LIVE A LIVE

LIVE A LIVE

8.0

28-ročná klasika konečne na západnom trhu

Na prvý pohľad sa môže zdať, že Live A Live je ďalší projekt z dielne tvorcov Octopath Traveller či Triangle Strategy. A fakt je, že títo machri na tejto staronovej hre pracovali a z Octopath by sa tu našlo aj pár podobných prvkov. Až na jednu zásadnú vec – Live A Live je v jadre starina. A tá vyšla v roku 1994, no na Západ nikdy nezamierila, takže máme unikátnu šancu zahrať si niečo, čo má 30-ročné princípy, dostalo to novšiu grafiku, ktorá však hrá primárne na retrostrunu a zároveň to celé má pôsobiť aj moderne. Tak ako toto môže fungovať? Prekvapivo hladko, ak ste pripravení na RPG pravidlá i žánrové experimenty.

Spomenutý Octopath Traveller mal dejovú líniu s prológom každej z ôsmich postáv, ktoré sa neskôr stretli a využili ste ich na spoločnom putovaní. Ale Live A Live zašiel ešte ďalej a v hlavnom menu vám ponúka sedem odlišných príbehov, sedem osobitých scenárov so samostatným hrdinom i časovou líniou. Môžete ich dokonca hrať v ľubovoľnom poradí a určiť si priebeh hrou sami. Sedmička scenárov predstaví vždy niekoho iného a spoločným menovateľom môže byť jedine podobná nemesis, proti ktorej sa hrdina postaví. Má podobné meno a až tam vytušíte, že ako by jednotlivé historické obdobia mohli súvisieť.

Také niečo v bežnej hre nenájdete, ale funguje to znamenito, až sa netreba báť písať, že Live-A-Live obsahuje sedem (resp. osem) odlišných hier. Je to dané tým, že autori odolali možnému pokušeniu, že budete hrať vždy to isté, len za niekoho iného v inej časovej rovine i lokalite. Môj prvý scenár sa odohral v praveku, hlavným hrdinom je Pogo a s bandou pár primitívov rozohrá príbeh, kde sa mu objaví pred jaskyňou slečna z cudzieho kmeňu, spolu ich vyhostia do pustatiny a on sa rozhodne, že sa za ňu postaví. Kmeňový boj však rozčerí boj proti spoločnému nepriateľovi menom O-D-O. Táto časť funguje ako poctivá RPG, kde bojujete, tvoríte si predmety, striedate nepriateľov. Zvyšujú sa vám levely a môžete sa postaviť rôznym súperom, aj náhodne generovaným – vašou špeciálnou funkciou je tu silný čuch.

Po hernej stránke je k tejto fáze najbližšie kapitola z blízkej budúcnosti, lebo tiež rešpektuje podobné pravidlá – náhodné súboje, ťahové stratégie, tvorbu predmetov, ale v úplne inom prostredí. Je pomerne rozsiahla, má viacerých bojovníkov po vašom boku, môžete sa hrať s výbavou a miešať ju do nemoty. Rozhodne si na ňu treba vyhradiť aj viac času ako na iné a mať trpezlivosť. Ale nie je vôbec márna.

Tretia rozohraná kapitola ma viedla do feudálneho Japonska. Chopíte sa ninju Obora a infiltrujete do obrovského komplexu, ktorým je hrad s rôznymi časťami, nádvoriami či chodbami. Hrať sa dá dvojako: akčne, kde skoro každému podrežete hrdlo, alebo stavíte na stealth, kedy chodíte po streche či budovách, ale vyhýbate sa nepriateľom. Špeciálnou funkciou je plášť, ktorý vás urobí neviditeľným na pár sekúnd a nepriateľ si vás nevšimne (len si treba všetko načasovať). Feudálny hrad má mnoho častí a malá mapka vám ukáže len hlavný náčrt, takže sa v ňom treba naučiť orientovať. Je tu aj kopa puzzle, rôzne páky na strechách či mechanizmy, truhlice s predmetmi a iné chuťovky. Táto časť hry dá zabrať a najmä nie je to iba akcia či RPG.

Iná kapitola sa odohrá v starovekej Číne a Xin Shan Quan v ňom získava postupne bojové schopnosti. Je to ľahší kúsok hry, kde je veľa ikonických lokalít, pekná atmosféra i dobrá séria bojov. Kapitola z Divokého Západu je akoby jej opakom – hoci je tu aj boj, hra sa sústredí na pomocníkov a riešenie puzzle, ktorý vám pomôže na jej konci. Nájazd kočovníkov či kladenie pascí je pekne spracované na to, ako sa hrdina snaží ochrániť mestečko.

Kapitola v súčasnosti pripomína skôr bojové hry, lebo sa sústredíte na sériu súbojov a na konci príde boss. Vašou úlohou je učiť sa jednotlivé techniky od protivníkov a získať ich na neskoršie súboje. Ale k nej je protikladom kapitola v ďalekej budúcnosti, kde sa takmer nebojuje, ale sleduje dej a hľadajú aj spojitosti. Keď všetkých sedem kapitol zvládnete, príde finále hry, kde sa zúročia vaše schopnosti.

Áno, jadrom hry je stále ťahová RPG, aké poznáme z japonských titulov 90. rokov. Ak práve nehltáte časti príbehu v jednotlivých kapitolách, venujete sa klikaniu v menu a výbave hrdinu. A ťahové súboje sú prítomné v každej kapitole a fungujú poctivo – sólo hrdina alebo malá partia sa strieda na ploche 7x7 štvorcov, môžete sa hýbať, skúšať základné i lepšie skúsenosti a levelovať. Fajn je, že hra nemá AP či MP body, takže lepšie vlastnosti sa dajú používať aj opakovane. Ale aj tak je prvá kapitola v praveku s Pogom spočiatku slušnou výzvou a dáke boje si zopakujete alebo z nich zdrhnete. Najmä počas prvých levelov nie sú postavy silné. Dajte im čas, tréning, skúmajte mapu a výsledky prídu.

Pri každom leveli zväčša získava hrdina novú vlastnosť, tá pridá nové možnosti, elementálne či plošné chuťovky a hneď sa bojuje lepšie. Vyčarujte ohnivé kúzlo a poteší vás spálená plocha, ktorá ďalej uberá zdravie nepriateľom. Z toho však plynie, že každú kapitolu štartujete s hrdinom na leveli 1. Sedem ráz sa budete pozerať ako hrdina či malá skupinka zlepšuje svoje schopnosti, pri takom piatom či siedmom leveli už budete celkom spokojní s vývojom.

Na to, že je hra z roka 1994, má kopu dobrých nápadov a pekne sa hrá s prostredím, postavami a ich schopnosťami. Originalita spočíva v tom, že hrdina nekopíruje toho druhého – napríklad praveká časť a Pogo sa odohrávajú bez slov a väčšinu času vyzerajú ako groteska. Ninjovia si dávajú heslá a vašou úlohou je sledovať, aké sa aktuálne od vás vyžadujú. A malý robot Cube je nečakane svieža obmena. Zároveň má aj klasické neduhy ako náhodné súboje, občas nevyrovnanú obťažnosť, dlhé animácie, čo sa po čase zunujú a aj absentujúcu minimapu pre niektoré kapitoly – takže blúdite v divočine.

Ale zároveň sa autori snažili pridať drobné vylepšenia, takže hoci hráte old-school hru, je prijateľná. Veľa sa podarilo upraviť v interface alebo v hrateľnosti, kde vás nečakajú slepé cesty či pasce. A hre náramne pomáha aj lepšia grafika – iste, postavičky sú stále drobné ako z 90. rokov, ale prostredia sú nádherné, občas ponúknu pekný detail a do toho hrá hudba od Yoko Shimomury. Táto skladateľka je známa mnohým hráčom cez famózne poskladané soundtracky ku Kingdom Hearts, takže počúvať jej ranu tvorbu (vtedy mala 27 rokov, dnes dvakrát toľko) je zážitok sám osebe.

Live A Live je oprášená starinka v novom kabáte, no zároveň v niečom svieži zážitok vďaka konceptu viacerých odlišných kapitol, hrdinov a časových období, ktoré kulminujú v solídnom finále. Máte tu 7/8 hier v jednej a celkovo 30-hodinovú hrateľnosť (samotné kapitoly sú dlhé ako jeden-dva filmy). Opäť sa nám aj ukazuje, že staré dobré hry dokážu zaujať aj po niekoľkých dekádach – ale treba si otvoriť myseľ a vstrebávať ako aj rôzne bláznivé myšlienky dokážu fungovať v jednom celku.

napísal Korec 25.7.2022
8.0
8.1