nie je nutné. Veď len sami povedzte – Battle royale? No a teraz tu máme hru motokárovú racingovku Chocobo GP. Áno, hra, v ktorej pretekáte so známymi fiktívnymi operencami z Final Fantasy série a nielen s nimi! Paradoxne som sa však na túto hru naozaj tešil. Mario Kart 8 Deluxe už dokážem jazdiť aj poslepiačky a chcem niečo svieže v tomto žánri. Toto mohlo byť to, na čo som čakal nielen ja, ale aj mnohí iní fanúšikovia podobných hier. No nestalo sa.

Dokazuje sa, že keď dvaja robia to isté, nikdy to nie je to isté. V tomto žánri je kopa hier a každá si ide nejakou svojou cestou, ale Chocobo GP až nechutne vykráda práve Mario Kart a to tým, že kopíruje nielen kľúčové mechanizmy, ale aj ich ovládanie. Problém je však v tom, že ich autori tejto hry nedokázali zakomponovať tak, aby boli zábavné a dobre vyladené. Ale to asi aj trošku predbieham. A aj keď, ako som uviedol, hra výrazne vykráda svojho slávneho konkurenta, niečo predsa len robí aj po svojom.

Konkrétne je to príbeh. Predsa len je hra odbočkou fenomenálnej RPG série, takže sa dalo čakať, že tu autori dajú aj viac z príbehu. Ale...ako by som to povedal...Poznáte Duck TV? Televízny program pre batoľatá, kde sa v obraze hýbu farebné obrazce. Nemá to žiaden hlbší zmysel, iba stimulovať nejaké kognitívne schopnosti u malých detí. Učia ich rozpoznávať jednoduché tvary a podobne. No aj tak mám dojem, že niektoré veci na Duck TV majú lepšie spracovaný príbeh ako Chocobo GP. Je tu kopa pretekárov, ktorých dáva dokopy jeden z nich po stretnutí s tajomnou bytosťou. Postupne pripravuje veľké preteky, ktorých víťaz si bude môcť splniť akékoľvek želanie.

Chocobo GP
Chocobo GP Nájdete tu aj úplne zbytočný príbeh
Nájdete tu aj úplne zbytočný príbeh

Chocobo GP Chocobovia jazdia na korčuliach
Chocobovia jazdia na korčuliach

Chocobo GP Postavičky sú naozaj pestré
Postavičky sú naozaj pestré

Aby to však nebolo len tak, prichádza „nečakaný“ zvrat, zrazu je to celé o niečom inom (asi aj tak tušíte o čom), ale celé je to pritiahnuté za vlasy. Je to až trápne zlé, nezábavné a pravdepodobne využijete každú jednu možnosť na to, aby ste dialógy medzi pretekmi preskočili (ja som to z pochopiteľných dôvodov nerobil a už mi nikdy nikto nevráti tie premárnené chvíle). Pritom pozitívne prekvapí, že sú nadabované a ten dabing zase nie je úplne zlý. Akurát ten príbeh je taký zlý, že vám dosť znechutí aj hru ako takú.

A prečo som už toľko času venoval niečomu, čo na hre nie je vôbec dobré a aspoň z nejakej časti sa to dá preskočiť? No lebo príbeh musíte hrať, ak si chcete odomknúť hrateľné postavičky. Niektoré si odomknete prechádzaním častí príbehovej kampane, iné si potom môžete zakúpiť za hernú menu, ktorú taktiež získate hraním. Celkovo hra ponúka 24 postáv, úvodná ponuka je dosť chudobná, no nakoniec to nie je tak zlé. Škoda len, že sa k nim musíte prepracovať cez ten nezmyselný príbeh, ale aspoň sa naučíte hru hrať. Zaujímavosťou je, že v celej tej zostave nájdete len pár Chocobov a inak je tu pestrá paleta rôznorodých postáv. Autori sa s ich dizajnom vyhrali a každá postava je tu svojská. Síce sú dosť infantilné, ale svojské.

Tu navyše každá postava prichádza aj s vlastným dopravným prostriedkom. Dokonca aj Chocobovia tu na niečom jazdia, minimálne na raketových korčuliach. Inak tu nájdete rovnako pestrú paletu strojov ako postavičiek – teda autá, neidentifikovateľné lietajúce objekty, buldozér, motokáry, snežný skúter a kopu iných. Postava do herného mixu prináša svoje schopnosti a vozidlo zas svoje vlastnosti – niektoré sú rýchlejšie, iné lepšie driftujú, ďalšie sa zase lepšie ovládajú a podobne. Trochu to pripomína Mario Kart, ale tie mixy tu nie sú až také komplexné, ako si viete tam namiešať kombináciou postavy, auta, kolies a podobne.

Svoje stroje si ďalej viete aj upravovať a vylepšovať, opäť však na to potrebujete mať z hrania nazbierané virtuálne dukáty. Môžete si na ne dať jednoduché nálepky, ale to je len plytvanie virtuálnou menou. Fakt  to ich vizuálne stvárnenie veľmi nemení. Dôležitejšie ale je, že ich viete rovnako za dukáty aj upgradovať na lepšie modely. Získate tak vyššiu rýchlosť a podobne. Postupne sa tak môžete stať lepší a využiť to hlavne v multiplayeri. Akurát si všetky tie postavy, vylepšenia a nálepky musíte kupovať za peniaze, ktoré získate hraním. Takže musíte veľa hrať hru, ktorá vás vlastne ani až tak nebaví, aby ste sa dostali k zvyšku jej obsahu.

Poďme ale aj na samotnú hrateľnosť, ktorá je až na dreň arkádová a dokonca by som povedal, že aj viac ako Mario Kart. Je vystavaná na rovnakých prvkoch a to aj menších častiach – skákanie, driftovanie, rôzne boosty a podobne. To sú všetko veci, ktoré dobre poznáte z Mario Kart. Avšak tu pôsobia prvoplánovo a nedotiahnuto. A hlavne nezábavne. Samotné jazdenie pôsobí nepresne, neresponzívne. Driftovanie v sebe nemá šťavu, doprajete si ním krátkodobé zrýchlenie, ale samotné driftovanie pôsobí fádne. Navyše občas sa ani do driftu nedostanete, aj keď by ste mali. Takto to jazdenie jednoducho nie je zábavné a kopa hier ho má na oveľa vyššej úrovni, nielen Mario Kart.

Taktiež je tu kopa rôznych defenzívnych a ofenzívnych power-upov, medzi ktorými však nenájdete nič originálne. Originálny je však aspoň spôsob ich kumulovania. Pri jazdení pre ne máte tri sloty a môžete tak mať tri rôzne. Ak ale zoberiete rovnaký, aký už máte, tak sa vám jeho sila znásobí. Takto môžete mať buď tri rôzne, alebo aj jeden s trojnásobnou silou. Problém je s ich používaním. Ostatné podobné hry presne balansujú to, koľko poškodenia spôsobí útok. No tu po zásahu často čakáte veľmi dlho, kým môžete zase jazdiť, čo je otravné a dosť to kazí dynamiku hry. Dostanete 2-3 zásahy po sebe a stojíte na mieste aj 10 sekúnd, čo je jednoducho priveľa.

Chocobo GP
Chocobo GP V hre stretnete postavy z iných Final Fantasy hier
V hre stretnete postavy z iných Final Fantasy hier

Chocobo GP Postupne si môžete vylepšovať autá
Postupne si môžete vylepšovať autá

Chocobo GP Postavy majú aj svoje špeciálne schopnosti
Postavy majú aj svoje špeciálne schopnosti

Okrem klasických power-upov sú tu ešte aktívne schopnosti jednotlivých postáv. Každá má vlastnú – niekto na útok, niekto na obranu, niekto zase zrýchli a podobne. Postupne sa vám počas jazdenia dobíja energia a keď je ukazovateľ plný, môžete si takto aktivovať špeciálnu schopnosť. Štandardne sa k nej dostanete behom pretekov viackrát, takže to je niečo, čo dokážete pekne a strategicky využívať. Zároveň je to jeden z mála originálnych a aj herne funkčných prvkov.

Poďme ale k tým neoriginálnym, aj keď kvalitným. To sú trate. Tých je v hre pomerne dosť (najmä vďaka alternatívnym verziám), sú inšpirované rôznymi Final Fantasy hrami, no keď sa na ne pozriete, Final Fantasy v nich veľmi nevidíte. Presne ale viete povedať, ktoré Mario Kart trate autori doslova vykradli. Napríklad Gold Saucer vraj vychádza z Final Fantasy VII, no už pri prvom pohľade vám je jasné, že toto dizajnovo kopíruje Rainbo Road. To je len jeden z mnohých príkladov. Má to však aj výhodu v tom, že sa na trate dobre pozerá a aj ich dizajn je slušný. Akurát by mohol byť aj originálny, čo bohužiaľ nie je.

Obsahu tu nie je málo, okrem príbehu je tu aj kopa iných režimov, takže hrať môžete do sýtosti. Nechýbajú, samozrejme, ani multiplayerové možnosti. Na jednej konzole si môžete zahrať vo dvojici, čo je trochu škoda. Pri takýchto hrách je štandardom štvorica hráčov. Hrať môžete tiež lokálne spojením viacerých Switchov, kde sa pripojíte k lobby alebo založíte vlastné podľa vlastných pravidiel. A je tu aj online režim, ktorý bude časom asi hlavným lákadlom, lebo s priateľmi sú predsa len aj nudnejšie hry lepšie. Akurát tu ten základ fakt nefunguje až tak dobre a k hlavnému obsahu aj pre multiplayer sa musíte predrať hraním príbehu.

Chocobo GP
Chocobo GP Trate dosť kopírujú Mario Kart
Trate dosť kopírujú Mario Kart

Chocobo GP Detaily tratí sú veľmi slušné
Detaily tratí sú veľmi slušné

Chocobo GP Okrem útočných tu sú aj obranné powerupy
Okrem útočných tu sú aj obranné powerupy

Audiovizuálne to tiež nie je najhoršie a je to ďalšia z oblastí, kde sa autori posnažili. Postavičky sú pekné, prostredia tratí sú naozaj bohaté a podobne, takže hra aspoň pekne vyzerá. Zvuková stránka je tiež fajn, dabing som už spomenul, no ani hudba nie je na zahodenie. Úvodná melódia je strašne popíková a vtieravá, ale tak akosi ku hre sadne a nebude vám tiež na nervy. Zvukové efekty sú taktiež pomerne fajn.

Chocobo GP má veľa problémov, pričom neoriginalita je asi tým najmenším z nich. Hra hlavne z Mario Kart až nepekne vykráda všetko, čo sa len dalo. Smutné však je, že to nevedela skopírovať tak, aby z Mario Kart priniesla aj zábavu. Pri jazdení sa tak baviť nebudete a aj keď tu je kopa obsahu, musíte sa nútiť do hrania zle zvládnutej kampane, aby ste si odomkli ďalší herný obsah. Chýba tu aj veľa z balansu, ktorý oddeľuje tie najlepšie hry od všetkých ostatných. No a nepoteší ani fakt, že hra pravdepodobne nie je v najlepšom stave. Počas hrania príbehovej kampane mi hra na Switchi 4x úplne spadla, čo nie je niečo, čo by ste chceli zažívať pri hraní konzolových hier. Jej najväčším kladom je to, že si ju môžete zadarmo vyskúšať vo free-to-play verzii Chocobo GP Lite.

napísal matus_ace 3.3.2022
5.0
6.5