SPELLFORCE: CONQUEST OF EO

SPELLFORCE: CONQUEST OF EO

SpellForce s príchuťou 4X

Dojmy

SpellForce je známa fantasy séria, ktorá kombinuje RTS a RPG hrateľnosť v chytľavom a zaujímavom mixe, ktorý si hráčov získal už pred takmer 20 rokmi. Za tú dobu sme tu mali 3 hry a niekoľko expanzií, ale asi sa toho už v THQ Nordic prejedli a so štúdiom Owned by Gravity sa rozhodli priniesť niečo nové a niečo iné – ťahovú RPG s 4X DNA, ktorá vyjde budúci rok a bude sa volať SpellForce: Conquest of Eo. Na hru sme sa pozreli na Gamescome a zaujímavé je, že jej vývoj nezačal tým, čo chcú autori robiť, ale čo nechcú. Chceli nájsť nový pohľad na esenciu SpellForce, ale nemalo to byť ako Civilizácia či Total War. Má to byť hra, ktorá nebude o kvantite, ale stále prinesie niečo nové a stále vás dokáže udržať v pozore.

Aj napriek názvu v hre nie ste žiadnym dobyvateľom ani kráľom. Ste mágom, ktorý sa dostane do opustenej čarodejníckej veže a zisťuje, čo sa stalo.  Vašou úlohou je stať sa najväčším mágom vôbec, ale bude to dlhá cesta. Hra obsahuje mapu sveta, ale vaším cieľom nebude ju celú ovládnuť. Autori prízvukujú, že to nie je hra o kvantite. Dokonca ani nepredpokladajú, že uvidíte všetko, čo hra ponúka. Minimálne nie na prvé prejdenie a ďalšie prejdenia prinesú zase nový zážitok na nových miestach a s novými postavami.

Veža je vašou základňou, kde získavate vplyv nad priľahlou lokalitou a môžete odtiaľ získavať kontrolu nad okolitými mestami a podobne. Zosielate kúzla, získavate vec a vežu postupne aj vylepšujete ako svoju základňu. Autori to prirovnali k vylepšovaniu základne v XCOMe, ale tu to bude mať svoje špecifiká, keďže je to fantasy a vy ste mágom, ktorému ide o moc. Vežu rozširujete, upgradujete a vytvárate v nej jednotky, prípadne kúzla. Okrem výskumu môžete nové kúzla v hre získať aj zozbieraním a postupne si budete osvojovať silnejšie. Nie je to však forma technologického stromu.

Detailne sme si tieto aspekty mohli pozrieť v rámci predvádzacieho dema, kde sme videli možnosti laboratória. Producent hry hral ako necromancer, to znamená, že v boji využíva nemŕtve jednotky. Tie si však musí vyrobiť a na to potrebuje duše. V duši je ale stále kúsok života, takže musíte primiešať esenciu smrti. Jednotky vytvoríte podľa toho, aké „suroviny“ použijete a autori to skutočne prirovnali k receptom. Silnejšie esencie vám dajú silnejšie jednotky a naopak. Ak už raz niečo vyrobíte uloží sa vám to medzi receptmi, aby ste sa k tomu neskôr vedeli vrátiť a zopakovať.

Okolitá mapa je posiata eventmi a aj zdrojmi, ktoré môžete zbierať prostredníctvom jednotiek. Zdroje, ktoré potrebujete, sa líšia od triedy vášho mága. Keďže v tomto prípade to bol necromancer, tak zdrojom sú hlavne duše. Zásobárňou zdrojov sa tak razom môže stať mesto pod vašou kontrolou, ktoré použijete naozaj len ako studňu, z ktorej budete čerpať. Z toho vyplýva, že necromancer je agresívnou postavou, ktorá viac ide do boja a na jednotky veľmi neberie ohľad. Rovnako nemusíte ani veľmi vyjednávať a jednoducho si veci zoberiete. Conquest of Eo nie je hra o morálke, autori vás za vaše rozhodnutia nebudú súdiť. Môžete byť veľmi zlá, vyhrážať sa, brať si veci silou.

To síce ovplyvní vašu reputáciu, ktorej pokles okliešti vaše možnosti, avšak aj to je cesta, ako sa dopracovať ku koncu. Lepšia reputácia vám sprístupní lepšie možnosti obchodu s mestami, ale ak máte horšiu reputáciu, nemusíte si z toho robiť ťažkú hlavu – zoberiete si, čo máte k dispozícii. Možností na ovplyvňovanie vzťahov je tu hŕba a vaše rozhodnutia naozaj budú mať v hre vplyv. Môžete tak hrať podľa svojho gusta a svojím vlastným spôsobom. Agresívne, diplomaticky, dobrodružne, jednoducho ako len chcete.

Hra je naozaj bohatá na príbeh a ponúkne viac ako 600 dobrodružstiev, teda questov, z ktorých každý má svoj príbeh a aj rozhodnutia, ktoré majú zmysel. Nie všetky sú epické, niektoré sú menšie. Niektoré vás zavedú ďalej a povodia po svete, iné vyriešite hneď na mieste. Napríklad narazíte na tábor, kde sa goblini bijú o loot. Môžete ich napadnúť, môžete ich nechať tak, ale môžete sa s nimi skúsiť aj dohodnúť. Ak sa vám tábor podarí získať, získate tým aj možnosť najímať medzi svoje jednotky práve goblinov.

Zdroje v okolí vašej veže ale nie sú neobmedzené a raz ich všetky miniete. Vtedy sa nepustíte do rozširovania svojho územia, ale jednoducho svoju vežu pomocou mágie presuniete inam do sveta, kde ešte zdroje sú. Ale pozor, nové regióny môžu byť nebezpečnejšie, takže sa aj na presun inam musíte pripraviť. Nové prostredie prináša nové zdroje, recepty, výzvy, príbehy, ale aj agresívnejších nepriateľov. To zabezpečuje, že sa cítite ako na začiatku hry – nové dobrodružstvo, nové objavy a akoby ste začínali odznova, aj keď ste už dosť silní. Progres nie je o kvantite, ale o moci. Progres má byť stále vzrušujúci a prinášať nové výzvy, na ktoré sa musíte adaptovať.

V priebehu hry sa objavujú iní mágovia, ktorí rôzne reagujú na vašu prítomnosť a aj rast vašej moci – celkovo je ich 8. Najskôr môžu byť priateľskí, neskôr nie a ich vzťahy s vami sa dynamicky menia v priebehu hry aj na základe vašich rozhodnutí. Narazíte tu aj na viacero hrdinov. Každý má vlastný príbeh a vlastnú hrateľnosť – napríklad narazíte na postavu, ktorá chce napadnúť frakciu Purity (ktorú poznáte napríklad zo SpellForce 3) a pomôže vám, ak jej pomôžete vy. Je na vás, či ju naverbujete, ale ak ju chcete, musíte splniť jej quest. Časom ale zistíte, že jej otec vedie túto frakciu a nakoniec chce, aby ste bojovali proti jej otcovi. Každý prejdenie vám ale predstaví iných hrdinov, takže zažijete iné príbehy a inú hrateľnosť.

Hra je postavená na mágii, ktorá je prítomná všade – v bojoch, výrobe predmetov, príbehu a podobne. Ale má svoje pravidlá. Napríklad manu môžete využívať len do výšky svojho levelu., môžete mať tak napríklad 30 many, ale dokážete využiť len 5. nechýba ani v bojoch, kde nebojujete za jednu frakciu, ale keďže ste mág, môžete si namiešať jednotky nemŕtvych, orkov, trpaslíkov, ľudí, jednoducho kohokoľvek. Vytvoríte si individualizované stacky, pričom v stacku je 4-8 jednotiek. Postupne budete mať väčšie stacky, ale nikdy to nebudú gigantické armády a nerovné boje. Navyše keďže hra nie je o kvantite, ani prevaha na vašej strane nemusí znamenať výhru a môžete prehrať súboj, kde máte vy 8 a súper 6 jednotiek. Autori sa snažia o to, aby bola hra vyvážená.

A prečo nevyhráte? Možno má súper lepšiu synergiu postáv a ich schopností. Funguje tu napríklad aj princíp morálky, kde okolité jednotky demoralizuje, ak nejakú inú nepriateľskú jednotku úplne zdevastujete. Potom sa zamerajte na demoralizované jednotky, voči ktorým máte výhodu. Bojové mapy sa spustia automaticky, keď narazíte na súboj a môže to byť nielen proti nepriateľom, ale napríklad aj proti faune vo svete. Bojové mapy sú vytvorené ručne a sú dosť komplexné na to, aby ponúkli rôzne možnosti postupu a nutnosť adaptovať taktiku tomu, čo sa deje.

Autori chceli vytvoriť priamočiary systém jednotiek, aby to nebolo o nejakých percentách a číslach. Jasne vidíte, ktorá je silnejšia a ktorá je slabšia. To všetko v atribútoch Focus (magické schopnosti, Armor, Willpower (odolnosť a morálka), Rýchlosť a Hitpointy. Na prvý pohľad si viete určiť balans jednotiek bez toho, aby vás hra zasypala štatistikami. Okrem toho ale majú jednotky aj ďalšie schopnosti, spôsoby pohybu a efekty, takže napríklad ich útoky spôsobujú aj dodatočné popálenie nepriateľov. Základ je jednoduchý, ale variabilita obrovská. Pomaly sa budete učiť princípy a časom si osvojíte komplexné mechanizmy.

Hra je založená na AP systéme, takže máte určitý počet akčných bodov a tie investujete do akcií., musíte dobre uvažovať nad tým, ako ich investujete, aby ste mohli reagovať pri ďalšom ťahu. V deme sa navyše slušne predviedla umelá inteligencia, ktorá dokázala útočiť aj zo strany. Hra vám ukáže, ktorým smerom je jednotka otočená, takže ak vás nepriateľ prekvapí napríklad zozadu, musíte sa otočiť. Boje majú byť komplexné aj napriek menšiemu počtu jednotiek a majú byť skôr kratšie, tak na 15 minút maximálne.

Ak sa do nich ale púšťať nechcete, môže prebehnúť automaticky a hra ich nasimuluje. Ukáže vám pritom, akú šancu majú jednotky na to, aby z boja vyviazli živé. Následne sa jednotky levelujú a to za činnosť, na ktorú sú určené. Napríklad robotníci získavajú skúsenostné body za prácu, bojovníci za boje a podobne. Levelovanie je rozdelené na dve časti. Každých 5 levelov dostanete nejakú väčšiu novinku, napríklad dostanete nové schopnosti a podobne. Levely medzi tým prinášajú menšie zlepšenia štatistík a schopností.

Kam to všetko vlastne vedie? Endgame je stať sa najsilnejším mágom, čo však môže znamenať rôzne veci – vplyv na všetky veľké mestá, vzťahy s frakciami (trpaslíci, orkovia...) zničenie ostatných mágov a podobne. Hra obsahuje rozdielne podmienky na výhru (asi 6 rozdielnych spôsobov výhry, musíte splniť 3) – potom na vás čaká záverečná výzva, kedy sa máte stať súčasťou kruhu mágov, stať sa vlastne súčasťou folklóru Spellforce série. Ako sa ukazuje, Conquest of Eo ponúkne iný herný zážitok, ale do známeho fantasy sveta pekne zapadne a hráčov môže naozaj chytiť. Potenciál tam je, teraz musíme čakať do budúceho roka na to, ako ho autori využijú.

napísal matus_ace 3.10.2022
SPELLFORCE: CONQUEST OF EO

Vývoj: THQ Nordic / Owned by Gravity