STEELRISING

STEELRISING

7.0

Vive la France! Vive la Revolution!

Čo hráči vidia na Soulslike hrách? Možno extrémnu výzvu, po ktorej nasleduje veľké zadosťučinenie, keď po mnohonásobnom umieraní nakoniec triumfujú. Každopádne akčné RPG v tomto štýle, inšpirované a často až priveľmi podobné Dark Souls, stále vznikajú a majú svojich fanúšikov. A je aj veľa vývojárov, ktorí reagujú na záujem komunity. Napríklad aj tím Spiders, ktorý predtým vytvoril skôr tradičnejšie RPG, ako Bound by Flame, Of Orcs and Men a Greedfall. Tentoraz však autori pritvrdili a posunuli sa trochu inam.

Steelrising sa odohráva v roku 1789 v alternatívnom Paríži počas Veľkej francúzskej revolúcie. Nájdete tam skutočné osobnosti svojej doby, medzi ktorými je aj kráľovná Mária Antoinetta, ktorej hrozí smrť. Hrozbou sú revolucionári a predovšetkým stroje, automaty, ktoré vraždia a vyčíňajú v uliciach a okolí kráľovského paláca. Ale je tu jeden automat, ktorý slúži kráľovnej - umelá postava s jedinečnými schopnosťami oddaná dvoru a ochotná vykonať čokoľvek pre záchranu jej veličenstva. Zhodou okolností žijeme v období, keď  Elon Musk predstavil Tesla AI robota a aj s ľudskou tvárou a mimikou. Automat Aegis zo Steelrising ho nápadne pripomína a vy v hre prevezmete jeho, či skôr jej úlohu. Pri menších možných úpravách na začiatku príbehu totiž figuruje len ženská postava. Okrem toho si ešte zvolíte svoje povolanie – bodyguard, vojak, tanečník alebo alchymista. Každé povolanie má trochu inak nastavené atribúty a hlavne inú primárnu zbraň a  doplnok. Výzbroj si však neskôr môžete meniť.

Zakrátko sa už vydáte do útrob Paríža, prejdete cestičkami pomedzi živé ploty v parku a potom sa dostanete priamo do ulíc posiatych mŕtvolami ľudí. Ocitnete sa aj v baniach a podzemí. Väčšinou prechádzate exteriérmi v koridorovom štýle, kde neraz blúdite, keď hľadáte schodné cestičky. Niekedy vás ale hra pustí aj do interiérov, no sú to väčšinou len vybrané miestnosti v inak uzatvorených budovách. Jednotlivé úseky oddeľujú mrežované brány, ktoré treba buď odomknúť špecifickým kľúčom, alebo sa otvárajú na závoru z druhej strany. To znamená, že sa tam musíte dostať okľukou, ale potom si už uvoľníte skratku. Neraz pri postupe autori využili kratšie platformové pasáže, kde musíte niekam vyliezť a preskákať po plošinách, balkónoch či strechách. Môžete to brať ako spestrenie alebo vás to naopak bude otravovať, ak sa chcete sústrediť na súboje.

Steelrising
Steelrising Paríž je zdevastovaný a v uliciach vyčíňajú agresívne stroje.
Paríž je zdevastovaný a v uliciach vyčíňajú agresívne stroje.

Steelrising Nebojte sa, dočkáte sa aj súbojov s titanmi a bossmi.
Nebojte sa, dočkáte sa aj súbojov s titanmi a bossmi.

Steelrising Zvyšovanie atribútov, vylepšovanie zbraní, moduly... všetko sa hodí, ak chcete prežiť a uspieť.
Zvyšovanie atribútov, vylepšovanie zbraní, moduly... všetko sa hodí, ak chcete prežiť a uspieť.

Bitky sú presne také, aké sa dajú očakávať od Soulslike hry. Už pri bežných nepriateľoch, základných strojoch, si treba dávať pozor, pretože vedia nepekne zraniť. Jedného skolíte pomerne ľahko, keď ich je viac na jednom mieste, už je to fuška. Veľmi často narazíte na menších bossov a, samozrejme, je tu aj dostatok veľkých bossov, pri ktorých rozhodne budete kapať ako muchy. Po úmrtí sa oživíte pri poslednej aktivovanej soche s výsuvným zariadením. Je to takzvaný Vestal so symbolom panny, ktorý nahradzuje známe ohniská. Slúži ako checkpoint a na automatické ukladanie hry a môže vás aj doliečiť. Ibaže platí, že po takomto liečení, podobne ako po vašom úmrtí, sa znovu oživia všetci bežní nepriatelia. Musíte ich teda opäť pozabíjať alebo im skúsite utiecť.

Plusom opakovaného vzkriesenia protivníkov  je, že po rozbití po sebe pravidelne zanechávajú Anima esenciu, ktorú potrebujete vo Vestaloch na upgradovanie svojich atribútov. Ale vy už určite tušíte, že v súlade s týmto žánrom o nazbieranú esenciu prídete, keď skonáte, ale zostane na mieste vášho zlyhania, kde si ju viete vyzdvihnúť. Vo Vestaloch viete vylepšovať aj zbrane, meniť a vylepšovať moduly s bonusmi, ale k tomu už potrebujete aj určité materiály alebo špeciálne kľúče. Okrem toho sa tam dá esencia minúť na nákupy rôznych kusov oblečenia a doplnkových konzumovateľných predmetov.

Samotné boje sú obstojné, i keď sa im dá vytknúť pomerne malá variabilita útokov a hlavne by sa hodilo viac prepracované uhýbanie a vykrývanie nepriateľských výpadov. Základom je bežný útok a silný útok, ktorý je pri podržaní tlačidla ešte účinnejší. Tie používate najčastejšie. K tomu využijete doplnkovú schopnosť, ktorá záleží od používanej zbrane. Môžu to byť komplexnejšie kombá, strely, ohnivé, mrazivé či elektrické efekty. Keďže máte dva sloty na hlavné zbrane, dá sa takýmto spôsobom a prepínaním čiastočne rozšíriť sortiment aktívnych útokov. Či už používate oštep, pár mečov, pušku alebo guľu na reťazi. Pritom platí, že doplnkové schopnosti a strely spotrebúvajú vyzbierané alchymistické kapsule, ktoré slúžia ako munícia. No a pri všetkých útokoch, ako aj behu a skákaní a uhýbaní, sa znižuje línia vytrvalosti a bez nej sa tieto aktivity nedajú použiť. Unavenej postave treba dopriať niekoľko sekúnd, aby sa trochu zregenerovala a mohla opäť fungovať naplno. Pri prehriatí navyše môžete sami sebe ublížiť.

Pri postupe vám pomôžu bomby, liečivé oleje a rôzne odvary, ako aj ďalšie konzumovateľné doplnky. Medzi ne je zaradený aj kompas, ktorý získate v úvodnej fáze hry. Ten je trvalý a pri použití sa vám priamo v teréne pekne zobrazia ikony aj so vzdialenosťou k hlavnému a vedľajším cieľom. Postava pritom ešte ukáže rukou. Natrafíte aj na truhlice s výbavou a občas si prečítate listy, ktoré vám poskytnú určité informácie. V pokročilej fáze sa vám sprístupnia aj automatizované kočiare bez živého konského záprahu. Slúžia na rýchly transport medzi jednotlivými lokalitami Paríža a inak majú podobné funkcie ako Vestaly. Okrem toho v istých úrovniach hry získate z porazených titanov špecifické schopnosti, ktoré vám uľahčia ďalší postup. Biskupov hák umožní vytiahnuť sa na balkóny a vyvýšené miesta. Alchymistické baranidlo preraziť niektoré múry, za ktorými sú extra priestory. Tretia schopnosť spôsobí prudké zrýchlenie, čo sa hodí na dosiahnutie vzdialenejších plôch nad zemou. Miest, kde sa dajú tieto prvky použiť, je však málo, no majú aj využitie v boji ako podporné útoky.

Steelrising je síce Soulslike hra, kde sa počíta s mimoriadnou náročnosťou, ale môžete využiť aj asistenčný režim, ktorý z nej môže urobiť priam prechádzku ružovou (v tomto prípade skôr šrotovou) záhradou. Veľmi jednoducho si nastavíte redukciu poškodenia (pri maxime je vaša postava nesmrteľná), uchovanie vyzbieranej Anima esencie aj po smrti, zrýchlite regeneráciu vytrvalosti a chladenie pri prehriatí. S týmito možnosťami hru prejde skutočne každý aj s prstom v nose. Samozrejme, ak sa pokladáte za skutočného Soulslike fanúšika, na tieto možnosti ani nepomyslíte – pekne si to všetko odtrpte! No je to vítaná voľba, ak si chce Steelrising, napríklad kvôli obstojnému príbehu, užiť aj bežný hráč, ktorý sa nepotrebuje nervovať pri extrémnych súbojoch.

Hra sa vcelku rozumne ovláda a prispieva k tomu aj možnosť prestaviť si ovládanie. Na PC je možné použiť klávesnicu a myš, ako aj gamepad. Grafika neoslní, ale ani neurazí. Je však škoda, že také úchvatné priestory, ako je  Versailles, nemohli naplno zažiariť - hoci v hre sú poznačené skazou spôsobenou strojmi. Viac však zamrzí level dizajn, kvôli ktorému prostredie a napokon aj samotná hrateľnosť skĺzne do rutiny a záujem postupne upadá. Koridorové priestory, kde aj napriek značkám úloh niekedy dlho blúdite, kým nájdete nenápadný prechod ďalej, sa rýchlo stanú nezáživné. A možno sa budete pýtať, načo sú tam rebríky, keď sa po nich vaša postava nemôže vyšplhať a radšej sa na dané miesto vyberie poriadnou okľukou a bude preliezať (aj to len vybrané) múry. Testovaná hra bežala slušne až na záverečnú lokalitu, kde začala pomerne výrazne sekať s rapídnym znížením fps.

Steelrising
Steelrising Čaká vás aj lezenie a skákanie po plošinách a balkónoch. Ale len po tých, ktoré určili tvorcovia.
Čaká vás aj lezenie a skákanie po plošinách a balkónoch. Ale len po tých, ktoré určili tvorcovia.

Steelrising Hlavná hrdinka vyzerá takmer ľudsky.
Hlavná hrdinka vyzerá takmer ľudsky.

Steelrising Vestaly sú vaše checkpointy, miesta na upgrady a oživenie po naozaj mnohých úmrtiach.
Vestaly sú vaše checkpointy, miesta na upgrady a oživenie po naozaj mnohých úmrtiach.

Na druhej strane, už v hlavnom menu budete počuť nádhernú orchestrálnu hudbu s operným spevom, ktorá lahodí ušiam. Dabing nie je najhorší, ostatné zvuky priemerné. Pri rýchlom postupe je teoreticky možné prejsť hru za približne 10 hodín, ale to len v prípade, že sa ju pokúsite rýchlo prebehnúť a vyhnúť sa väčšine súbojov.  No už len samotní bossovia vás dokážu dlhšie zdržať a mnohokrát poslať na večnosť, takže napokon môže byť dĺžka hry pokojne aj dvojnásobná.

Steelrising nie je zlý pokus zapísať sa medzi výraznejšie počiny v Soulslike žánri. Hra upúta predovšetkým zvolenou historickou epochou s reálnymi dobovými osobnosťami Francúzska, ktorú ozvláštňuje strojmi a automatmi. Ponúka všetky tradičné prvky, ktoré k tomu patria, vrátane poriadne tuhých a početných súbojov s nepriateľmi a bossmi, zbieranie a strácanie esencie používanej na vylepšenia postavy atď. A obsahuje aj barličku pre bežných alebo menej skúsených hráčov, ktorí si môžu všetko výrazne uľahčiť nastaveniami asistencie. Koridorový postup s blúdením v uličkách však hre uberá na atraktívnosti a postupne sa stane monotónnym. Príbeh ponúka pár zaujímavých momentov a množstvo dialógov a možno kvôli rozuzleniu vydržíte bojovať až do konca. V zásade Steelrising prináša to, čo  fanúšikovia od tohto typu hry očakávajú a dokáže ich osloviť, i keď sa nestane ikonou ako Dark Souls alebo Elden Ring.

napísal uni 9.9.2022
Páči sa mi! (+4)
7.0