DYNASTY WARRIORS 9 EMPIRES

DYNASTY WARRIORS 9 EMPIRES

7.0

Taktická bojová výzva v starovekej Číne

Recenzia na PS5 verziu

Vitajte v ďalšej časti nekonečnej Musou série. Empires podtitul značí viac taktické zameranie, takže sa treba pripraviť nielen na klasické sekanie, ale aj väčší strategický nádych. Hlavná séria Dynasty sa špecializuje na boje v starovekej Číne (medzi 2. a 4. storočím), kedy je hlavným cieľom zjednotiť jednotlivé kráľovstvá do celistvej ríše – niekde za cenu bojov, inokedy aj s prispením diplomacie. Pre vás to však znamená jediné: ísť na bojisko, mastiť sa s vojakmi, likvidovať či chrániť základne a dobre sa rozhodovať v správnom čase.

Kto náhodou nehral žiadny diel, môže si dopriať solídny tutoriál rozdelený na dôležité fázy: prvá je samotný boj, druhé dve sú zamerané na ďalší aspekt, ktorá sa viac špecializuje na dobývanie alebo ochranu základní. Všetky tri fázy využijete neskôr aj v jednotlivých misiách a najmä sa učíte orientovať na bojisku: kde sú vaše jednotky, kde cudzie, ako nájsť generálov, na čo slúžia špeciálne jednotky či nástroje alebo ako dobyť body.

Jadrom hry je akcia, kde bojuje váš zvolený hrdina proti iným silným generálom. Učíte sa bojovať, akčné možnosti vašich generálov sú pomerne slušné. Ľahšie a ťažšie údery sa kombinujú so skokmi, do toho funguje efekt reťazenia – hra ráta kombá, zásahy i koľko protivníkov v sérii zdoláte. Je to akčná metelica, do ktorej neskôr vkladáte aj špeciálne údery cez ďalšie tlačidlá, no tie treba použiť v správny čas. Používa sa pre ne tlačidlo R1, po ktorom sa objaví štvorica rozšírených volieb. Ale to nie je všetko, hra vás totiž motivuje, aby ste po špeciálnom údere použili ešte doplňujúci úder a celé kombo rozšírili.

Dôraz sa kladie na rýchle tempo a aby ste nebrzdili, čo je mimoriadne dôležité. Ak niekto zaváha a spomalí alebo je zrazený na kolená, doplňujúce údery ho držia dlho na zemi. Útlm je nebezpečný z vášho hľadiska – ale o to užitočnejší, ak sa vám ho podarí zrealizovať. Využívanie tej taktiky možno kombinovať s výskokmi a vyrážaním nepriateľov do vzduchu. O to isté sa snažia aj oponenti – ak padáte na zem, je ťažšie sa vrátiť.

Séria Warriors vám na bojisko posiela desiatky až stovky vojakov v armádach a sekáte ich naraz. Bežné typy sa dajú na pár úderov zdolať (aj po tuctoch), ale keď príde silnejšia jednotka alebo generál s označením mena a hodnosti, boj prituhne. Tento typ jednotiek využíva väčšie množstvo úderov, je agresívnejší a vie, čo na vás platí. Napríklad, že ak ste na zemi vy, majú nad vami prevahu. Preto je niekedy boj s nimi ako kto z koho: ak ich vidíte v diaľke, určite sa k nim treba prebiť a začať ich sekať. Aj vy sa budete na nich koncentrovať, lebo majú dôležitú povahu, rozhodujú o smerovaní jednotiek alebo majú kľúčové plány v misii, ktoré treba zrušiť. A určite si treba dať pozor na ich ukazovatele zdravia – dlho som mal pocit, že nejako neubúdajú, hoci som už do nich sekal aj dve minúty. Ich HP indikátory sú totiž zložené z viacerých častí ako v RPG hrách a treba si dať pozor, či majú napríklad 4-5 dielikov. A keď si myslíte, že už padnú, možno ste im zobrali polovicu...

Ale Empires je nielen akčná, ale aj taktická hra a zahŕňa útoky či obranu základní. V praxi to znamená, že okrem tradičného zajímania bodov na mape budete dobývať aj základne a využívať rozličné mechanizmy. Je tu séria úloh v misii, do ktorých sa treba pustiť a po zisku jednotlivých stanovísk spravidla oslabíte súpera a už sa vrháte na dobývanie. Niekedy generáli kontrolujú mechanizmy, ktorých sa chcete zmocniť, potom sa už vydáva vaša armáda s baranidlom, drevenou vežou či inou vojnovou pomôckou k základni. Niekedy je už náročné dostať sa k pevnosti, nie to ešte dobývať. A vnútri na vás nikto nečaká s otvorenou náručou, zväčša jeden miestodržiteľ s armádou na vás číha za bránami.

Obranné misie sú vedené v opačnom garde – vašou úlohou je vzdorovať, chrániť základne a nepustiť vašich nepriateľov do blízkosti. Chcete zastaviť ťaženia, budete chcieť kontrolovať styčné body na mape, ísť po krku generálom a držať prevahu. Tú signalizuje ukazovateľ vo vrchnej časti – neradno prísť do nižších čísel.

Po tutoriáloch sa môžete pustiť do kampaní, kde čaká osem ťažení a rôzne série historických scenárov. Je fajn vidieť ako sa autori snažia spracovať rôzne postavy, ktoré nám síce veľa nehovoria, ale je fascinujúce ich sledovať v časovej línii od neskorších dekád 2. storočia. Čakajú vás desiatky máp, rozliční protivníci a je to zväčša variácia na to isté. Niekedy vás dostane časový limit a budete mať dilemu, kam na mape upaľovať. Inokedy si užijete rôzne nečakané momenty, vpády jednotiek alebo že na vás viaceré strany chystajú pasce.

Mapy a misie odlišuje jedine iný pôdorys máp, ale dajte si 8-10 bitiek a idete v osvedčenom cykle. Hra sa po čase zunuje ako každá iná Musou sekačka, ale keď si ju budete dobre dávkovať, zabaví. Okrem toho sa môžete venovať aj príprave misií, zloženiu jednotiek, bojovým plánom či diplomacii medzi misiami. Sú tu dobré momenty rôzneho navrhovania výpadov či priebehu ťaženia, vypočujete si viaceré názory a nemusíte byť na všetko sami.

Po prvý raz sme však mohli recenzovať diel Warriors na next-gen konzole, a to je celkom slušné plus. Ak to hráte na PS5 (nami testovaná verzia), dočkáte sa rýchlej a vylepšenej grafiky – najmä načítavanie máp je oproti minulým dielom i starším konzolám parádne. Na mapách je veľmi veľa jednotiek, ktorým vyšší výkon prospeje a aj viaceré grafické efekty sú k svetu. Nie je to ani krpatý diel, žerie 40 GB na disku.

Takže po prvý raz s vyšším výkonom a po istom čase so strategickou Empires verziou. Dynasty Warriors 9 Empires núkajú očakávanú sekačku. Ak sa chcete pustiť do veľkých armád, občas využívať taktické prvky a nie iba akčné kombá, môžete sa do nej pustiť. Žiadna revolúcia v sérii – ale určite nie iba prevarený diel.

napísal Korec 15.3.2022
7.0
6.1