LITTLE CITIES

LITTLE CITIES

8.0

Veľká zábava v malých VR mestách

Recenzia na Oculus Quest verziu

Aj keď si mnohí virtuálnu realitu spájajú predovšetkým s akčnými hrami a RPG z pohľadu prvej osoby, má veľký potenciál aj pre stratégie, manažmentové tituly a simulácie. Krásne to demonštruje výstavba mestečiek v Little Cities, kde sa z vás stane architekt umiestnený priamo uprostred rastúceho osídlenia. Prvýkrát sme si to vyskúšali v minuloročnej ukážke a teší nás, že odvtedy hra pekne narástla a posilnila svoj obsah.

V prvom rade treba povedať, že hrať môžete komfortne v sede a všetko máte pred sebou ako na dlani. V úvode sa ocitnete pred stolom, na ktorom je označený prvý ostrov určený na zastavanie. Neskôr tam pribudnú ďalšie. Ste na terase s výhľadom na pláž a okolité domy a po odštartovaní sa už pozeráte zhora na maketu ostrova, kde môžete okamžite začať s budovaním.

Najskôr je tam len jediná stavba, prístav, odkiaľ automaticky vychádzajú vozidlá, ktoré skonštruujú to, čo vy určíte. Z prístavu potiahnete cesty, popri ktorých sa automaticky naznačujú parcely, kde môžete stavať. Základom sú tri druhy budov – rezidenčné, komerčné a industriálne. Rezidenčné (zelené) sú na bývanie pre ľudí, komerčné (modré) prispievajú k naplneniu ich potrieb a industriálne (žlté) sú továrne, ktoré predstavujú hlavný zdroj príjmov.  Súčasne však vytvárajú hluk a splodiny, ktoré občanom prekážajú, takže by ste mali industriálne stavby umiestňovať ďalej od rezidencií, optimálne ich môžete predeliť komerčnými budovami, ktoré nijako neprekážajú.

Little Cities
Little Cities Staviate na jednotlivých ostrovoch alebo súostroviach, ktoré prepájate mostami.
Staviate na jednotlivých ostrovoch alebo súostroviach, ktoré prepájate mostami.

Little Cities Na svoje výtvory sa môžete pozrieť z rôznych vzdialeností a uhlov.
Na svoje výtvory sa môžete pozrieť z rôznych vzdialeností a uhlov.

Little Cities Menu predstavuje stôl s odomknutými ostrovmi.
Menu predstavuje stôl s odomknutými ostrovmi.

Vzápätí vám začnú blikať upozornenia, že treba postaviť zdroje elektriny a vody. Základom sú veterné elektrárne,  ktorých výkon určuje poloha podľa ich umiestnenia. Neskôr podľa druhu ostrovov pribudnú aj solárne a termálne.  So zdrojom vody je to podobne, zásobník by ste mali umiestniť tam, kde sú najbohatšie zdroje tejto tekutiny v zemi. Potom treba vytvoriť ucelenú sieť, ktorá pokryje celú zastavanú plochu. V tej chvíli už vaše mestečko slušne narastá a prejavuje sa tom zvyšovaním jeho levelu, pričom pri každom dostanete odmenu. Väčšinou vo forme novej odomknutej budovy, vylepšenia, ale niekedy aj finančného bonusu alebo možnosti rozšíriť výstavbu na dovtedy neprístupné časti ostrova, či postaviť spojovací most.

Takže môžete postaviť už aj policajnú stanicu na boj s kriminalitou, hasičskú, ktorá sa postará o horiace budovy, nemocnicu na upevnenie zdravia občanov a školy, ktoré zvýšia gramotnosť. Dá sa postaviť aj letisko, ktoré je alternatívnym miestom pre  výjazd konštrukčných vozidiel. A podľa druhu ostrova sa sprístupnia aj špecifické budovy a doplnky, napríklad na piesočnom oáza a palmy, ktoré slúžia ako zábrany a vetrolamy na miestach s piesočnou búrkou.

Hlavným cieľom je dosiahnuť maximálnu úroveň osídlenia, s výnimkou úvodného ostrova s výukou je to vždy dvadsaťpäť, čo vyvrcholí odomknutím a výstavbou mestskej haly. Tá nielen naplní radosťou obyvateľov, ale súčasne dodá ďalšie ostrovy v základnom menu hry. V tomto bode už levely na aktuálnom mieste nerastú, ale môžete si pokojne stavať ďalej, alebo sa presunúť na nový ostrov a začať pekne od základov. Prípadne si zresetujete ten aktuálny a môžete si ho zastavať trochu inak.

Na stole z úvodu hry sa postupne objaví šesť ostrovov, respektíve tri ostrovy a tri súostrovia, ktoré už treba prepájať mostami. Pritom sa líšia klímou a podmienkami. Už sme spomenuli miesta s piesočným povrchom, kde pekne pripeká. Okrem toho budete aj na ostrovoch so sopkou, ktorá občas chrlí lávu a ničí budovy, ale na druhej strane sa dá využiť jej geotermálna energia. Všade hlavné procesy a systém výstavby vyzerajú podobne, ale odlišná štruktúra ostrovov a špecifické súčasti prinášajú trochu iný zážitok.

Na výstavbu a všetky procesy je v hre veľmi pohodlné a praktické ovládanie. Pravou rukou otvárate budovateľské menu s niekoľkými sekciami, kde stačí ukázať na to, čo chcete vytvoriť a umiestniť to v teréne. Na ľavej ruke máte chytré hodinky- smart watch, pričom stačí natočiť pažu a pekne sa vám tam ukážu dôležité údaje. To znamená počet a rast obyvateľstva, požiadavky na výstavbu rezidenčných, komerčných a industriálnych budov, prípadne aj urgentné oznámenia, keď treba špecifické objekty a súčasti. Ďalej je tam celková úroveň spokojnosti ľudí, aktuálny stav elektrickej energie a vody a level a status celého osídlenia. A napokon aktuálne množstvo financií a suma, ktorá pravidelne pribúda (v horšom prípade ubúda) podľa výkonu komerčných a industriálnych budov a nákladov na údržbu úžitkových stavieb. Na základe tohto sa viete pekne orientovať a stavať na ostrove to, čo tam práve chýba alebo je žiadané.

Manažment výstavby ako taký je pomerne jednoduchý a nejde veľmi do hĺbky, ale pre potreby hry, ktorá je predovšetkým relaxom s parádnym výhľadom na vaše dielo, úplne postačuje. Umiestňovaním domčekov a vytváraním ciest sa pobavíte a skutočne je radosť sledovať vo virtuálnej realite, ako to všade okolo vás rastie a prekvitá. Osídlenie môžete sledovať z výšky a pod vami sú vtedy miniatúry a drobné pohyblivé autíčka. Viete si však všetko aj pekne priblíži, natáčať a zvoliť rôzne pohľady. Zblízka to stále vyzerá dobre, aj keď už to vnímate ako imitácie z kartónu a márne budete hľadať bližšie detaily a neuvidíte ani postavičky ľudí, čo je trochu škoda. Zo strednej a väčšej vzdialenosti máte ideálny výhľad na celý ostrov,  pričom všetko výborne oživujú rôzne sprievodné pohyblivé objekty a doplnky.

Little Cities
Little Cities Budujete na parcelách popri cestách a stavby sú aj farebne odlíšené.
Budujete na parcelách popri cestách a stavby sú aj farebne odlíšené.

Little Cities Priemerný ostrov zastaviate a dostanete na maximálny level približne za hodinu.
Priemerný ostrov zastaviate a dostanete na maximálny level približne za hodinu.

Little Cities Sopka je malým spestrením, občas chrlí lávu a ničí domy v okolí.
Sopka je malým spestrením, občas chrlí lávu a ničí domy v okolí.

Nad pevninou poletujú balóny, lietadlá, vrtuľníky – aj hasičské s nádobami, ktorými polievajú oheň, rogalo, čajky, či papagáje – občas máte dojem, že vám vletia do oka ako muška. Dokonca som videl aj UFO. Na vode sú lode, člny a niekedy vypláva veľryba. Je to síce ohraničený, ale žijúci svet, kde sa cítite ako boh, ktorý to všetko koordinuje, hľadí a užíva si atmosféru a pôsobivý výhľad. Hravá, väčšinou exotická hudba odlíšená podľa ostrovov je čerešničkou na torte a tomu celému dodáva takú pohodovú havajskú náladu. Najlepšie na tom je, že pri hraní a sledovaní nebudete mať žiadne bolesti hlavy ani iné príznaky, ktoré sú charakteristické pri mnohých VR hrách, najmä pri FPS. Po zložení headsetu som nepociťoval žiadnu dezorientáciu, motanie ani nevoľnosť, čo sa mi inak vo virtuálnej realite vo väčšej či menšej miere bežne stáva.

Little Cities je skutočne skvelá oddychová hra s výstavbou osídlenia vo virtuálnej realite. Manažment nejde veľmi do hĺbky, ale je intuitívny a efektívny, s pohodlným ovládaním a veľmi príjemným sledovaním toho, čo vám rastie doslova pod rukami. V podobnom duchu si viem veľmi dobre predstaviť aj výstavbu Zoo a dino parku, či stavanie železníc, ktoré by vo VR priniesli autentický  zážitok, ako keď si skladáte v izbe stavebnicu s elektrickým vláčikom. Takže sa toho nebojte, nespochybňujte, skúste. Nie je to síce až taký prepracovaný budovateľský systém, aký je štandardom pri tradičnom hraní, ale je to zábava a virtuálna realita tomu pridáva veľký bonus v podobe maximálneho pohltenia a parádneho vizuálneho zážitku.

napísal uni 1.6.2022
8.0
LITTLE CITIES