KIRBY AND THE FORGOTTEN LAND

KIRBY AND THE FORGOTTEN LAND

8.5

Roztomilý ružový hrdina opäť zasahuje

Nový Kirby je v dnešnej dobe balzam na dušu. Žijeme v dobe, keď od našich susedov denne utekajú tisícky ľudí a ďalší zomierajú, lebo si niekto zmyslel. Ten istý psychopat sa zároveň zvyšku sveta vyhráža jadrovými zbraňami. Asi nie som sám, kto je z dnešných dní extrémne nešťastný a úprimne je hranie hier to posledné, na čo môžem myslieť. Na veľa hier sa nedokážem ani pozrieť, dokonca aj na moje milované značky a série, napríklad Red Alert. Ale tento nový Kirby ma posledné týždne držal pri zmysloch a aspoň na pár hodín odpútal od toho, čo sa okolo nás deje. A to je dnes asi viac ako akákoľvek vysoká známka.

Badať tu jasný vzorec. Nintendo na Switchi prekopáva svoje známe značky do nových konceptov. Videli sme to v Zelde, Mariovi alebo Smashi. Na rade sú ďalšie značky a hry a medzi nimi aj Kirby and the Forgotten Land. Kirby je tu s nami už dlho a prešiel si rôznymi obmenami. Nová hra na rôznych aspektoch svojich predchodcov stavia, ale prináša aj veľké novinky a hlavne otvára herný svet a aj samotnú hrateľnosť. Nie však v tom zmysle, že by ste sa razom ocitli v nejakom rozsiahlom otvorenom svete ako v Zelde. Skôr by som to prirovnal k Super Mario Odyssey.

Pritom samotní začiatok možno ani nedáva najavo, aké veľké dobrodružstvo vás v hre čaká. Zrazu sa však otvorí tajomný postál a Kirby spolu s ďalšími postavami prenesie do nového sveta. Ten už ani zďaleka nie je taká rozprávkový, je viac realistický a hlavne je veľký. Taktiež tu spoznávate neznámu drobnú bytosť, ktorá potrebuje vašu pomoc. A aj keď je Kirby vlastne len ružová guľka čohosi, rozhodne sa nestáť v kúte a drobcovi s veľkými ušami pomôcť. Až vtedy sa vlastne dostávate do tohto sveta a začínate objavovať jeho nebezpečenstvá.

Kirby and the Forgotten Land
Kirby and the Forgotten Land Čaká vás nový svet plný krás aj nástrah
Čaká vás nový svet plný krás aj nástrah

Kirby and the Forgotten Land Kirby získal nové schopnosti
Kirby získal nové schopnosti

Kirby and the Forgotten Land Narazíte na gigantických bossov
Narazíte na gigantických bossov

Nintendo má niekoľko svojich značiek, ktoré sú zamerané na postavy a hlbšie príbehu, no tu tomu tak nie je a skôr ide o zábavnú hrateľnosť. Príbeh tu síce je, ale nehrá prvé husle. Skôr len tak na koniec koncertu raz udrie do gongu. Prechádzate kopu levelov a až na samotnom konci sa dozviete, čo sa tu vlastne stalo, čo je to za svet a čo sú zač tie podivné bytosti. Celé je to trochu doplnené nápadmi zo Zootopie, na druhú stranu ale je príbeh tak jednoduchý, že hra väčšinou zvládne jeho rozprávanie aj bez slov, takže je vhodný aj pre decká a ľudí, ktorým angličtina môže robiť problémy.

Už skôr som naznačil, že hra aj napriek mnohým zmenám vychádza zo svojich predchodcov, tak poďme na tie klasické prvky známe už roky. Kirby mal vždy ťah ako „minister futra“ a dokázal na jeden nádych nasať ovocie, ale aj celých nepriateľov. To je po starom a stále je to hlavný spôsob, ako dokáže táto na pohľad neškodná ružový guľôčka bojovať. Keď totiž Kirby nasaje nejakú postavu, preberie aj jej schopnosti. Ak proti vám stojí nepriateľ, ktorý bojuje ohňom, preberiete jeho ohnivé schopnosti a zrazu hádžete firebally. Podobne je to aj s ďalšími schopnosťami a v priebehu hry tak Kirby naberie naozaj rôznorodé podoby. Niektoré sú známe, iné zase úplne nové.

Týchto schopností je tu celkovo 12 a hodia sa na rôzne príležitosti. Využijete ich totiž nielen v boji, ale aj pri postupe hrou, kde sú rôzne odbočky skryté za nutnosťou využiť nejakú konkrétnu schopnosť. Takže vás autori motivujú, aby ste sa aj neskôr vracali k už prejdeným levelom a skúsili v nich objaviť a získať úplne všetko. Navyše sa tieto schopnosti dajú aj postupne vylepšovať, keď budete nachádzať plány na upgrady. K tomu si pripočítajte ešte platbu v hviezdach a môžete si postupne zlepšiť meče, streľbu, firebally a kopu ďalších.

Zaujímavosťou a milým detailom je, že tieto schopnosti ovplyvňujú aj trochu viac než len možnosti pohybu. V prvom rade sa s nimi zmení vzhľad postavy, napríklad si Kirby nasadí nejakú masku, prípadne rovno celý oblek. Ďalšou drobnosťou je, že sa tým zmenia aj animácie pohybu postavičky, ktorá s ľadovými schopnosťami napríklad korčuľuje a dokáže tak elegantne prekorčuľovať napríklad cez lávové polia. Nie je to dôležité, ale krásne to ilustruje, koľko času tu vývojári venovali aj drobnostiam.

Hovorí sa, že s mocou rastie chuť a Kirby to potvrdzuje. Teraz totiž dokáže nasať nielen nepriateľov a ich schopnosti, ale aj oveľa väčšie objekty – autá, automaty na nápoje, obrovské obruče a podobne. Toto je novinka nazvaná Mouthful Mode, kedy Kirby naozaj zhltne niečo obrovské a dočasne získa vlastnosti daného objektu. Napríklad sa teda zmení na auto a môže jazdiť, ako automat zase strieľa plechovky a podobne. Týchto schopností je opäť viacero a autori ich využili na to, aby pri dizajne niektorých herných pasáží naozaj popustili uzdu svojej fantázii a sami občas musíte uvažovať kreatívne pri ich využívaní.

Nové je aj spracovanie hrateľnosti, ktorá je bohatšia na nové prvky a hlavne je to zmenou sveta. Levely sú stále relatívne priamočiare od začiatku do konca, ale sú až neuveriteľne členité a naozaj bohaté – bohaté na prekážky, bohaté na nepriateľov, bohaté aj na kopu skrytých odbočiek a vecí, ktoré by ste mali vyzbierať. Navyše, ako som už spomenul, svet je tentoraz skôr spracovaný realisticky, takže tu nájdete aj rôzne iné hrozby. Prirovnal by som to k New Don City v Super Mario Odyssey. Prostredí je tu však viac, niektoré imitujú mestá, iné zase strašidelný park, ďalšie okolie sopky a podobne.

Kirby and the Forgotten Land
Kirby and the Forgotten Land Postupne si svoje schopnosti môžete vylepšovať
Postupne si svoje schopnosti môžete vylepšovať

Kirby and the Forgotten Land Levely sú naozaj rôznorodé
Levely sú naozaj rôznorodé

Kirby and the Forgotten Land Hra vie vyzerať aj naozaj pekne
Hra vie vyzerať aj naozaj pekne

Badať tu tiež snahu o dizajn, ktorý vás bude motivovať k skúmaniu. Možno vám hra len letmo naznačí, že za tamten roh by sa dalo ísť, no v ceste vám stojí nejaká prekážka. Aj tak sa ale o to pokúsite, lebo čo ak tam sú nejakí Waddle Dee, ktorých v hre máte zachraňovať? Neúspech niečo získať budete skôr brať ako motiváciu, aby ste sa o to pokúsili znova a musím uznať, že s motiváciou tu autori vedeli naozaj dobre pracovať. Hra je v jadre dosť ľahká, je predsa len primárne určená skôr mladším hráčom a musia ju vedieť prejsť bez frustrácie (aj keď tej sa v ojedinelých prípadoch nedá vyhnúť). Avšak aj pre starších a skúsenejších poskytuje dostatočnú výzvu.

Na jednej strane tým, že sa zapotíte, ak chcete v hre získať všetko, kedy musíte čeliť aj náročnejším pasážam. Potom sú tu ešte strety s bossmi, na ktoré je lepšie sa vhodne pripraviť – napríklad aj správne zvolenou schopnosťou. Niektorých je totiž lepšie zmraziť, na iných zase platia zbrane na diaľku a podobne. No a potom je tu ešte úplný záver, ktorý príde po tom zdanlivom závere, ale to už asi prezrádzam viac než mi autori dovolia.

Hra sa skladá z viac ako 6 svetov (toto by mi ešte dovoliť mohli) a svety sú naozaj rôznorodé. Každý ponúka zbierku vlastných levelov, ktoré si postupne odomykáte tým, ako zachraňujete Waddle Dee postavičky. Vždy na záverečného bossa potrebujete nejaký minimálny počet, avšak nie je náročné ho vrchovate prekonať. Pomedzi ne sú ale porozhadzované aj rôzne výzvy, ktorých je tu obrovská kopa. Ich náročnosť je rôznorodá a niektoré vás taktiež vedia potrápiť, no získate za ne dôležité hviezdy. Sú to zväčša rôzne časovky, ktoré preveria vašu šikovnosť, schopnosti a aj zvládanie schopností hlavnej postavy. Hrateľnosť ďalej spestrujú a hru rozširujú.

Kirby and the Forgotten Land
Kirby and the Forgotten Land Zabaviť sa môžete aj pri minihrách
Zabaviť sa môžete aj pri minihrách

Kirby and the Forgotten Land Rybárčenie nesmie chýbať
Rybárčenie nesmie chýbať

Kirby and the Forgotten Land Kirby vyzerá roztomilo, ale vie byť aj dosť nebezpečný
Kirby vyzerá roztomilo, ale vie byť aj dosť nebezpečný

No a potom je tu Waddle Dee Town, malé mestečko, kam putujú postavy, ktoré zachránite. Postupne mestečko rozširujú a prinášajú tu nové minihry – rybárčenie, zjednodušenú variáciu na Overcooked alebo arénu, kde si môžete zopakovať súboje s bossmi, postupne zvyšovať obťažnosť a získavať skvelé odmeny. Taktiež tu sú nejaké easter eggy a hlavne obchod na upgrade schopností. Rovnako hru spestruje aj možnosť lokálnej kooperácie, no trochu to v nej škrípe. Neberte ma zle, stále je kooperácia vo dvojici na jednej konzole zábava, ale druhý hráč ovláda obyčajného Waddle Deeho s oštepom a veľmi limitovanými schopnosťami v porovnaní s Kirbym, takže si druhý hráč hru až tak neužije. Ten prvý zase náramne.

Graficky na tom hra vôbec nie je zle a na hru sa pozerá dobre, pričom vás očaria jej prostredia plné detailov, efektov a neviem čoho všetkého. Trochu zamrzí jav, že vzdialenejšie objekty majú nižšie snímkovanie, takže je ich pohyb trhaný a plynulý je až vtedy, keď ste k nim bližšie. To hlavne na veľkých obrazovkách trochu kazí dojem. Dabing tu nečakajte, ale zvuky a hlavne hudba sú fajn. Hudba je príjemná a ku hre sadne, aj keď mimo nej by ste si ju asi nepustili.

Kirby and the Forgotten Land bola u mňa náplasť na smutnú dušu a myslím si, že tak dokáže fungovať aj u nás. Za niečo cez 15 hodín som prešiel 86% hry (stále sa mi kdesi túlajú nejakí Waddle Deeovia), takže ani nepatrí medzi najkratšie. Má síce menšie neduhy, niektoré kozmetické, iné sa týkajú aj hrania samotného, no nie je to nič, čo by vám malo skaziť zážitok. Ak si chcete užiť kvalitné a roztomilé dobrodružstvo osamote alebo aj vo dvojici, teraz pravdepodobne nenájdete lepšiu hru.

napísal matus_ace 23.3.2022
8.5
KIRBY AND THE FORGOTTEN LAND