DAKAR DESERT RALLY

DAKAR DESERT RALLY

7.0

Raz to bude perfektná hra

Recenzia na Xbox Series X|S verziu

Recenzie by sa mali písať o tom, čo je v hre a aké to je. Lebo prakticky to je to dôležité, kvôli čomu hru chcete alebo nechcete. To je také nepísané pravidlo, kvôli ktorému som aj ja musel kedysi dávno prepisovať jednu recenziu, lebo sa viac venovala tomu, čo v hre nebolo. Myslím si, že by ale mali byť výnimky, keďže sú prípady, kde je dobré rozsiahlo poukázať na to, čo v hre nie je. Mohlo to byt sľúbené. Môže to prísť neskôr. Môže to ukázať, aký je v hre potenciál, ktorý ale zatiaľ nie je naplno využitý. A asi ste si už domysleli, že všetky vyššie uvedené veci sa týkajú novinky Dakar Desert Rally. Tá už je síce vonku, ale nie všade a nemá ani to, čo sme mali dostať.

O hru sa starí portugalská vetva štúdia Saber Interactive a sú to všetko nadšenci, ktorí Dakar naozaj zbožňujú, čo je na hre aj vidno. Zároveň oproti iným licencovaným športovým hrám zahodili číslovku či označenie ročníka a dôvod na to je jednoduchý. Toto totiž nie je len Dakar hra k aktuálnemu ročníku, ale má predstavovať všetko, čím je aktuálne Dakar. Najznámejšia svetová rally síce nesie názov po senegalskom meste, ale od roku 2020 sa jazdí v Saudskej Arábii a hra pokrýva práve toto obdobie, teda nielen ročník 2022, ale aj roky 2021 a 2020.

Je tu tak toho dosť, ale to len zdanlivo. Už prvé spustenie vám ukáže, že aj keď hre nechýba srdce, sú tu veci, ktoré chýbajú. Prezentácia je totiž dosť odfláknutá a hra s licenciou Dakaru by si zaslúžila niečo veľkolepejšie. Tu je to veľmi strohé a pretavilo sa to aj do hernej ponuky, ktorá je skromná. Ak sa nechcete detailnejšie vŕtať v nastaveniach, máte na výber už len rebríčky, multiplayer a kampaň. Nenájdete tu rýchlu hru, nenájdete tu ani lokálny multiplayer a ani podobné veci. A už asi chápete, prečo je podľa mňa písať o tom, čo všetko v hre nie je. Ani tu ale, bohužiaľ, nekončí výpis vecí, ktoré v Dakar Desert Rally chýbajú. Autori to už ale teraz pri vydaní kompenzujú nízkou cenou.

Dakar Desert Rally
Dakar Desert Rally Hre sa podarilo zachytiť esenciu Dakaru
Hre sa podarilo zachytiť esenciu Dakaru

Dakar Desert Rally Hra vie vyzerať veľmi pekne
Hra vie vyzerať veľmi pekne

Dakar Desert Rally Zajazdíte si na naozaj známych strojoch
Zajazdíte si na naozaj známych strojoch

Na veľa vecí si ale budeme musieť počkať. Niektoré prídu už tento mesiac, iné neskôr v tomto roku. Sú ale aj také, ktorých sa dočkáme až budúci rok. Aby ste mali predstavu, tak tento mesiac sa rozrastie herná mapa. Niekedy neskôr v tomto roku príde editor vlastných tratí a tiež režim voľnej jazdy. Replaye, Photo mode a editor vlastných polepov však prídu až niekedy budúci rok. A toho všetkého je obrovská škoda. Sú to veci, ktoré chcete. No a sú to tiež veci, ktoré nám boli sľúbené. Hlavne voľná jazda a editor by veľmi pomohli, kde by hráči mali viac možností a zároveň by medzi sebou zdieľali obsah.

Prostredie hry je totiž už teraz dosť veľké a už pri hraní vám raz za čas prebehne hlavou, ako by ste si tu vedeli budovať vlastné trate a posielať ich priateľom. Napríklad, aby ste jednoduchšie odomkli niektoré achievementy (napríklad za skok na motorke). Alebo na čokoľvek chcete. Práve rozsiahle prostredie (už teraz je veľké a ešte narastie) je jednou z najväčších devíz hry. Mohlo by sa zdať, že púšte Saudskej Arábie budú pôsobiť monotónne, ale vôbec to tak nie je. Nájdete tu obrovské duny, menšie sídla, pobrežie, skaly, ale aj asfaltové cesty a prakticky hocičo medzi tým. Prostredie je navyše pestré aj vďaka veciam ako sú napríklad vraky lodí, oázy a podobné.

No a keďže tu nie je veľmi čo rozoberať, tak poďme na kariéru. Vybrať si môžete z troch režimov jazdy, ale zo začiatku sú dostupné len dva. Simulácia ako naozaj náročná výzva sa odomkne až po dosiahnutí levelu 25, čo vám dokáže zabrať niekoľko dní hrania. Potrebujete sa naučiť stroje nielen zvládať, ale tiež si osvojiť špecifiká Dakaru ako takého. Je vhodné, aby ste si najskôr vyskúšali kvalifikáciu v režime Sport, neskôr prešli na Professional a potom na Simulation. Tieto režimy pritom nemenia len obťažnosť, ale aj celkový zážitok z hrania.

Sport ponúka arkádový herný zážitok podobný napríklad Motorstormu, ale teda náročnejší a viac realistický. Naraz je na trati ale viac vašich súperov, body na trati sú jasne zvýraznené, AI je jednoduchšia, pozícia auta sa dá resetovať, opravy sú lacnejšie a a hra sa ukladá na každom kontrolnom bode. Professional už súperov odstráni a rovnako aj navigácia je už realistická. Musíte sa tak orientovať roadbookom a kompasom. Opravy sú drahšie, ale ešte stále dokážete resetovať auto a aj si uložiť pozície. Simulácia už nerobí žiadne kompromisy, stoja proti vám najlepší súperi, opravy sú naozaj drahé a musíte sa spoľahnúť len a len na seba.

Skutočný zážitok z toho, o čom je Dakar, tak začína od režimu Professional. Sport je prakticky len terénna a viac arkádová racingovka, akých ale dnes na trhu veľa niet, takže taktiež stojí za zmienku. Jedna vec vám ale aj tu dokáže pokaziť zážitok a to je umelá inteligencia nepriateľov. Naozaj, dobre čítate, nie súperov, lebo tu sa AI správa naozaj agresívne a pri každej príležitosti sa vás pokúsi poslať rovno do skál. Ak by Mazepin a Latifi nejakým spôsobom mali deti, jazdili by presne takto. Aj preto veľmi ochotne prejdete na Professional, kde síce na trati tiež môžete naraziť na iné stroje, ale nie je to také akčné. Hlavne je to ale o vašich schopnostiach a orientácii.

Práve orientácia je to, čo Dakar odlišuje od iných hier. Vpravo dole máte inštrukcie s dianím pred vami. Hore máte kompas, ušiach zase navigátora. No a tým sa riadite, prechádzate kontrolné body a zo začiatku sa budete aj strácať. Rýchlo si ale zvyknete a zamilujete si to. Keď sa k tomu prirátajú vrtochy počasia, bude sa vám od hry veľmi ťažko odchádzať. V púšti totiž môžete zažič všetko – víchor, prietrž mračien, piesočnú búrku a ešte aj sneh. Jazdí sa celý deň, takže zažijete brieždenie, ale aj prechod z pokojného počasia do búrky, kde si nevidíte ani na nos. Hra s týmto naozaj dobre pracuje a ponúka extrémne preteky, ktoré vás potrápia a uchvátia zároveň.

Dakar Desert Rally
Dakar Desert Rally Umelá inteligencia vie napáchať poriadne škody
Umelá inteligencia vie napáchať poriadne škody

Dakar Desert Rally Musíte si osvojiť, čo znamenajú veci v roadbooku
Musíte si osvojiť, čo znamenajú veci v roadbooku

Dakar Desert Rally Časticové efekty sú spracované veľmi pekne
Časticové efekty sú spracované veľmi pekne

Musí však prísť ďalšie „ale“. Je to super, ale je toho dosť málo. Absolvovať všetky etapy dostupné v hre na Sport mi zabralo asi dva dni. Úplne málo ich nie je, ale zase ani úplne veľa. Rozhodne by ich malo byť viac. Chápem, že cieľom autorov je, aby ste ich prešli vo všetkých režimoch a so všetkými druhmi strojov, ale to je už len opakovanie už raz videného. Samozrejme, rozdiel v zážitku na tej istej trati v Sport a Simulation je veľký. Ale vy chcete nový obsah, nie opakovať to, čo ste už raz hrali.

Jedna oblasť, voči ktorej nemusím mať výhrady, je vozový park. Ten sa v hre delí na autá, kamióny, SxS, motorky a štvorkolky a každá oblasť je zastúpená bohato s oficiálne licencovanými vozidlami a aj jazdcami. Svitko síce chýba, ale Čechov je tu kopa a spolu s nimi aj Tatra alebo Praga V4S. okrem súčasných strojov nechýbajú ani klasické, ktorých tiež nie je málo a dokážete si s nimi pekne zajazdiť. Výhodou tiež je, že má každý stroj v hre zapracovaný deštrukčný model, takže si počas jazdenia musíte dávať pozor. Síce je dosť benevolentný, ale prakticky čokoľvek si dokážete úplne rozbiť. Alebo pokaziť. Raz sa mi stalo, že mi motorka zomrela asi 500 metrov od cieľa, čo znamenalo opravu (a časovú stratu).

Poviete si, že keď kampaň rýchlo prejdete, môžete sa aspoň pustiť do multiplayeru. To samozrejme môžete, ale tiež tam toho veľa nie je. Môžete si prakticky len vyhľadať rýchlu hru a vytvoriť vlastnú hru. Na hranie s priateľmi to stačí, ale chceli by ste viac. Asi viete, že to všetko príde neskôr, ale teraz tu je toho málo. Nejaké kompetitívne hranie by ste hľadali márne, najbližšie k tomu majú online tabuľky s časmi. Ale aspoň to vyhľadávanie hráčov nie je dlhé a online systém funguje pomerne dobre. aj keď by hráčov rozhodne mohlo byť viac. Možno aj oni prídu do hry so zvyškom obsahu.

Dakar Desert Rally
Dakar Desert Rally Vrtochy počasia preveria vaše schopnosti
Vrtochy počasia preveria vaše schopnosti

Dakar Desert Rally Saudská Arábia neznamená len piesok a púšť
Saudská Arábia neznamená len piesok a púšť

Dakar Desert Rally Na nehody si musíte dávať naozaj pozor
Na nehody si musíte dávať naozaj pozor

Graficky je nový Dakar fajn. Ja viem, že to nie je najkrajšia hrana svete, ale v zásade vyzerá dobre a ak si pri obrázkoch a videách všimnete nedostatky, priamo v hre pri jazdení ich už tak nevnímate. Hlavne pri menej typickom počasí a dobre zvolenej dennej dobe vie hra graficky aj prekvapiť a vyzerá naozaj dobre. teda nočné jazdenie v búrke či prekonávanie dún počas západu slnka. Zvuk je veľmi dobrý. Vozidlá znejú realisticky a do jazdenia vám hrá síce generická, ale dobre znejúca rocková hudba. Navigátor je spracovaný perfektne, jeho hlas neruší a inštrukcie sú tak presné, že som už po pár dňoch začal jazdiť len podľa nich a roadbook som ani nesledoval. Čo bol problém na motorkách, lebo tam navigátora nemáte.

Raz to bude perfektná hra, ale zatiaľ je Dakar Desert Rally len akýsi Early Access, ktorý má veľa potenciálu a málo obsahu. Chýbajú trasy, chýbajú multiplayerové možnosti, chýbajú režimy alebo aj úplne bežné veci, ktoré od hry čakáte. Dokonca aj force feedback (ktorý som si vyskúšal na Gamescome a je spracovaný dobre) je zapracovaný len čiastočne v tom ohľade, že je podpora volantov veľmi úzka. Napríklad Fanatec dostane podporu FF neskôr. Niekedy v budúcnosti si túto hru kúpte a užite, také je moje odporúčanie. Užiť si ju síce môžete aj teraz, ale bude to dosť krátke a neviem, ako dlho budeme čakať na to, kým príde ten zvyšok.

napísal matus_ace 7.10.2022
7.0
DAKAR DESERT RALLY