BLACKWIND

BLACKWIND

5.5

Sci-fi God of War v nízkorozpočtovej verzii

Skúste si na chvíľu predstaviť mix zápletky z filmového sveta Avatar od Jamesa Camerona, mecha oblekov inšpirovaných sériou Pacific Rim a hrateľnosti pôvodných God of War titulov. Celé to zmiešajte, nezabudnite doplniť nejakú tú indie príchuť a servírujte nedopečené. Asi nejako takto postupovali aj vývojári zo štúdia Drakkar Dev pri tvorbe ich najnovšieho akčného titulu Blackwind. Ten totiž, nanešťastie, potvrdzuje niektoré zaškatuľkované a nie práve pozitívne názory týkajúce sa hier z indie produkcie. Napriek zaujímavému mixu dobrých ingrediencií titul, žiaľ, veľmi nezaujme.

Tento približne 5-6 hodinový príbeh vás zavedie na mimozemskú planétu, kde ľudstvo ťaží vzácne prírodné zdroje. Na bohatstvá planéty Medusa-42 si však, prirodzene, nárokuje aj domorodá mimozemská rasa, ktorá útočí na prichádzajúce vojská. Jedinou nádejou pre záchranu drahocenných ľudských životov sa tak stáva nový bojový oblek doktora Hawkinsa, ktorý sa spolu so svojím synom Jamesom Hawkinsom blíži k planéte. Ich vesmírna loď je však náhle zostrelená, a preto Hawkins v poslednej chvíli skryje chlapca v obleku s nádejou, že ho zachráni. Oblek je totižto obohatený o brilantnú AI, ktorá by mala Jamesovi pomôcť prežiť. Takto sa teda po stroskotaní ocitáte vo vnútri hlasom uzamknutého mocného bojového obleku s AI a vydávate sa hľadať svojho strateného otca.

Blackwind
Blackwind Malý James ešte ani len netuší, aké krvavé dobrodružstvo ho čaká.
Malý James ešte ani len netuší, aké krvavé dobrodružstvo ho čaká.

Blackwind Brutálnych zakončení sa dočkáte iba zopár.
Brutálnych zakončení sa dočkáte iba zopár.

Blackwind Rozmanité prostredia sú ideálnym podkladom pre traumatizovanie mladého protagonistu.
Rozmanité prostredia sú ideálnym podkladom pre traumatizovanie mladého protagonistu.

James je iba neskúsený chalan, avšak jeho postavu si aj napriek veľmi chabému dabingu obľúbite. Je to taký ten typický detský hrdina s cieľom, ktorý sa skúškami vyformuje, vyzabíja zopár desiatok mimozemšťanov a naučí sa popritom aj nemálo životných lekcií. AI, ktorá s vami zdieľa oblek, sa bude snažiť zaujať kadejakými analyzujúcimi a dáta vyhodnocujúcimi komentármi. Po čase sa však jej neustále opakujúce sa komentáre, ako napríklad „prístup zamietnutý“ alebo „ventilačná šachta nablízku.“, stanú otravnými. Počas svojej púte stretne James aj zopár iných NPC postáv, no žiadna z nich sa tam neobjaví tak často alebo na tak dlho, aby ste si ich mená vôbec zapamätali. Vizuálom ani motiváciami nezaujme ani nepriateľské obsadenie, avšak podobne ako v spomínanej zápletke z Avatara, mimozemská rasa tu nie je iba banda divochov...

Blackwind sa rozhodne nemá za čo hanbiť po vizuálnej stránke. Modely všetkých oblekov, nepriateľských útočníkov, ale aj prostredia všeobecne, vyzerajú veľmi dobre. Zo začiatku sa môže zdať pusté, Mars pripomínajúce okolie nudné, avšak nezúfajte, lebo postupne prejdete viacero rozličných podnebí aj oblastí. Od pustého a vyprahnutého červeného kameňa sa prestrieľate cez zelené lesy, zasnežené krajiny, či jaskynné priestory ako vytrhnuté z Aliena. Blackwind totiž mnohokrát vo vás vyvolá pocit, že ste toto všetko už niekde videli. Preto vám nielen prostredia pripomenú iné popkultúrne záležitosti, ale predovšetkým si tieto faktory všimnete na samotnej hrateľnosti.

Blackwind je akčný hack & slash shooter, ktorý obsahuje viacero taktík na elimináciu nepriateľov v každej miestnosti, nejaké brutálne zakončenia, vylepšenia a predovšetkým podivne šialenú kameru. Prejdime si to však postupne. Jamesov oblek disponuje plazmovými blastermi, ktoré vystreľujú priamo z ruky, no iba pri mierení. Ak nemierite, oblek prechádza dvoma vysúvacími sa čepeľami do súboja na blízko. Okrem toho arzenál obohatia automaticky zameriavajúce rakety, obnovenie života, štít a mnoho iných vylepšení. Tie budete postupne nachádzať prostredníctvom evolúciu obleku podporujúcich orbov, ktoré elegantne levitujú kade-tade po svete. Váš oblek prejde evolúciou vždy získaní takéhoto orbu, teda dostanete nejaké vylepšenie. Tým bude napríklad krátky let pri dvojskoku, viacero rakiet na vystrelenie, dlhší doskok pri úskoku alebo jednoducho viac života.

Blackwind
Blackwind Vylepšovacie stanice pre váš mecha oblek vždy oceníte, teda v prípade, že máte dosť bodov.
Vylepšovacie stanice pre váš mecha oblek vždy oceníte, teda v prípade, že máte dosť bodov.

Blackwind Vylepšovacie menu vizuálom veľmi nezaujme.
Vylepšovacie menu vizuálom veľmi nezaujme.

Blackwind Dron je užitočný pomocník a pekne rozbíja nudnejšie pasáže.
Dron je užitočný pomocník a pekne rozbíja nudnejšie pasáže.

Váš oblek si budete môcť vylepšovať aj v dedikovaných vylepšovacích staniciach, ktoré vás ako výťah zoberú niekde pod zem. Vám sa tak otvorí veľmi prvoplánové a prototyp pripomínajúce menu vylepšení. Napriek nezaujímavému vizuálu sú však tieto RPG pripomínajúce upgrady veľmi atraktívne. Takto si postupne viete zvýšiť útok na blízko, či na diaľku, zväčšiť oblasť efektu aj účinnosť úderu do zeme, ktorý vyvolá tlakovú vlnu, vylepšiť si úskoky alebo aj vášho drona. Okrem už spomínanej strieľajúcej a na blízko sekajúcej výbavy vie oblek skákať (prítomný je aj dvojitý výskok), rýchlo uskočiť, blokovať údery nepriateľov a na chrbte skladuje aj špeciálneho drona.

Osobne ma dron veľmi prekvapil a pridal hre o trochu zaujímavejšiu dynamiku, ktorá ozvláštnila repetitívnu hrateľnosť. Dron sa môže úplne odpojiť od obleku, a tak je možné ľubovoľne prepínať medzi ovládaním drona a obleku. Táto mechanika sa zároveň dá využiť aj pre lokálnu kooperáciu, čo by mohlo hru spraviť zase o kus zaujímavejšou. Dron má prístup do ventilačných šácht, kde narazíte občas na nepriateľov, nejaké bonusy a, samozrejme, tajnú cestu určenú na otvorenie zamknutých dverí. Keď je dron odpojený od obleku, nie je možný dvojskok ani strieľanie. Dron má na svoju obranu k dispozícii blaster, podobne ako to je pri vašom obleku.

Celá hrateľnosť Blackwindu sa potom točí v kruhu akéhosi mixu medzi God of War mechanikami a cítiť tam aj Doom. Skúmate väčšinou väčšie oblasti, v ktorých sa nachádzajú špecifické miestnosti alebo zóny, v ktorých sa objavia nepriatelia. Keď sa ich zbavíte, popadajú vám z nich modré - skúsenostné, zelené - život dopĺňajúce alebo červené – black mód napĺňajúce orby. Po zabití určeného počtu monštier sa opäť posuniete ďalej. Zo začiatku sa nepriatelia zdali príliš repetitívni, no časom narazíte aj na piatu či dokonca šiestu variáciu mimozemskej rasy. Dizajnom pripomínajú prerastené obrnené/ozbrojené chrobáky a nijako extra nezaujmú.

Najzaujímavejšie časťou súboja, okrem nekonečného strieľania a sekania priamo medzi dverami do miestnosti, sú zakončenia. Podobne ako v Doome sa po istej dávke olova resp. plazmy premenia mimozemské tvory na svoje blikajúce verzie a vtedy ich viete elegantnou animáciou doraziť. To vám garantuje doplnenie zdravia a trochu brutality. Veľa typov zakončení tu nenájdete, no aspoň tých zopár ozvláštňuje súboje. Rozhodne sa vám na súboje bude pozerať lepšie aj vďaka viacerým farebným verziám oblekov. Tie podobne ako upgrady nachádzate po svete vo forme akéhosi červeného diamantu. Zoznam všetkých oblekov nájdete vo vylepšovacej stanici, kde si môžete aj zvoliť, ktorý chcete práve používať.

Všetko toto naznačuje, že ide o celkom zábavný nadpriemerný titul. Pravda je však niekde inde. Ak sa rozhodneme ignorovať prehnane repetitívnu až nudnú hrateľnosť, ktorú si ozvláštnite zmenou spôsobu hrania (útok na blízko a na diaľku), farby obleku, upgradmi alebo pozvaním kamaráta, stále dostanete plocho a nedotiahnuto pôsobiaci zážitok s technickými problémami. V prvom rade sú tu prepady snímkovania, ktoré nie sú katastrofálne, ale rozhodne ich pocítite. S vertikálnou synchronizáciou sa nad 50 FPS nedostanete a po jej vypnutí skáču čísla od 400 až k 15. Deje sa tak najmä v nových a nepreskúmaných oblastiach alebo pri väčšom počte nepriateľov.

Ak sa rozhodneme ignorovať aj fps problémy, ktoré podľa komunity aj s mnohými inými problémami vývojári aktívne riešia, stále nám tu zostáva podivná kamera. Hra sa kategorizuje ako top-down titul. Napriek tomu často prechádza medzi izometrickým, top-down a platformovým zobrazením. Robí to až bravúrne plynulo, avšak dosť často sa vám vďaka tomu mierne pokrúti orientácia po mape. Narazíte aj na objekty, ktoré zaberajú celú obrazovku a občas potom čiastočne presvitajú, aby ste sa vôbec dopátrali k tomu, kde sa vlastne nachádzate. Kamera je teda jednoducho šialene nepredpovedateľná a pri platformovaní a riešení puzzle aj poriadne frustrujúca.

Blackwind
Blackwind Chaos počas bitky v black móde nesmie chýbať.
Chaos počas bitky v black móde nesmie chýbať.

Blackwind Čaká vás aj platformovanie a jednoduché puzzle aj s časovačom.
Čaká vás aj platformovanie a jednoduché puzzle aj s časovačom.

Blackwind Evolúcia obleku prebehne vďaka špeciálnemu materiálu B-Wolfrium.
Evolúcia obleku prebehne vďaka špeciálnemu materiálu B-Wolfrium.

Okrem toho je tu aj viacero drobných problémov, ako napríklad fakt, že okrem ubúdajúcej čiaročky v ľavom hornom rohu, nemáte absolútne žiadnu indikáciu toho, že zomierate. Oblek bolesťou nekričí a nenájdete tu ani pre Call of Duty typické začervenanie obrazovky. Oblek má byť ultimátne ťažkou výzbrojou pri odrážaní mimozemskej invázie, no napriek tomu žiadny ťažký dupot alebo pocit z ovládania veľkého stroja sa nedostaví. Takto máte dojem, že chlapec, ktorý oblek ovláda, si skutočne postavil iba akýsi penový Pacific Rim cosplay. Organizácia a rozloženie všetkých levelov sú až príliš repetitívne, a tak sa každá základňa skladá iba z rovných koridorov a štvorcových miestností. Žiadne oblé tvary ani kruhové miestnosti teda v budúcnosti nenájdete (no napriek tomu sú všade po vonku rozmiestnené kruhové stanice či obývateľné jednotky).

Veľa animácií, ako napríklad otváranie dverí, úskok, ktorý vás na konci spomalí alebo niektoré kratšie prestrihové scény, sú príliš dlhé a tak máte po dobrej akcii pocit, že vás vývojári zbytočne a neustále zdržujú. Zvuky všeobecne pôsobia ako nejaké zakúpené, voľne dostupné alebo lacné nahrávky. V kombinácii s veľmi slabým dabingom a replikami, ktoré by ste dosť často radšej nepočuli, iba ďalej pridávajú na veľmi nemastnom a neslanom pocite. V dialógoch taktiež nepreskočíte jednotlivé repliky, ale jedine celý rozhovor. Napriek tomu, že hudba je celkom počúvateľná a dobre dopĺňa akciu na obrazovke, opäť sa stáva rýchlo repetitívnou. Zopár opakujúcich sa tónov neskončí, pokiaľ nevyzabíjate všetkých nepriateľov, a to aj keď ste na druhej strane celého komplexu. Nachvíľu vás tak nabudí, no veľmi rýchlo sa vám prísun adrenalínu zníži.

Všetky vyššie uvedené plusy aj mínusy robia z hry mätúci mix. Veľa prvkov je neintuitívnych, mapa je neprehľadná a okrem jej zmenšenej podoby v pravom dolnom rohu si ju inak ani nezobrazíte. Súboje sú náročné, len ak sa pokúšate o boj nablízko, lebo inak vám stačí postaviť sa do akýchkoľvek dverí alebo si udržovať dobrý odstup a nepustiť spúšť. Hudba aj vizuál majú čosi do seba, avšak strácajú sa za výrazným šumom celého slabého projektu.

Blackwind
Blackwind Stratégia postaviť sa do dverí a nepustiť spúšť zahájená.
Stratégia postaviť sa do dverí a nepustiť spúšť zahájená.

Blackwind Pomätená kamera skutočne často vyberá pochybné uhly.
Pomätená kamera skutočne často vyberá pochybné uhly.

Blackwind Objekty často využívají zvláštnu formu priesvitnosti...
Objekty často využívají zvláštnu formu priesvitnosti...

Blackwind je kolekcia veľmi dobrých nápadov, ktoré ste už videli kade-tade v hrách alebo vo filmoch. Napriek tomu však celý produkt pôsobí lacno, nedotiahnuto a pripomína skôr akési demo. S cenovkou 25€ si vývojári veľmi nepomáhajú, a tak by som titul len veľmi ťažko odporučil. Zatiaľ ho sťahujú dolu najmä technické problémy, na ktorých sa údajne pracuje, no okrem toho aj mechaniky a celý zvyšok hry. Ak ste nenáročným príležitostným hráčom a hľadáte niečo na bezmyšlienkovité strieľanie, v polovičnej zľave by sa to možno dalo prehryznúť. Dovtedy si zahrajte radšej Doom, God of War, alebo si jednoducho opäť pozrite Avatara.

napísal Taiven 21.4.2022
5.5
5.4